مجازات استفاده از سلاح سرد در دعوا

مجازات استفاده از سلاح سرد در دعوا

استفاده از سلاح سرد جرم است؟ مجازات استفاده از سلاح سرد چیست؟ شرایط قانونی استفاده از استفاده از سلاح سرد چیست؟ چه مجوزی برای استفاده از سلاح سرد لازم است؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص استفاده از سلاح سرد چیست؟ مهمترین شرایط استفاده از سلاح سرد چیست؟ نظر قانونی در خصوص استفاده از سلاح سرد چیست؟ کدام نهاد در خصوص استفاده از سلاح سرد تصمیم گیری می کند؟ آیا استفاده از سلاح سرد در حکم محاربه است؟ آیا استفاده از استفاده از سلاح سرد اعدام دارد؟

استفاده از سلاح سرد یکی از بزه هایی است که در قانون کیفری مورد بررسی قرار می گیرد. در واقع زمانی که یک مفهوم در بخش قانون کیفری مورد بررسی قرار می گیرد بدین معنی است که اساسا این مفهوم یا جرم است یا ارتباط نزدیکی با مفهوم جرم و مجازات دارد. بنابراین می توان حدس زد که قانون استفاده از سلاح سرد را به نوعی جرم تلقی کرده و کاملا انتظار می رود که مجازات خاصی نیز برای آن در نظر گرفته باشد.

اما در خصوص استفاده از سلاح سرد بر خلاف سلاح گرم ابهامات خاصی وجود دارد. در واقع در خصوص سلاح گم تشخیص و تصمیم گیری ساده تر صورت می گیرد. به نوعی می توان اینگونه بیان کرد که همه افراد جامعه و قانونگذار و … می توانند سلاح گرم را به سادگی تشخیص دهند. اما سلاح سرد مفهومی نیست که بتوان به سادگی مشخص کرد. بر اساس تعریف قانون هر سلاحی که استفاده از آن موجب تولید شعله، گرما و یا حرارت نشود به عنوان سلاح سرد شناخته می شود. بر این اساس وسایلی مانند شوکر، قمه، پنجه بوکس و … را می توان سلاح سرد قلمداد کرد. اما آیا کارد آشپزخانه نیز سلاح سرد محسوب می شود؟ یا یک تکه چوب و یا یک سنگ چطور؟ این ها نشان می دهد که استفاده از سلاح سرد ( به جز مواردی که کاملا مشخص است ) بسته به نوع استفاده آن دارد. به طور مثال اگر با کارد آشپزخانه به کسی آسیب برسانید این کارد به عنوان سلاح سرد شناخته خواهد شد.

مجازات استفاده از سلاح سرد در دعوا (2)

استفاده از سلاح سرد و مجازات آن در قانون

به طور کلی استفاده از سلاح سرد در دعوا تبدیل به یکی از عادت های بد فرهنگی شده است. به نوعی به نظر می رسد که افراد در جامعه عادت کرده اند که در هر دعوایی از سلاح سرد استفاده کنند. به طور مثال در یک تصادف ساده خیابانی طرفین با زنجیر چرخ و یا با قفل فرمان به جان هم می افتند. بدین ترتیب در چنین شرایطی زنجیر چرخ و قفل فرمان حکم سلاح سرد را پیدا می کند.

مسئله ای که وجود دارد این است زمانی شما می توانید استفاده از یک وسیله را تحت عنوان سلاح سرد جرم تلقی کنید که سه رکن مادی، معنوی و قانونی برای آن به صورت همزمان اثبات شود. رکن مادی به اثرات منفی و قابل اثبات فعل توجه می کند. به طور مثال قفل فرمان مادامی که تحت کارکرد اصلی تعریف شده خود باشد یک وسیله مفید است. اما اگر این وسیله باعث آسیب جسمی یا مالی شده باشد به عنوان سلاح سرد شناخته میشود. در رکن معنوی قصد و نیت فاعل مورد توجه است. به طور مثال اگر ثابت شود که فعل به صورت عمدی صورت گرفته عملا می توان گفت که رکن معنوی اثبات شده است. به طور مثال اگر قفل فرمان به صورت غیر عمد باعث ایجاد خسارت به خودرویی دیگر شده باشد عملا نمی توان گفت که فاعل مجرم است. از طرف دیگر در رکن قانونی نیز به مصادیق بیان شده در قانون توجه می شود.

به طور کلی اگر استفاده از سلاح سرد تحت عنوان محاربه در نظر گرفته نشود مجرم به شش ماه تا دو سال حبس و تا 74 ضربه شلاق محکوم می شود. به نوعی اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم مجرم علاوه بر تحمل مجازات مربوط به خسارت های مالی یا جانی وارد شده، باید مجازات استفاده از سلاح سرد را نیز تحمل کند. حتی در صورتی که شاکی خصوصی از حق خود بگذرد قانون این مجازات را برای وی اعمال خواهد کرد. این نکته مهمی است که یک وکیل کیفری به خوبی به آن آگاه است.

مجازات استفاده از سلاح سرد در دعوا (1)
مجازات استفاده از سلاح سرد در دعوا (1)

استفاده از سلاح سرد به عنوان محاربه

استفاده از سلاح سرد اگر باعث اخلال در نظم عمومی شود تحت عنوان محاربه شناخته می شود. در کلام ساده تر استفاده از سلاح سرد اگر باعث شود که امنیت عمومی اجتماعی از بین برود و افراد جامعه بترسند، بر اساس قانون گفته می شود که این عمل محاربه است و مجازاتی به جز اعدام ندارد.

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که استفاده از سلاح سرد در صورتی که محاربه محسوب نشود مجازات تعزیری دارد. بدین معنی که یک وکیل کیفری تهران یا شهرستان می تواند بنا بر شرایط جرم و شرایط قانون نسبت به تخفیف یا تشدید مجازات اقدام کند. اما اگر استفاده از سلاح سرد تحت عنوان محاربه در دادگاه مطرح و اثبات شود، از آن جایی که محاربه و حکم آن به عنوان یک مجازات حدی در نظر گرفته می شود عملا می توان گفت که هیچ اقدامی در خصوص تخفیف یا تقلیل آن نمی توان داشت.

در کلام ساده تر اگر کشیدن سلاح سرد مصداقی برای از بین رفتن نظم و امنیت عمومی محسوب شود عملا فرد به جرم محاربه به اعدام محکوم خواهد شد. اما اگر استفاده از سلاح سرد تنها در نزاع شخصی بوده و به جز فرد آسیب دیده اخلالی در نظم جامعه ایجاد نشده باشد عملا می توان گفت که این جرم مشمول مجازات تعزیری خواهد بود.

بنابراین به جز اثبات این مسئله که سلاح سرد چیست و چه زمانی به عنوان جرم شناخته می شود، اثبات محاربه بودن و یا نبودن آن نیز از مراحل سختی است که فرد باید در این مسیر از آن ها عبور کند. از این روست که گفته می شود بهتر است در این مسیر از یک وکیل مجرب و با تجربه استفاده شود. این وکیل می داند که در هر موقعیتی چه رفتاری باید داشته باشد و در چه صورت می تواند بهترین نتیجه را برای موکل خود بگیرد.

The post مجازات استفاده از سلاح سرد در دعوا appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *