سند لازم الاجرا چیست؟

سند لازم الاجرا چیست؟

سند لازم الاجرا چه کارکردی دارد؟ تعریف سند لازم الاجرا چیست؟ کدام دسته از اسناد را می توان سند لازم الاجرا دانست؟ مهمترین مزیت سند لازم الاجرا چیست؟ چرا از سند لازم الاجرا استفاده می شود؟ چه زمانی از سند لازم الاجرا استفاده می شود؟ شرایط قانونی استفاده از سند لازم الاجرا چیست؟ سند لازم الاجرا توسط کدام نهاد صادر می شود؟ چگونه می توان سند لازم الاجرا داشته باشیم؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص سند لازم الاجرا چیست؟ سند لازم الاجرا بر اساس کدام مواد قانونی بررسی می شود؟ آیا برای استفاده از سند لازم الاجرا نیاز به دستور دادگاه است؟

سند لازم الاجرا دسته ای خاص از اسناد محسوب نمی شود. بلکه به نوعی می توان گفت که برخی از اسناد عادی و برخی دیگر از اسناد رسمی این قدرت را دارند که به یک سند لازم الاجرا در قانون شناخته شوند. اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم سند لازم الاجرا این قدرت را دارد که بدون نیاز به دستور دادگاه برای صدور اجراییه کافی باشد. بنابراین عملا معتبر ترین اسناد در قانون ایران را می توان سند لازم الاجرا دانست. حال سوال مهمی که وجود دارد این است که اساسا کدام یک از اسناد به عنوان سند لازم الاجرا شناخته می شوند و چه زمانی می توان از آن استفاده کرد؟

پیش از آن که به این سوال پاسخ دهیم بهتر است نگاهی به تعریف قانون از اسناد داشته باشد. سند در قانون به نوعی مشخص کننده نقش و عنوان افراد در جامعه است. به واسطه سند است که می توان بسیاری از اتفاقات و مسائل را اثبات کرد. از این رو سند برای قانون بسیار مهم و معتبر است. در قانون ایران دو نوع سند تعریف شده است. سند رسمی و سند عادی انواع اسنادی است که در قانون حقوقی ایران به آن ها اشاره شده. به گفته وکیل جعل اسناد، اسناد رسمی به اسنادی گفته می شود که توسط نماینده مشخص شده قانون تدوین و ثبت شود و اسناد عادی یا غیر رسمی به سندی گفته می شود که این ویژگی را ندارد. نکته مهمی که باید بدانید این است که اساسا در قانون اسناد رسمی از اعتبار قانونی بسیاری برخوردار است و حتی شما از آن ها می توانید در مسیرهای غیر از قضایی مانند نهاد های دولتی استفاده کنید. با این حال اسناد غیر رسمی مانند یک سند خطی یا یک قولنامه در دادگاه از وجاهت قانونی برخوردار است.

سند لازم الاجرا چیست؟ (2)
سند لازم الاجرا چیست؟ (2)

سند لازم الاجرا چه کارکردی دارد؟

سند لازم الاجرا همانطور که بیان شد این قدرت را به فرد می دهد که بدون نیاز به دستور مستقیم دادگاه نسبت به دریافت اجراییه اقدام کند. بنابراین فرد با داشتن یکی از انواع سند لازم الاجرا می تواند بدون نیاز به مراجعه به دادگاه و رای آن به سادگی اجراییه لازم را دریافت کند. اما مزیت این مسئله در چیست؟

کاملا ساده و مشخص است که مزیت اصلی سند لازم الاجرا این است که کار را سریع تر و ساده تر می کند. در واقع شما برای این که بتوانید از طریق دادگاه اجراییه دریافت کنید باید مراحل قانونی را به طور کامل طی کنید. در واقع شما باید دادخواست خود را به دادگاه ارائه دهید. بعد از گذشت مدت زمانی دعوی شما مورد بررسی قرار می گیرد. برای بررسی این دعوی ممکن است تا چند ماه زمان لازم باشد. بعد از گذشت این مدت است که دادگاه و قاضی طی تشریفات قانونی حکم لازم را صادر می کند. وجود سند لازم الاجرا از این جهت اهمیت بالایی دارد که می تواند این پروسه را بسیار کوتاه کند. در واقع شما با در اختیار داشتن این اسناد عملا نیازی به طی این مسیر طولانی و سخت نخواهید داشت. تنها به واسطه این سند می توانید اجراییه لازم را دریافت کند. بنابراین هیچ نیازی به طرح دعوی در دادگاه نیست. این یعنی زمان شما هدر نخواهد رفت و سیستم قضایی نیز می تواند بار کمتری را تحمل کند. این مهمترین کارکرد و مزیت سند لازم الاجرا در قانون ایران محسوب می شود.

نکته مهمی که در اینجا وجود دارد این است که شما برای دریافت اجراییه تنها کافی است با سند لازم الاجرا خود به اداره ثبت محل دعوی مراجعه کنید و بر اساس سند خود درخواست صدور اجراییه نمایید. این تمام کاری است که شما می توانید انجام دهید. همانطور که مشخص است در این روش عملا بدون نیاز به طرح دعوی و ارائه سند و … می توانید با سرعت بسیار بالاتری به نتیجه برسید.

سند لازم الاجرا چیست؟ (1)
سند لازم الاجرا چیست؟ (1)

کدام اسناد را می توان سند لازم الاجرا دانست؟

به طور کلی گفته می شود که برخی از اسناد رسمی این قدرت را دارند که از نظر اعتباری که در قانون دارند به عنوان سند لازم الاجرا شناخته شوند. این مطلب تا حدودی درست است. در واقع سند لازم الاجرا به اندازه ای مهم و معتبر است که تنها می توان از اسناد رسمی این انتظار را داشته باشیم که به عنوان سند لازم الاجرا شناخته شوند. اما مسئله ای که وجود دارد قانون در خصوصی برای از اسناد غیر رسمی استثناهایی قائل شده است و به سبب کارکرد بالای این اسناد و سرعت بخشیدن به پایان دعوی های مربوط به آن ها، این دسته از اسناد غیر رسمی را تحت عنوان سند لازم الاجرا معرفی کرده است. در ادامه به انواع سند لازم الاجرا ( رسمی و غیر رسمی ) اشاره می کنیم.

کلیه اسناد رسمی مربوط به دیون و یا اموال منقول و همچنین معاملات اموال غیر منقول ثبت شده به عنوان سند لازم الاجرا شناخته می شود. عقدنامه رسمی ( یا همان سند ازدواج ) و شرایط ضمن عقد آن را می توان به یکی از انواع اسناد رسمی لازم الاجرا دانست. اسناد رسمی در خصوص املاک ثبت شده و همچنین اسناد غیر رسمی در خصوص روابط بین مالک و مستاجر را هم می توان از انواع اسناد لازم الاجرا دانست. انواع قبوض اقساطی مانند بدهی مستاجر به مالک و همچنین اسناد عدم پرداخت شارژ ساختمان از جمله اسناد غیر رسمی لازم الاجرا در قانون محسوب می شود. همچنین از دیگر اسناد غیر رسمی معروف می توان به چک اشاره کرد. این ها معروف ترین سند لازم الاجرا در قانون محسوب می شود. به جز موارد گفته شده در قانون به چند نوع سند دیگر نیز اشاره شده است که شما به واسطه یک وکیل حقوقی می توانید نسبت به آن ها آگاهی پیدا کنید.

The post سند لازم الاجرا چیست؟ appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *