ازدواج با چه کسانی ممنوع است

از نظر شرعی و عرفی ازدواج با چه کسانی ممنوع است؟

ازدواج یکی از مهم ترین نهاد های مدنی در میان خانواده های ایرانی می باشد که از نظر دینی نیز امری پسندیده و دارای ارزش معنوی است. و مجرد ماندن و ترک ازدواج امری پسندیده نیست، برای ازدواج قواعد و قوانینی از نظر عرفی و شرعی تعیین شده است که یکی از این قوانین ممنوعیت ازدواج با برخی از افراد می باشد. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که ازدواج با چه کسانی ممنوع است.

ازدواج با چه کسانی ممنوع است؟

طبق قوانین اسلام و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ازدواج در برخی موارد ممنوع است و و صورت گرفتن آن خلاف قوانین می باشد. ممنوعیت ازدواج ممکن است بر اساس 5 عامل زیر شکل بگیرد:

ممنوعیت ازدواج براساس خویشاوندی نسبی

ممنوعیت ازدواج براساس خویشاوندی سببی

ممنوعیت ازدواج براساس خویشاوندی رضاعی

رعایت مصالح کشور

برخی موارد متفرقه که به طور مفصل بیان خواهیم کرد.

ممنوعیت ازدواج براساس خویشاوندی نسبی

ازدواج با چه کسانی ممنوع است؟ خویشاوندی نسبی یا خونی گاهی اوقات باعث ممنوعیت ازدواج هایی می باشد که صورت گرفتن آن ها موجب نقض دین و قوانین کشور می باشد. این ازدواج ها شامل موارد زیر می باشد:

ازدواج با مادر و پدر و یا جده های پدری و مادری

ازدواج با فرزند ها، نوه ها، نتیجه ها و …

ازدواج کردن با برادر یا خواهر و فرزندان و نوه های آنان

ازدواج کردن با خاله، دایی، عمه، عمو و خاله، دایی، عمه، عمو پدر و مادر و اجداد.

عرفی ازدواج با چه کسانی ممنوع است (1)
عرفی ازدواج با چه کسانی ممنوع است (1)

ازدواج های ممنوع براساس خویشاوندی سببی

خویشاوندی سببی به خویشاوندی گفته می‌شود که براساس جاری شدن خطبه ازدواج میان زن و شوهر و خانواده‌های آنان ایجاد می‌شود. در این بخش به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که پس از خویشاوندی سببی ازدواج با چه کسانی ممنوع است؟

ازدواج مرد با مادر زن و جده‌های زن و یا جده‌های رضاعی زن. این ممنوعیت به صورت ابدی است. حتی اگر مرد فقط چند دقیقه با خانمی به صورت موقت ازدواج کرده باشد این ممنوعیت و حرمت تا ابد ایجاد می‌شود.

ازدواج با چه کسانی ممنوع است؟ ازدواج زن با پدر شوهر و جدهای همسرش و یا اجداد رضاعی وی.

ازدواج با زن پدر نیز حتی اگر ازدواج آن ها به صورت موقت و تنها چند دقیقه طول کشیده باشد، حرام است. این حرمت و ممنوعیت برای نوه‌ها و نتیجه‌های پسری نیز صدق می کند.

عروس یک خانواده برای همیشه به پدر شوهر و اجداد شوهرش حرام و ممنوع می شود.

چنانچه زنی که دارای فرزند دختر باشد با مردی ازدواج کند و با مرد رابطه زناشویی نداشته باشد، مادامی که در عقد مرد باشد دخترش بر مرد حرام است. ولی پس از طلاق دختر بر پدرخوانده اش نامحرم خواهد شد و ازدواج آن ها مانعی نخواهد داشت. اما اگر میان زن و مرد رابطه زناشویی برقرار شود پدرخوانده و دختر برای همیشه به هم محرم می شوند حتی اگر مادر از پدرخوانده جدا شود.

ازدواج همزمان با دو یا چند خواهر ممنوع است. چنانچه مردی با زنی ازدواج کند تا زمانی که او را طلاق ندهد و عده زن تمام نشده باشد نمی تواند با خواهر زنش ازدواج کند.

ازدواج با چه کسانی ممنوع است؟ ازدواج مرد با برادرزاده و خواهرزاده‌های همسرش بدون اجازه گرفتن از وی ممنوع است و چنانچه عقد بدون اجازه همسر انجام شود، باطل خواهد بود.

پس از طلاق ازدواج به چه کسانی ممنوع است؟

ازدواج با چه کسانی ممنوع است؟ اگر مردی همسرش را سه مرتبه طلاق دهد، بر هم حرام می شوند. ولی اگر بخواهند مجددا با یکدیگر ازدواج کنند، زن باید به عقد دائم مرد دیگری دربیاید و با وی رابطه زناشویی داشته باشد و سپس از وی جدا شود و پس از تمام شدن عده می تواند به عقد شوهر اول دربیاید. شوهر دوم در اصطلاح محلل نام دارد. این قانون مخصوص ازدواج دائم می شود.

اگر مردی همسرش را 9 بار طلاق دهد که شش بار آن طلاق رجعی باشد زن و مرد برای همیشه به هم حرام خواهند شد و محلل نیز در این بین کارساز نخواهد بود.

موارد متفرقه ای که موجب حرام شدن زن و مردی بهم می شود

ازدواج با چه کسانی ممنوع است؟ مرد با علم بر این که زنی شوهر دارد و یا در عده همسر سابق خود می باشد با او ازدواج کند علاوه بر آن که ازدواج شان باطل است تا ابد بر هم حرام می شوند. زنا با زن شوهر دار و یا زنی که در عده مردی است نیز موجب حرمت ابدی می شود.

اگر مردی به زن عفیفه خود نسبت زنا دهد و فرزندش را از خود نفی کند و این کار را با شرایطی نزد قاضی انجام دهد برای همیشه بر همسرش حرام خواهد شد.

اگر مرد و زنی در حین احرام با هم ازدواج کنند برای همیشه بر هم حرام خواهند شد.

ازدواج با چه کسانی ممنوع است؟ لواط مرد بالغ با پسر موجب می شود مادر و خواهر آن پسر بر مرد حرام ابدی شوند.

ازدواج زنی مسلمان با مردی غیر مسلمان حرام می باشد و اگر علم به این مسئله داشته باشند زنا کرده اند.

ازدواج افراد از فرقه های مختلف اسلام بلامانع است و اشکالی ندارد.

ازدواج مرد مسلمان با زن از ادیان دیگر مشکلی ندارد.

ممنوعیت ازدواج بر اساس مصالح کشور

مصالح کشور از نظر سیاسی، اقتصادی، امنیتی و … ایجاب می کند که برخی از ازدواج ها صورت نگیرد و یا اگر صورت گرفت موجب تعقیب اداری و قانونی شخص شود. برخی این ازدواج ها ممکن است از نظر دینی مشکلی نداشته باشند ولی از نظر سیاسی باعث به خطر افتادن موقعیت سیاسی کشور می شوند. برخی از این ازدواج ها شامل موارد زیر می شوند:

ازدواج زن ایرانی با مرد غیر ایرانی باید با کسب اجازه از دولت باشد در غیر این صورت رسمیت نخواهد داشت و در جایی ثبت نخواهد شد. این ازدواج در صورتی که مرد مسلمان باشد از نظر دینی و شرعی مشکلی ندارد.

ایرانیانی که عضو وزارت امور خارجه و یا نیرو های مسلح می باشند نمی توانند با غیر ایرانی ها ازدواج کنند مگر آن که از دولت اجازه گرفته باشند در غیر این صورت مورد تعقیب اداری قرار می گیرند.

The post ازدواج با چه کسانی ممنوع است appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *