توقیف سرقفلی برای مهریه در قانون

توقیف سرقفلی برای مهریه در قانون

توقیف سرقفلی برای مهریه امکان پذیر است؟ شرایط توقیف سرقفلی برای مهریه چگونه است؟ مهمترین نکات مربوط به توقیف سرقفلی برای مهریه چیست؟ بهترین راه توقیف سرقفلی برای مهریه چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص توقیف سرقفلی برای مهریه چیست؟ کدام مرجع امکان رسیدگی به درخواست توقیف سرقفلی برای مهریه را بررسی می کند؟ درخواست توقیف سرقفلی برای مهریه چگونه انجام می شود؟ بهترین روش برای توقیف سرقفلی برای مهریه چیست؟ سریع ترین روش توقیف سرقفلی برای مهریه چیست؟

توقیف سرقفلی برای مهریه بر اساس قانون کاملا امکان پذیر است. در کلام ساده تر وکیلی شاکی ( زوجه ) می تواند بر اساس قانون نسبت به توقیف سرقفلی برای مهریه اقدام کند. مسئله ای که وجود دارد این است که تا سال های گذشته امکان توقیف سرقفلی برای مهریه وجود نداشت. اما با وجود این که سرقفلی دارای ارزش مالی است و البته جزو مستثنیات دین محسوب نمی شود قانون این اجازه را داده است که زوجه بتواند برای گرفتن طلب و مهریه خود نسبت به توقیف سرقفلی برای مهریه اقدام کند.

در ادامه می خواهیم بدانیم که توقیف سرقفلی برای مهریه چگونه امکان پذیر است. یک وکیل حقوقی چگونه می تواند برای این موضوع اقدام کند و در چه شرایطی توقیف سرقفلی برای مهریه ایجاد می شود. همچنین می خواهیم بدانیم که آیا زوج می تواند از دادن سرقفلی امتناع کند و یا روشی برای نپرداختن آن پیدا کند؟ همه این ها مواردی است که باعث می شود که ما در این مقاله به مفهوم توقیف سرقفلی برای مهریه و مفاهیم وابسته آن بپردازیم.

توقیف سرقفلی برای مهریه در قانون (1)
توقیف سرقفلی برای مهریه در قانون (1)

توقیف سرقفلی برای مهریه و نگاه به چند مفهوم

توقیف سرقفلی برای مهریه از چند مفهوم بسیار مهم ساخته شده است. در واقع اگر بخواهیم بدانیم توقیف سرقفلی برای مهریه چیست و چرا زوجه این حق را دارد که بتواند سرقفلی را توقیف کند باید ابتدا بدانیم سرقفلی چیست و در کنار آن با مفهوم مهم مهریه آشنا شویم.

به طور کلی سرقفلی به معنی ارزش پنهان یک ملک تجاری است. بگذارید کمی ساده تر توضیح دهیم، به طور مثال یک ملک تجاری بنا بر تجربه کاری مالک و بر اساس موقعیت هایی که در اختیار دارد از نظر تجاری ارزش بالایی دارد. این ملک توانسته مشتری های بسیاری را سمت خود جلب کند و کسب و کاری را که در آن انجام می شود را رونق دهد. به طور کلی می توان اینگونه بیان کرد که سرقفلی ارزشی است که به سبب تجارت و گذشت زمان و پیدا کردن ارزش و اعتبار به ملک تعلق پیدا می کند. اساسا سرقفلی برای ملک است. بنابراین کسی می تواند از سرقفلی بهره مند شود که از آن ملک استفاده کرده باشد و باعث این ارزش افزوده پنهان شده باشد.

به طور مثال مالک یک مغازه آن را به اجاره واگذار می کند. حال مستاجر به هر ترتیب توانسته ارزش پنهان ملک را با جذب مشتری های مختلف افزایش دهد. بنابراین این سرقفلی اساسا متعلق به این فرد خواهد بود. حال سوال مهم تر این است که آیا زن می تواند سرقفلی را از زوج به عنوان مستاجر این ملک بگیرد؟

سرقفلی شرایط مختلفی دارد. یکی از مهمترین شرایط این مسئله این است که طرفین باید در زمان انعقاد قرارداد اجاره در خصوص آن به توافق رسیده باشند. در خصوص ارزش سرقفلی نیز کارشناسی های مختلف صورت می گیرد. با توجه به این که سرقفلی دارای ارزش مادی است مسلما زوجه می تواند نسبت به توقیف سرقفلی برای مهریه اقدام کند.

توقیف سرقفلی برای مهریه در قانون (2)
توقیف سرقفلی برای مهریه در قانون (2)

نقش مهریه در قانون

توقیف سرقفلی برای مهریه زمانی به صورت کامل قابل درک خواهد بود که ما بتوانیم مفهوم مهریه را نیز به خوبی درک کنیم. در واقع ما تا به این جا با نیمی از مفهوم توقیف سرقفلی برای مهریه آشنا شدیم. آن چیزی که باعث می شود سرقفلی به زن تعلق بگیرد اما مفهوم مهریه است. بنابراین کاملا طبیعی است که بخواهیم کمی هم از مهریه صحبت کنیم.

به طور کلی مهریه طلب زن بر گردن مرد است که با شروع عقد ( نکاح ) اتفاق می افتد. در کلام ساده تر با شروع زندگی مشترک زوج به زوجه بدهی دارد که باید آن را پرداخت نماید. زوجه نیز برای دریافت طلب خود نیازی به استفاده از مسیر طلاق ندارد. چرا که مرد موظف به پرداخت این بدهی است. از این رو زن به کمک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان خود می تواند نسبت به مطالبه مهریه از طریق دادگاه اقدام کند.

مسئله ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اساسا مهریه تحت هیچ عنوان از بین نمی رود. حتی با مرگ زوج نیز زن می توند نسبت به دریافت مهریه از ماترک متوفی اقدام کند. همچنین اگر زن مهریه را هبه کند این هبه قابل رجوع است. یعنی می تواند از بخشش خود بازگردد و همچنان مهریه خود را مطالبه کند. همه این موارد به خوبی نشان می دهد که چرا توقیف سرقفلی برای مهریه امکان پذیر است. زیرا مهریه یک نوع طلب برتر محسوب می شود. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

انتخاب یک وکیل در خصوص توقیف سرقفلی برای مهریه

اما توجه داشته باشید که در مسئله توقیف سرقفلی برای مهریه چند نکته ابهام مهم وجود دارد. در واقع ابهام اصلی در خصوص مسئله سرقفلی است. ابتدا باید مشخص شود که سرقفلی ملک به چه صورت است و اساسا چه کسی قادر به استفاده از این سرقفلی است. بعد از مشخص شدن وضعیت سرقفلی ملک است که امکان استفاده از مسیر توقیف برای مهریه ایجاد می شود.

بنابراین عملا می توان گفت که این مسیر یک مسیر نسبتا پیچیده و طولانی محسوب می شود. از این رو پیشنهاد ما این است که حتما از یک وکیل مجرب در این حوزه استفاده کنید. وکیلی که دانش و تخصص کافی در حوزه موارد تجاری و خانواده داشته باشد. اما اگر بخواهیم کمی واقع بینانه تر به این موضوع نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که بیش از هر چیزی این وکیل به تجربه بالایی نیاز دارد. در واقع این تجربه کاری وکیل است که باعث می شود توقیف سرقفلی برای مهریه سریع تر و ساده تر امکان پذیر شود. باور کنید.

The post توقیف سرقفلی برای مهریه در قانون appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *