لایحه برای جرم سیاسی

بررسی لایحه برای جرم سیاسی

لایحه برای جرم سیاسی در مواقعی کاربرد دارد، که فردی اقدام به ایجاد اختلال در کشور، نشر اکاذیب و یا توهین کرده باشد. بنابراین جرم سیاسی در نتیجه انتشار اخبار، توهین و یا فحاشی در رابطه با منافع کشور صورت می گیرد. این افراد باید مطابق با قوانین و مقررات به سزای اعمال خود به دلیل ایجاد اختلال در امنیت کشور برسند.

جرم سیاسی با توجه به انگیزه ای که فرد خاطی نسبت به آن آگاهی دارد صورت می گیرد و آن ایجاد اختلال در امور کشوری است. این اعمال همچنین می تواند به صورت گروگانگیری و یا آدم ربایی، تهدید به هواپیما ربایی و یا ربایش هواپیما، بمب گذاری در سطح شهر و یا تهدید به آن، راهزنی هایی که در دریا اتفاق می افتد و سرقت و یا تخریب اموال عمومی به صورت عمد صورت گیرد.

در موارد قانونی پس از جرم انگاری اقدام به ارائه لایحه برای جرم سیاسی در مراحل مختلف مسیر پرونده می شود. این جرایم ممکن است بر علیه عفت عمومی اتفاق بیفتد، که زیر مجموعه جرم سیاسی به شمار می رود. از این دسته نیز می توان به این موارد اشاره کرد:

نگهداری و حمل مواد مخدر

قاچاق و خرید و فروش اسلحه

اختلاس

پولشویی

جاسوسی در دستگاه حکومتی و یا افشای مدارک مهم

ارتشا

تصرف غیرقانونی اموال دولتی و مخفی کردن آن به صورت عمد

انجام فعالیت هایی در جهت تحریک اذهان عمومی برای جدایی طلبی

اقدام به ایجاد اختلال در ارتباط با مخابرات و یا رایانه

ایجاد فعالیت هایی در جهت تحریک مردم بر علیه حکومت

تحریک مردم در ارتباط با جنگ و یا مسائل این چنین

لایحه برای جرم سیاسی (3)
لایحه برای جرم سیاسی (3)

مجازات و لایحه برای جرم سیاسی

لایحه برای جرم سیاسی فردی که مرتکب به آن شده، باید به دادگاه تقدیم شود. بر اساس ماده 697 قانون مجازات اسلامی در رابطه با نشر اکاذیب اینطور بیان شده است؛ در صورتی که فردی توسط اوراق چاپی و یا به شکل دست خط و همچنین به صورت درج در روزنامه و یا در سخنرانی، صراحتا امری را به شخصی نسبت دهد و آن ها را منتشر کند که با توجه به موارد قانونی جرم تلقی شود و نتواند صحت آن را اثبات کند، به مجازات محکوم می شود.

مجازات مجرم با توجه به جرم صورت گرفته شده، در برخی موارد شامل مجازات حد است و در غیر این صورت فرد خاطی به یک ماه تا یک سال حبس و همچنین 74 ضربه شلاق محکوم می شود. لازم به ذکر است که در نهایت با توجه به جرم صورت گرفته و نظر دادگاه یکی از این موارد اعمال خواهد شد.

بر اساس ماده 698 قانون مجازات اسلامی فردی که قصد تشویش اذهان عمومی و یا مقامات رسمی کشوری را به وسیله عریضه، مراسلات، نامه و یا شکواییه، گزارش و یا انتشار اوراق چاپی و یا خطی و بدون هیچ امضایی داشته باشد، و نتواند آن را به اثبات برساند و آن را به شخص حقیقی و یا حقوقی نسبت دهد، به مجازات قانونی خواهد رسید. در این صورت اگر اقدام به ایجاد ضرر و زیان مادی و یا معنوی کند، با توجه به صلاحدید دادگاه باید به حبس دو ماه تا دو سال و یا 74 ضربه شلاق محکوم شود.

در خصوص لایحه برای جرم سیاسی در قانون مجازات اسلامی باید به قوانین و مقررات آن توجه ویژه ای شود. طبق ماده 501 قانون مجازات اسلامی، اگر فردی اطلاعات و تصمیمات سیاسی داخلی و خارجی کشور را عامدا در اختیار افراد فاقد صلاحیت بگذارد، محکوم به جاسوسی خواهد بود. در این صورت مطابق با این قانون پس از احراز جرم به یک تا ده سال حبس محکوم خواهد شد.

لایحه برای جرم سیاسی (2)
لایحه برای جرم سیاسی (2)

چگونگی تشخیص جرم سیاسی

در ارتباط با لایحه برای جرم سیاسی و تشخیص آن، دادگاه و دادسرا وارد عمل خواهد شد، تا از بروز هرگونه ابهام جلوگیری کند. تشخیص جرم سیاسی از غیر سیاسی بودن آن با حضور افراد دارای صلاحیت که می توانند حدود جرم را تعیین کنند، انجام می گیرد. در این صورت پرونده به دادسرا ارجاع داده شده و فرد متهم می تواند در تمامی مراحل نسبت به ارائه دفاعیات اقدام کند.

دادگاه با توجه به لایحه برای جرم سیاسی، مدارک، اسناد و شواهد موجود، انگیزه و جرمی که صورت گرفته نسبت به تشخیص و مجازات آن اقدام خواهد کرد. تمامی مراحل و تصمیماتی که در دادگاه گرفته می شود، با توجه به مقررات قانون دادرسی کیفری خواهد بود. همچنین متهم می تواند نسبت به جمع آوری شواهد و اسناد معتبر نسبت به بی گناهی خود اقدام کرده و آنها را به دادگاه ارائه دهد.

در ارتباط با لایحه جرایم سیاسی، در ادامه به بیان برخی از مجازات های جرایم سیاسی خواهیم پرداخت. طبق قانون 609 مجازات اسلامی، هر فردی با توجه به سمت، به یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا مجلس خبرگان، یکی از روسای سه قوه یا وزرا و معاونان رئیس جمهور، یکی از اعضای شورای نگهبان و یا اعضای دیوان محاسبات و کارکنان وزارتخانه ها و شرکتها و موسسات دولتی و یا شهرداری در حین انجام وظایف توهین نماید، به سه تا شش ماه و همچنین تا 74 ضربه شلاق مجازات خواهد کرد. این مجازات جزای نقدی هم داشته که از پنجاه هزار تا یک میلیون ریال خواهد بود.

لایحه برای جرم سیاسی (1)
لایحه برای جرم سیاسی (1)

نکات مجازات اعمال سیاسی

در ارتباط با لایحه برای جرم سیاسی، در صورتی که فردی اقدام به ایجاد خطر و ربایش هواپیما کند، به اشد مجازات خواهد رسید. این مجازات شامل ایجاد خطر برای سرنشینان هواپیما نیز خواهد بود. پس از احراز جرم و تعیین مجازات شاهد تفاوت هایی بین مجرمین سیاسی و غیرسیاسی خواهیم بود. به طور مثال محل نگهداری مجرم غیر سیاسی با مجرم سیاسی متفاوت است.

برای مجرمان سیاسی هیچگونه ضرورتی در پوشیدن لباس زندان وجود ندارد و همچنین حق دسترسی به روزنامه، کتاب و… را خواهند داشت. از دیگر ملاحظات می توان به این مورد اشاره کرد که زندانی سیاسی به زندان انفرادی منتقل نخواهد شد، مگر به اجازه قانون! به طور کلی مجرم سیاسی با توجه به انگیزه ای که در اقدام خود به ایجاد خطر برای سایرین انجام می دهد مجازات خواهد شد. بنابراین تمامی مجرمین ملزم به رعایت قانون هستند!

The post لایحه برای جرم سیاسی appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *