دعوی تقابل چیست؟

دعوی تقابل چیست؟

دعوی تقابل به چه معنی است؟ دعوی تقابل چه زمانی استفاده می شود؟ مهمترین نکات دعوی تقابل چیست؟ شرایط استفاده از دعوی تقابل چیست؟ دعوی تقابل در کدام دادگاه مورد استفاده قرار می گیرد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص دعوی تقابل چیست؟ دعوی تقابل توسط کدام یک از طرفین اقامه می شود؟ مهلت زمان اقامه دعوی تقابل چیست؟ شرایط استفاده از دعوی تقابل چیست؟

دعوی تقابل یکی از ابزارها و روش های مهم برای دفاع در دادگاه محسوب می شود. در کلام ساده تر زمانی که خواهان دعوایی را علیه خوانده اقامه می کند، خوانده نیز می تواند در برابر این دعوی، دعوی دیگری نسبت به خواهان اقامه کند. به طور عملی این اقامه دعوی در جهت دفاع خوانده از خود محسوب می شود و نه جهت احقاق حق. به این دعوی، دعوی تقابل گفته می شود.

اما در خصوص دعوی تقابل نکات و شرایط خاصی وجود دارد. در واقع خوانده نمی تواند از هر دعوی تحت عنوان دعوی تقابل استفاده کند. به طور مثال این دعوی باید از همان منشا دعوی اصلی باشد و در حول محور مسائل ایجاد شده قرار بگیرد. در غیر این صورت این دعوی در دادگاه صالح دیگر رسیدگی خواهد شد و تحت عنوان دعوی تقابل شناخته نمی شود.

از طرف دیگر خوانده زمانی می تواند نسبت به اقامه دعوی تقابل اقدام کند که آن دعوی شرایط حقوقی یا کیفری لازم را داشته باشد. یعنی قابل مطرح شدن در دادگاه باشد. بنابراین خوانده نمی تواند به هر دلیل و بدون هیچ مدرک و یا استدلالی نسبت به اقامه دعوی متقابل اقدام کند. این نکته بسیار مهمی است که وکیل حقوقی نسبت به آن آگاه است. حال در ادامه می خواهیم شرایط این دعوی و اقامه آن در دادگاه را مورد بررسی قرار دهیم. با ما در ادامه همراه باشید.

دعوی تقابل چیست؟ (1)
دعوی تقابل چیست؟ (1)

دعوی تقابل و چرایی آن

چرا از یک دعوی تقابل در دادگاه ها استفاده می شود؟ در واقع زمانی که خواهان نسبت به اقامه دعوی اقدام می کند، خوانده به عنوان پاسخگو به مدارک و مستدلات وارد شده باید در دادگاه حاضر شود و از خود دفاع کند. اما مسئله ای که وجود دارد این است که خوانده در زمان دادرسی به عنوان مقصر یا مجرم شناخته نمی شود. بنابراین این فرد نیز از تمامی حقوق خواهان در دادگاه برخوردار است و می تواند نسبت به خواهان اقامه دعوی کند.

در کلام ساده تر دعوی تقابل یک نوع حق برابر برای خوانده است که بتواند از آن در دادگاه استفاده کند. اساس اقامه این دعوی بر این است که خوانده هم می تواند از حقوق خود دفاع کند و این حقوق را از دادگاه بخواهد. بر اساس قانون هر دعوی باید در دادگاه مخصوص خود مورد بررسی قرار بگیرد. اما زمانی که یک دعوی ارتباط مستقیم به دعوی دیگر دارد و این دو دعوی بر یک دیگر تاثیرگذار هستند دستگاه قضایی به جای برقرار کردن دادگاه دیگر، این دعوی را در همان دادگاه دعوی اولیه مورد بررسی قرار می دهد. این کار باعث می شود که روند دادرسی سریع تر انجام شود و طرفین زودتر به نتیجه برسند.

همین مسئله باعث شده است که دعوی تقابل به عنوان یک مسیر دفاعی برای خوانده شناخته شود. در کلام ساده تر خوانده می تواند در برابر دعوی اقامه شده، دعوی علیه خواهان اقامه کند. حال نتیجه این دعوی می تواند در دعوی ابتدایی تاثیرگذار باشد و روند دادرسی را تغییر دهد. وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند که استفاده از چنین شرایطی می تواند بسیار به نفع خوانده باشد. البته همانطور که گفته شد دعوی تقابل دارای شرایط خاصی است و نمی توان هر دعوی را به عنوان یک دعوی متقابل در دادگاه مطرح کرد. در ادامه به شرایط مختلف این دعوی خواهیم پرداخت.

دعوی تقابل چیست؟ (2)
دعوی تقابل چیست؟ (2)

شرایط دعوی تقابل

دعوی تقابل از شرایط خاصی برخوردار است. اولین و مهمترین شرطی که باید به آن توجه داشته باشید این است که دعوی حتما و قطعا باید توسط خوانده در دادگاه مطرح شود. بنابراین زمانی یک دعوی متقابل خوانده می شود که توسط خوانده و بر علیه خواهان در دادگاه مطرح شود.

نکته بعدی این است که این دعوی باید در همان دادگاهی اقامه شود که دعوای قبلی در آن مطرح شده است. این مسئله ما را به چند نکته اساسی راهنمایی می کند. اول این که دادگاه مورد بحث باید صالح برای رسیدگی به این دعوی باشد. به طور مثال اگر دعوی ابتدایی در دادگاه حقوقی مورد بررسی قرار می گیرد، خوانده نمی تواند یک دعوی کیفری به عنوان دعوی تقابل را مطرح کند.

شرط دیگر دعوی تقابل این است که دعوی جدید مطرح شده توسط خوانده باید از منشا همان دعوی مطرح شده توسط خواهان باشد. در کلام ساده تر این دعوی باید مستقیم به مسئله طرح شده مرتبط باشد. در این صورت امکان بررسی آن در دادگاه مربوطه ایجاد می شود.

مسئله مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که دعوی تقابل بر اساس ارائه دادخواست اقامه می شود. از این رو آن دسته از دعاوی که نیاز به ارائه دادخواست ندارند مانند دعاوی تهاتر، فسخ یا رد خواسته را نمی توان به عنوان دعوی تقابل در دادگاه مطرح کرد. نکته مهم دیگری که بسیار اهمیت دارد این است که خوانده تا پایان اولین جلسه دادرسی مهلت دارد که بتواند دادخواست دعوی متقابل خود را به دادگاه ارائه دهد. در صورتی که این زمان به اتمام برسد حتی در صورت ارائه دادخواست دعوی، این دعوی در دادگاه دیگر مورد بررسی قرار می گیرد. توجه داشته باشید که تمامی شرایط مربوط به دادخواست دعوی متقابل عین یک دادخواست عادی مورد بررسی قرار می گیرد. بنابراین شرایطی مانند رد دادخواست، استرداد از آن و … همانند شرایط عادی است.

دعوی تقابل یک ابزار بسیار مهم و البته پیچیده در قانون محسوب می شود. شما زمانی می توانید از این ابزار استفاده کنید که مواد لازم آن را داشته باشید. همچنین استفاده نادرست از این ابزار می تواند در نهایت به ضرر خوانده تمام شود. از این روست که گفته می شود بهتر است در چنین شرایطی از یک وکیل مجرب و کارکشته استفاده کنید. این کار می تواند درصد موفقیت شما را چند برابر کند.

The post دعوی تقابل چیست؟ appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *