لایحه اسقاط کافه خیارات

لایحه اسقاط کافه خیارات، نهاد حقوقی بسیار مهمی در معاملات می باشد که آشنایی با آن، نقش به سزایی در احقاق حق طرفین معامله خواهد داشت. همچنین ندانستن آن ممکن است منجر به ورود ضررهای مالی جبران ناپذیری شود. در نتیجه ضروری است که به طور تفصیلی با آن آشنا شویم تا بتوانیم در صورت بروز دعوای مرتبط با آن، از حق خود دفاع کنیم. در ادامه ضمن بررسی تعریف خیار حقوقی و انواع خیارات به بحث پیرامون لایحه اسقاط کافه خیارات، نیز خواهیم پرداخت. پس با یکی دیگر از مقالات ما، همراه باشید.

تعریف خیار:

قبل از بحث پیرامون لایحه اسقاط کافه خیارات، ضروری است که با تعریف خیار و انواع آن آشنا شویم. اگر در لغت نامه به دنبال معنای آن بگردیم، با کلماتی نظیر اختیار و انتخاب رو به رو خواهیم شد. باید بگوییم که اصطلاح حقوقی خیار از معنای لغوی آن جدا نیست. به طور کلی می توان خیار را اینگونه تعریف کرد: خیار، مجوزی برای فسخ معامله است. در واقع خیار، امتیازی را به صاحب خیار اعطا می کند که وی قادر به فسخ معامله می شود. همچنین ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که خیارات تنها در عقود لازم موضوعیت پیدا می کنند. چرا که عقود جایز عقودی هستند که طرفین آن می توانند هر زمان که اراده کنند، عقد را فسخ نمایند. 12 خیار فسخ در قانون مدنی ایران وجود دارد: خیار تعذر تسلیم، خیار مجلس، خیار تفلیس، خیار حیوان، خیار تخلف شرط، خیار شرط، خیار تبعض صفقه، خیار تدلیس، خیار تاخیر ثمن، خیار عیب، خیار رویت، خیار غبن، خیار تخلف از وصف.

لایحه اسقاط کافه خیارات (2)
لایحه اسقاط کافه خیارات (2)

لایحه اسقاط کافه خیارات:

حال که با تعریف خیار و انواع خیارات آشنا شدیم، ضروری است که به سراغ بحث لایحه اسقاط کافه خیارات، بپردازیم. قبل از پرداخت تخصصی به این موضوع باید با معنای کلمات آن آشنا شویم. اولین کلمه ای که آن را بررسی می کنیم، کلمه ی اسقاط است. اگر به لغت نامه مراجعه کنیم، اسقاط به معنای سقط و سقوط کردن می باشد. معنای لغوی آن از معنای حقوقی آن جدا نیست. در اصطلاح حقوقی اسقاط به معنای از بین بردن است. کلمه ی بعدی که معنای آن را بررسی خواهیم کرد، کلمه ی کافه می باشد. این لفظ، یک کلمه ی عربی است که به معنای تمام یا کل می باشد. با کلمه ی خیارات نیز آشنا شدیم و منظور از خیارات، همان خیارهایی است که در پاراگراف قبلی بدان اشاره کردیم. پس اگر بخواهیم اسقاط کافه خیارات را به زبان ساده تر ترجمه کنیم، باید بگوییم: از بین بردن همه ی خیارهای فسخ نظیر خیار تدلیس، خیار مجلس و خیار تاخیر ثمن.

در نتیجه وقتی که سخن از لایحه اسقاط کافه خیارات، به میان می آید، افرادی که به موجب قرارداد می توانستند صاحب خیار باشند، قبول می کنند که تمامی خیارهای خود را ساقط نمایند. در واقع پس از قبول آنها، هیچگونه حق فسخ یک طرفه ای وجود ندارد. پس زمانی که اسقاط کافه خیارات در معامله ذکر می شود، هیچ کدام از طرفین حتی با استناد به گران فروشی و … نمی توانند معامله را به صورت یک طرفه فسخ کنند. البته اگر هر دو طرف راضی به فسخ باشند می توانند با توافق یکدیگر، معامله را فسخ نمایند.

در معامله ی خود، اسقاط کافه خیارات را بگنجانیم؟

یکی از متداول ترین سوالاتی که پیرامون لایحه اسقاط کافه خیارات، وجود دارد این است که آیا، با گنجاندن اسقاط کافه خیارات در معامله موافقت کنیم یا خیر؟ پاسخ این سوال به شرایط معامله بستگی دارد. اگر شما فروشنده ای هستید که نسبت به پرداخت کامل ثمن معامله، اطمینان ندارید، ضروری است که با گنجاندن اسقاط کافه خیارات مخالفت کنید. چرا که ممکن است از بین بردن حق فسخ، موجب تضییع حق شما باشد. اما اگر خریداری هستید که از معامله کاملا راضی هستید، ضروری است که با گنجاندن این مسئله در قرارداد موافقت کنید تا راه فسخ معامله را ببندید. البته در معاملات ملکی، عبارت اسقاط کافه خیارات، به طور پیش فرض وجود دارد. در نتیجه طرفین می توانند نسبت به حذف آن به توافق برسند. البته خیار تدلیس، تحت هیچ عنوانی اسقاط نخواهد شد. چرا که مربوط به کلاهبرداری می شود.

لایحه اسقاط کافه خیارات (1)
لایحه اسقاط کافه خیارات (1)

آیا می توان با قبول لایحه اسقاط کافه خیارات، برخی از خیارات را حفظ کرد؟

دومین سوالی که قصد داریم آن را بررسی کنیم، این است که آیا می توانیم برخی از خیارات را حفظ کنیم؟ از آنجایی که گفته شد، لایحه اسقاط کافه خیارات، به معنای از بین بردن تمامی حق فسخ ها می باشد، شاید پاسخ سوال بالا منفی به نظر برسد. اما باید بگوییم که امکان اسقاط تمامی خیارات به جز چند خیار مورد نظر وجود دارد. به عنوان مثال شخص الف ملکی را به شخص ب فروخته است. از طرفی شخص الف مطمئن نیست که شخص ب به طور کامل و در موعد مقرر ثمن را پرداخت خواهد کرد. در نتیجه در قرارداد این عبارت ذکر می شود که بر اساس توافق طرفین، به جز خیار تاخیر ثمن، مابقی کافه خیارات، اسقاط شده است. این مسئله باعث می شود که شخص الف حتی پس از اسقاط کافه خیارات، بتواند از خیار تاخیر ثمن استفاده کند.

نقش وکیل در لایحه اسقاط کافه خیارات:

درست است که تا کنون با اطلاعات مفیدی پیرامون لایحه اسقاط کافه خیارات، آشنا شدیم. اما نباید از نقش پررنگ وکیل در اینگونه مسائل غافل شد. همانطور که می دانیم وکلا افرادی هستند که به طور تخصصی با مسائل حقوقی آشنایی دارند. در نتیجه ضروری است که هنگام عقد قرارداد یا پس از ایجاد اختلافات حقوقی با وکیل مراجعه داشت. به علاوه مسائل مربوط به لایحه اسقاط کافه خیارات، دارای آثار مالی بسیار زیادی می باشد. کوتاهی در اینگونه مسائل ممکن است منجر به از دست رفتن سرمایه ی یک خانواده شود. این مسئله، ضرورت مشاوره با وکلای مجرب را دو چندان خواهد کرد.

سخن پایانی:

همانطور که در مقاله گفته شد وجود خیار در معاملات موجب احقاق حق فرد دارای خیار می باشد. اما گاهی اوقات ممکن است این خیارات، منجر به سوءاستفاده از حق شود. در نتیجه قانونگذار نهاد حقوق اسقاط کافه خیارات را وضع کرده است که این نهاد حقوقی به ثبات قراردادها کمک خواهد کرد. پس ضروری بود که با این مسئله آشنا شویم.

The post لایحه اسقاط کافه خیارات appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *