تنظیم لایحه دفاعیه مزاحمت تلفنی

نکات مهم در تنظیم لایحه دفاعیه مزاحمت تلفنی

یکی از مسائل بسیار مهم و قابل تامل تنظیم لایحه دفاعیه مزاحمت تلفنی می باشد. با توجه به پیشرفت تکنولوژی، سودجویی برخی از افراد نیز در استفاده نادرست و آزاردهنده از آن افزایش پیدا کرده است. این روزها بسیاری از افراد از مزاحمت های تلفنی و مغرضانه برخی از افراد رنج می برند، که متاسفانه در برخی از موارد کار به دادگاه و تنظیم شکایت منجر می شود.

برای اینکه بتوانیم تمامی موارد مهم را در تنظیم لایحه دفاعیه مزاحمت تلفنی رعایت کنیم، باید تعریف دقیقی از آن داشته باشیم. مزاحمت تلفنی به تماس های تلفنی مکرر در ساعات غیر متعارف و یا تهدید و توهین محدود نمی شود. در مواردی دیده شده که برخی از افراد عامدا ایجاد مزاحمت می کنند و از این کار خود قصد و منظور مشخصی دارند.

این افراد اغلب در پیامک، تماس تلفنی، شبکه های اجتماعی، صفحات مجازی و… اقدام به از بین بردن حیثیت، آبرو و تهدید جان یا مال سایرین می کنند. این اشخاص نیز در لیست مزاحمت تلفنی جای می گیرند و می توان با پیگیری، آن ها را به صورت قانونی مجازات کرد.

برای تنظیم لایحه دفاعیه مزاحمت تلفنی نکاتی مطرح است، تا بتوان با استفاده از آن در ارائه شکایت به دادگاه با موفقیت روبرو شد. یکی از نکات بسیار مهم که شاید برخی از افراد نسبت به آن کوتاهی کنند، جمع آوری شواهد و تمامی مستندات برای ارائه به مراجع قانونی می باشد. تمامی این شواهد باید توجیه قانونی داشته باشد، تا بتوان آن ها را به دادگاه ارائه داد.

بنابراین تمامی مدارک اعم از فایل های صوتی و تصویری، پیامک، تماس تلفنی، تصاویری که دارای صحنه های مبتذل است و یا منجر به افشای اسرار می شود، مهم و محکمه پسند خواهند بود. تمامی این موارد به عنوان مزاحمت تلفنی قابل پیگیری و تنظیم شکایت می باشند.

تنظیم لایحه دفاعیه مزاحمت تلفنی (1)
تنظیم لایحه دفاعیه مزاحمت تلفنی (1)

قوانین مورد نیاز در تنظیم لایحه دفاعیه مزاحمت تلفنی

طبق قوانین موجود در تنظیم لایحه دفاعیه مزاحمت تلفنی و قانون مجازات اسلامی، تمامی موارد جرم انگاری و مجازات مشخصی برای آن ها تنظیم شده است. با توجه به اصلاحیه تبصره 2 ماده 14 در قانون تاسیس مخابرات در ایران که در سال 1336 به تصویب رسیده:

“اگر شخصی با استفاده از وسایل ارتباطی خود باعث آزار و اذیت و ایجاد مزاحمت برای سایرین شود و یا به طور عمد در ارتباطات آن ها اختلال ایجاد کند، در مرحله اول اخطار کتبی دریافت خواهد کرد. همچنین ارتباطات وی به مدت سه ماه قطع خواهد شد، که برای برگشتن به حالت قبل و استفاده از آن حتما باید هزینه نقدی پرداخت کنند. اگر این مزاحمت به همین شکل تکرار شود نیز به همین منوال به فرد خاطی اخطار داده خواهد شد. اما اگر برای بار سوم آن را تکرار کند، خط ارتباطی وی و تمامی منصوبات مرتبط با تلفن او نیز به طور کامل از سوی شرکت مخابرات قطع خواهد شد. “

لازم به ذکر است که ودیعه پرداختی فرد خاطی پس از تسویه حساب به وی برگردانده خواهد شد. البته قانون به این ماده بسنده نکرده و در ماده 641 مجازات اسلامی، مجازات کیفری برای مزاحمت تلفنی تنظیم کرده است. بنابراین می توان به این قانون نیز در مسیر تنظیم لایحه دفاعیه مزاحمت تلفنی مراجعه کرد. در این ماده جریمه ای به صورت حبس، بین یک تا 6 ماه در نظر گرفته خواهد شد.

نحوه نوشتن و تنظیم لایحه دفاعیه مزاحمت تلفنی به چه صورت است؟

در صورت شکایت و تنظیم لایحه دفاعیه مزاحمت تلفنی باید تمامی مشخصات فردی، موضوع جرم و همچنین مزاحمت تلفنی در متن لایحه توضیح داده شود. در ادامه می توان با استناد به مدارک و شواهد موجود و روایاتی که می تواند به کامل شدن لایحه کمک کند، آن را به دادگاه ارائه داد.

در برخی از آیات قرآن نسبت به ایجاد مزاحمت و الزام به محاکمه افراد اشاره شده، که می توان آن را در تنظیم لایحه دفاعیه مزاحمت تلفنی به کار برد. به طور مثال می توان به آیه 58 سوره احزاب اشاره کرد: “و آنان که مردان و زنان با ایمان بی تقصیر را می‌آزارند، تهمت و گناه آشکار بزرگی را به دوش می‌کشند.”

تنظیم لایحه دفاعیه مزاحمت تلفنی (2)
تنظیم لایحه دفاعیه مزاحمت تلفنی (2)

نکات مهم در تنظیم لایحه مزاحمت تلفنی در خصوص تهدید به قتل و توهین

در صورتی که فرد مزاحم در تماس های تلفنی، پیامک، فایل های صوتی و یا تصویری و… مبادرت به تهدید به قتل و یا آسیب جسمی کند؛ با توجه به ادله و شواهد کافی ارائه شده برای اثبات توهین و تهدید، فرد مزاحم علاوه بر مجازات مختص به مزاحمت تلفنی باید در انتظار مجازات سنگین تری باشد.

در این صورت برای تنظیم لایحه دفاعیه مزاحمت تلفنی حتی اگر ارتکاب به تهدیدات صورت گرفته عملی نشود، می توان با استناد به ابراز تهدید نیز فرد را مجازات کرد. بنابراین اگر فرد با استفاده از وسایل مخابراتی اقدام به تهدید جانی و مالی کند، می توان او را محکوم و مجازات کرد. با توجه به موارد ذکر شده، مجازات سنگین تری در انتظار فرد خاطی خواهد بود.

در صورتی که مزاحمت توسط صاحب اصلی سیم کارت و یا خط تلفنی صورت گیرد و یا فرد دیگری با استفاده از خط تلفن شما اقدام به مزاحمت کند؛ تمامی جوانب و مسئولیت مزاحمت به گردن صاحب خط خواهد بود، مگر اینکه قبل از وقوع جرم، اقدام به اعلام مفقودی سیم کارت خود کرده باشد. همچنین می تواند با ارائه مدارک و شواهد ثابت کند، که این مزاحمت ها از طرف او نبوده و توسط فرد دیگری صورت گرفته.

برای اینکه بتوانید به راحتی این مسئله را هنگام تنظیم لایحه دفاعیه مزاحمت تلفنی ثابت کنید، نیاز است تا بعد از مفقودی و یا دزدیده شدن سیم کارت خود، آن را به مراجع قانونی اطلاع دهید. در این صورت به راحتی می توانید بیگناهی خود را ثابت کرده و همچنین شکایتی نسبت به مفقود و یا دزدیده شدن سیم کارت خود تنظیم کنید.

اهمیت این مسئله به این دلیل است که پس از ثبت شکواییه و اعلام مفقودی، هرگونه مزاحمت تلفنی که با خط شما اتفاق بیفتد، مسئولیتی بر گردن شما نخواهد داشت. متاسفانه برخی از افراد نسبت به این مسئله کوتاهی کرده و از اهمیت آن آگاهی ندارند. بنابراین توجه داشته باشید که در تنظیم لایحه دفاعیه مزاحمت تلفنی باید نسبت به آگاهی خود و استفاده از قوانین توجه ویژه ای داشته باشید.

The post تنظیم لایحه دفاعیه مزاحمت تلفنی appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *