تهدید از طریق پیامک و راه شکایت از آن

تهدید از طریق پیامک و راه شکایت از آن

تهدید از طریق پیامک چه مجازاتی دارد؟ آیا تهدید از طریق پیامک جرم است؟ روش اثبات تهدید از طریق پیامک چیست؟ آیا می توان تهدید از طریق پیامک ( فضای مجازی ) را اثبات کرد؟ تبعات تهدید از طریق پیامک چیست؟ مهمترین شرایط تحقق جرم تهدید از طریق پیامک چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص تهدید از طریق پیامک چیست؟ قانون چه نظری در خصوص تهدید از طریق پیامک دارد؟ مرجع رسیدگی کننده به تهدید از طریق پیامک کدام نهاد قضایی است؟ برای شکایت از تهدید از طریق پیامک باید به کجا مراجعه کنیم؟

تهدید از طریق پیامک یا پیام در فضای مجازی امروز تبدیل به یکی از شایع ترین اتفاقات جامعه شده است. به نوعی می توان گفت که با افزایش رسانه های جمعی و همچنین گسترش فضای مجازی تعارض ها و ناهنجاری های مربوط به این فضا نیز افزایش پیدا کرده است. یکی از مهمترین این اتفاقات را می توان تهدید از طریق پیامک دانست. بر این اساس فرد به واسطه ارسال پیامک یا پیام در شبکه های مجازی نسبت به تهدید دیگران و درخواست حق السکوت اقدام می کند. حال می خواهیم بدانیم که قانون چه نظری در این خصوص دارد. به نوعی می خواهیم بدانیم که آیا تهدید از طریق پیامک را می توان جرم تلقی کرد؟ اگر پاسخ مثبت باشد قانون گذار چه مجازاتی برای آن در نظر گرفته است؟ این نکته ای است که می خواهیم در ادامه به آن بپردازیم.

تهدید از طریق پیامک و راه شکایت از آن (2)
تهدید از طریق پیامک و راه شکایت از آن (2)

تهدید از طریق پیامک و جرم انگاری آن توسط قانون

تهدید از طریق پیامک را اگر بخواهیم جرم تلقی کنیم باید به پایه و اساس قوانین کیفری نگاه کنیم. در واقع یک وکیل کیفری در هر حوزه ای به خوبی می داند که اثبات جرم در مسیر قضایی چندان کار ساده ای نیست. علت این موضوع نیز کاملا ساده و مشخص است. چرا که دادگاه به واسطه اثبات جرم این قدرت و امکان را پیدا می کند که بتواند در زندگی، جان یا مال فرد متهم ( مجرم ) دخل و تصرف کند. به طور مثال قانون در بخش کیفری این قدرت را دارد که بتواند حتی برای زنده ماندن یا نماندن فرد ( اعدام ) تصمیم گیری کند. از این رو قانون نسبت به اثبات جرم حساسیت های بسیاری دارد. این موضوع نیز برای مسئله تهدید از طریق پیامک کاملا صادق است.

به طور کلی زمانی می توان یک فعل را جرم تلقی کرد که سه رکن مادی، معنوی و قانونی برای آن فعل به صورت همزمان اثبات شود. رکن مادی به آسیب های قابل رویت یا قابل اثبات فعل توجه می کند. اگر این رکن را برای تهدید از طریق پیامک مورد بررسی قرار دهیم می توانیم به این نتیجه برسیم که اساسا این کار می تواند زندگی فرد را مختل کند و یا حتی باعث ریختن آبروی وی شود، بنابراین رکن مادی برای این جرم اثبات می شود. در رکن معنوی به نیت و هدف فاعل توجه می شود. در کلام ساده تر اگر فعل صورت گرفته به صورت عمدی آسیبی وارد کرده باشد فاعل را می توان مقصر دانست. با توجه به این که در تهدید از طریق پیامک فاعل با نیت و خواستی مشخص این کار را انجام داده است می توان گفت که رکن معنوی نیز برای جرم اثبات می شود. در رکن قانونی نیز به مصادیق مندرج در قانون در خصوص فعل و جرم بودن آن توجه می شود. با توجه به این که قانون گذار صراحتا از موضوع تهدید از طریق پیامک صحبت کرده می توان گفت که در مجموع این فعل را می توان جرم تلقی کرد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشیم.

مجازات تهدید از طریق پیامک

در بالا به طور کامل مشخص کردیم که تهدید از طریق پیامک را می توان یک جرم دانست. یک وکیل کیفری تهران یا شهرستان بر اساس همین ارکان است که می تواند از موکل خود در جریان دادرسی دفاع کند. حال اگر فرض کنیم در دادگاهی جرم تهدید از طریق پیامک اثبات شود، دادگاه چه مجازاتی برای آن در نظر می گیرد؟

به طور کلی می توانیم اینگونه بیان کنیم که با اثبات جرم تهدید از طریق پیامک، دادگاه بر اساس ماده 669 قانون مجازات اسلامی می تواند مجرم را به مجازات شلاق تا 74 ضربه و یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم کند. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این مسئله است که بر اساس همین ماده قانون تهدید به مرگ یا ریختن آبرو از هر طریق قابل اثباتی همین مجازات را در بر دارد. بنابراین چه در تهدید از طریق پیامک یا از طریق تماس و یا ارسال پیام در فضای مجازی امکان پیگرد قانونی و اعمال مجازات گفته شده وجود دارد. این نکته بسیار مهمی است که باید در خصوص تهدید از طریق پیامک به آن اشاره کرد.

تهدید از طریق پیامک و راه شکایت از آن (1)
تهدید از طریق پیامک و راه شکایت از آن (1)

تهدید از طریق پیامک و اثبات آن

تهدید از طریق پیامک جرمی مشخص با مجازاتی مشخص است. اما مسئله ای که وجود دارد اثبات این جرم در دادگاه است. اگر این تهدید از طریق اس ام اس یا همان پیام کوتاه اتفاق افتاده باشد. می توان گفت که اثبات آن از طریق پرینت رسمی مکالمات صادره از سازمان مخابرات قابل اثبات خواهد بود. اما مسئله اینجاست که اگر این پیام در فضای مجازی ارسال شده باشد، اساسا نمی توان انتظار داشت که سازمان مخابرات کاری برای ما انجام دهد.

در این مرحله گفته می شود که بهتر است تصویری از صفحه این پیام داشته باشیم تا به واسطه آن امکان اثبات تهدید از طریق پیامک ایجاد شود. البته این مسئله چندان هم ساده نیست. از این رو گفته می شود که بهتر است کار را به پلیس فتا واگذار کنید تا این دایره بر اساس مدارک و استدلال هایی که به دست می آورد از شما از دادگاه دفاع نماید. به نوعی مدارک بدست آمده توسط پلیس فتا استناد بیشتری دارد و دادگاه ساده تر می تواند به این مدارک استدلال کند. اما اگر درگیر چنین موضوعاتی شده باشید بهتر است پیش از هر اقدامی با یک وکیل مجرب در حوزه کیفری مشورت کنید. این کار می تواند راه و مسیر شما را مشخص کند.

The post تهدید از طریق پیامک و راه شکایت از آن appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *