قرار ترک تعقیب چیست؟

قرار ترک تعقیب چیست؟

قرار ترک تعقیب را تا چه اندازه می شناسید؟ آیا تاکنون برای شما هم پیش آمده است که بخواهید از قرار ترک تعقیب در جریان دادرسی کیفری پرونده های مختلف استفاده کنید؟ آیا همه افراد می توانند به راحتی به سراغ استفاده از قرار ترک تعقیب در پرونده دعاوی کیفری خود بروند؟ شرایط قانونی قرار ترک تعقیب چیست و به چه مواردی تقسیم می شود؟ قرار ترک تعقیب برا ی چه کسانی قابل استفاده است؟ آیا در مورد عموم پرونده های کیفری می توان از قرار ترک تعقیب استفاده کرد؟ قرار ترک تعقیب در قانون کشور ما دارای چه نکات قانونی است؟ محدودیت های قرار ترک تعقیب چیست؟

قرار ترک تعقیب یکی از ان دسته قرارهای قانونی است که در آیین دادرسی کیفری کشور ما جایگاه ویژه و بسزایی دارد و نمی توان آن را نادیده گرفت. سال های بسیار زیادی است که از قرار ترک تعقیب در جریان پرونده های کیفری جرایم قابل گذشت استفاده می گردد و باعث بوجود آمدن شرایط بسیار خوبی در این پرونده ها شده است.

جالب است بدانید با وجود اینکه قرار ترک تعقیب دارای آثار حقوقی بسیار مهمی است و می تواند باعث ایجاد امتیازات بسیار زیادی برای افراد مختلف شود اما هنوز هم تعداد زیادی از مردم در مورد این قرار قانونی و نکات حقوقی مربوط به آن هیچ اطلاعی ندارند و نمی دانند که چگونه باید از قرار ترک تعقیب در مورد پرونده های کیفری که در آن درگیر هستند استفاده کنند. در چنین شرایطی به افراد پیشنهاد می دهیم که اطلاعات قانونی خود را در مورد قرار ترک تعقیب افزایش دهند.

کسانی که بتوانند اطلاعات حقوقی خود را در حوزه قرار ترک تعقیب افزایش دهنده بهتر از هرکس دیگری می توانند در جریان دادرسی پرونده های مختلف حرکت کنند و در مسیر احقاق حقوق خود قدم بردارند. برای آنکه بتوانید اطلاعات خود را در حوزه قرار ترک تعقیب افزایش دهید به شما پیشنهاد می کنیم که در ادامه این متن با ما همراه باشید تا تمامی نکات قانونی را که باید بدانید به طور کامل به شما معرفی کنیم و درمورد آن صحبت کنیم.

قرار ترک تعقیب چیست؟ (3)
قرار ترک تعقیب چیست؟ (3)

قرار ترک تعقیب و بررسی مفهوم آن

قرار ترک تعقیب یکی از ان دسته مفاهیم قانونی است که برای افراد بسیار زیادی قابل اهمیت است و باید اطلاعات خود را در مورد آن افزایش دهند. در معنای اصلی قرار ترک تعقیب باید گفت که این قرار معمولا در پروسه تحقیقات پرونده های کیفری ایجاد می گردد و به قراری گفته می شود که به واسطه آن و پس از صدور آن دیگر مته مورد شکایت و تحقیقات نخواهد بود. البته باید این موضوع مهم در مورد قرار ترک تعقیب را بدانید که این قرار معمولا تنها رد پرونده هایی درگیر جرایم قابل گذشت هستند قابلیت پیگیری دارد و قبل از صدور کیفر خواست معمولا قابلیت اجرایی دارد. بنابراین این نکته را در نظر داشته باشید که پس از صدور کیفرخواست دیگر امکان آن وجود دارد که امکان قرار ترک تعقیب بوجود آید.

از دیگر نکات قانونی که در مفهوم قرار ترک تعقیب باید به آن اشاره کنیم آن است که قرار ترک تعقیب تنها یک بار قابلیت صدور دارد و آن هم به درخواست شاکی است و امکان تعقیب متهم پرونده پس از صدور این قرار قانونی تا یکسال وجود دارد و از لحاظ قانونی پس از یکسال چنین قابلیتی در جریان پرونده وجود نخواهد داشت.

دقت داشته باشید که در مورد پرونده هایی که موضوع آنها جرایم غیر قابل گذشت است، امکان صدور این قرار قانونی وجود ندارد و حتی با درخواست شاکی از دادگاه نیز چنین امکانی وجود نمی آید. بنابراین به تمامی کسانی که درگیر پرونده های کیفری می شوند توصیه می شود که قبل از درخواست قرار ترک تعقیب در ابتدا نوع جرم ارتکابی در جریان پرونده را مورد بررسی قرار دهند و سپس مراحل دادرسی را طی کنند.

قرار ترک تعقیب چیست؟ (2)
قرار ترک تعقیب چیست؟ (2)

قرار ترک تعقیب در آیین دادرسی کیفری

قرار ترک تعقیب در قانون آیین دادرسی کیفری جز آن دسته مفاهیم مهمی است که قانونگذار مفاد قانونی خاصی را به آن اختصاص داده است. به چند مورد از اساسی ترین و مهمترین مفاد قانونی در این موضوع قانونی اشاره می کنیم تا با انها اشنا شوید:

در مورد جرایم مشهود که رسیدگی به آنها از صلاحیت دادگاه محل خارج است، دادستان مکلف است تمام اقدامات لازم را برای جلوگیری از امحای آثار جرم و فرار و مخفی شدن متهم انجام دهد و هر تحقیقی را که برای کشف جرم لازم بداند، به‌عمل آورد و نتیجه اقدامات خود را فوری به مرجع قضایی صالح ارسال کند. در جرایم قابل گذشت، شاکی می‌تواند تا قبل از صدور کیفرخواست درخواست ترک تعقیب کند. در این صورت، دادستان قرار ترک تعقیب صادر می‌کند. شاکی می‌تواند تعقیب مجدد متهم را فقط برای یک‌بار تا یک‌سال از تاریخ صدور قرار ترک تعقیب درخواست کند.

در جرایم تعزیری درجه هفت و هشت، چنانچه شاکی وجود نداشته یا گذشت کرده باشد، در صورت فقدان سابقه محکومیت مؤثر کیفری، مقام قضایی می‌تواند پس از تفهیم اتهام با ملاحظه وضع اجتماعی و سوابق متهم و اوضاع و احوالی که موجب وقوع جرم شده است و در صورت ضرورت با أخذ التزام کتبی از متهم برای رعایت مقررات قانونی، فقط یک‌بار از تعقیب متهم خودداری نماید و قرار بایگانی پرونده را صادر کند. این قرار ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ، قابل اعتراض است.

درصورتی‌که متهم در مدت تعلیق به اتهام ارتکاب یکی از جرایم مستوجب حد، قصاص یا تعزیر درجه هفت و بالاتر مورد تعقیب قرار گیرد و تعقیب وی منتهی به صدور کیفرخواست گردد و یا دستورهای مقام قضایی را اجراء نکند، قرار تعلیق، لغو و با رعایت مقررات مربوط به تعدد، تعقیب به‌عمل می‌آید و مدتی که تعقیب معلق بوده است، جزء مدت مرور زمان محسوب نمی‌شود. چنانچه متهم از اتهام دوم تبرئه گردد، دادگاه قرار تعلیق را ابقاء می‌کند. مرجع صادرکننده قرار مکلف است به مفاد این تبصره در قرار صادره تصریح کند. قرار تعلیق تعقیب، ظرف ده روز پس از ابلاغ، قابل اعتراض در دادگاه صالح است. هرگاه در مدت قرار تعلیق تعقیب معلوم شود که متهم دارای سابقه محکومیت کیفری مؤثر است، قرار مزبور بلافاصله به وسیله مرجع صادرکننده لغو و تعقیب از سرگرفته می‌شود. مدتی که تعقیب معلق بوده است، جزء مدت مرور زمان محسوب نمی‌شود.

The post قرار ترک تعقیب چیست؟ appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *