آیا دختر باکره را می توان صیغه کرد؟

آیا دختر باکره را می توان صیغه کرد؟ (صیغه دختر باکره)

صیغه دختر باکره چه شرایطی دارد؟ مهمترین نکات صیغه دختر باکره چیست؟ آیا امکان صیغه دختر باکره وجود دارد؟ در چه صورتی امکان صیغه دختر باکره وجود دارد؟ آیا برای صیغه دختر باکره اجازه پدر لازم است؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص صیغه دختر باکره چیست؟ صیغه دختر باکره در صورت عدم اذن پدر چگونه است؟ در صیغه دختر باکره باید به چه نکاتی توجه کرد؟ شرایط مهریه در صیغه دختر باکره چگونه است؟ شرایط نفقه در صیغه دختر باکره چگونه است؟

صیغه دختر باکره یکی از مسائل حقوقی است که در جامعه امروز ایران وجود دارد. به طور خلاصه و صریح اگر بخواهیم بیان کنیم می توانیم اینگونه بگوییم که ازدواج و نکاح در قانون ایران بر اساس قوانین اسلامی و شرعی تعریف شده است. بر این اساس نکاح در قانون به دو دسته موقت و دائم تقسیم شده است. نکاح موقت بر اساس مدت زمان مشخص تعیین می شود و عمدتا هدف از آن آشنایی و یا پاسخ به امیال جنسی است. اما در ازدواج دائم محدوده زمانی خاصی در نظر گرفته نشده است.

در عرف اجتماعی به ازدواج موقت همان صیغه گفته می شود. صیغه و ازدواج دائم در موارد بسیاری با یکدیگر اختلاف دارند. در تعیین مهریه، پرداخت مهریه، نفقه و حتی جدایی مفاهیم گوناگونی برای هر کدام از نکاح ها عنوان شده است. اما سوالی که در اینجا ما به دنبال پاسخ آن هستیم این است که یک دختر باکره چگونه می تواند صیغه کند. در کلام ساده تر آیا امکان صیغه دختر باکره وجود دارد؟ اگر وجود دارد چه شرایطی برای این ازدواج در نظر گرفته شده است؟ در ادامه قصد داریم به جنبه های مختلفی از این ازدواج بپردازیم. با ما در ادامه همراه باشید.

آیا دختر باکره را می توان صیغه کرد؟ (1)
آیا دختر باکره را می توان صیغه کرد؟ (1)

صیغه دختر باکره از دیدگاه قانون

صیغه دختر باکره شرایط خاصی دارد که عمدتا در خصوص نکاح دائم دختر باکره نیز رعایت می شود. مهمترین شرطی که قانون در خصوص ازدواج دختر باکره چه به صورت صیغه و چه به صورت دائم در نظر گرفته، اذن و رضایت پدر است. اگر بخواهیم ساده تر این مسئله را بیان کنیم می توانیم اینگونه بگوییم که بدون اجازه و اذن پدر یا جد پدری امکان ازدواج دختر باکره وجود ندارد.

دختر باکره در قانون به فردی گفته می شود که دوشیزه باشد و بکارت خود را به سبب ازدواج و رابطه زناشویی از دست نداده باشد. در صورتی که فرد باکره نباشد و یا یک بار ازدواج کرده باشد برای ازدواج دائم یا موقت خود دیگر نیازی به اذن پدر ندارد. این نکته بسیار مهمی است که یک وکیل حقوقی به خوبی به آن آگاه است.

اما به جز اذن پدر که به نوعی از شرایط مشترک نکاح دائم و موقت برای دختر باکره محسوب می شود، شرایط دیگری مانند مهریه و نفقه نیز وجود دارد. اولین نکته ای که باعث می شود شرایط صیغه دختر باکره سخت تر شود، این است که در ازدواج موقت حقوق مالی زن از جمله نفقه و ارث وجود ندارد. در کلام ساده تر در ازدواج موقت ( فارغ از مدت زمان صیغه ) نفقه و ارث به زوجه تعلق نمی گیرد. از این رو گفته می شود که صیغه دختر باکره برای او پر ریسک محسوب می شود. از این رو کاملا طبیعی است که پدر یا جد پدری در این خصوص حساسیت های بسیاری داشته باشند.

اما در خصوص مهریه باید گفت که تعیین مهر مانند ازدواج دائم از شروط اصلی صحت عقد محسوب می شود. اما تفاوتی که وجود دارد این است که امکان تعیین مهریه بعد از ازدواج دائم وجود دارد اما زمانی صیغه جاری می شود که مهریه مشخص شده باشد. این نکته بسیاری مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

صیغه دختر باکره بدون اذن پدر

صیغه دختر باکره تنها با اذن پدر یا جد پدری و یا ولی قهری او امکان پذیر است. بنابراین اگر دختری پدر خود را از دست داده باشد و یا سال هاست که پدر خود را ندیده، باید از جد پدری خود بخواهد رضایت خود را برای ازدواج وی اعلام کند. حال سوال اینجاست که اگر دختر چه در ازدواج دائم و چه در ازدواج موقت بدون اذن پدر اقدام به ازدواج کند، از ازدواج چه حکمی دارد؟

یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند که مسئله نکاح در قانون عمدتا بر اساس اسلام و شرایط شرعی تدوین شده است. در خصوص شرایط صیغه دختر باکره بدون اذن پدر نیز عمدتا به مسائل فقهی و شرعی توجه می شود. اما باید بدانید که در این خصوص میان علما و فقها توافق نظری وجود ندارد.

برخی از فقها بر این باور هستند که ازدواج و رابطه زناشویی دختر باکره بدون اذن پدر کاملا حرام و باطل است. بنابراین این ازدواج از اساس باطل خواهد بود و حتی مهریه نیز به دختر ( در صورت باکره ماندن ) تعلق نخواهد گرفت. اما برخی دیگر از فقها با کمی ملایمت اعلام کرده اند که این ازدواج صحیح نیست اما رای به ابطال آن نداده اند. از این رو این مسئله در دادگاه های حقوقی و خانواده به شکل های مختلفی می تواند به نتیجه برسد.

آیا دختر باکره را می توان صیغه کرد؟ (2)
آیا دختر باکره را می توان صیغه کرد؟ (2)

صیغه دختر باکره با اذن دادگاه

صیغه دختر باکره و یا به طور کلی ازدواج دختر باکره تنها با اذن پدر یا جد پدری صورت می گیرد. اما اگر پدر یا جد پدری مجهول المکان باشد و یا دلیلی قانع کننده برای مخالفت با ازدواج دختر نداشته باشند، دختر می تواند با مراجعه به دادگاه نسبت به گرفتن اذن ازدواج از دادگاه به عنوان ولی قهری اقدام کند. در کلام ساده تر اگر دادگاه تشخیص دهد که پدر یا جد پدری امکان تصمیم گیری در این خصوص را ندارد، آن ها را به عنوان ولی قهری در این خصوص عزل کرده و خود به عنوان ولی اجازه ازدواج دختر را صادر می کند.

اما توجه داشته باشید که این مسیر چندان ساده نیست. در واقع دادگاه باید در خصوص چند مورد مطمئن شود. اول این که پدر یا جد پدری به واقع مجهول المکان است و یا پدر با حضور در دادگاه دلایل خود را برای عدم ازدواج دختر آورده باشد، دوم این که برای دادگاه ثابت شود که این ازدواج به صلاح دختر است. این ها شرایطی است که می تواند مسیر اذن دادگاه را طولانی و شاید خسته کننده کند.

The post آیا دختر باکره را می توان صیغه کرد؟ appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *