جرم شنود غیر مجاز

جرم شنود غیر مجاز

جرم شنود غیر مجاز یکی از ان دسته جرایمی است که بسیاری از افراد از آن اطلاع ندارند و نمی دانند که چگونه باید در هنگام مواجه با این جرم برای احقاق حقوق قانونی خود اقدام کنند. بسیاری از افرادی که با جرم شنود غیر مجاز مواجهه می شوند هیچ اطلاعات قانونی کاملی در مورد ان ندارند و همین موضوع باعث می شود تا نتوانند د رجریان قضایی پرونده هایی که با ان ها مواجه می شوند روند صحیحی را در پی گیرند و برای جلوگیری از تضییع حقوق خود اقدامات اساسی و قانونی لازم را انجام دهند. برای آنکه بتوانید در مورد جرم شنود غیر مجاز اطلاعات قانونی مهمی را کسب کنید و برای پیشبرد جریان دادرسی پرونده های خود اقدام کنید بهتر است که از یک فرد متخصص و حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید که سال های زیادی از عمر شغلی خود را در این راستا فعالیت کرده است و به خوبی می داند که چگونه باید برای پیشبرد جریان پرونده ها از چه روش های قانونی حقوقی استفاده کند.

جرم شنود غیر مجاز یکی از ان دسته جرایمی است که باعث ایجاد آسیب های بسیار زیادی به مردم جامعه می گردد و حریم خصوصی افراد را تا حد بسیار زیادی مورد تهدید قرار می دهد، همین موضوع باعث شده است تا قانونگذار کشور ما مجازات های نسبتا سنگینی را برای مرتکبان این جرم در نظر بگیرد و با کسانی که این جرم را انجام می دهند به صورت جدی برخورد کند. در هر صورت شما باید بدانید که جرم شنود غیر مجاز در جریان دارسی به طور کلی دارای روند پیچیده ای است و هر کسی نمی تواند به راحتی همه این مراحل را پشت سر بگذارد به همین علت هم لازم است تا یک فرد حرفه یا و متخصص در این راستا به مردم کمک کند تا بتوانند نتایج نسبتا خوبی را بدست آورند و از حقوق خود به خوبی دفاع کنند.

اگر شما جزو کسانی هستید که می خواهید در مورد جرم شنود غیرمجاز اطلاعات دقیقی را بدست آورید به شما توصیه می کنیم که رد ادامه این متن با ما همراه باشید تا به تمامی نکات قانونی و مسائل حقوقی که باید در مورد جرم شنود غیر مجاز بدانید اشاره کنیم و همه آنها را با زبانی ساده و قابل فهم برای شما توضیح دهیم.

جرم شنود غیر مجاز (3)
جرم شنود غیر مجاز (3)

جرم شنود غیر مجاز چیست؟

جرم شنود غیر مجاز همانطور که از نامش پیدا است به عمل نادرستی گفته می شد که باعث شنیدن غیرقانونی و بدون مجوز سارا و رازهای دیگران می شود. حال ممکن است این اسرار و اطلاعات مربوط به ارگان ها و نهادهای دولتی خاصی باشد یا انکه مربوط به افراد و مردم عادی باشد. جرم شنود غیر مجاز در حالت کلی ممکن است جزیی از جرایم رایانه ای محسوب شود و در چنین حالتی تمامی کسانی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در این جرم دست داشته باشند مورد پیگرد قانونی قرار می گیرد و باید در محضر قانون پاسخگو باشند. جرم شنود غیر مجاز دارای مجازات های مختلفی است و حتی این مجازات ها شامل مباحث مادی و غیر مادی نیز می گردند و افراد باید با توجه به این موضوع در محضر دادگاه حضور یابند.

جرم شنود غیر مجاز نیز همانند بسیاری دیگر از جرایم دارای شرایط خاصی است و ممکن است ابعاد حقوقی گسترده ای داشته باشد که برای اشنایی با انها باید از یک فرد متخصص و حرفه ای در این زمینه کمک گرفت تا تمامی این موارد را با دقت به ما توضیح دهد و در جلسات مشاوره حقوقی با او شرکت کرد. یک وکیل متخصص که دارای تجربه کاری در زمینه جرم شنود غیر مجاز است بهترین کسی است که می تواند به عموم مردم کمک کند تا جریان پرونده های خود را مورد پیگیری قرار دهند.

بر اساس ماده 150 قانون آیین دادرسی کیفری در مورد جرم شنود غیر مجاز باید بگوییم که کنترل ارتباطات مخابراتی افراد ممنوع است، مگر در مواردی که به امنیت داخلی و خارجی کشور مربوط باشد یا برای کشف جرائم این قانون لازم تشخیص داده شود. در این صورت با موافقت رئیس کل دادگستری استان و با تعیین مدت و دفعات کنترل، اقدام می‌شود. کنترل مکالمات تلفنی اشخاص و مقامات موضوع این قانون منوط به تایید رئیس قوه قضائیه است و این اختیار قابل تفویض به سایرین نمی‌باشد.

جرم شنود غیر مجاز (1)
جرم شنود غیر مجاز (1)

جرم شنود غیر مجاز در قانون

جرم شنود غیر مجاز در جریان پرونده های مختلفی مورد بررس قرار می گیرد و برای قانونگذار کشور ما دارای اهمیت بسیار زیادی است. به همین دلیل نیز کاملا طبیعی است که در قانون کشور ما به صورت دقیق به این مسئله توجه شود ابعاد مختلفی از آن مورد بررسی و بحث قرار گیرد. در قانون جرایم رایانه ای در کشور ما قانونگذار به صورت کاملا دقیق این جریان را بررسی کرده است و مجازات های آنها را نیز تعیین کرده است. به صورت کلی با استناد به قانون به بررسی جرم شنود غیر مجاز می پردازیم:

هر كس به طور غیرمجاز محتوای در حال انتقال ارتباطات غیرعمومی در سامانه های رایانه ای یا مخابراتی یا امواج الكترو مغناطیسی یا نوری را شنود کند، به حبس از شش ماه تا دو سال یا جزای نقدی از ده میلیون (10.000.000) ریال تا چهل میلیون (40.000.000) ریال یا هر دو مجازات محكوم خواهد شد.

هر كس به طور غیرمجاز نسبت به داده های سری در حال انتقال یا ذخیره شده در سامانه های رایانه ای یا مخابراتی یا حاملهای داده مرتكب اعمال زیر شود، به مجازاتهای مقرر محكوم خواهد شد:

دسترسی به داده های مذكور یا تحصیل آنها یا شنود محتوای سری در حال انتقال، به حبس از یک تا سه سال یا جزای نقدی از بیست میلیون (20.000.000) ریال تا شصت میلیون (60.000.000) ریال یا هر دو مجازات.

در دسترس قرار دادن داده های مذكور برای اشخاص فاقد صلاحیت، به حبس از دو تا ده سال.

افشاء یا در دسترس قرار دادن داده های مذكور برای دولت، سازمان، شرکت یا گروه بیگانه یا عاملان آنها، به حبس از پنج تا پانزده سال. داده های سری داده هایی است كه افشاي آنها به امنیت کشور یا منافع ملی لطمه می زند.

The post جرم شنود غیر مجاز appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *