فرزند حاصل از صیغه موقت و شرایط قانونی آن

فرزند حاصل از صیغه موقت و شرایط قانونی آن

فرزند حاصل از صیغه موقت چه شرایط قانونی دارد؟ حضانت فرزند حاصل از صیغه موقت چگونه است؟ فرزند حاصل از صیغه موقت قانونی است؟ فرزند حاصل از صیغه موقت از چه موارد قانونی تبعیت می کند؟ فرزند حاصل از صیغه موقت چه حقوق قانونی دارد؟ آیا فرزند حاصل از صیغه موقت ارث می برد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص فرزند حاصل از صیغه موقت چیست؟ فرزند حاصل از صیغه موقت چه شرایط قانونی دارد؟

فرزند حاصل از صیغه موقت یکی از مهمترین مفاهیم قانونی است که در جامعه وجود دارد. ازدواج در شرع به دو صورت موقت و دائم امکان پذیر است. هدف از ازدواج دائم تشکیل خانواده و غالبا هدف از ازدواج موقت رفع نیاز جنسی به صورت کاملا قانونی و شرعی است. ازدواج موقت یا همان صیغه به ازدواجی گفته می شود که محدود به زمان مشخصی است و لزومی به ثبت آن در دفترخانه نیست. در کلام ساده تر ازدواج موقت بدون نیاز به ثبت قانونی و رسمی نیز کاملا شرعی و قانونی است. اما مسئله اینجاست که در صورت بارداری زوجه در این حالت به سبب ثبت نشدن صیغه و پنهانی بودن آن عملا مشکلات بسیاری برای زوجه و فرزند ایجاد می شود. در کلام ساده تر سوال اصلی و مهم این است که شرایط و حقوق قانون فرزند حاصل از صیغه موقت چیست و بر اساس چه مفاهیم قانونی مورد بررسی قرار می گیرد؟

پاسخ این سوال در قانون بسیار ساده و روشن است. در واقع بر اساس قانون فرزند حاصل از صیغه موقت حقوقی برابر با فرزند حاصل از ازدواج دائم است. در کلام ساده تر فرزند حاصل از صیغه موقت حقوقی مانند نفقه، ارث و … را دارد. اما مسئله اصلی که وجود دارد این است که فرزند حاصل از صیغه موقت برای بهره مندی از این حقوق باید نسبت به اثبات رابطه زوجین اقدام کند. در کلام ساده تر کارکرد زمانی حقوق فرزند حاصل از صیغه موقت به وی داده می شود که رابطه شرعی بین پدر و مادر او اثبات شود. این مهمترین مسئله ای است که در خصوص فرزند حاصل از صیغه موقت وجود دارد

فرزند حاصل از صیغه موقت و شرایط قانونی آن (5)
فرزند حاصل از صیغه موقت و شرایط قانونی آن (5)

فرزند حاصل از صیغه موقت و حکم قانونی آن

حقوق فرزند حاصل از صیغه موقت برابر با حقوق فرزند حاصل از نکاح دائم است اما مسئله این است که زمانی این حقوق به این فرزند داده می شود که رابطه شرعی بین زن و مرد ( والدین ) اثبات شود. از این رو قانون برای حمایت از فرزند حاصل از صیغه موقت زوج را ملزم به ثبت ازدواج موقت کرده است. در کلام ساده تر بر اساس قانون زوج باید نسبت به ثبت ازدواج موقت ( به خصوص در مورد زوجه باردار ) اقدام کند. اما نکته دیگر این است که عدم ثبت ازدواج موقت کاری غیر قانونی تلقی نشده و مشمول مجازات نمی شود. بنابراین همچنان احتمال عدم ثبت ازدواج موقت وجود دارد. در این صورت این امکان وجود دارد فرزند حاصل از صیغه موقت برای اثبات رابطه پدر و مادر خود دچار مشکل شود. بدین ترتیب حقوق فرزند حاصل از صیغه موقت زیر سوال می رود و احتمال لکه دار شدن حیثیت زوجه نیز وجود دارد.

فرزند حاصل از صیغه موقت و شرایط قانونی آن (2)
فرزند حاصل از صیغه موقت و شرایط قانونی آن (2)

فرزند حاصل از صیغه موقت و اثبات رابطه زوجین

همانطور که گفته شد در خصوص حقوق فرزند حاصل از صیغه موقت، اثبات رابطه زوجین اهمیت بسیار بالایی دارد. در صورت عدم ثبت ازدواج موقت، زوجه تنها می تواند به واسطه داشتن 5 دلیل نسبت به اثبات این رابطه و احقاق حقوق فرزند خود اقدام کند. این 5 دلیل عبارتند از اقرار، اسناد کتبی، شهادت، اماره و قسم.

بنابراین زن به واسطه این 5 دلیل می تواند نسبت به اثبات رابطه خود و زوج اقدام کند. بر اساس این، فرزند حاصل از این ازدواج نیز می تواند به حقوق خود از جمله نفقه و ارث برسد و دارای شناسنامه رسمی شود. در خصوص این 5 مدرک و دلیل شما می توانید از یک وکیل حوزه خانواده کمک بگیرید. در واقع جمع آوری این مدارک و دلایل کار ساده ای نیست و یک وکیل خانواده می تواند کمک بسزایی به شما در این حوزه کند.

فرزند حاصل از صیغه موقت و شرایط قانونی آن (4)
فرزند حاصل از صیغه موقت و شرایط قانونی آن (4)

فرزند حاصل از صیغه موقت و مسئله حضانت

فرزند حاصل از صیغه موقت در صورت اثبات رابطه شرعی و قانونی میان والدین هیچ تفاوتی با یک فرزند نکاح دائم ندارد. این موضوع در خصوص حضانت فرزند نیز صدق می کند. در کلام ساده تر با وجود این که رابطه زناشویی والدین در ازدواج موقت محدود به زمان خاصی است. اما قوانین حضانت فرزند حاصل از صیغه موقت محدود و موقت نیست. در کلام ساده تر فرزند تا سن 7 سالگی می تواند نزد مادر باشد و بعد از آن حضانت فرزند به پدر واگذار میشود.

البته قانونگذار پیشنهاد داده است که برای بهره مندی فرزند از نعمت پدر و مادر صیغه برای چند سال تمدید شود. بدین ترتیب فرزند حاصل از این ازدواج می تواند که حضور پدر و مادر را به صورت همزمان لمس کند. اما اگر چنین اتفاقی رخ ندهد حضانت فرزند حاصل از صیغه موقت بر اساس همان قوانین مربوط به حضانت در نکاح دائم مورد بررسی قرار می گیرد.

فرزند حاصل از صیغه موقت و شرایط قانونی آن (3)
فرزند حاصل از صیغه موقت و شرایط قانونی آن (3)

انتخاب یک وکیل حقوقی در مورد فرزند حاصل از صیغه موقت

همانطور که گفتیم فرزند حاصل از صیغه موقت پیچیدگی ها و ابهامات خاصی دارد. به طور کلی می توان گفت که این مسئله چه از نظر عرفی و چه از نظر شرعی سختی های خاصی دارد. از این رو قانون سخت گیری های خاصی در این حوزه دارد. این مسئله از لحظه اثبات تا زمان اتمام کار زمان بر است. از این رو پیشنهاد ما این است که برای حصول نتیجه ای بهتر و سریع تر از یک وکیل حقوقی مجرب و با تجربه استفاده کنید. در واقع انتخاب یک وکیل مجرب می تواند کار را سریع تر و ساده تر کند.

یک وکیل با تجربه به خوبی می داند که در هر موقعیتی باید از چه ابزار قانونی استفاده کند. مسئله ای که در خصوص این موضوع وجود دارد این است که اساسا اثبات رابطه زوجین و آوردن ادله کافی کار هر وکیلی نیست. اینجاست که انتخاب یک وکیل مناسب می تواند کارساز باشد.

The post فرزند حاصل از صیغه موقت و شرایط قانونی آن appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *