شکایت کیفری بهتر است یا حقوقی؟

شکایت کیفری بهتر است یا حقوقی؟

شکایت کیفری چیست؟ شکایت کیفری چه تفاوت هایی با شکایت حقوقی دارد؟ کارکرد شکایت کیفری چیست؟ شباهت های شکایت کیفری و حقوقی چیست؟ مهمترین عناصر شکایت کیفری و حقوقی چیست؟ وجه تمایز شکایت کیفری و حقوقی چیست؟ عناصر شکایت کیفری چیست؟ چگونه می توانیم برای شکایت کیفری اقدام کنیم؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص شکایت کیفری چیست؟ چه زمانی شکایت کیفری بهتر از شکایت حقوقی است؟ نتیجه شکایت کیفری بهتر است یا حقوقی؟

شکایت کیفری یا حقوقی مسیری است که در اختیار تمام افراد جامعه قرار دارد تا آن ها بتوانند نسبت به احقاق حقوق خودشان اقدام کنند. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که برای همه افراد جامعه تنها دو مسیر وجود دارد که بتوانند از حقوق خودشان دفاع کنند. این دو مسیر عبارت است از شکایت کیفری و حقوقی.

حال ما در این مقاله می خواهیم بدانیم که کدام یک از این دو مسیر بهتر است. آیا استفاده از شکایت کیفری می تواند کارایی بسیار بیشتری نسبت به استفاده از مسیر حقوقی داشته باشد؟ سوال بنیادی و اصلی تر این است که آیا حق انتخابی میان شکایت کیفری و حقوقی وجود دارد؟ یعنی افراد جامعه مخیر به انتخاب یکی از این دو مسیر برای احقاق حقوق خودشان هستند؟ این ها مهمترین سوالاتی است که وکلایی مانند یک وکیل کیفری یا حقوقی باید به آن پاسخ دهند. ما نیز در ادامه می خواهیم به نحوی به این دست از سوالات پاسخ دهیم. اما کاملا مشخص است زمانی می توانیم اینگونه مسائل را مورد بررسی قرار دهیم که ابتدا بتوانیم مفهوم کیفری و حقوقی را از یک دیگر تمیز دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

شکایت کیفری بهتر است یا حقوقی؟ (1)
شکایت کیفری بهتر است یا حقوقی؟ (1)

شکایت کیفری و نگاه به مفهوم آن

شکایت کیفری را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که ابتدا بتوانیم با مفهوم قانون کیفری آشنا شویم. در واقع ما باید بدانیم که قانون کیفری چیست و چه کارکردی در جامعه دارد؟ چرا قانون کیفری در جریان قانون ایران تعریف شده است؟

به طور کلی قانون از دو بخش عمده حقوقی و کیفری تشکیل شده است. قانون درست مانند رودی است که در دو بستر کیفری و حقوقی جریان دارد. بنابراین هر چیزی که شما در قانون می بینید و یا می شنوید همگی بر اساس یکی از این دو مفهوم تعریف می شود.

قانون در بخش کیفری به مفهوم بسیار مهم جرم می پردازد. در واقع در این بخش از قانون مشخص می شود که چه فعلی جرم است و چه مجازاتی برای آن باید در نظر گرفت. همچنین قانون در این بخش مشخص می کند که این مجازات تعیین شده توسط چه کسی و چگونه باید اجرایی شود. اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم، قانون در بخش کیفری به سه بخش اثبات یا رد جرم، تعیین مجازات و اجرای مجازات می پردازد.

مسئله بسیار مهمی که در خصوص قانون کیفری وجود دارد این است که قانون در این بخش بر اساس اثبات جرم است که قدرت تاثیرگذاری در زندگی یا جان و مال افراد را به واسطه تعیین مجازات پیدا می کند. بنابراین تعریف و اثبات جرم از مهمترین عناصر تشکیل دهنده قانون کیفری می باشد. حال اگر بخواهیم شکایت کیفری را تعریف کنیم می توانیم اینگونه بیان کنیم که شکایت کیفری زمانی امکان پذیر است که جرمی اتفاق افتاده باشد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

شکایت حقوقی و نگاه به مفهوم آن

شکایت کیفری و حقوقی را زمانی می توانیم با یکدیگر مقایسه کنیم که جریان حقوقی قانون را نیز بشناسیم. اگر بخواهیم بنیادی به این مسئله نگاه کنیم می توانیم اینگونه بگوییم که روح قانون در بخش حقوقی نهفته است. در واقع قانون در این بخش سعی کرده است حقوق هر فرد در جامعه را مشخص کند.

در کلام ساده تر قانون در بخش حقوقی مشخص کرده است که هر فرد در جامعه از چه حقوقی برخوردار است و چگونه می تواند از این حقوق بهره مند شود. همچنین قانون در این بخش چارچوب هایی را تعریف کرده است که افراد بر اساس آن در موقعیت های مکانی و زمانی مختلف باید چارچوب های مختلفی را در روابط خود رعایت کنند.

به نوعی قانون در بخش حقوقی سعی کرده است روابط انسان با سایر عناصر اجتماعی از جمله سایر انسان ها را به درستی تنظیم کند. مسئله ای که هر وکیل حقوقی به خوبی می داند این است که در شکایت حقوقی افراد نسبت به احقاق حقوق خود بر اساس چارچوب های تعیین شده اقدام می کنند.

به عبارت بهتر، شکایت حقوقی زمانی مطرح می شود که تعارضی میان طرفین دعوی وجود داشته باشد. به طور مثال طرفین در خصوص قراردادی به مشکل و تعارض برخورد کرده اند. این دادگاه حقوقی است که موظف است نسبت بررسی و حل این تعارض اقدام کند. حال با شناخت مسیرهای حقوقی و کیفری می خواهیم بدانیم استفاده از کدام مسیر بهتر است، مسیر شکایت کیفری یا حقوقی؟

شکایت کیفری بهتر است یا حقوقی؟ (2)
شکایت کیفری بهتر است یا حقوقی؟ (2)

شکایت کیفری یا شکایت حقوقی؟

شکایت کیفری یا شکایت حقوقی را بر اساس آن چه که تا به اینجا بیان کردیم نمی توانیم با هم مقایسه کنیم. در واقع همانطور که گفته شد هر کدام از این مسیرها شامل مفاهیم خاص خودش است. در واقع اگر جرمی اتفاق افتاده باشد و شما بخواهید نسبت به این جرم شکایتی داشته باشید باید از طریق شکایت کیفری اقدام کنید و یا اگر دعوی و تعارض اجتماعی مانند دعاوی قراردادی وجود داشته باشد استفاده از مسیر حقوقی پیشنهاد می شود.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که حتی در صورتی که شما بخواهید یک مفهوم حقوقی را از طریق شکایت کیفری پیگیری کنید، مراجع ذیصلاح شکایت شما را رد می کنند. بنابراین حتی با درخواست شما نیز قرار نیست مسئله ای که یک مفهوم حقوقی است در دادگاه کیفری مورد بررسی قرار بگیرد.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که برخی از مفاهیم مانند چک هم قابل اقامه دعوی در دادگاه حقوقی است و هم می توان به عنوان یک دعوی اقدام به شکایت کیفری کرد. مسئله ای که وجود دارد این است که این شرایط و نیاز واقعی شماست که نشان می دهد کدام مسیر بهتر است. پیشنهاد ما این است که حتما در این مسیر از یک وکیل مجرب و با تجربه کمک بگیرید.

The post شکایت کیفری بهتر است یا حقوقی؟ appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *