نکات حقوقی در مورد فروش ملک

نکات حقوقی در مورد فروش ملک

فروش ملک چه نکات حقوقی دارد؟ فروش ملک از چه شرایط قانونی برخوردار است؟ فروش ملک بر اساس کدام بخش از قوانین بررسی می شود؟ مهمترین شرایط فروش ملک چیست؟ در خصوص فروش ملک باید از چه کسی کمک بگیریم؟ کارکرد وکیل پایه یک دادگستری در خصوص فروش ملک چیست؟ چگونه می توانیم بهترین وکیل در خصوص فروش ملک را پیدا کنیم؟ مهمترین ویژگی های یک وکیل در خصوص خرید و فروش ملک چیست؟

فروش ملک یکی از رایج ترین کارهای حقوقی در جامعه محسوب می شود. در کلام ساده تر حق مالکیت از جمله حقوقی محسوب می شود قانون برای هر انسان در جامعه در نظر گرفته است. فروش ملک از نظر قانون بدین معنی است که این حق به واسطه قراردادی به فرد دیگر منتقل می شود. حال سوال اینجاست که در این انتقال مالکیت چه موارد حقوقی وجود دارد؟ آیا این احتمال وجود دارد که در خصوص فروش ملک دعاوی حقوقی و کیفری پیش بیاید؟

فروش ملک یک نوع رابطه در جامعه محسوب می شود. هر رابطه ای که در جامعه ایجاد می شود می تواند محلی برای تعارض و دعوی باشد. از این رو کاملا طبیعی است که در خصوص خرید و فروش ملک نیز این تعارضات به نحوی ایجاد شود. حال سوال اینجاست که چگونه می توانیم از این تعارضات جلوگیری کنیم و اساسا چه نوع تعارضاتی در خصوص این مسئله ممکن است ایجاد شود؟ در کلام ساده تر همه ما به خوبی می دانیم که مسیرهای قضایی و دعاوی حقوقی و کیفری می تواند بار مالی و روانی زیادی به فرد و جامعه وارد کند. از این رو شناخت نکات فروش ملک این توانایی را به فرد می دهد که تا حدی که امکان دارد از این مسیرها دور بماند. در ادامه به برخی از مهمترین نکات حقوقی در خصوص فروش ملک خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

نکات حقوقی در مورد فروش ملک (2)
نکات حقوقی در مورد فروش ملک (2)

فروش ملک بر اساس یک قرارداد

فروش ملک از جمله روابط مهم در جامعه محسوب می شود. هر رابطه ای که در جامعه وجود دارد در قانون بر اساس یک قرارداد تعریف می شود. در کلام ساده تر قانون روابط را در قالب قراردادها تعریف می کند و بر اساس این قالب می تواند چارچوب های لازم را برای آن ها تعریف کند. از این رو برای فهم نکات قانونی مربوط به خرید و فروش ملک باید به مفهوم قرارداد در جامعه و قانون بپردازیم.

به طور کلی قرارداد در قانون بدین معنی است که طرفین برای رسیدن به یک هدف خاص و مشترک تعهداتی را نسبت به یکدیگر بر عهده می گیرند. این تعهدات مشخص می کند که هر کدام از طرفین چه وظیفه ای بر عهده دارند. نکته مهمی که وجود دارد این است که اگر قرارداد شرایط صحت قانونی را داشته باشد، قانون اجرایی شدن شرایط و تعهدات قرارداد را لازم می داند. بنابراین هر کدام از طرفین نسبت به اجرای تعهدات خود کوتاهی کند این حق برای دیگری ایجاد می شود که بتواند حقوق خود را از طریق قانون پیگیری کند.

مسئله دیگری که وجود دارد این است که قراردادها در قانون به دو دسته لازم و جایز تقسیم می شود. قرارداد جایز قراردادی است که طرفین در هر زمان و هر موقعیتی که بخواهند بتوانند نسبت به انحلال قرارداد اقدام کند. اما آن چیزی که مشخص است این است که اساسا فروش ملک و بسیاری دیگر از قرارداد ها نیاز به استحکام بیشتری هستند. از این رو قانون قراردادی دیگر از نوع لازم را تعریف کرده است. در قرارداد لازم طرفین نمی توانند بدون داشتن شرایط قانونی و حالت های پیش بینی شده در قانون نسبت به انحلال قرارداد اقدام کنند. بنابراین مهمترین نکته حقوقی که در خصوص فروش ملک وجود دارد این است که این قرارداد از نوع لازم بوده و شرایط صحت عمومی و اختصاصی خاصی دارد. مهمترین نکته ای که باید در این نکته بدانید این است که در صورت برقرار نبودن شرایط صحت قرارداد عملا این قرارداد باطل خواهد شد. حتی اگر بر اساس این قرارداد سندی رسمی صادر شده باشد، با ابطال قرارداد، سند صادر شده نیز باطل می شود. این ها نکاتی است که شما از یک وکیل حقوقی می توانید جویا شوید.

نکات حقوقی در مورد فروش ملک (1)
نکات حقوقی در مورد فروش ملک (1)

فروش ملک و چند نکته حقوقی

فروش ملک از جمله مهمترین روابط اجتماعی محسوب می شود. بر اساس این قرارداد مالکیت از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. همین مسئله باعث شده است که بسیاری از کلاهبرداری ها در این حوزه اتفاق بیفتد. مهمترین علت این کلاهبرداری ها عدم آگاهی افراد به قانون است. در واقع فرد نمی داند که یک قرارداد فروش ملک باید چه ویژگی هایی داشته باشد و تعهدات ذکر شده در آن به چه معنی است. همین مسئله کافی است تا امکان سوء استفاده و کلاهبرداری به سادگی برای فرد ایجاد شود.

از این رو مهمترین راهکاری که می تواند شما را از این مسئله دور نگه دارد، استفاده از یک وکیل ملکی مجرب در این حوزه است. در واقع این وکیل با توجه به دانش و آگاهی که دارد می تواند قراردادی مناسب برای طرفین تنظیم کند و همچنین با توجه به تجربه کاری می داند که باید کدام موارد در خصوص فروش ملک لحاظ شود. به طور مثال در خصوص فروش ملک صلاحیت و اهلیت خریدار و همچنین شرایط مبایعه نامه اهمیت بسیاری دارد. از طرف دیگر نحوه واریز و دریافت وجه و تحویل ملک و انتقال سند از مهمترین شرایطی است که در خرید و فروش ملک باید به آن ها توجه شود.

نکته دیگری که باید در انتهای این مسئله به آن توجه داشته باشید این است که اساسا مبایعه نامه یک سند غیر رسمی محسوب می شود. اسناد غیر رسمی اعتبار کمتری نسبت به سند رسمی دارد. از این رو در خصوص خرید و فروش ملک نسبت به تفاوت عملکرد این دو نوع اسناد باید توجه ویژه ای داشته باشید. این ها مهمترین نکات حقوقی بود که در خصوص فروش ملک می توانستیم به ان ها اشاره کنیم. همچنین توجه داشته باشید که در خصوص نقل و انتقال ملک هم جرایمی تعریف شده است. در صورت وقوع چنین جرایمی می توانید از یک وکیل کیفری در این حوزه کمک بگیرید.

The post نکات حقوقی در مورد فروش ملک appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *