افزایش خواسته چیست؟

افزایش خواسته چیست؟

افزایش خواسته به چه معنی است؟ افزایش خواسته چه کارکردی دارد؟ چه زمانی امکان استفاده از افزایش خواسته وجود دارد؟ بهترین راه افزایش خواسته چیست؟ افزایش خواسته در کدام دادگاه قابل طرح است؟ چرا افزایش خواسته اهمیت دارد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص افزایش خواسته چیست؟ مهمترین عناصر تاثیرگذار در افزایش خواسته چیست؟ افزایش خواسته چه تاثیری در هزینه دادرسی دارد؟ آیا در جریان دادرسی کیفری نیز افزایش خواسته وجود دارد؟ شرایط استفاده از افزایش خواسته چیست؟

افزایش خواسته یک ابزار قانونی است که در شرایط خاص امکان استفاده از آن وجود دارد. بر اساس این ابزار خواهان می تواند خواسته قانونی خود را از دادگاه افزایش دهد. بنابراین دادگاه در صورت قبول این افزایش، هم باید به خواسته اولیه و هم به خواسته ثانویه خواهان رسیدگی کند و خوانده نیز باید در قبال همه این خواسته ها پاسخگو باشد.

به طور مثال فردی در جریان خلع ید از دادگاه درخواست خروج فرد از ملک را دارد. اما بعد از ارائه دادخواست متوجه می شود که فرد تخریب های گسترده ای در ملک ایجاد کرده است. بنابراین خواهان در همین دعوی خواستار رسیدگی به خسارت های وارد شده را نیز دارد. حال سوال اینجاست که آیا خواهان مجاز به تغییر و افزایش خواسته است؟ نکته ای که در همین ابتدا باید به آن اشاره کنیم این است که مفهوم افزایش خواسته یک مفهوم نسبتا سخت و پیچیده در قانون محسوب میشود. در این مفهوم لازم است که نیازها به شکل کاملا قانونی مورد بررسی قرار بگیرد. از این روست که پیشنهاد ما این است در صورتی که بخواهید از این مفهوم استفاده کنید بهتر است از یک وکیل حقوقی مجرب استفاده کنید. این وکیل می تواند راهکارهای خوبی برای استفاده از این عنصر در اختیار شما قرار دهد.

افزایش خواسته چیست؟ (2)
افزایش خواسته چیست؟ (2)

افزایش خواسته و معنای عملی آن

افزایش خواسته یک مفهوم کاملا حقوقی محسوب میشود. در کلام ساده تر شما در مسیر کیفری نمی توانید از این عنصر و مفهوم استفاده کنید. علت اصلی این مسئله نیز به ذات دعاوی حقوقی و کیفری باز می گردد. در دعاوی حقوقی همه چیز بر اساس خواست مورد بررسی قرار می گیرد. حتی صلاحیت دادگاه نیز بر اساس میزان و نوع خواسته تعیین می شود. در کلام ساده تر شما در مسیر حقوقی باید مشخص کنید که دنبال چه چیزی هستید و چه حقی را می خواهید. اما در دادگاه کیفری مفهوم جرم و مجازات مورد بررسی قرار می گیرد. در واقع در دادگاه کیفری خواسته ای مطرح نمی شود، بلکه جرم و مجازات است که بررسی می شود. از این رو افزایش خواسته یک مفهوم اختصاصی در مسیر حقوقی محسوب می شود.

نکته مهم دیگر این است که خواهان همواره می تواند ( تا لحظه صدور حکم ) نسبت به کاهش خواسته خود اقدام کند. یعنی به نوعی از بخشی از ادعای خود گذشت کند. بدین ترتیب دادگاه تنها به خواسته باقی مانده خواهد پرداخت و حکم را برای این خواسته صادر می کند. اما در خصوص افزایش خواسته مسئله کاملا متفاوت خواهد بود.

در واقع بر اساس قانون بعد از ارائه دادخواست امکان افزایش خواسته وجود ندارد. چرا که دادگاه حقوقی بر اساس خواسته خواهان تعیین می شود و بر این اساس است که هزینه دادرسی پرداخت می شود. از طرف دیگر با افزایش خواسته امکان تغییر روند دادگاه وجود دارد. از این رو معمولا امکان افزایش خواسته وجود ندارد. اما واقعیت این است که این افزایش اگر تحت شرایط خاصی رخ دهد، دادگاه آن را می پذیرد. اما همانطور که گفتیم حتی فهم این شرایط چندان ساده نیست. بنابراین در این خصوص بهتر است حتما از یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان کمک بگیرید.

شرایط افزایش خواسته

در ماده 98 قانون آیین دادرسی مدنی هر نوع افزایش خواسته ممنوع اعلام شده است، مگر این که یکی از شرایطی که در ادامه عنوان می شود را دارا باشد. اولین شرط این است که خواسته اضافه شده به اصل دعوی مرتبط باشد. به طور مثال خواهان در خصوص تصادف خودرو خواسته ای طرح کرده نمی تواند اکنون برای اجرای چک وی نیز در همین دعوی اقدام کند. بنابراین افزایش خواسته تنها در صورتی قابل قبول است که در خصوص اصل دعوی و ماجرای آن باشد. شرط دیگر این است که خواسته ای که قرار است اضافه شود با خواسته اصلی از یک منشا قانونی باشد. از این روست که گفته می شود شناخت نیاز از دید قانونی بسیار اهمیت دارد.

بنابراین اگر بخواهیم ساده بیان کنیم افزایش خواسته زمانی مورد بررسی قرار می گیرد که اولا در موضوعیت دعوی و اصل آن باشد و در ضمن با خواسته اصلی یک منشا داشته باشد. این مسئله از این جهت است که به واسطه افزایش خواسته امکان تغییر دادگاه تعیین شده وجود ندارد. بنابراین خواسته باید در جهت همان خواسته اصلی باشد.

افزایش خواسته چیست؟ (1)
افزایش خواسته چیست؟ (1)

افزایش خواسته و چند نکته بسیار مهم

افزایش خواسته تنها تا انتهای اولین جلسه دادرسی قابل ارائه است. در کلام ساده تر مدت زمان ارائه افزایش خواسته تا انتهای جلسه دادرسی اول است. در صورتی که این جلسه به اتمام برسد تحت هیچ عنوان امکان افزایش خواسته وجود نخواهد داشت. نکته مهم دیگری که در این خصوص وجود دارد این است که با افزایش خواسته هزینه دادرسی نیز تفاوت خواهد کرد.

در کلام ساده تر اگر دادگاه با این افزایش موافقت کند، مهلتی به خواهان داده می شود که تفاوت هزینه دادرسی را پرداخت نماید. نکته بسیار مهمی که در این بین وجود دارد این است که عدم پرداخت به موقع این هزینه باعث می شود که دادخواست به طور کل از روند دادرسی خارج شود. بنابراین هم درخواست اصلی و هم درخواست اضافه شده به طور کلی از روند دادرسی خارج می شود. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که افزایش خواسته تنها به خواست خواهان و یا وکیل قانونی او امکان پذیر است. بنابراین هیچ فرد دیگری در این دادرسی از جمله خوانده، شاهد و یا … امکان چنین کاری را ندارند. همه این موارد نشان می دهد که قانون و دادگاه چندان نسبت به افزایش خواسته نظر مساعدی ندارد. از این رو بهتر است در این مسیر حتما از یک وکیل استفاده کنید.

The post افزایش خواسته چیست؟ appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *