قرار اناطه چیست؟

قرار اناطه چیست؟

قرار اناطه چه کارکردی دارد؟ مفهوم قرار اناطه چیست؟ شرایط صدور قرار اناطه چیست؟ قرار اناطه توسط کدام نهاد صادر می شود؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص قرار اناطه چیست؟ چه زمانی قرار اناطه صادر می شود؟ کارکرد قرار اناطه چیست؟ آیا وکیل می تواند درخواست صدور قرار اناطه را داشته باشد؟ قرار اناطه به چه معنی است؟ مهمترین نکات قرار اناطه چیست؟

قرار اناطه یکی از انواع قرار هایی است که در مسیر دادرسی کیفری یا حقوقی صادر می شود. به طور کلی این قرار زمانی کارایی دارد که ادامه روند دعوی منوط به نتیجه یک دعوی یا یک پرونده دیگر باشد.از این رو دادگاه یا دادسرا ادامه دادرسی را منوط به اعلام رای یا نظر دادگاه ثانی می کند. این کل کارکردی است که می توانیم برای این قرار در نظر بگیریم. در ادامه می خواهیم به صورت کامل و دقیق تر در خصوص کارکرد قرار اناطه صحبت کنیم.

اما پیش از آن که بخواهیم به قرار اناطه و کارکرد آن را مورد بررسی قرار دهیم بهتر است کمی از مفهوم قرار صحبت کنیم. قرار و حکم دو نوع رای است که توسط مراجع قضایی صادر میشود. نکته ای که وجود دارد این است که حکم دارای دو ویژگی بسیار مهم است. حکم در موضوعیت دعوی صادر می شود و قاطعیت دارد. اگر یکی از این دو ویژگی وجود نداشته باشد، به رای صادر شده به عنوان قرار شناخته می شود.

قرار مانند یک ابزار مهم قانونی در مراجع قضایی شناخته می شود. به واسطه قرار دادگاه یا دادسرا می تواند روند پرونده و دادرسی را تحت کنترل داشته باشد. نکته دیگر این است که قرار توسط دادگاه و دادسرا صادر می شود اما حکم تنها می تواند توسط دادگاه صادر شود. این نیز از دیگر تفاوت های مهم حکم و قرار در مسیر قضایی ایران محسوب می شود.

قرار اناطه چیست؟ (1)
قرار اناطه چیست؟ (1)

قرار اناطه در قانون

قرار اناطه اساسا زمانی صادر می شود که دادگاه یا دادسرا متوجه شود که بخشی از دعوی در صلاحیت این دادگاه یا دادسرا نیست. از این رو این بخش از دعوی را به دادگاه یا دادسرای صالح ارجاع می دهد. بنابراین دادسرا و یا دادگاه با صدور قرار اناطه رسیدگی به پرونده و دعوی را تا زمان اعلام رای و نظر دادگاه ارجاع شده متوقف می کند.

اناطه در لغت به معنی موکل کردن است. بنابراین کاملا مشخص است که منظور از قرار اناطه، قراری است که به واسطه آن رسیدگی به دعوی چه در دادگاه حقوقی و چه در مسیر کیفری منوط به مسئله خاصی خواهد بود. به طور مثال در پرونده کیفری شاکی استنادی به یک خطای پزشکی اثبات نشده می کند. این استناد باید در دادسرا و دادگاه کیفری مربوطه مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین دادسرا با ارجاع این ادعا و به دادسرای پزشکی، رسیدگی به پرونده را منوط به اعلام نظر این دادسرا و دادگاه می کند. به این قرار صادر شده قرار اناطه گفته می شود.

مثال مشخص دیگری که می توانیم در این خصوص بیان کنیم این است که زوجه از زوج بابت عدم پرداخت نفقه شکایت کیفری کرده است. این شکایت در مرحله بررسی، نیاز به اثبات زوجیت میان زن و شوهر دارد. بنابراین دادسرا با صدور قرار اناطه، اثبات این مسئله را به دادگاه خانواده ارجاع می دهد. نکته مهمی که یک وکیل حقوقی به خوبی به آن آگاه است این است که اساسا دعوی اصلی تا زمان اعلام نظر دادگاه ارجاع داده شده متوقف خواهد بود.

حال در خصوص این قرار سوالات مهمی مطرح می شود. مهمترین این سوالات این است که آیا صدور رای و اعلام نظر دادگاه ارجاع داده شده زمان بندی خاصی دارد؟ آیا خواهان یا خوانده باید پیگیر روند دعوی در دادگاه ارجاع شده باشند؟ یا این مسیر به صورت خودکار طی خواهد شد؟ این ها مهمترین سوالاتی است که مربوط به شرایط قانونی قرار اناطه می باشد.

مهمترین نکات قرار اناطه

قرار اناطه به نوعی دستور قانون برای پیگیری روند دعوی است. در کلام ساده تر دادگاه یا دادسرایی که اقدام به صدور قرار اناطه می کند دنبال این است که طرفین دعوی برای حل یک مسئله در پرونده به دادگاه صالح مراجعه کنند. بنابراین این خود طرفین هستند که بر اساس این قرار باید نسبت به اجرای آن اقدام کنند.

بگذارید کمی ساده تر بیان کنیم. فرض کنید در مسیر اثبات مجرمیت یک فرد دادسرا متوجه می شود که موردی وجود دارد که در صلاحیت دادگاه حقوقی است. بر این اساس با صدور قرار اناطه خواهان را مکلف می کند تا این مورد را در دادگاه صالح رسیدگی کند. خواهان نیز تنها یک ماه فرصت دارد تا در دادگاه صالح نسبت به اقامه دعوی در دادگاه مورد نظر اقدام کند و رسید آن را به دادسرا تحویل دهد. در صورتی که این مدت یک ماهه تمام شود و خواهان نسبت به اقامه دعوی در دادگاه ارجاع داده شده اقدام نکرده باشد، دعوی رد می شود و خواهان هیچ ادعایی در خصوص این دعوی نمی تواند داشته باشد. این موضوع در خصوص دعاوی حقوقی نیز صادق است. بنابراین یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند با صدور قرار اناطه خواهان تنها یک ماه فرصت دارد تا نسبت به پیگیری آن در دادگاه صالح اقدام کند.

قرار اناطه چیست؟ (2)
قرار اناطه چیست؟ (2)

تفاوت قرار اناطه در مسیر کیفری و حقوقی

قرار اناطه در در دو مسیر کیفری و حقوقی قابل استفاده است. در واقع دادسرا یا دادگاه های کیفری و مراجع حقوقی می توانند بنا بر نیازی که دارند از این قرار استفاده کنند. اما مسئله ای که وجود دارد این است که در صورت اتمام فرصت یک ماهه در مسیر حقوقی، دعوی رد می شود. بنابراین خواهان برای شروع مجدد دعوی باید نسبت به ارائه دادخواست دیگر اقدام کند. اما با گذشت فرصت یک ماهه در مسیر کیفری و حتی در دیوان عالی اداری، دعوی رد نمی شود. در کلام ساده تر با اتمام این فرصت دادسرا یا دادگاه مربوط به ادامه دادرسی می پردازد و تنها آن بخش از پرونده را از ادله اثبات خارج می کنند. این نکته بسیار مهمی بود که باید در خصوص قرار اناطه و تفاوت عملکرد آن در مسیر های کیفری و حقوقی بیان می کردیم.

The post قرار اناطه چیست؟ appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *