با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد؟

با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد؟

بر اساس قانون با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد؟ با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد و چرا؟ آیا وکیل پایه یک دادگستری می داند با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد؟ تحت چه شرایطی و با با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد؟ با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد و این افراد در کدام گروه قرار دارند؟ با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد و شرایط قانونی آن ها کدام است؟ با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد و مهمترین نکاتی که در این خصوص وجود دارد کدام است؟

با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد؟ این سوالی است که هم از نظر قانونی و هم از نظر شرعی اهمیت بسیار بالایی دارد. همانطور که می دانید عمده قوانین ایران بر اساس اسلام و شرع تدوین شده است. یک وکیل طلاق یا خانواده به خوبی می داند که غالب قوانین خانواده بر پایه قوانین اسلامی و شرعی تدوین شده است. از این رو اگر می خواهیم بدانیم با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد باید به قوانین اسلامی و شرعی توجه کنیم. در واقع این شرع و اسلام است که مشخص کرده است با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد؟

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشیم این است که اساسا قانون ازدواج را یک قرارداد می داند و بر اساس قانون هر قراردادی زمانی اعتبار قانونی دارد که از شرایط صحت برخوردار باشد. یکی از مهمترین شرایط صحت قرارداد ازدواج اهلیت طرفین آن است. یکی از شرایط اهلیت طرفین روابط سببی یا نسبی است. در واقع هر کسی نمی تواند با هر کسی دیگر ازدواج کند. این محدودیتی است که اسلام و قانون در این خصوص ایجاد کرده است. حال برای این که بدانیم در چه شرایطی ازدواج صحیح است باید بدانیم که اساسا با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد؟ این سوالی است که اسلام به خوبی به آن پاسخ داده است و هر وکیل حقوقی در این حوزه به این موضوع آگاه است.

با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد؟ (3)
با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد؟ (3)

بر اساس قانون و شرع با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد؟

با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد؟ این سوالی است که می خواهیم به آن پاسخ دهیم. به طور کلی بر اساس قانون شرع 16 گروه از افراد هستند که امکان ازدواج با آن ها وجود ندارد. در واقع شما نمی توانید با این 16 گروه ازدواج کنید.

اولین گروه، خویشان نسبی مشخص است. این خویشان عبارتند از پدر یا جد پدری، مادر یا جد مادری، اولاد ( نوه و .. )، برادر یا خواهر و همچنین اولاد آنها. توجه داشته باشید که حتی اگر این خویشاوندی بر اساس شبهه یا زنا باشد همچنان ازدواج با این افراد حرام و غیر قانونی است. گروه دوم خویشان رضاعی است. در این خصوص شرایط خاصی وجود دارد که پیشنهاد می کنیم برای اطلاع از این شرایط از یک وکیل در گروه خانواده مشورت بگیرید.

گروه دیگر که می تواند پاسخ سوال با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد محسوب شود ازدواج با خویشان سببی است. بنابراین با افرادی مانند مادر زن، پدر شوهر و … نمی توان ازدواج کرد. گروه دیگر ازدواج با هر دو خواهر است. در واقع شما نمی توانید با هر دو خواهر به صورت همزمان ازدواج کنید. ازدواج با دختر برادر زن یا دختر خواهر زن تنها در صورت اجازه زن امکان پذیر است. همچنین کاملا مشخص است که ازدواج با زنی شوهر دار حرام است. همچنین اگر عده زن بعد از وفات شوهر یا طلاق از وی تمام نشده باشد نمی توان با او ازدواج کرد. در صورتی که فرد با این زن ازدواج کند، این عقد باطل و زن برای او حرام ابدی خواهد بود.

عقد در حالت احرام باطل است. همچنین اگر فردی با پسری لواط کند مادر یا خواهر یا دختر این فرد برای وی حرام خواهد بود. نکته مهمی که باید بدانید این است که اگر زنی سه بار به عقد یک مرد در بیاید و طلاق بگیرد، بعد از طلاق سوم این زن برای همیشه به مرد حرام می شود. همچنین نکاح زن مسلمان با غیر مسلمان جایز نخواهد بود. همچنین یک زن ایرانی با کسب اجازه از قانون و دولت می تواند به ازدواج یک تبعه خارجی اقدام کند. به جز این شرایط قانون و دولت برخی از افراد را به سبب مشاغل حساسی که دارند از ازدواج منع کرده است و یا ازدواج آن ها را منوط به شرایطی دانسته است. این ها عمده ترین پاسخ هایی است که می توانیم به سوال با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد؟ داشته باشیم. در واقع این دسته از افراد و این حالاتی است که عقد میان زن و شوهر را باطل می کند.

با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد؟ (1)
با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد؟ (1)

نتایج ابطال یک عقد

بعد از این که دانستیم با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد حال نوبت این است که بدانیم اگر یک ازدواج باطل شود چه نتایجی را به همراه دارد. در واقع می خواهیم بدانیم که اگر با یکی از افراد ممنوعه ازدواج صورت بگیرد و یا حالتی پیش بیاید که باعث شود عقد باطل شود چه اتفاقی رخ می دهد.

مهمترین نکته ای که باید بدانید این است که اساسا با ابطال یک قرارداد مانند ازدواج تمام شرایط آن قرارداد از بین می رود. بنابراین مواردی مانند مهریه، نفقه، تمکین و … همگی بر اساس ابطال ازدواج باطل می شود و دیگر هیچ اثری نخواهند داشت. همچنین شرایط دیگری مانند ارث نیز در این حالت بی اثر می شود و این نکته بسیار مهمی است که باید در خصوص ازدواج و شرایط آن بدانیم.

به طور کلی می توانیم اینگونه بیان کنیم که دانستن این که با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد می تواند ما را از ورود به برخی دالان های تاریک قانونی نجات دهد. از این رو عمدتا گفته می شود که بهتر است پیش از هر تصمیم گیری با یک وکیل مشورت کنید. مشورت با یک وکیل می تواند نکات خوبی را در اختیار شما قرار دهد. گاهی عشق و علاقه باعث می شود تصمیم گیری منطقی و عاقلانه نباشد. از این رو بهتر است در این کار کمی از افراد خبره استفاده کرد. این کار می تواند نتایج خوبی به همراه داشته باشد.

The post با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد؟ appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *