مجازات تخریب ماشین

بررسی و شناخت مجازات تخریب ماشین

مجازات تخریب ماشین یکی از انواع مجازات‌ها در قانون اسلامی می‌باشد. به طور کلی خودرو و یا ماشین، وسیله‌ای است که افراد برای کارهای گوناگون از آن استفاده می‌کنند. ضرر و تخریب خودرو شخصی توسط افراد دیگر، باعث خسارت‌های بسیار زیاد و سنگینی می‌شود. در واقع تخریب خودرو و یا ماشین به دلایل مختلفی انجام خواهد شد. مشکلات شخصی، آزار و اذیت‌های مختلف و موارد دیگر می‌تواند یکی از دلایل این نوع جرم باشد. این دلایل در ابتدا بررسی شده و سپس مجازات لازم و مورد نظر برای فرد و یا افراد مجرم صادر می‌شود. در ادامه و در بخش‌های بعدی با ما همراه باشید تا در ابتدا با چگونگی تخریب خودرو و انواع آن آشنا شویم. سپس مجازات تخریب ماشین به همراه دلایل آن را برای شما بیان خواهیم کرد.

مجازات تخریب ماشین (3)
مجازات تخریب ماشین (3)

تخریب خودرو به چه صورت انجام می‌شود و شامل چند نوع است؟

در واقع در صورتی که ماشین و یا خودرویی توسط شخص دیگری به هر دلیلی خراب شود و آسیب یا خسارت ببیند، تخریب ماشین انجام شده است. در این میان فرد و یا افرادی که باعث این خرابی و یا خسارت شده‌اند، مجرم محسوب شده و باید مجازات تخریب ماشین برای آن‌ها اعمال شود. به طور کلی هر نوع خسارت و یا خراب کردن ماشین مانند شکستن شیشه، اسید پاشی، خط انداختن روی بدنه‌ی ماشین، آتیش زدن خودرو، خراب کردن ترمز و بسیاری موارد دیگر جزء تخریب ماشین به حساب می‌آیند. هر یک از این خسارت‌ها، دلایل گوناگونی نیز دارند. عصبانیت، دعوا بین دو راننده، حسادت، دشمنی، سوء نیت و غیره از جمله دلایلی می‌باشند که فرد و یا افراد را به سمت تخریب ماشین دیگری هدایت می‌کند. در واقع برای تخریب ماشین انگیزه‌های بسیار مختلفی باید وجود داشته باشد تا شخص اقدام به این عمل کند.

در بین برخی از این نوع خرابی و خسارت‌ها، ممکن است ضررهای جانی نیز به مالک ماشین و افراد دیگر وارد شود. در این صورت مجازات مجرم بیشتر خواهد شد. به عنوان مثال ممکن است یک فرد با نیت دشمنی و یا هر نیت دیگر، اقدام به خراب کردن ترمز ماشین کند. در این صورت اگر ترمز کار نکند و باعث مرگ چندین نفر و یا صدمه به آن‌ها شود، دادگاه مجازات سنگینی را برای فرد مجرم تعیین خواهند کرد. البته بستگی به نوع خسارت و یا خرابی، مجازات مجرم متفاوت می‌باشد. در ادامه و در بخش‌های بعدی با ما همراه باشید تا در مورد مجازات تخریب ماشین به هر نوع علتی، بیشتر آشنا شویم.

مجازات تخریب ماشین در صورت عمدی بودن چه چیز می‌باشد؟

در واقع مجازات تخریب ماشین برای فردی که به شیوه‌های گوناگون به خودرو صدمه می‌زند، اعمال می‌شود. در این حال ممکن است قسمتی از ماشین از بین برود و یا ظاهر آن دچار خسارت شود. در هر صورت شخص مجرم مجازات خواهد شد. تخریب عمدی نیز یکی از این نوع تخریب‌های ماشین می‌باشد که برای فرد مجرم مجازات دارد. در ابتدا تخریب عمدی باید توسط کارشناسان متعدد تشخیص داده شود. سپس دادگاه با توجه به خسارات و آسیب‌هایی که به ماشین وارد شده است، مجازات را تعیین و مشخص می‌کند. به طور کلی مجازات تخریب ماشین به هر نحوی شامل جزای نقدی و یا محکومیت در زندان می‌باشد. در واقع پس از تخریب ماشین، فرد شاکی می‌تواند با استفاده از یک وکیل حرفه‌ای و دقیق شکایت خود را تنظیم کند. سپس با بررسی کارشناسان و دادگاه، رأی مورد نظر اعلام می‌شود.

به طور کلی میزان حبسی که برای فرد مجرم به علت تخریب خودرو باید لحاظ کنند، از شش ماه تا سه سال می‌باشد. این میزان حبس بستگی به نوع تخریب، شرایط و اوضاع متهم و همچنین نظر دادگاه دارد. البته در قانون مجازات اسلامی به جهت کاهش میزان حبس برای هر مجرم، تبصره‌هایی نیز وجود دارد. یکی از این نوع تبصره، دو برابر شدن جزای نقدی است. به همین منظور با کاهش میزان حبس، مقدار جزای نقدی مجرم دو برابر خواهد شد. به طور مثال اگر جزای نقدی مجرم جهت مجازات تخریب ماشین، توسط دادگاه پنج میلیون تومان در نظر گرفته شود، این مبلغ دو برابر شده و به مقدار ده میلیون تومان خواهد رسید. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که اگر جزای نقدی زیر ده میلیون تومان باشد، این دو برابری انجام خواهد شد. در غیر این صورت مجازات فرد مجرم سه ماه تا یک سال و نیم در نظر گرفته می‌شود.

مجازات تخریب ماشین (2)
مجازات تخریب ماشین (2)

مجازات تخریب ماشین بر چه اساس انجام می‌شود؟

تخریب ماشین همان‌طور که در بخش‌های قبلی بیان کردیم شامل موارد بسیار گوناگونی می‌باشد. در این بخش به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد. یکی از این نوع تخریب‌ها، شکستن شیشه می‌باشد. اگر مجرم تخریب ماشین را به قصد شکستن شیشه انجام دهد، در این صورت علاوه بر مجازات تخریب ماشین باید خسارت وارد شده به خودرو را نیز پرداخت کند. مجازات این نوع تخریب بین سه ماه تا یک سال و نیم حبس در نظر گرفته می‌شود. آتش زدن ماشین و اسید پاشی روی خودور، از دیگر انواع تخریب می‌باشند که مجازات آن در واقع سنگین تر خواهد بود. به طور کلی مجازات این نوع تخریب ماشین، شامل حبس شش ماه تا سه سال و همچنین خسارت نقدی می‌باشد. مجازات تخریب خودرو در هنگام مستی با دیگر انواع تخریب ماشین متفاوت است.

در این صورت اگر فردی در حالت مستی اقدام به تخریب ماشین دیگری کند، علاوه بر حبس مشخص شده و جزای نقدی تعیین شده، به دلیل مصرف مشروبات الکلی محکوم به 80 ضربه شلاق نیز خواهد شد. در نتیجه مجازات هر یک از این تخریب‌ها متفاوت است و به شدت تخریب بستگی دارد. یکی از موضوعات و نکاتی که باید به آن توجه کرد، زیان و ضرری است که در پی تخریب خودرو به فرد یا افراد دیگر وارد می‌شود. اگر تنها جرم متهم، تخریب ماشین باشد و خسارت و یا آسیبی به افراد وارد نکند، مجازات او فقط حبس و یا جزای نقدی مشخص شده می‌باشد. ولی اگر در پی این تخریب قتل، جراحت و یا نقص عضو نیز وجود داشته باشد، علاوه بر مجازات بیان شده قصاص و یا پرداخت دیه نیز برای مجرم در نظر گرفته می‌شود.

The post مجازات تخریب ماشین appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *