فرار از دین مهریه

مقدمه فرار از دین مهریه

فرار از دین مهریه، موضوعی دشوار و قابل پیگیری می باشد. در این مقاله قصد داریم به صورت کلی به تمام جوانب این موضوع بپردازیم. ازدواج همانند یک معامله تجاری دارای ویژگی های مالی و غیر مالی متعددی می باشد. زوجین از شروع زندگی مشترکشان همواره با ویژگی های مذکور مواجه می گردند. یکی از ویژگی های مالی، مهریه نام دارد. طبق قانون، اگر زوج قصد جدایی از یکدیگر را داشته باشند، حقوق مالی تحت عنوان مهریه باید به شخص واجد شرایط پرداخت گردد. متاسفانه امروزه بخش زیادی از دعاوی موجود در پرونده های مورد بررسی در دادگستری ها مربوط به پرداخت مهریه است. لازم به ذکر است که شرایط نامساعد اقتصادی و عدم وجود آگاهی نسبت به قوانین را میتوان از عاملان این نابسامانی دانست. همواره از گذشته تا به الان مبحث پرداخت مهریه توسط قشر جوان، یکی از مباحث پر تکرار در مراجع قضایی است.

فرار از دین مهریه از نظر اجتماعی به نیرنگ بدهکار، جهت گریز از پرداخت مهریه گفته می شود. این معضل موجب نابودی امنیت اخلاقی و حقوقی موجود در جامعه می گردد. در این مواقع دادگاه میتواند شخص فراری از پرداخت دین را از تصرف در اموال خود ممنوع کرده و اداره آن ها را به شخص دیگری بسپارد. متاسفانه وجود برخی از سیاست های غلط در این حوزه، موجب شده تا محکومین پرداخت مهریه برای فرار از آن، اموال خود را به نام شخص یا اشخاص دیگری زنند. به همین دلیل قصد داریم در ادامه اطلاعات مناسبی را در مورد این موضوع به شما ارائه دهیم.

فرار از دین مهریه (4)
فرار از دین مهریه (4)

مهریه و زمان پرداختش

برای اینکه بتوانیم فرار از دین مهریه توسط آقایون را خنثی کنیم، باید اطلاعات درستی از مهریه و زمان پرداختش در دست داشته باشیم. مهمترین حق مالی خانم ها در زندگی مشترک، حق مهریه می باشد. مهریه جزو آن دسته از حقوق مالی است که خانم ها فارغ از فوت، طلاق، خیانت و غیره میتوانند دریافت کنند. در مورد زمان پرداخت مهریه باید گفت که بلافاصله بعد از مراسم عقد، خانم ها میتوانند نسبت به دریافت حق خود اقدام نمایند. اما در بسیاری از موارد، پرداخت مهریه منوط به شرایط مالی مرد است. در واقع اگر در هنگام جاری شدن خطبه عقد، مهریه تحت عنوان عندالاستطاعه بیان شده باشد، پرداخت مهریه توسط مرد متفاوت خواهد بود. در این زمان برخلاف مهریه عندالمطالبه، مرد در صورتی که توان مالی پرداخت مهریه را داشته باشد میتواند آن را پرداخت نماید. اگر مهریه عندالمطالبه باشد، مرد موظف است در هر زمان که زن می خواهد، مهریه را به او بپردازد مگر اینکه بتواند در دادگاه ثابت کند که توانایی پرداختش را ندارد.

بررسی موارد مربوط به فرار از دین مهریه

همانطور که بالا به آن اشاره کردیم، بخش قابل توجه بدهکاران مالی را محکومان فرار از دین مهریه تشکیل داده اند. فرقی نمی کند که محکومین مذکور تمکن مالی داشته باشند یا خیر، در هر صورت عده بسیاری از آنان مهریه همسر خود را پرداخت نمی کنند. این افراد معمولا برای فرار از دین مهریه، قسمت قابل توجهی از اموال خود را به نام اشخاص دیگری می کنند. حال با عنوان کردن این موضوع قصد داریم به ابعاد حقوقی موجود و مدت زمان فرار از دین مهریه بپردازیم. بسیاری از مردم در سطح جامعه بر این باور اعتقاد دارند که مراجع قضایی تفاوتی میان معامله صوری برای فرار از پرداخت مهریه و معامله واقعی، قائل نمی شوند. باید اذعان داشت که این فرض نادرست می باشد. زیرا مطابق قانون مدنی، معامله ای که در آن قصد فروش یا خرید وجود نداشته باشد، باطل می شود. پس میتوان نتیجه گرفت معامله صوری، از پایه بی اساس و باطل است.

در طرف دیگر ماجرا ممکن است فروشند برای فرار از دین مهریه، در واقعیت قصد انتقال اموال خود به دیگری را داشته باشد. در چنین شرایطی که باطن و ظاهر فروشنده با یکدیگر متفاوت است، نظرات متعددی وجود دارد. اما مطابق با قانون وضع شده در دادگستری، چنین معامله ای مشکل قضایی ندارد. اما اگر طلبکارانی مانند خانمی که مهریه خود را طلب کرده است، از معامله فوق متضرر شده باشند، میتوانند نسبت به آن شکایت کنند. این افراد با عنوان کردن طلب خود و اثبات فرار از دین توسط فروشنده، میتوانند ابطال معامله انجام شده را از دادگاه درخواست کنند. دادگاه در چنین شرایطی ملک یا مال مورد بحث را از انجام هرگونه معامله ای منع می کنند و تا پایان دادرسی، هیچ یک از طرفین حق فروش ملک مذکور را نخواهند داشت.

فرار از دین مهریه (3)
فرار از دین مهریه (3)

بررسی مدت زمان فرار از دین مهریه و اموال غیرقابل توقیف

درباره مدت زمان فرار از دین مهریه قانون معینی در نظر گرفته نشده است. ولی بر اساس شرایط حاکم در دستگاه قضایی بعد از گذشت یک سال از مطالبه مهریه، اگر مرد اموال خود را به حساب شخص دیگری منتقل نماید، انتقال مذکور باطل می باشد. معمولا چنین معامله ای را به منظور فرار از دین مهریه می پندارند. در واقع بعد از صدور مطالبه مهریه به وسیله خانم، اکثر اموال مورد بحث آقا، در معامله دچار شک و شبهه می گردند. در حال حاضر حتی اگر درخواست خانم تحویل آقا داده نشده باشد تا دو سال قبل از بروز این رویداد انجام هرگونه معامله در این رابطه، صوری قلمداد می گردد. مطابق قانون وضع شده در جمهوری اسلامی ایران، انجام هرگونه معامله صوری ممنوع می باشد. در صورت وقوع چنین معامله ای، افراد متضرر میتوانند از معامله کننده ها در دستگاه قضایی کشور مطابق قانون عنوان شده شکایت کنند.

فرار از دین مهریه (2)
فرار از دین مهریه (2)

اموال غیر قابل توقیف و شرایط تحقق فرار از دین

در مبحث فرار از دین مهریه برخی از اموال مورد بحث وجود دارند که توقیف آنها غیر قانونی تلقی می شود. برای مثال میتوان به وسایل مورد استفاده زوجین، وسایل کار شخص مانند تراکتور، تلفن همراه و غیره اشاره کرد. کتاب ها و ابزار تحقیقاتی، آذوقه، منزلی که مرد در آن سکونت کرده جزو اموالی هستند که توقیف نمی گردند. شرایطی که در صورت انجام شدن، فرار از دین تلقی می شوند را در ادامه به صورت خلاصه نام می بریم. این شرایط به ترتیب عبارت اند از ضرری بودن معامله، صوری بودن، نفع طلبکاران در اقامه دعوا و غیره.

The post فرار از دین مهریه appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *