صدا و سیما در قانون اساسی

صدا و سیما در قانون اساسی

صدا و سیما در قانون اساسی کشور ما دارای چه مرتبه ای است؟ صدا و سیما در قانون اساسی به چه نحو تشریح شده است؟ برای اشنایی با صدا و سیما در قانون اساسی باید از چه کسی کمک بگیریم؟ چه کسی می تواند اطلاعات دقیقی در مورد صدا و سیما در قانون اساسی با زبان ساده به ما ارائه دهد؟ صدا و سیما در قانون اساسی به چه موارد و مباحثی تقسیم می شود؟ صدا و سیما در قانون اساسی دارای چه وظایف و تعهداتی است؟

صدا و سیما در قانون اساسی دارای نقش اساسی و بسیار مهمی است که بسیاری از افراد در مورد آنها اطلاعات کاملی در دست ندارند و نمی دانند که دقیقی از لحاظ حقوقی صدا و سیما در قانون اساسی دارای چه جایگاهی است و چه اهمیتی دارد. صدا و سیما جز آن دسته از ارگان های قانونی بسیار مهمی است که در هر جامعه ای نقش بسزایی دارد و همین موضوع باعث شده است تا قانونگذار کشور ما نیز جایگاه صدا و سیما در قانون اساسی را مشخص کند و مفاد حقوقی مرتبط با ان را نیز بیان کند.

یک وکیل حقوقی می تواند در مورد تمامی دعاوی مختلفی ک به طور مستقیم و غیر مستقیم به صدا و سیما در قانون اساسی مربوط میشود حضور داشته باشد و تمامی مسائل مختلف مربوط به آن را به طور کامل توضیح دهد و در مورد آنها اطلاعات دقیقی ارائه دهد. اگر شما جز کسانی هستید که می خواهید در مورد صدا و سیما در قانون اساسی اطلاعات لازم را بدست آورید به شما توصیه می کنیم که در ادامه متن با ما همراه باشید.

صدا و سیما در قانون اساسی (3)
صدا و سیما در قانون اساسی (3)

صدا و سیما در قانون اساسی را بشناسید.

صدا و سیما در قانون اساسی به خوبی این موضوع را نشان می دهد که این ارگان دولتی تا حد بسیار زیادی برای افراد جامعه ما و حتی قانونگذار اهمیت دارد و این موضوع تا حدی مهم است که رییس صدا و سیما توسط شخص رهبری باید عزل و نصب شود و این اختیار قانونی در اختیار اولین شخص مملکت است. یک وکیل پایه یک دادگستری این توانایی را دارد تا در یک جلسه مشاوره حقوقی در مورد صدا و سیما در قانون اساسی اطلاعات لازم را ارائه دهد. شاید هنگامی که در مورد صدا و سیما در قانون اساسی صحبت می کنیم این سوال برای بسیاری از افراد پیش آید که رهبری به جز عزل و نصب رئیس صدا و سیما دیگر دارای چه وظایفی است که در قانون اساسی به آنها اشاره شده است؟ با استناد به قانون به این موارد اشاره می کنیم:

‎‎‎‎‎ تعیین‏ سیاستها کلی‏ نظام‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ پس‏ از مشورت‏ با مجمع تشخیص‏ مصلحت‏ نظام‏. نظارت‏ بر حسن‏ اجرای‏ سیاستهای‏ کلی‏ نظام‏. فرمان‏ همه‏ پرسی‏.‎‎‎‎‎‎اعلام‏ جنگ‏ و صلح‏ و بسیج‏ نیروها‏. نصب‏ و عزل‏ و قبول‏ استعفای‏ : فقهای‏ شورای‏ نگهبان‏. عالیترین‏ مقام‏ قوه‏ قضائیه‏. رئیس‏ سازمان‏ صدا و سیمای‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران رئیس‏ ستاد مشترک‏. فرمانده‏ کل‏ سپاه‏ پاسداران‏ انقلاب‏ اسلامی‏. فرماندهان‏ عالی‏ نیروهای‏ نظامی‏ و انتظامی‏. حل‏ اختلاف‏ و تنظیم‏ روابط قوای‏ سه‏ گانه‏. حل‏ معضلات‏ نظام‏ که‏ از طرق‏ عادی‏ قابل‏ حل‏ نیست‏، از طریق‏ مجمع تشخیص‏ مصلحت‏ نظام. امضا حکم‏ ریاست‏ جمهوری‏ پس‏ از انتخاب‏ مردم‏. عزل‏ رئیس‏ جمهور با در نظر گرفتن‏ مصالح‏ کشور پس‏ از حکم‏ دیوان‏ عالی‏ کشور به‏ تخلف‏ وی‏ از وظایف‏ قانونی.‎

صدا و سیما در قانون اساسی (1)
صدا و سیما در قانون اساسی (1)

صدا و سیما در قانون اساسی و تشریح ان

صدا و سیما در قانون اساسی در اصل ۱۷۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران توضیح داده شده است. صدا و سیما در قانون اساسی تا حدی اهمیت دارد که تشریح آن نیز توسط شورای نگهبان معین شده است. شاید در ظاهر اصل 175 صدا و سیما در قانون اساسی نتوان اطلاعات دقیق و جامعی را بدست آورد اما به افراد توصیه میکنیم که در زمینه کسب اطلاعات بیشتر از وکیل مجرب استفاده کنند یا نظریه شورای نگهبان را با دقت مطالعه کنند. برای انکه صدا و سیما در قانون اساسی را بهتر درک کنید این نظریه مشورتی را نیز توضیح می دهیم:

در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، آزادی بیان و نشر افکار با رعایت موازین اسلامی و مصالح کشور باید تامین گردد. نصب و عزل رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با مقام رهبری است و شورایی مرکب از نمایندگان رئیس جمهور و رئیس قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی (هر کدام دو نفر) نظارت بر این سازمان خواهند داشت. خط مشی و ترتیب اداره سازمان و نظارت بر آن را قانون معین می‌کند.

آیا عبارت «در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، آزادی بیان و نشر افکار با رعایت موازین اسلامی و مصالح کشور باید تامین گردد» که در صدر اصل یکصد و هفتاد و پنجم قانون اساسی آمده است، می‌تواند به وسیله قانون عادی تشریح و تعیین گردد؟ و همچنین آیا امکان ایجاد و راه اندازی شبکه‌های خصوصی رادیو و تلویزیون با توجه به اصل چهل و چهارم قانون اساسی وجود دارد یا خیر؟

موضوع با توجه به آئین‌نامه داخلی (شورای نگهبان) در شورای نگهبان مطرح و نظریه تفسیری شورا در خصوص این دو اصل به شرح ذیل اعلام می‌گردد: نظریه تفسیری در خصوص اصل یکصد و هفتاد و پنجم قانون اساسی: مطابق اصل یکصد و هفتاد و پنجم قانون اساسی در نظام جمهوری اسلامی ایران صدا و سیما زیر نظر مستقیم مقام معظم رهبری می‌باشد؛ بنابراین سیاستگذاری، هدایت و تدابیر لازم در همه ابعاد خصوصاً در راستای تحقق آزادی بیان و نشر افکار با رعایت موازین اسلامی و مصالح کشور در همه شئون و مراتب که در صدر اصل مذکور به آن اشاره شده است از اختیارات اختصاصی آن مقام می‌باشد.

نظریه تفسیری در خصوص اصل چهل و چهارم قانون اساسی: مطابق نصّ صریح اصل چهل و چهارم قانون اساسی در نظام جمهوری اسلامی ایران رادیو و تلویزیون دولتی است و تاسیس و راه اندازی شبکه‌های خصوصی رادیوئی و تلویزیونی به هر نحو، مغایر این اصل می‌باشد.

بدین جهت انتشار و پخش برنامه‌های صوتی و تصویری از طریق سیستمهای فنی قابل انتشار فراگیر (همانند ماهواره، فرستنده، فیبر نوری و غیره) برای مردم در قالب امواج رادیویی و کابلی غیر از سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران خلاف اصل مذکور است.

The post صدا و سیما در قانون اساسی appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *