استرداد جهیزیه بدون سیاهه

استرداد جهیزیه بدون سیاهه در قانون

استرداد جهیزیه بدون سیاهه امکان پذیر است؟ قانون چه نظری در خصوص استرداد جهیزیه بدون سیاهه دارد؟ شرایط استرداد جهیزیه بدون سیاهه چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص استرداد جهیزیه بدون سیاهه چیست؟ چگونه می توانیم نسبت به استرداد جهیزیه بدون سیاهه اقدام کنیم؟ مهمترین نکات قانونی استرداد جهیزیه بدون سیاهه چیست؟ دادگاه صالح در خصوص استرداد جهیزیه بدون سیاهه کدام است؟ شرایط استرداد جهیزیه بدون سیاهه از نظر قانون چیست؟ بهترین راه استرداد جهیزیه بدون سیاهه کدام است؟ ادله اثبات مورد نیاز استرداد جهیزیه بدون سیاهه چیست؟

استرداد جهیزیه بدون سیاهه یا همراه با سیاهه بدین معنی است که اساسا زن وسایل و جهیزیه آورده به خانه شوهر را برمی گرداند. این مسئله عمدتا در مسیر طلاق اتفاق می افتد. در کلام ساده تر در طی پروسه طلاق زن این حق را دارد تا وسایلی که پیش از شروع زندگی تهیه کرده و به خانه شوهر آورده را بازپس بگیرد. در صورتی که زن سیاهه ای از لیست جهیزیه داشته باشد که به امضای شاهدان و داماد رسیده باشد، کار ساده تر است. زیرا این سیاهه نقش یک سند عادی اما قانونی را می تواند داشته باشد. این سیاهه برای اثبات مالکیت زن می تواند کافی باشد.

اما سوالی که ما در این مقاله قصد داریم به آن پاسخ دهیم این است که اساسا استرداد جهیزیه بدون سیاهه چگونه است؟ آیا چنین چیزی امکان پذیر است؟ این ها مهمترین سوالاتی است که در خصوص استرداد جهیزیه بدون سیاهه وجود دارد. در ادامه به کمک یک وکیل حقوقی سعی می کنیم به این دست از سوالات پاسخ دهیم.

استرداد جهیزیه بدون سیاهه (1)
استرداد جهیزیه بدون سیاهه (1)

استرداد جهیزیه بدون سیاهه در مفهوم طلاق

استرداد جهیزیه بدون سیاهه بدین معنی است که وسایل و لوازم خریده شده توسط زن پیش از نکاح به وی بازگردانده شود. در کلام ساده تر ازدواج از دید قانون یک نوع عقد و قرارداد محسوب می شود. بر اساس این قرارداد طرفین تصمیم می گیرند که برای زندگی مشترک تعهداتی را بپذیرند و در اجرای آن کوشا باشند. اما اگر به هر دلیل این قرارداد منحل شود، یعنی طرفین از یک دیگر جدا شوند دادگاه موظف است حافظ حقوق طرفین در این قرارداد باشد.

یکی از مسائلی که در خصوص طلاق وجود دارد این است که هر کدام از طرفین باید توانایی استرداد دارایی های پیش از ازدواج را داشته باشند. به طور مثال هدایای خریده شده توسط مرد ( طلا و سرویس های خریداری شده ) و یا جهیزیه آورده شده توسط زن باید به آن ها برگردانده شود. به جز این در پروسه طلاق اساسا حقوق افراد بعد از نکاح نیز مورد بررسی قرار می گیرد. این که هزینه های صورت گرفته و یا تلاش های انجام شده و نتایج به دست آمده چگونه باید بین طرفین تقسیم شود، مورد بررسی قرار می گیرد. از این روست که پروسه طلاق معمولا طولانی و بسیار زمان بر است. شاید این پروسه به چند سال برسد. چرا که در خصوص تک تک این حقوق دادگاه باید به نتیجه برسد و رای جداگانه ای برای هر کدام از آن ها صادر کند. این موضوع در خصوص استرداد جهیزیه بدون سیاهه یا با سیاهه نیز صدق می کند. از این روست که گفته می شود بهتر است در خصوص طلاق طرفین به توافقاتی در خصوص جنبه های مختلف برسند. این توافق می تواند مسیر طلاق را بسیار کوتاه تر کند.

اما در خصوص استرداد جهیزیه اگر سیاهه ای وجود داشته باشد و این سیاهه به امضای شاهدان و داماد رسیده باشد، زن می تواند بر اساس این سند در دادگاه نسبت به بازگشت اموال خود بر اساس لیست سیاهه اقدام کند. اما اگر این لیست وجود نداشته باشد و سیاهه ای در خصوص این موضوع نشده باشد قانون چه کارکردی می تواند داشته باشد؟

استرداد جهیزیه بدون سیاهه (2)
استرداد جهیزیه بدون سیاهه (2)

استرداد جهیزیه بدون سیاهه امکان پذیر است

استرداد جهیزیه بدون سیاهه شاید مسیر سخت تری داشته باشد، اما همچنان قانون این امکان و مسیر را قرار داده است که زن بتواند بدون سیاهه نیز نسبت به بازگشت و استرداد اموال خود اقدام کند. اما مسئله ای که وجود دارد این است که زن در ابتدا باید بتواند ثابت کند که کدام دسته از اموال تحت عنوان جهیزیه توسط او به خانه شوهر آورده شده است. برای اثبات این مسئله مهمترین وسیله و ابزار قانون اقرار مرد است. در کلام ساده تر ساده ترین حالت برای استرداد جهیزیه بدون سیاهه اقرار مرد در دادگاه است. در غیر این صورت شهادت شاهدان معتبر و یا وجود فاکتور معتبر وسایل خریداری شده می تواند بسیار کارساز باشد.

نکته ای که وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی به آن واقف است این است که اساسا قبول یا رد این ادله بر عهده قاضی است. بنابراین نمی توان به صورت صد در صد گفت که با ارائه فاکتور خرید شما می توانید نسبت به استرداد جهیزیه بدون سیاهه اقدام کنید. با این حال اگر قاضی این ادله را قبول کند دستور استرداد اموال مشخص را صادر می کند. اما اگر زن نتواند مالکیت خود بر اموال گفته شده را اثبات کند، چه اتفاقی رخ می دهد؟

در این صورت دادگاه اموال را بین زن و مرد تقسیم می کند. در این تقسیم بندی اساسا اموالی که به صورت عرفی و عادتا توسط زن آورده می شود به وی تعلق می گیرد و سایر اموال برای مرد باقی می ماند. این نکته بسیار مهمی است که در خصوص استرداد جهیزیه بدون سیاهه باید به آن توجه داشت. بنابراین زن حتی در صورتی هم که نتواند مالکیت خود بر اموال را اثبات کند دادگاه آن دسته از اموال را که به صورت عرف اجتماعی توسط زن آورده می شود و مورد استفاده اوست، به وی باز می گرداند.

آن چیزی که در خصوص استرداد جهیزیه بدون سیاهه یا همراه با سیاهه وجود دارد این است که اساسا قانون معتقد است که بعد از طلاق و انحلال قرارداد نکاح همه چیز باید به صورت عادلانه بین زن و مرد تقسیم شود. به هر حال هر دو این ها در این زندگی سهم داشته و دارند، بنابراین بعد از جدایی قانون باید به نحوی عدالت را میان آن ها رعایت کند.

The post استرداد جهیزیه بدون سیاهه appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *