لایحه دفاعیه سلب حضانت از مادر

لایحه دفاعیه سلب حضانت از مادر، موضوع این مقاله می باشد. همانطور که می دانید اصولا حضانت کودک تا 7 سالگی بر عهده ی مادر است. ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که جنسیت کودک در این مسئله، تفاوتی ایجاد نمی کند. به علاوه باید بگوییم که تا زمانی که مادر و پدر در کنار یکدیگر زندگی می کنند، مسئله ی حضانت مطرح نمی شود. در ادامه قصد داریم به طور تفصیلی با مسئله ی حضانت و لایحه دفاعیه سلب حضانت از مادر، آشنا شویم. پس با یکی دیگر از مقالات ما، همراه باشید.

لایحه دفاعیه سلب حضانت از مادر (1)
لایحه دفاعیه سلب حضانت از مادر (1)

حضانت چیست؟

قبل از بررسی لایحه دفاعیه سلب حضانت از مادر و پرداختن به آن، باید با حضانت و تعریف آن آشنا شویم. غالبا برای دانستن معنای اصطلاحات حقوقی به سراغ قوانین مربوطه می رویم. اما در قانون هیچ تعریفی از حضانت وجود ندارد. در نتیجه ضروری است که در لغت نامه ها به دنبال معنای حضانت بگردیم. معنای لغوی حضانت، نگهداری، مراقبت و تربیت فرزند می باشد. با توجه قرینه هایی که قانونگذار در کنار حضانت استفاده کرده است، می توان معنای حقوقی حضانت را نیز برابر با معنای لغوی آن دانست. البته باید بدانیم که حضانت با اصطلاحاتی نظیر وصایت، قیمومت و ولایت متفاوت است و نباید با یکدیگر خلط شوند. همچنین حضانت، هم حق است و هم تکلیف است که اصولا بر عهده ی پدر و مادر می باشد.

قدم بعدی در بررسی لایحه دفاعیه سلب حضانت از مادر، آشنایی با موارد حضانت است. در ماده ی 1169 و 1171 قانون مدنی ایران، به دو مورد برای حضانت اشاره داشته است. در ماده ی 1169، به مسئله ی جدایی زوجین توجه شده است. در این ماده عنوان شده است که اگر پدر و مادر به هر دلیلی، تصمیم به جدایی بگیرند، حضانت کودک تا 7 سالگی بر عهده ی مادر و پس از آن، وظیفه ی پدر می باشد. البته ممکن از در هر مرحله، حضانت از مادر یا پدر سلب شود. در ماده ی 1171، نیز به فوت یکی از ابوین اشاره دارد. در این صورت، حضانت فرزند به عهده ی شخصی است که زنده می باشد. به عنوان مثال اگر پدر فوت کرد، حضانت کودک با مادر است. بالعکس این قضیه نیز صادق می باشد. البته ممکن است بر عهده گرفتن حضانت فرزند توسط مادر، به صلاح فرزند نباشد. در این صورت این حضانت از او سلب خواهد شد.

لایحه دفاعیه سلب حضانت از مادر (1)
لایحه دفاعیه سلب حضانت از مادر (1)

بررسی موارد سلب حضانت

موارد حضانت چیست؟

مورد بعدی که در مسیر بررسی لایحه دفاعیه سلب حضانت از مادر، باید بدان توجه شود، موارد سلب حضانت است. در واقع در این بخش به این سوال می پردازیم که در صورت بروز چه مواردی، حضانت سلب می شود؟ برای پاسخ به این سوال باید به دو ماده ی 1170 و 1173 قانون مدنی مراجعه کنیم. مواردی که در ماده ی 1170 ذکر شده اند، تنها مربوط به مادر می باشند. این ماده عنوان می کند: «اگر مادر در مدت زمانی که حضانت طفل با او است مبتلا به جنون شود یا به دیگری شوهر کند، حق حضانت با پدر خواهد بود». در نتیجه جنون و ازدواج مجدد مادر، منجر به سلب حضانت از وی می شود. در ماده ی 1173 قانون مدنی، قانونگذار مواردی را عنوان می کند که موجب سلب حضانت از پدر یا مادر می شود. در نتیجه این موارد بین پدر و مادر مشترک است.

این ماده عنوان می کند که هر گاه سلامت جسمانی و روحی کودک، در اثر عدم مراقبت و یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادر، در خطر باشد، حضانت از آنها سلب می شود. اما برای درک بهتر این قضیه ضروری است که با موارد انحطاط اخلاقی پدر یا مادر آشنا شویم. این موارد از قرار ذیل است:

اعتیاد به هرگونه مواد مخدر، قمار و الکل.

تکرار ضرب و جرح غیرمتعارف به طوری که نتوان عنوان تأدیب را بر آن جاری دانست.

سوءاستفاده از فرزند جهت مشاغل غیر قانونی و غیر اخلاقی نظیر فحشاء و تکدی گری.

مشهور بودن والدین به فساد و فحشاء.

ابتلا به بیماری های روانی منوط به تایید پزشک معتمد.

لایحه دفاعیه سلب حضانت از مادر چیست؟

لایحه دفاعیه سلب حضانت از مادر چیست؟ این همان سوالی است که در این بخش بدان خواهیم پرداخت. همانطور که گفته شد در صورت جدایی والدین، تا 7 سالگی حضانت کودک با مادر است. همچنین در صورت فوت پدر، حضانت کودک با مادر می باشد. اما گاهی اوقات شرایطی به وجود می آید که حضانت از مادر سلب می شود. دعوای سلب حضانت از مادر ممکن است توسط پدر کودک یا پدربزرگ وی اقامه شود. برای شروع دعوای سلب حضانت از مادر، لازم است که ابتدا این دعوا در دادگاه مطرح شود و دادخواست مربوطه به دادگاه تقدیم شود. در ادامه باید بگوییم که کسی که خواهان سلب حضانت می باشد باید یکی از موارد سلب حضانت را اثبات کند. در غیر این صورت دادگاه به دادخواست مربوطه ترتیب اثر نمی دهد. پس لایحه دفاعیه سلب حضانت از مادر، لایحه دفاعیه ای است که مادر در برابر دعوای سلب حضانت از او به دادگاه تقدیم می کند.

برای تنظیم لایحه دفاعیه سلب حضانت از مادر، می توانیم از قوانین زیر کمک بگیریم:

ماده 1168 قانون مدنی.

ماده 1169 قانون مدنی.

ماده 1170 قانون مدنی.

ماده 1173 قانون مدنی.

ماده 54 قانون حمایت خانواده.

ماده 40 قانون حمایت خانواده.

ماده 42 قانون حمایت خانواده.

ماده 43 قانون حمایت خانواده.

لایحه دفاعیه سلب حضانت از مادر (2)
لایحه دفاعیه سلب حضانت از مادر (2)

چه مواردی در لایحه دفاعیه سلب حضانت از مادر ذکر می شود؟

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که این موارد، کاملا بستگی به دلایل خواهان دارد. ممکن است خواهان که بار اثبات دعوا بر دوش اوست، بر جنون مادر استناد کند که در مقابل مادر نیز می تواند دفاعیه ی مربوط به آن را به دادگاه تقدیم کند. البته نکته ای که در این بخش بسیار حائز اهمیت است، این مسئله است که دعاوی مربوط به سلب حضانت از مادر، دعوای هستند که با حقوق خانواده در ارتباط می باشند. در نتیجه کوچکترین کوتاهی در این پرونده ها، ممکن است اثرات جبران ناپذیری برای طرفین و به ویژه فرزند آنها داشته باشد. در نتیجه ضروری است که در تمامی مراحل این دعوی، از یک وکیل مجرب کمک بگیرید و با او مشاوره داشته باشید.

The post لایحه دفاعیه سلب حضانت از مادر appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *