لایحه دفاعیه برای تغییر اسم کوچک

تنظیم لایحه دفاعیه برای تغییر اسم کوچک

لایحه واژه ای تقریبا آشنا برای همه ما است. لایحه با دو معنای عمومی به کار می رود که در واقع این دو معنا نیز در عمق خود یکی هستند. یکی از جاهایی که معنای لایحه در آن زیاد به کار می رود در مجلس شورای اسلامی است که نمایندگان مجلس پیشنهادات خود را طی آن ارائه می دهند. مورد دیگر که در ارتباط با موضوع مقاله است لایحه ای است که در ارتباط با دعاوی حقوقی برای محاکم قانونی تنظیم می شود.

لایحه نویسی برای ارائه درخواست به محاکم، کاری است که یک وکیل یا شخص تنظیم کننده لایحه باید در آن مهارت داشته باشد. لایحه در مواقع گوناگونی تنظیم می شود. لایحه در محاکم حقوقی ممکن است علاوه بر مرحله اولیه ارائه دادخواست در مراحلی چون درخواست تجدید نظر در رای یا درخواست تجدید نظر در دادرسی و … نیز تنظیم شود. در تنظیم لایحه شخص تنظیم کننده باید دقت عمل بالایی داشته باشد. محتوای درونی لایحه از اهمیت زیادی در نزد محاکم برخوردار است. با توجه به محتوای درست و اشتباه لایحه، می تواند سیر پرونده عوض شود.

لایحه دفاعیه برای تغییر اسم کوچک نیز یکی از مسائلی است که امروزه باعث ایجاد پرونده هایی در محاکم شده است. تنظیم لایحه در این مورد نیز دقت عمل بسیاری را می طلبد. متن دادخواستی که تنظیم می کنید باید منطقی و محکمه پسند باشد. بنابراین حتی اگر از یک وکیل نیز برای تنظیم لایحه استفاده نکنید شخص تنظیم کننده باید سواد حقوقی کافی داشته باشد. در ادامه متن به بررسی عمیق لایحه دفاعیه برای تغییر اسم کوچک می پردازیم.

لایحه دفاعیه برای تغییر اسم کوچک (1)
لایحه دفاعیه برای تغییر اسم کوچک (1)

اولین قدم برای تغییر اسم کوچک

اگر یک شخص خواهان تغییر نام کوچک خود باشد ملزم به دارا بودن شرایط خاصی است. در ابتدا شخص متقاضی باید بیشتر از 18 سال سن داشته باشد. اگر شخص نابالغی بخواهد نام کوچک خود را تغییر دهد باید از دادگاه صالح حکم رشد بگیرد. شخص نابالغ به دادگاه صالح مراجعه کرده و اهلیت استیفا دریافت می کند در این صورت می تواند اقدام به تغییر نام کوچک کند. علاوه بر نکات ذکر شده شخص متقاضی که زیر 18 سال است باید دارای پدر یا جد پدری باشد. همینطور صغیری که هنوز محجور نیز است برای این که بتواند به دادگاه مراجعه کند تا اهلیت استیفای خود را بگیرد تا نامش را تغییر دهد باید دارای سرپرست قانونی از جمله ولی یا قیم باشد.

در قدم اول شخص برای تغییر نام خود باید به اداره ثبت احوال محل تولد خود دادخواست مبنی بر درخواست تغییر نام ارائه دهد. این دادخواست در هیئت حل اختلاف اداره ثبت احوال مورد بررسی قرار می گیرد. اگر رای صادره از این هیئت در جهت رد دادخواست باشد شخص متقاضی از طریق دادگاه حقوقی می تواند اقدام کند. عموم مردم تصور بر این دارند که تغییر نام کوچک یا احتمال ندارد و یا احتمال بسیار کمی دارد. به خصوص اغلب اوقات تصور بر این است که نام های مذهبی اصلا قابل تغییر نیستند.

اکثر افرادی که اطلاعات حقوقی ندارند تصور بر این دارند که نام های نیک که مصطلح در جامعه هستند غیر قابل تغییر هستند. در واقع تصور عموم بر این است که زمانی که طبق ماده 20 قانون ثبت احوال وقتی ولی قهری نام فرزند را از میان نام های نیک مصطلح برگزیند راه دیگری برای تغییر نیست. در پاراگراف بعدی یک لایحه در ارتباط با تمام نکات ذکر شده تنظیم می کنیم.

لایحه دفاعیه برای تغییر اسم کوچک (3)
لایحه دفاعیه برای تغییر اسم کوچک (3)

چگونه یک لایحه دفاعیه برای تغییر اسم کوچک بنویسم؟

ریاست محترم دادگاه… با سلام اینجانب……. به وکالت از خواهان …… در خصوص پرونده تغییر نام به شماره…. و شماره بایگانی…. به استحضار می رسانم: با توجه به این که نام…… طبق ماده 20 قانون ثبت احوال توسط ولی قهری خواهان انتخاب شده و خواهان هیچ نقشی در انتخاب آن نداشته است. با توجه به این که نام کوچک، مهمترین عنصر هویتی در افراد جامعه است و با در نظر داشتن این موضوع که حقوق شهروندی افراد در جامعه با حق بر نام و هویت شخصی ایشان آغاز می شود. با توجه به تبصره 1 ماده 20 قانون ثبت احوال هر چند نام شناسنامه ای خواهان از اسامی نامتناسب با جنسیت و موارد مصرح در ماده 20 نیست لیکن این امر نباید موجب اسقاط حق تغییر نام شخص شود.

با توجه به اصل آزادی اراده والدین باید در صدد انتخاب نامی باشند که برای صاحب نام آرامش خاطر به ارمغان بیاورد. نام…. موجب آزردگی روحی صاحب نام می شود و این را می دانیم که قانونگذار حکیم همواره به فکر آرامش خاطر تک تک افراد جامعه است. نظر بر این مورد نیز خالی از لطف نیست که تغییر نام کوچک از قواعد آمره نمی باشد و مختل کننده نظم اجتماعی نیست. هیچ تردیدی نیز در این مورد نیست که نام خواهان از اسامی نیک نیست ولی با توجه به ارائه استشهاد محلی در مورد 2 اسمی بودن خواهان و اینکه هرچند در سند سجلی وی نام…. درج شده است ولی در میان نزدیکان و اقوام به نام… مشهور است. در نتیجه باید ذکر کرد که این 2 اسمی بودن در شرایط روحی و اجتماعی خواهان خلل ایجاد کرده است.

لایحه دفاعیه برای تغییر اسم کوچک (2)
لایحه دفاعیه برای تغییر اسم کوچک (2)

نتیجه گیری در مورد لایحه دفاعیه برای تغییر اسم کوچک

متن بالا می تواند نمونه ای از تنظیم لایحه دفاعیه برای اسم کوچک باشد. البته برای ارائه این متن به محضر عالی دادگاه بهتر است دقت بیشتری در طرز بیان و انتخاب کلمات شود. همانطور که در بالا نیز گفتیم متن لایحه و شیوه بیان نویسنده می تواند سیر پرونده را تغییر دهد. این متن لایحه دفاعیه برای تغییر اسم کوچک می تواند برای دادگاه تجدید نظر نیز تنظیم شود. بعد از رد درخواست تغییر نام توسط اداره ثبت احوال لایحه ای همچون متن بالا برای دادگاه بدوی تنظیم می شود. در این هنگام لایحه دیگری نیز از طرف خوانده یعنی اداره ثبت احوال استان مورد نظر به دادگاه بدوی ارسال می شود. در صورتی که دادگاه بدوی رای در جهت رد خواسته خواهان صادر کند می توانیم به دادگاه تجدید نظر لایحه بفرستیم.

در این لایحه تغییر نام کوچک که برای دادگاه تجدید نظر تنظیم می کنیم دلایل خود را که بر اساس آن ها می خواهیم رای صادر شده از جانب دادگاه تجدید نظر ساقط شود مطرح می کنیم. بر اساس لایحه بالا نیز قابل مشاهده است که اصلی بنا بر غیر قابل تغییر بودن نام های مذهبی نیست. البته این را نیز باید بیان کرد که رای های صادر شده در دادگاه ها بر اساس نظر قاضی پرونده می باشند. یعنی امکان دارد که قاضی تمایلی به تغییر نام های نیک نداشته باشد. همینطور ممکن است که قاضی پرونده حساس به تغییر نام های مذهبی باشد.

The post لایحه دفاعیه برای تغییر اسم کوچک appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *