توقیف سهم الارث مرد برای مهریه

نحوه توقیف سهم الارث مرد برای مهریه

توقیف سهم الارث مرد برای مهریه چیست؟ توقیف سهم الارث مرد برای مهریه به چه معنی است؟ شرایط توقیف سهم الارث مرد برای مهریه چیست؟ مهمترین نکات مربوط به توقیف سهم الارث مرد برای مهریه چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص توقیف سهم الارث مرد برای مهریه چیست؟ اصلی ترین نکات مربوط به توقیف سهم الارث مرد برای مهریه چیست؟ چگونه می توان نسبت به توقیف سهم الارث مرد برای مهریه اقدام کرد؟ اصلی ترین روش توقیف سهم الارث مرد برای مهریه چیست؟

توقیف سهم الارث مرد برای مهریه یکی از روش هایی است که زوجه می تواند برای دریافت مهریه خود اقدام کند. مسئله ای که وجود دارد این است که سهم الارث جزو دارایی های مرد محسوب می شود. از این رو زوجه می تواند با در نظر گرفتن این مسئله نسبت به دریافت اجرائیه و توقیف این سهم الارث اقدام کند.

ما در این مقاله می خواهیم بدانیم که چگونه یک زوجه می تواند نسبت به توقیف سهم الارث مرد برای مهریه اقدام کند. توجه داشته باشید که در این مسیر لازم است که ابتدا مالکیت زوج بر سهم الارث مشخص شود. بهترین روش برای اثبات این موضوع را می توان گواهی انحصار وراثت دانست. بنابراین اگر زوج دارای گواهی انحصار وراثت از دادگاه باشد بدین معنی است که وی به عنوان مالک سهم الارث خود شناخته می شود. از این رو زوجه می تواند نسبت به توقیف سهم الارث مرد برای مهریه اقدام کند. حال در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت می کنیم.

توقیف سهم الارث مرد برای مهریه (1)
توقیف سهم الارث مرد برای مهریه (1)

توقیف سهم الارث مرد برای مهریه و بررسی چند نکته بنیادی

توقیف سهم الارث مرد برای مهریه را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که شرایط بنیادی و مفهومی آن را به خوبی درک کنیم. اولین سوالی که در این خصوص وجود دارد این است که چرا قانون به واسطه مهریه امکان توقیف سهم الارث را به زوجه داده است؟

نکاح در قانون ایران به عنوان یک قرارداد شناخته می شود. در کلام ساده تر از نظر قانون نکاح یک قرارداد میان طرفین است که بر اساس رسیدن به هدف مشترک که همان زندگی مشترک است تعهداتی را بر عهده می گیرند. مسئله ای که وجود دارد این است که این تعهدات از دید قانون بعد از عقد، لازم الاجرا شناخته می شود. یکی از مهمترین حقوق و تعهداتی که در این عقد وجود دارد حق مهریه زن بر گردن مرد است. در کلام ساده تر مهریه حق مالی زن بر عهده مرد است که بعد از نکاح ایجاد می شود.

بنابراین زوجه می تواند بعد از نکاح در هر موقعیت زمانی و مکانی نسبت به دریافت حقوق مالی خود اقدام کند. توجه داشته باشید که مطالبه مهریه از سمت زوجه به معنی طلاق و جدایی نیست. بلکه این حقی است که مرد باید به هر ترتیب به زوجه پرداخت کند. حتی با مرگ زوج نیز این حق از بین نمی رود. زوجه می تواند مهریه خود را از اموال باقی مانده مرد مطالبه کند. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه کرد.

حال بر اساس این مسئله و با توجه به این که سند ازدواج یک سند رسمی محسوب می شود، امکان استفاده زوجه از مسیر ثبت و دریافت اجراییه وجود دارد. در واقع در این مسیر زوجه می تواند بدون مراجعه به دادگاه از طریق اداره ثبت نسبت به مصادره اموال و دارایی های مرد بر اساس میزان مهریه اقدام کند. با توجه به سند رسمی گواهی انحصار وراثت، میزان سهم الارث نیز به عنوان دارایی های مرد شناخته می شود. از این رو زوجه می تواند بدون هیچ مسئله و مشکلی نسبت به توقیف سهم الارث مرد برای مهریه اقدام کند. حال در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد.

توقیف سهم الارث مرد برای مهریه و روندی که باید طی کند

توقیف سهم الارث مرد برای مهریه به گفته یک وکیل حقوقی روند چندان ساده ای نیست. با وجود این که زوجه می تواند بدون مراجعه به دادگاه و از طریق دفتر ثبت ازدواج و اداره ثبت نسبت به دریافت اجراییه و مصادره اموال اقدام کند، اما همچنان این مسیر سختی ها و پیچیدگی های خاص خودش را دارد.

به طور مثال برای این که زوجه بتواند نسبت به توقیف اموال اقدام کند باید لیستی از اموال مرد که قابل اثبات باشد را ارائه دهد. توجه کنید که قانون عمدتا بر اساس اسناد رسمی مانند سند رسمی تک برگ و … تصمیم گیری می کند. بر این اساس زوجه برای اینکه بتواند نسبت به توقیف سهم الارث مرد برای مهریه اقدام کند، باید ابتدا مدارک لازم و لیستی از سهم الارث مرد را به اداره ثبت ارائه دهد. این موضوعی است که باید به آن توجه شود.

مسئله ای که وجود دارد این است که این مسیر گرچه سریع و ساده به نظر می رسد اما پیچیدگی های خاص خودش را دارد. از این رو پیشنهاد ما این است که در این مسیر از یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان مجرب و با تجربه استفاده کنید. در واقع یک وکیل با تجربه به خوبی می داند که باید چه مسیری را طی کند تا بتواند در سریع ترین زمان به بهترین نتیجه برسد.

توقیف سهم الارث مرد برای مهریه (2)
توقیف سهم الارث مرد برای مهریه (2)

توقیف سهم الارث مرد برای مهریه از مسیر حقوقی

توقیف سهم الارث مرد برای مهریه به جز روند اجراییه و ثبت از طریق مسیر حقوقی و دادگاه نیز وجود دارد. مسئله ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که بعد از قانون سال 99 زوجه باید ابتدا از طریق اداره ثبت و صدور اجراییه اقدام کند. در صورتی که اداره ثبت بعد از طی مدت زمان مشخص نتواند نسبت به مصادره اموال اقدام کند، گواهی توسط این اداره صادر می شود که زوجه می تواند بر اساس آن نسبت به توقیف سهم الارث مرد برای مهریه اقدام کند.

با توجه به این که سهم الارث مسئله ای است که ممکن است بعد از صدور اجراییه ابتدایی به مرد رسیده باشد، استفاده از مسیر حقوقی می تواند در این موقعیت کارساز باشد. با این حال بهترین کار این است که قبل از هر اقدامی با یک وکیل یا مشاور حقوقی مجرب مشورت کنید.

The post توقیف سهم الارث مرد برای مهریه appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *