جرم انتسابی چیست؟

جرم انتسابی چیست؟

جرم انتسابی به چه معنی است؟ چه زمانی از جرم انتسابی استفاده می شود؟ مهمترین نکات مربوط به جرم انتسابی چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص جرم انتسابی چیست؟ چه زمانی باید از جرم انتسابی استفاده کرد؟ در کدام دادگاه از جرم انتسابی استفاده می شود؟ جرم انتسابی توسط کدام نهاد قضایی صادر می شود؟ آیا صدور جرم انتسابی به معنی اثبات جرم است؟ شرایط رهایی از جرم انتسابی چیست؟ نظر قانون در خصوص جرم انتسابی چیست؟

جرم انتسابی را اگر بخواهیم ساده و صریح توضیح دهیم می توانیم اینگونه بیان کنیم که جرم یا اتهامی است که به فرد داده می شود و این جرم تا زمان پایان دادرسی به عنوان جرم انتسابی برای فرد محسوب می شود. با اثبات جرم و تعیین مجازات و محکومیت جرم انتسابی اثبات و فرد به عنوان مجرم شناخته می شود. بنابراین اولین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که بر اساس جرم انتسابی نمی توان فردی را مجرم دانست. جرم انتسابی باعث می شود که فرد به عنوان یک متهم در مراحل دادرسی و کیفری حضور داشته باشد.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که در ابتدا دادسرا و در نهایت دادگاه کیفری از مفهوم جرم انتسابی استفاده می کنند. بنابراین به طور کلی می توان اینگونه گفت که جرم انتسابی و مفاهیم وابسته به آن در حوزه کاری یک وکیل کیفری محسوب می شود. اما برای این که بتوانیم بهتر با مفهوم جرم انتسابی و لزوم استفاده آن در قانون آشنا شویم و بدانیم که چگونه یک فرد به عنوان متهم شناخته می شود و چگونه این جرم اثبات می شود؟ این ها مهمترین سوالاتی است که در ادامه با یک دیگر به آن ها پاسخ خواهیم داد.

جرم انتسابی چیست؟ (2)
جرم انتسابی چیست؟ (2)

جرم انتسابی و مفهوم آن

جرم انتسابی را اگر بخواهیم به درستی درک کنیم باید با مفهوم جرم و اثبات آن در قانون کیفری آشنا شویم. در واقع نکته اول این است که تمامی قوانین تدوین شده تحت دو زیر گروه بزرگ کیفری و حقوقی مورد بررسی قرار می گیرد. در کلام ساده تر قانون رود بزرگی است که در بستر دو رودخانه کیفری و حقوقی جریان دارد.

حقوقی به آن بخش از قانون گفته می شود که در آن قانونگذار به حقوق هر فرد در جامعه می پردازد. در کلام ساده تر قانون در این بخش سعی کرده است چارچوب هایی را برای افراد جامعه در موقعیت های زمانی و مکانی مختلف تعیین کند که هدف اجتماعی و فردی قابل دسترس باشد و تعارضی در این مسیر ایجاد نشود. اما قانون در بخش کیفری با تعریف ساده تری رو به روست. در این بخش از قانون همه چیز بر اساس مفهوم جرم بررسی می شود.

اگر بخواهیم کمی این مسئله را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم می توانیم اینگونه بیان کنیم که قانون در بخش کیفری موظف به اثبات یا رد جرم، تعیین مجازات و اجرای مجازات است. بنابراین همه چیز در بخش کیفری منوط به اثبات جرم است. توجه داشته باشید که با اثبات جرم عملا این قدرت به قانون داده می شود که بتواند در جان، مال یا زندگی افراد تاثیرگذار باشد. به طور مثال در خصوص برخی جرایم قانون می تواند در خصوص زنده ماندن یا نماندن افراد ( اعدام ) تصمیم گیری کند. از این رو این تصور که به هر فعل خلاف قانون جرم گفته می شود یک تصور ناقص و نسبتا اشتباه است. اثبات جرم در قانون کیفری مسیر و نهادی مشخص دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

جرم انتسابی و اثبات جرم

جرم انتسابی بدین معنی است که فردی به جرمی متهم شود.بنابراین پیش از اطلاق جرم انتسابی، باید ابتدا ثابت شود که جرمی صورت گرفته است یا خیر؟ در کلام ساده تر باید دید که آیا قانون فعل صورت گرفته را جرم تلقی می کند یا خیر؟ یک وکیل کیفری تهران یا شهرستان به خوبی می داند که قانون برای اثبات جرم در قانون کیفری از سه ابزار یا سه رکن بسیار مهم استفاده می کند.

در کلام ساده تر زمانی جرم اثبات می شود که سه رکن مادی، معنوی و قانونی به صورت همزمان برای فعل مذکور اثبات شود. رکن مادی به آسیب زا بودن فعل توجه می کند. در واقع این رکن زمانی اثبات می شود که فعل آسیب مادی یا جانی و یا روحی خاصی به فرد یا جامعه وارد کرده باشد. اما در رکن معنوی به نیت فاعل نگاه می شود. در کلام ساده تر اگر ثابت شود که فاعل بر اساس برنامه ریزی و یا نیت قبلی و بر اساس منفعتی مشخص این کار را انجام داده است، می توان گفت که رکن معنوی نیز اثبات می شود. اما در صورت سهوی بودن فعل، عملا نمی توان گفت که جرمی صورت گرفته است. در خصوص رکن قانونی نیز باید گفت که اگر قانون گذار در خصوص فعل به عنوان جرم مصادیقی عنوان کرده باشد می توان گفت که رکن قانونی نیز اثبات می شود. با اثبات این سه رکن جرم اثبات می شود و بعد از آن است که جرم به فرد یا افراد خاص منتسب می شود. به این حالت جرم انتسابی گفته می شود.

جرم انتسابی چیست؟ (1)
جرم انتسابی چیست؟ (1)

جرم انتسابی توسط جرم انتسابی انجام می شود.

جرم انتسابی همانطور که گفته شد بعد از اثبات مجرمانه بودن فعل به متهم یا متهمان زده می شود. نکته ای که وجود دارد این است که دادسرا اولین نهاد قضایی است که مسئول رسیدگی به جرایم و بررسی آن است. بنابراین این نهاد است که فعل را از نظر سه رکن گفته شده بررسی کرده و در نهایت با اثبات این سه رکن، جرم را ثابت می کند.

با اثبات جرم، دادسرا به فرد جرم انتسابی را تفهیم می کند و همراه با کیفرخواست به دادگاه کیفری مربوطه ارسال می نماید. در کلام ساده تر با اثبات جرم، جرم انتسابی به متهم تفهیم می شود. تفهیم جرم انتسابی بدین معنی است که فرد متهم می داند که از دید قانون به چه جرمی متهم است و در کدام دادگاه این جرم مورد بررسی قرار می گیرد. بعد از آن است که متهم به واسطه کیفرخواست به دادگاه ارجاع داده می شود. حال در دادگاه ممکن است جرم انتسابی اثبات شود و در این صورت متهم به مجرم تبدیل خواهد شد.

The post جرم انتسابی چیست؟ appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *