لایحه در خصوص طلاق از جانب زوج

ازدواج پیمانی آسمانی است که میان زن و مرد بسته می شود. این پیمان، موجب تشکیل خانواده به عنوان مهم ترین نهاد اجتماعی خواهد شد. متأسفانه گاهی بسیاری از مسائل باعث می شود که زوج ها نتوانند به زندگی مشترک با یکدیگر ادامه دهند. تنها راه پایان دادن به این پیمان مقدس، طلاق می باشد. قانون و فقه، حق طلاق را در اختیار مرد قرار داده است. یعنی مرد هر زمان بخواهد می تواند از همسر خود جدا شود. به طور کلی طلاق شامل طلاق توافقی، طلاق از جانب مرد و طلاق از جانب زن می باشد. ساده ترین نوع طلاق، طلاق از جانب زوج می باشد. زیرا در قانون و فقه، مرد هر زمان که بخواهد می تواند همسر خود را طلاق داده و نیازی به آوردن دلیل ندارد. اما دشوارترین طلاق، طلاق به درخواست زوجه می باشد. چرا که زن برای دادخواست طلاق باید موجبات آن را به اثبات برساند. در نهایت سرعت انجام طلاق توافقی نسبت به دو نوع دیگر بیشتر است.

لایحه در خصوص طلاق از جانب زوج

در این نوشتار در نظر داریم به بررسی لایحه در خصوص طلاق از جانب زوج بپردازیم. همان طور که اشاره کردیم مرد می تواند هر زمان که بخواهد از همسر خود جدا شده و او را طلاق دهد. حق طلاق در اختیار مرد بوده و در خصوص صحت آن نیازی به موافقت زن نیست. بنابراین هر زمان که مرد تصمیم به جدایی از همسر خود داشته باشد؛ باید به دادگاه خانواده مراجعه کند. هم چنین لازم است لایحه در خصوص طلاق از جانب زوج تنظیم شود و مرد از این طریق دادخواست خود را در دادگاه مطرح کند. پس از این که مرد درخواست خود را مطرح نمود، این درخواست به وسیله قاضی بررسی می شود. در نهایت با بررسی کامل مدارک، تصمیم درست گرفته خواهد شد.

لایحه در خصوص طلاق از جانب زوج (1)
لایحه در خصوص طلاق از جانب زوج (1)

نگاهی به لایحه در خصوص طلاق از جانب زوج

در حقیقت طلاق از جانب مرد زمانی اتفاق می افتد که لایحه در خصوص طلاق از جانب زوج به دادگاه خانواده ارائه گردد. طبق قانون مدنی کشور، مرد بدون رضایت زن می تواند او را طلاق دهد و دادگاه نیز درخواست او را قبول می کند. همان طور که پیشتر توضیح دادیم قانون و فقه این حق را در اختیار مرد قرار داده است. در واقع به موجب ماده 1133 قانون مدنی، زوج می تواند در هر زمان، بدون تشریفات قانونی و بدون رضایت زوجه نسبت به طلاق اقدام کند.

در پاره ای از موارد برای تنظیم لایحه در خصوص طلاق از جانب زوج دلایل منطقی وجود دارد و گاهی این گونه نیست. هنگامی که زن و مرد به دلایل مختلف و مسائل غیر قابل حل، نمی توانند به زندگی مشترک خود ادامه دهند؛ بهترین و منطقی ترین راه حل ممکن، طلاق توافقی است. چرا که سرعت انجام آن نسبت به سایر شیوه های طلاق بیشتر است. اما اغلب زن و شوهرها با رفتارهایی توام با انتقام، تقاضای طلاق خود را به صورت کاملا مجزا مطرح می کنند. این اقدام دو جانبه و نبود آگاهی از روال کار، برای دو طرف آسیب های جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

شرایط و مراحل دادخواست طلاق از جانب زوج

پیشتر تا حدودی لایحه در خصوص طلاق از جانب زوج را توضیح دادیم. در ادامه قصد داریم به شرایط و مراحل طلاق از جانب مرد بپردازیم. همان طور که گفتیم، مرد برای طلاق، نیازی به رضایت زن ندارد و هر زمان که اراده کند، قادر به طلاق دادن او می باشد. فقط در زمانی که زن رضایت نداشته باشد، پروسه طلاق کمی طولانی خواهد شد. هنگامی که مرد تصمیم به طلاق می گیرد، ابتدا باید با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات قضایی دادخواست طلاق را تنظیم نماید. پس از تنظیم دادخواست باید هزینه دادرسی پرداخت گردد. بعد از انجام این مراحل، جلسه دادرسی ابلاغ می شود و باید لایحه در خصوص طلاق از جانب زوج به دادگاه ارائه شود. در صورتی که حین برگزاری جلسات رضایت همسر جلب شود، امکان طلاق توافقی وجود دارد. نکته قابل توجه این است که حقوق مالی زن باید به طور تمام و کمال پرداخت شود.

نحوه پرداخت مهریه در طلاق از جانب زوج

نکته مهم در خصوص طلاق از طرف زوج این است که مرد باید حقوق مالی زن به ویژه مهریه را به طور کامل و یکجا پرداخت نماید. در حقیقت تا زمانی که مهریه زن پرداخت نشده، مرد نمی تواند زن را طلاق بدهد. این امر تنها در دو صورت امکان پذیر است. در حالت اول در صورتی که زوج از جانب زوجه فریب داده شده باشد، می توان بدون پرداخت مهریه، او را طلاق داد. حالت دوم زمانی است که طلاق با موافقت زن در خصوص عدم دریافت مهریه صورت بگیرد. هم چنین در صورتی که مرد توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد، می تواند با اثبات اعسار در دادگاه، به صورت اقساطی اقدام به پرداخت مهریه نماید. لازم به ذکر است که پرداخت تمامی مهریه تنها زمانی اتفاق می افتد که میان مرد و زن نزدیکی صورت گرفته و زن بکارت خود را از دست داده باشد. در غیر این صورت با وجود بکارت و جدایی در زمان عقد، زن می تواند نصف مهریه خود را مطالبه نماید.

نحوه پرداخت نفقه در طلاق از جانب زوج

طلاق از جانب زوج در صورتی که قصوری در وظایف زناشوئی از طرف زوجه نباشد، با امتیازاتی از نظر مالی برای زن همراه خواهد بود. مرد موظف بوده نفقه ایام عده و صدور حکم طلاق را که به طور کلی 100 روز است، پرداخت نماید. تنها در صورت باکره بودن زن و توافق دیگری که میان آن ها صورت گرفته، زن استحقاق دریافت نفقه را ندارد. در صورتی که زن درخواست اجرت المثل نماید، روند بررسی این موضوع از طرف دادرسی به کارشناس محول می شود. پس از صدور رأی، مرد موظف به پرداخت اجرت المثل می باشد. هم چنین در صورتی که زوج پیش از جاری شدن صیغه طلاق از دنیا برود، زوجه از او ارث خواهد برد. نکته قابل توجه این است که اگر زوجه در جلسات دادرسی این موضوع را که بدون هیچ چشم داشت و رایگان در منزل زوج کار کرده، مطرح نماید، در حقیقت مستحق دریافت اجرت المثل نمی باشد.

The post لایحه در خصوص طلاق از جانب زوج appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *