فرزند خوانده افراد مجرد چه شرایطی دارد؟

فرزند خوانده افراد مجرد چه شرایطی دارد؟

فرزند خوانده افراد مجرد امکان پذیر است؟ در چه شرایطی امکان فرزند خوانده افراد مجرد ایجاد می شود؟ مهمترین نکات مربوط به فرزند خوانده افراد مجرد چیست؟ قانون در خصوص فرزند خوانده افراد مجرد چه صحبتی می کند؟ فرزند خوانده افراد مجرد شامل چه کسانی می شود؟ کارکرد وکیل پایه یک دادگستری در خصوص فرزند خوانده افراد مجرد چیست؟ تفاوت فرزند خوانده افراد مجرد با افراد متاهل چیست؟

فرزند خوانده افراد مجرد یکی از جالب ترین اتفاقاتی است که در ایران و جهان امکان آن وجود دارد. در واقع در بسیاری از نقاط دنیا افراد مجرد این امکان را دارند که بتوانند بدون ازدواج کردن کودکی بی سرپرست را به فرزندی قبول کنند. بی سرپرست از نظر قانون به کودکی گفته می شود که ولی او مشخص نیست و کسی حضانت او را بر عهده نگرفته است. بر اساس قانون ایران پدر یا جد پدری نیز برای او وجود ندارد. در این حالت قانون دولت را مکلف به مراقبت و نگهداری از این دست کودکان کرده است. حال افراد مختلف در جامعه می توانند بنا بر دلایلی که دارند می توانند سرپرست این دست از کودکان را بر عهده بگیرند. این مسئله هم از نظر مالی و هم از نظر روانی می تواند کمک بسزایی به جامعه و البته دولت بکند.

از این رو در بسیاری از کشورهای دنیا امکان سرپرستی افراد مجرد فراهم شده است. از سال 1392 این قانون در ایران نیز تصویب شده است. بر اساس این قانون افراد مجرد ( فقط خانم های مجرد ) بالای سی سال این امکان را دارند که بتوانند برای حضانت کودکان بی سرپرست اقدام کنند. بدین ترتیب امکان فرزند خوانده افراد مجرد با چنین شرایطی در قانون ایران پیش بینی شده است. با این حال بهتر است کمی در ادامه بیشتر در این مورد صحبت کنیم و شرایط آن را مورد بررسی قرار دهیم.

فرزند خوانده افراد مجرد چه شرایطی دارد؟ (1)
فرزند خوانده افراد مجرد چه شرایطی دارد؟ (1)

فرزند خوانده افراد مجرد و تفاوت آن با متاهلین

فرزند خوانده افراد مجرد با وجود این که در قانون ایران تصویب و رسمی محسوب می شود و افراد می توانند بر اساس این قانون نسبت به سرپرستی کودکان اقدام کنند، اما همچنان در عمل سخت گیری های بیشتری برای این دست از افراد اعمال شده است. اولین سخت گیری همان است که پسران مجرد امکان چنین کاری را ندارند. این در حالی است که تقریبا در تمامی کشورها این امکان هم برای دختران و هم برای پسران مجرد ایجاد شده است.

یکی دیگر از مهمترین تفاوت هایی که میان فرزند خوانده افراد مجرد و متاهل وجود دارد این است که در این حالت خانم های مجرد تنها می توانند نسبت به سرپرستی کودکان دختر اقدام کنند. در کلام ساده تر فرزند خوانده افراد مجرد تنها برای کودکان دختر امکان پذیر است. همچنین همانطور که بیان کردیم از مهمترین شرایط مسیر فرزند خوانده افراد مجرد این است که فرد مجرد بالای سی سال باشد.

ویژگی بسیار مهم دیگری که فرد مجرد باید داشته باشد این است که بتواند تمکن مالی خود را اثبات کند. در کلام ساده تر این فرد باید نشان دهد که به اندازه کافی توانایی مالی و مادی برای نگهداری از فرزند خوانده را خوانده خود را خواهد داشت. این مسئله نه تنها پیش از اعطای حضانت بلکه تا سال ها بعد نیز به صورت دوره ای مورد پایش قرار می گیرد. در موقعیتی که دولت احساس کند تمکن مالی فرد به خطر افتاده و امکان از دست دادن این تمکن وجود دارد حضانت فرزند لغو می شود. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

همچنین شرایط فرزند خوانده افراد مجرد می تواند کمی خاص باشد. چرا که زن مجرد بعد از قبول حضانت و سرپرستی کودک اگر اقدام به ازدواج کند، سازمان بهزیستی به عنوان متولی امور این ازدواج را مورد بررسی قرار می دهد. اگر صلاحیت همسر وی تایید شود، مجوز حضانت جدیدی به نام آن ها صادر خواهد شد. از دیگر شرایط و تفاوت های فرزند خوانده افراد مجرد با متاهلین در این است که خانم مجرد در صورتی می تواند اقدام به سرپرستی کودکی بی سرپرست کند که فرزندی نداشته باشد. این مسئله یکی از مهمترین نکات و شرایط این مسیر محسوب می شود. این ها نکاتی است که یک وکیل حقوقی به خوبی می تواند به شما در این خصوص راهنمایی بدهد.

فرزند خوانده افراد مجرد چه شرایطی دارد؟ (2)
فرزند خوانده افراد مجرد چه شرایطی دارد؟ (2)

شرایط فرزند خوانده افراد مجرد و مراحل آن

به طور کلی فرزند خوانده افراد مجرد با شرایط افراد متاهل برابر است و به جز تفاوت هایی که در بالا بیان کردیم عملا فرق دیگری با هم ندارند. به طور کلی می توان گفت که خانم مجرد زمانی می تواند نسبت به سرپرستی یک کودک اقدام کند که شرایط قانونی مختلفی را مانند عدم حجر، عدم سوء سابقه کیفری، نداشتن بیماری واگیردار یا صعب العلاج، مقید بودن به یکی از ادیان رسمی قانون اساسی، مقید بودن به نظام جمهوری اسلامی، داشتن صلاحیت اخلاقی و … از جمله مهمترین شرایطی است که افراد باید بتوانند آن ها را طی مسیر حضانت و سرپرستی کودکان ثابت کنند.

همانطور که مشخص است بررسی برخی از این موارد نیاز به زمان نسبتا طولانی دارد. از این رو قانون این اجازه را به بهزیستی داده است که حتی بعد از قبول انتقال سرپرستی کودک و صدور شناسنامه به ملاقات های دوره ای ادامه دهد و وضعیت کودک را تا سنین مشخصی پایش کند. بدین ترتیب همواره این احتمال وجود دارد که صلاحیت مادر از بین برود و این حضانت به سرعت به دولت بازگردانده شود. این نکته بسیار مهمی است که در خصوص فرزند خوانده افراد مجرد باید به آن توجه داشته باشیم.

در نهایت به طور کلی می توانیم اینگونه بیان کنیم که فرزند خوانده افراد مجرد یکی از شرایط و امکاناتی است که طی دهه گذشته در ایران ایجاد شده است. با وجود این که این قانون نسبتا مشخص و بدون ابهام است اما همچنان سختگیری های بسیاری در این حوزه وجود دارد. از این رو پیشنهاد ما این برای این که بتوانید سریع تر و ساده تر به نتیجه برسید از یک وکیل حقوقی تهران بخواهید در کنار شما باشد. بدین ترتیب احتمال موفقیت شما و گرفتن سرپرستی و حضانت فرزند بسیار بیشتر خواهد بود.

The post فرزند خوانده افراد مجرد چه شرایطی دارد؟ appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *