لایحۀ دفاعیه در خصوص سوگند دروغ

لایحۀ دفاعیه در خصوص سوگند دروغ یکی از موضوعات قضایی است که ما در این مطلب به این موضوع می‌پردازیم. اگر فردی به دروغ قسم بخورد؛ بر اساس قانون، در قبال سوگندش مسئول است. سوگند ممکن است در دعاوی حقوقی و یا کیفری به صدور رأی قضایی منتهی شود. بنابراین اگر فردی سوگند دروغ بخورد و به خاطر سوگند او رأی صادر شود، در حقیقت مجرم است. از این رو، افرادی که در دادگاه سوگند دروغ ادا کنند؛ طبق شرایط مجازات می‌شوند. برای اینکه سوگند دروغ ثابت شود، مدارک و دلایل کافی باید موجود باشد. اگر فردی در دعاوی حقوقی ادعا کند که سوگندی دروغ بوده است، می‌تواند از مدارکی مانند سند، شهادت و اقرار برای ثابت کردن ادعایش استفاده کند. اگر فرد شاکی هیچ یک از شواهد و مدارک گفته شده را نداشته باشد، می‌تواند سوگند بخورد و ادعایش را ثابت کند. در دعاوی کیفری هم از این مدارک استفاده می‌شود.

قبل از نوشتن لایحۀ دفاعیه در خصوص سوگند دروغ، لازم است با انواع سوگند آشنا شویم: سوگند عهدی و سوگند قضایی. در سوگند عهدی فرد خود را ملزم می‌کند که در آینده عملی را انجام دهد یا آن را ترک کند. سوگندی که رییس جمهور، وکلا و دادرسان دادگستری در مراسم ادا می‌کنند، از این نوع است. سوگند عهدی از دلایل اثبات دعوا نیست، بنابراین به موضوع این مطلب ارتباطی ندارد. دومین نوع سوگند، یکی از مدارک اثبات دعوا است و چون همیشه با حضور قاضی انجام می‌شود به آن سوگند قضایی می‌گویند. سوگند قضایی یعنی اینکه فرد برای اینکه ثابت کند حق با اوست و گفته‌هایش درست است، در دادگاه، خداوند را گواه قرار می‌دهد و ادعای خود را ثابت می‌کند یا در مقابل ادعای مدعی از خود دفاع می‌کند. سوگند قضایی در روابط روزمره نیز استفاده می‌شود.

لایحۀ دفاعیه در خصوص سوگند دروغ (1)
لایحۀ دفاعیه در خصوص سوگند دروغ (1)

ارائه لایحۀ دفاعیه در خصوص سوگند دروغ

قبل از نوشتن لایحۀ دفاعیه در خصوص سوگند دروغ، لازم است با مجازات ادای سوگند دروغ آشنا شویم. انجام یا ترک عملی که با مجازات همراه باشد؛ بر اساس قانون مجازات اسلامی جرم است. سوگند دروغ یکی از این جرائم است. اگر فردی در مراسم رسمی دادگاه حاضر شود و سوگند دروغ ادا کند، طبق مادۀ 650 قانون مجازات اسلامی به سه ماه و یک روز تا دو سال حبس محکوم می‌شود. جزای نقدی این جرم نیز صد و پنجاه هزار تومان الی یک میلیون و دویست هزار تومان است.

در شرایطی که دعوا به قصاص یا دیه منجر شود، مجازات سوگند دروغ علاوه بر موارد گفته شده، شامل مجازات‌های مرتبط با موضوع حکم هم خواهد بود. روش‌های متفاوتی برای ثابت‌کردن سوگند دروغ وجود دارد. طرح شکایت کیفری متداول‌ترین روش است. اگر می‌خواهید از فردی که علیه شما سوگند دروغ ادا کرده شکایت کنید، در ابتدا باید لایحۀ دفاعیه در خصوص سوگند دروغ را بنویسید. برای نوشتن لایحۀ دفاعیه، از تجربه افراد متخصص استفاده کنید. در گام بعدی به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید و شکایت کیفری خود را مطرح کنید. اگر سوگند دروغ موجب شده است که رأی قضایی صادر شود، رأی صادر شده را با سایر مدارک و اسناد پرونده به دفتر خدمات قضایی تحویل دهید. اگر مدارک معتبری نداشته باشید، می‌توانید سوگند ادا ‌کنید.

وقتی مدارک بررسی ‌شد، قاضی بر اساس مدارک حکمی را صادر می‌کند. در صورتی که فردی به دروغ علیه شما سوگند خورده باشد و بعد از مدتی مشخص شود حقیقت را نگفته است، مجرم شناخته شده و مجازات می‌شود. بعد از اینکه سوگند دروغ آن فرد ثابت شد؛ اعاده حیثیت ‌می‌کنید و ضررهایی که به خاطر سوگند کذب به شما تحمیل شده جبران می‌شود. روش دیگر اثبات سوگند دروغ، علم قاضی است.

لایحۀ دفاعیه در خصوص سوگند دروغ (1)
لایحۀ دفاعیه در خصوص سوگند دروغ (1)

مشورت با وکیل برای نوشتن لایحۀ دفاعیه

برای نوشتن لایحۀ دفاعیه در خصوص سوگند دروغ با افرادی که در این حوزه تخصص دارند، مشورت کنید. چون شیوۀ نگارش لایحه روی رأی قاضی تأثیر بسیاری دارد. شاید فکر ‌کنید نوشتن لایحه آسان است، ولی نوشتن لایحه بر اساس اصول و قواعد کار هر کسی نیست. فقط یک وکیل با تجربه می‌تواند لایحه‌ای بنویسد که روند شکایت شما را سریع‌تر و موفقیت درخواست شما را تضمین کند. وکیل شما برای نوشتن لایحۀ دفاعیه در خصوص سوگند دروغ چند اقدام را انجام می‌دهد.

مطالعه پرونده، اولین اقدامی است که یک وکیل خبره انجام می‌دهد، چون برای نوشتن لایحۀ دفاعیه در خصوص سوگند دروغ، اطلاع از مراحل دادرسی پرونده لازم است. یک وکیل حاذق از نکات مهم پرونده در نوشتن لایحه استفاده می‌کند. وکیل ماهر به تطابق بین گفته‌های شما با متن لایحه نیز توجه می‌کند. وکیل شما موظف است در صورت وجود شهود در پرونده، گفته‌های مفید شاهدان را در لایحه قید کند. به‌علاوه، یک فرد خبره متن لایحه را قابل فهم و بدون هیچ تضادی می‌نویسد تا هیچ شکی برای قاضی ایجاد نشود. او می‌داند که در متن لایحه، باید از دلایلی استفاده کند که از نظر دادگاه مورد قبول و مطابق با مفاد قانون باشد، وگرنه لایحۀ دفاعیه در خصوص سوگند دروغ از لحاظ قانونی معتبر نخواهد بود.

اگر متن لایحه دفاعیه در خصوص سوگند دروغ را فردی بنویسد که به امور حقوقی آشنا نیست، نمی‌تواند خواستۀ شما را مدّ نظر قرار دهد. از این گذشته، بی توجّهی در نوشتن لایحه موجب می‌شود روند دادرسی پروندۀ شما طولانی‌تر و هزینه‌های دادرسی پرونده شما زیادتر شود. پس نوشتن لایحۀ دفاعیهرا به یک وکیل بسپارید، چون وقتی که متن لایحه را یک وکیل می‌نویسد، مراحل دادرسی پرونده شما زودتر انجام می‌شود و حقّ شما ضایع نمی‌شود.

لایحۀ دفاعیه در خصوص سوگند دروغ (2)
لایحۀ دفاعیه در خصوص سوگند دروغ (2)

اهمیت سوگند دروغ در دین

اگر در روابط روزمره سوگند دروغ ادا شود، عملی حرام انجام شده است. اما اگر فردی هنگام صدور رأی در دادگاه به دروغ سوگند بخورد، علاوه بر اینکه عملی حرام انجام داده، مجازات هم می‌شود. اهمیت این موضوع در حدی است که در احادیث به دوری‌کردن از قسم دروغ اشاره شده است. امام صادق (ع) می فرمایند “هر کسی که بر سوگند دروغ اصرار بورزد به جنگ با خدا رفته است”. همچنین روایت شده است خداوند به کسی که به او قسم دروغ می خورد رحم نمی کند. امام محمد باقر نیز می فرمایند “در نتیجه قسم دروغ خیر و برکت از خانه می رود و اهالی منزل فقیر می شوند”. در روایتی دیگر از امام صادق (ع) آمده است “خداوند در روز قیامت نسبت به بنده ای که قسم دروغ خورده است با غضب برخورد می کند”. در قرآن آمده است که سه گروه شیطان، منافقان و مشرکان بارها به خدا سوگند دروغ خوردند.

اگر کسی سوگند عهدی ادا کند و نخواهد به سوگندش وفادار بماند؛ باید کفاره بدهد. کفاره شکستن سوگند عهدی، آزاد کردن یک بنده، سیر کردن یا پوشاندن ده فقیر است. اگر کسی استطاعت مالی نداشته باشد، باید سه روز پیاپی روزه بگیرد. سوگند قضایی در صورت راست بودن هم مکروه است. در آیه‌ای از سوره بقره آمده است که حتی برای انجام کارهای نیک و درست به خدا سوگند نخورید. سوگند قضایی دروغ شامل دو گناه کبیره است: دروغگویی و قسم دادن به خدا. البته سوگند به اسامی خداوند معتبر است و قسم خوردن به مقدسات دیگر مانند قرآن احکام قسم را ندارد. اما یک نوع قسم هست که در عین دروغ بودن جایز است. بر اساس روایتی از امام صادق(ع)، اگر انسانی برای نجات دادن جانش از دست سارقین و متجاوزان سوگند دروغ بخورد ثواب برده است.

The post لایحۀ دفاعیه در خصوص سوگند دروغ appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *