خروج از کشور دختر مجرد چگونه است؟

خروج از کشور دختر مجرد چگونه است؟

خروج از کشور دختر مجرد چگونه امکان پذیر است؟ شرایط خروج از کشور دختر مجرد چیست؟ مهمترین نکات خروج از کشور دختر مجرد چیست؟ بهترین شرایط خروج از کشور دختر مجرد چیست؟ اجازه خروج از کشور دختر مجرد با کیست؟ آیا برای خروج از کشور دختر مجرد نیاز به اذن پدر است؟ شرایط خروج از کشور دختر مجرد با یک زن متاهل چیست؟ خروج از کشور دختر مجرد باکره چیست؟ خروج از کشور دختر مجرد ( زن ) چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص خروج از کشور دختر مجرد چیست؟

خروج از کشور دختر مجرد از مهمترین شرایط قانونی است که در بخش حقوقی به آن پرداخته می شود. به طور کلی و بر اساس یک اصل قانونی تمامی افرادی که در کشور زندگی می کنند و تابعیت ایرانی دارند می توانند از کشور خارج شوند، مگر کسانی که اهلیت نداشته باشند. همچنین زنان متاهل نیز بدون اذن شوهر یا ولی خود نمی تواند از کشور خارج شود.

آن چیزی که در این مقاله به آن می پردازیم، مسئله خروج از کشور دختران مجرد است. همانطور که می دانید اهلیت در قانون شامل سه شرط عقل، بلوغ و رشد می شود. بلوغ برای پسران در سن 15 سالگی برای دختران در سن 9 سالگی اتفاق می افتد، عقل نیز شرایطی است که فرد توانایی تصمیم گیری و تشخیص خوب و بد را داشته باشد. رشد نیز به حالتی گفته می شود که عقل به کمال خود رسیده باشد. بر اساس قانون به صورت عمومی سن 18 سال را برای رشد در نظر گرفته اند. بنابراین به صورت عمومی تمامی افراد جامعه در سن 18 سالگی به اهلیت می رسند مگر این که شرایطی وجود داشته باشد که یکی از موارد سه گانه را نقض کند. بنابراین خروج از کشور دختر مجرد زیر 18 سال ممکن نیست مگر با اجازه پدر یا ولی قهری او.

خروج از کشور دختر مجرد چگونه است؟ (2)
خروج از کشور دختر مجرد چگونه است؟ (2)

خروج از کشور دختر مجرد بالای 18 سال

خروج از کشور دختر مجرد زیر 18 سال همانند یک پسر زیر 18 سال وجود ندارد. مگر این که در مرحله گرفتن پاسپورت ولی یا قیم و پدر او نسبت به این کار اجازه دهد. همچنین در نظر داشته باشید که اذن خروج از کشور در مرحله صدور پاسپورت قابل رجوع و عدول است. در کلام ساده تر پدر می تواند بعد از صدور پاسپورت همچنان اجازه خروج از کشور را از دختر خود بگیرد و وی را ممنوع الخروج کند. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

نکته مهمی که یک وکیل حقوقی به خوبی به آن آگاه است این مسئله است که فرد مابین سن بلوغ و سن رشد می تواند نسبت به گرفتن حکم رشد اقدام کند. در کلام ساده تر دختر مابین 9 تا 18 سال و پسر مابین 15 تا 18 سال می تواند با مراجعه به دادگاه حقوقی درخواست حکم رشد کند. دادگاه وی را به پزشکی قانونی ارجاع می دهد و پزشکی قانونی با بررسی های تخصصی تشخیص می دهد که آیا این فرد به رشد عقلی در سنی زودتر از 18 سال رسیده است یا خیر. در صورتی که پزشکی قانونی این مسئله را تایید کند عملا این فرد می تواند در سنی کمتر از 18 سال بدون نیاز به تصمیم و اذن ولی خود اقدام کند.

به طور مثال با توجه به این که خروج از کشور دختر مجرد بالای 18 سال نیازی به اجازه پدر یا ولی قهری ندارد، می توان گفت که اگر دختر بتواند در سنی مابین 9 تا 18 سال نسبت به گرفتن حکم رشد اقدام کند می تواند بدون اذن پدر یا ولی و یا قیم خود از کشور خارج شود این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. بنابراین اگر خلاصه بگوییم خروج از کشور دختر مجرد زیر 18 سال منوط به اذن پدر و بالای 18سال بدون نیاز به اجازه پدر امکان پذیر خواهد بود.

خروج از کشور دختر مجرد در صورت طلاق والدین

خروج از کشور دختر مجرد بالای 18 سال بدون نیاز به اذن فردی خاص امکان پذیر است. اما مسئله ای که وجود دارد اگر دختر مجرد و زیر 18 سال باشد و از طرف دیگر والدین وی از یک دیگر طلاق گرفته باشند، وضعیت خروج از کشور دختر به چه شکل خواهد بود؟

مسئله ای که اینجا وجود دارد این است که در این موقعیت اجازه خروج از کشور به تنهایی در اختیار پدر قرار ندارد. در کلام ساده تر اگر حضانت فرزندان با پدر باشد، وی برای جا به جایی آن ها و انتقال کودکان به شهر دیگر نیاز به اجازه مادر دارد. بنابراین کاملا طبیعی است که در این حالت برای این که پدر بتواند تمام اختیار و قدرت عمل در اجازه دادن برای خروج از کشور دختر مجرد زیر 18 سال خود داشته باشد باید مادر به وی این اجازه را بدهد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

خروج از کشور دختر مجرد چگونه است؟ (1)
خروج از کشور دختر مجرد چگونه است؟ (1)

خروج از کشور دختر مجرد ( مطلقه )

نکته بسیار مهمی که در خصوص خروج از کشور دختر مجرد یا متاهل وجود دارد این است که زن در هر سن و سالی که باشد برای خروج از کشور باید از همسر خود اجازه بگیرد. مگر در شرایط خاص مانند اشتغال همسر به امور سیاسی و … . بنابراین زن متاهل چه بالای 18 سال و چه پایین 18 سال برای خروج از کشور باید اجازه همسر خود را داشته باشد. اجازه همسر نیز مانند اجازه پدر قابل عدول است. یعنی بعد از صدور پاسپورت نیز امکان ممنوع الخروجی برای زن وجود دارد. این نکته مهمی است که یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی از آن آگاه است.

حال سوالی که مطرح می شود این است که یک زن یا دختر بعد از طلاق چه شرایطی دارد؟ آیا همچنان تحت ولایت کسی قرار دارد؟ اگر سن زن بالغ بر 18 سال باشد و وی طلاق بگیرد، عملا تمام اختیار خروج از کشور بر عهده خودش خواهد بود. البته طی سال های گذشته مجلس قانون گذار در تلاش برای تصویب قانونی بود که خروج زنان زیر 40 سال منوط به کسب اجازه از ولی قهری باشد. اما تا به امروز این قانون تصویب نشده و طرح آن همچنان مسکوت باقی مانده است.

The post خروج از کشور دختر مجرد چگونه است؟ appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *