لایحه دفاعیه چک سرقتی

چک سرقتی و راه نجات آن چیست؟

در زمانی که چک به سرقت می رود و مورد سوء استفاده قرار می گیرد. تنها راه نجات صاحب چکـ، قانون، وکیل خبره و لایحه دفاعیه چک سرقتی است. در چنین حالت بحرانی، قطعا صاحب چک بسیار نگران می شود. زیرا که ممکن است بخش اعظم اموال خود را از این طریق از دست دهد. در این شرایط بحرانی، صاحب چک می تواند بعد از اقدامات اولیه مربوط به بستن حساب و گرفتن گواهی از دادگاه، علیه سارق و علیه مرتکب جرم شکایت نماید. آیین دادرسی کیفری مراحل شروع تا پایان پرونده شکایت علیه سارق را مشخص کرده است. با تعیین جلسات دادرسی کیفری که در دادگاه تشکیل می شود لایحه دفاعیه چک سرقتی توسط وکیل ارائه می گردد.

نوشتن متن لایحه دفاعیه چک سرقتی یک کار تخصصی است و باید نحوه وقوع سرقت چک، خواسته خود و مبلغ مندرج در چک بطور حرفه ای نوشته شود. نوشتن متن لایحه مسیر پرونده در آیین دادرسی کیفری را مشخص می کند. نوشتن متن لایحه باید مستدل و مستند باشد، تا قاضی دادگاه بتواند با بررسی مدارک و دلائل که وکیل ارائه داده است و با توجه به محتوای لایحه دفاعیه چک سرقتی، حکم قطعی مناسب را صادر نماید. اگر سارق چک را فروخته باشد و یا به دیگری انتقال داده باشد، علاوه بر مجازات سرقت، به مجازات جعل و کلاهبرداری از چک نیز محکوم می گردد.

لایحه دفاعیه چک سرقتی (1)
لایحه دفاعیه چک سرقتی (1)

اهمیت چک به عنوان سند در حقوق تجارت:

امور تجارت و امور حقوقی به همدیگر گره خورده است. تا اینکه نقش لایحه دفاعیه چک سرقتی در اعاده اموال تاجر نمایان شده است. چک به عنوان یک سند بازرگانی محسوب می گردد که به موجب آن فردی به عنوان صادر کننده مبلغی را در بانک دارد و تمام یا قسمتی از مبلغ را برای خود و فرد دیگری دریافت خواهد کرد. چک یک سند رسمی است که در تجارت از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. اکثر بازرگانان و تجار قراردادها و معاملات خود را به وسیله چک انجام می دهند. مسئولیت دسته چک تابع مقررات خاص مربوط به چک است. صادر کننده چک باید به طور کامل از قوانین صدور چک اطلاع کافی داشته باشد،آگاهی و اطلاعات از موارد قوانین چک باعث می شود تا راجع به آن اسیر و در دام مشکلات گرفتار نشوید.

چک به طور معمول به عنوان سند رایج، دارای اعتبار و بین تجار مورد معامله قرار می گیرد. اگر فردی دسته چک و یا برگ چک خود را مفقود کند، و یا توسط سارق دزدیده شود، باید فوری به بانک اطلاع دهد و از مسئولین بانک مشاوره بگیرد. بعد از این مرحله، بهترین مکان برای دریافت مشاوره آیین دادرسی کیفری، موسسه حقوقی و یا دفتر وکالت است. شما می توانید در این خصوص تماس گرفته و اطلاعات کسب نمایید.

مزایای لایحه دفاعیه چک سرقتی:

مزایای لایحه چک سرقتی این است که باعث می شود از سوء استفاده سارق جلوگیری شود. مزایای دیگر این است که جبران خسارت وارده و مجازات سارق به وسیله لایحه دفاعیه چک سرقتی انجام می گردد. علاوه بر آن از خسارت مالی و ضرر و زیان در زمان فقدان دسته چک و یا فقدان برگ چک جلوگیری می شود. شخصی که چک از او به سرقت رفته باید فورا به بانک اطلاع دهد و سپس در طول زمانی حداکثر یک هفته و زودتر، به دادسرای محل وقوع سرقت مراجعه نموده و موضوع سرقت را گزارش دهد. دادسرا بعد از بررسی مستندات در صورت احراز سرقت، گواهی مربوطه را برای بانک صادر می کند. خواهان گواهی صادره را به بانک می برد تا حساب خود را مسدود کند، بانک نیز از پرداخت هرگونه وجه خودداری می کند.

به منظور استعلام چک مفقودی یا سرقتی بودن چک در هر ساعتی از شبانه روز در سامانه بانک ثبت می شود. در صورت فقدان و یا به سرقت رفتن چک، می توانید مشخصات آن را به همراه شبا، در این سامانه ثبت کنید. تا از پرداخت آن به ارائه دهنده خودداری گردد. بعد از این مرحله اقدام به آیین دادرسی کیفری نمایید. لایحه دفاعیه چک سرقتی بعد از این مرحله اجرا می گردد. گاهی ممکن است چک سرقتی توسط سارق، به شخص دیگری منتقل شود در این حالت استفاده از چک سرقتی، ممکن است موجب تحقق بزه کلاهبرداری یا جعل شود. در حقیقت خریدار چک سرقتی، به عنوان کلاهبردار تحت تعقیب قرار خواهد گرفت. به همین منظور برای استعلام مفقودی یا سرقتی بودن چک مورد نظرتان، از کانال و سامانه مربوطه اقدام نمایید تا اینگونه مشکلات برای شما رخ ندهد.

لایحه دفاعیه چک سرقتی (3)
لایحه دفاعیه چک سرقتی (3)

حقوقی بودن لایحه دفاعیه چک سرقتی:

زمانی که لایحه دفاعیه چک سرقتی را تنظیم کردید، لازم است که مشخصات خود و طرف مقابل را کامل نموده، پس از آن درباره مشخصات چکی که به سرقت رفته است و پاراگراف های مرتب و منسجم و مرتبط با یکدیگر بنویسید. محتوای لایحه سرقت چک نباید طولانی باشد، لایحه باید دقیق و خلاصه و بدون ابهام باشد. از آنجا که مخاطب شما دادگاه و قاضی است، لایحه دفاعیه سرقت چک باید به زبان قانون باشد. به هر حال شما حتما باید از یک وکیل خبره و مشاور حقوقی کمک بگیرید.

استفاده از مواد قانونی مناسب، آرای وحدت رویه و نظریه های مشورتی مرتبط، موجب تاثیر گذاری بیشتر لایحه سرقت چک خواهد شد. در پایان و آخرای لایحه سرقت چک نیز لازم است که خواسته اصلی خود، مبنی بر مجازات مرتکب و جبران خسارت وارده را بنویسید. قاضی بر اساس مستندات و استدلالات و با توجه به لایحه دفاعیه چک سرقتی در این مورد تصمیم گیری می نماید. در حقیقت شخصی که لایحه دفاعیه چک سرقتی را می نویسد باید با مفاهیم حقوق تجارت و سرقت آشنایی کامل داشته باشد.

لایحه دفاعیه چک سرقتی در حقوق تجارت:

لایحه دفاعیه چک سرقتی حقوق تجارت، در اصل به این معنی است که فردی از مال دیگری بصورت پنهانی استفاده کند. در موضوعات سرقت چک، قانونگذار ۱۴ قانون مشخص کرده است. یکی از این قوانین بیان می کند که صادر کننده چک در صورت به سرقت رفتن چک، خود می تواند به بانک بصورت کتبی دستور پرداخت صادر نماید.

در این موضوع غیر از صادر کننده شخصی که چک در وجه او نوشته شده است یا ظهر نویس می تواند از بانک تقاضای دستور عدم پرداخت درخواست دهد. افراد مذکور در صورتی که تقاضای دستور عدم پرداخت نمایند، باید مشخصات چک از جمله شماره و تاریخ و مبلغ چک را در ذیل تقاضای خود ثبت نمایند .فردی که چک از او به سرقت رفته یک هفته فرصت دارد تا پس از اعلام به بانک به مرجع قضایی شکایت کند.

The post لایحه دفاعیه چک سرقتی appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *