شرایط طلاق مجنون در قانون

شرایط طلاق مجنون در قانون

طلاق مجنون چه شرایط قانونی دارد؟ مهمترین نکات طلاق مجنون چیست؟ آیا امکان طلاق مجنون وجود دارد؟ طلاق مجنون دائمی چگونه است؟ طلاق مجنون ادواری چگونه است؟ نقش ولی یا قیم در خصوص طلاق مجنون چیست؟ آیا برای طلاق مجنون نیاز به اجازه دادگاه است؟ برای طلاق مجنون چه مراحلی باید طی شود؟ مهمترین شرایط طلاق مجنون چیست؟ برای طلاق مجنون چه نکاتی باید اجرایی شود؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص طلاق مجنون چیست؟ طلاق مجنون توسط کدام نهاد قضایی صادر می شود؟

طلاق مجنون یکی از مهمترین چالش های قانون مدنی و حقوقی ایران محسوب می شود. در واقع مسئله و نکته اصلی که وجود دارد این است که اساسا یک فرد مجنون ( مجنون دائمی ) امکان تصمیم گیری عقلانی را ندارد. بنابراین عملا قانون استفاده وی از حقوق خود را منع کرده است. در کلام ساده تر یک مجنون امکان انعقاد یا انحلال یک قرارداد را ندارد. چرا که این فرد دچار ثبات فکری و رفتاری نیست. از این رو دادگاه با تعیین ولی یا قیم برای وی تمام امور حقوقی وی را به قیم یا ولی واگذار می کند. بنابراین در غالب موارد این قیم یا ولی است که امکان استفاده از حقوق فرد مجنون را برای وی فراهم می کند. حال سوال اینجاست که آیا امکان طلاق مجنون به واسطه قیم یا ولی امکان پذیر است؟

برای پاسخ به این سوال بسیار مهم، ما باید کمی با مفهوم ازدواج و طلاق در قانون آشنا شویم. در واقع باید ابتدا بدانیم که چرا یک مجنون نمی تواند به عنوان فردی مستقل در جامعه نسبت به طلاق خود تصمیم گیری کند و آن را به مرحله اجرا برساند. همه این ها در مجموع به ما نشان می دهد که چرا باید یک قیم در کنار فرد مجنون حضور داشته باشد و شرایط طلاق مجنون به واسطه این فرد به چه شکلی خواهد بود.

شرایط طلاق مجنون در قانون (1)
شرایط طلاق مجنون در قانون (1)

طلاق مجنون و نگاه به چند مفهوم

طلاق مجنون به شرایطی اشاره می کند که همگی وابسته به مفهوم نکاح است. بنابراین پیش از هر چیزی ما باید بدانیم که قانون چه دیدگاهی در خصوص نکاح دارد. وقتی بتوانیم این موضوع را درک کنیم می توانیم مفهوم طلاق را متوجه شویم و بر اساس همه این مفاهیم طلاق مجنون را مورد بررسی قرار دهیم.

به طور کلی یک وکیل حقوقی به خوبی می داند که نکاح یا ازدواج به هر صورت آن در قانون ایران به عنوان یک قرارداد شناخته می شود. بر اساس این قرارداد طرفین تعهداتی را نسبت به یکدیگر متقبل می شوند. بگذارید با یک مثال این مسئله را روشن تر بیان کنیم. در یک ازدواج دائم زوج متعهد می شود که نفقه همسر را پرداخت نماید و همچنین زوجه نیز تعهد به تمکن خاص و عام می دهد. هر کدام از طرفین با قبول تعهداتی قراردادی را امضا می کند که نشان می دهد این دو فرد وارد زندگی مشترک با یک دیگر شده اند و می توان آن ها را زن و شوهر خطاب کرد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشیم. طلاق نیز براساس همین مفهوم می تواند به نوعی فسخ یا انحلال قرارداد شناخته شود. در واقع اگر بر اساس شرایط خاص تنها زمانی امکان جدایی زن و شوهر از یکدیگر وجود دارد که قرارداد میان آن ها منحل شود. این انحلال را همان طلاق می نامیم.

بنابراین برای فهم دقیق عناوینی مانند طلاق مجنون همه چیز را باید از دید قوانین مربوط به قراردادها نگاه کرد. بر اساس قوانین قراردادها هر قراردادی شرایط صحت عام و خاص دارد. صحت عام مربوط به تمامی قراردادها می شود. یکی از مهمترین شرایط صحت عام قراردادها را می توان اهلیت داشتن طرفین دانست. در واقع زمانی فرد توانایی انعقاد یا انحلال یک قرارداد را دارد که سه شرط رشد، عقل و بلوغ را به عنوان اهلیت داشته باشد. اگر عقل یا تفکر دچار مشکل باشد او را سفیه یا مجنون می نامیم. بدین ترتیب می توان گفت که مسلما طلاق مجنون تنها در صورتی امکان پذیر است که قیم یا ولی او این اقدام را انجام دهند.

طلاق مجنون ادواری

همانطور که گفتیم طلاق مجنون دائمی تنها در صورتی امکان پذیر است که ولی یا قیم وی نسبت به این کار اقدام کند. اما در خصوص طلاق مجنون ادواری داستان به شکل متفاوتی رقم می خورد. در واقع مجنون ادواری کسی است که در بازه های زمانی خاص و محدود قدرت و توان فکری خود را از دست می دهد و افعالی غیر منطقی انجام می دهد. اما این فرد در سایر زمان ها به حالت عادی رفتار می کند. از این رو قانون این فرد را از حقوق خود محروم نکرده است. در واقع این فرد می تواند در زمان هایی که حالت عادی رفتاری و فکری دارد از تمامی حقوق خود استفاده کند. این مسئله در خصوص طلاق نیز صادق است. در واقع مجنون ادواری تنها و تنها خود می تواند نسبت به طلاق اقدام کند و نیازی به قیم یا ولی در این خصوص ندارد. این نکته بسیار مهمی است که یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی به آن اشاره می کند.

شرایط طلاق مجنون در قانون (2)
شرایط طلاق مجنون در قانون (2)

طلاق مجنون و مرجع صادر کننده حکم طلاق

سوال مهم دیگری که در این خصوص وجود دارد این است که اساسا کدام نهاد یا مرجع قضایی نسبت به طلاق مجنون تصمیم گیری می کند؟ در این خصوص باید به قیم یا ولی فرد مجنون نگاه کرد. در واقع اگر فرد به عنوان ولی قهری یا وصی منصوب شده باشد، نیازی به اجازه دادگاه برای انجام مراحل طلاق ندارد. اما اگر فرد به عنوان قیم شناخته شده باشد قبل از این که بخواهد درخواستی برای طلاق ارائه دهد باید نسبت به گرفتن اجازه از دادگاه حقوقی بکند. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشیم.

مسئله دیگری که بهتر است به آن اشاره کرد این است که زوج یا زوجه در صورت درگیر شدن به مرض جنون این امکان برای همسر وی ایجاد می شود که بتواند طلاق بگیرد. بنابراین طلاق مجنون در شرایطی مورد بحث قرار می گیرد که همسر وی اقدام به طلاق نکرده یا نمی کند. این نکته بسیار مهمی است که باید آن را به خاطر داشته باشیم.

The post شرایط طلاق مجنون در قانون appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *