مجازات فرار از صحنه تصادف در قانون

مجازات فرار از صحنه تصادف در قانون

فرار از صحنه تصادف چه مجازاتی دارد؟ آیا فرار از صحنه تصادف جرم است؟ شرایط مجازات فرار از صحنه تصادف چیست؟ در چه صورتی فرار از صحنه تصادف جرم محسوب نمی شود؟ چه زمانی فرار از صحنه تصادف مشمول مجازات نیست؟ جرم فرار از صحنه تصادف چه زمانی اثبات می شود؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص فرار از صحنه تصادف چیست؟ مجازات فرار از صحنه تصادف در صورت جرحی بودن تصادف چیست؟ مجازات فرار از صحنه تصادف در صورت وقوع قتل چه خواهد بود؟ مرجع رسیدگی کننده به فرار از صحنه تصادف کدام است؟

فرار از صحنه تصادف متاسفانه یکی از اتفاقاتی است که در جامعه رخ می دهد. در واقع ممکن است تصادف عمدی نباشد. در این صورت نمی توان خود تصادف را جرم تلقی کرد، اما زمانی که راننده اقدام به فرار می کند عملا این تصادف تبدیل به جرم شده و مشمول مجازات کیفری می شود. از این رو باید بدانید که فرار از صحنه تصادف منجر به جرح یا فوت می تواند همه چیز را بدتر کند. یکی از مهمترین آثار فرار از صحنه تصادف ممانعت از تخفیف در مجازات دانست. در واقع مجرم در صورت فرار از صحنه تصادف دیگر نمی تواند درخواست تخفیف در مجازات را بدهد. وکیل کیفری به خوبی بیان می کند که اساسا فرار از صحنه تصادف خود جزو عوامل تشدید کننده مجازات محسوب می شود. از این رو کاملا طبیعی است که فرد نتواند در این حالت درخواست تخفیف در مجازات را داشته باشد. در ادامه به نکات دیگری از این موضوع خواهیم پرداخت.

مجازات فرار از صحنه تصادف در قانون (1)
مجازات فرار از صحنه تصادف در قانون (1)

فرار از صحنه تصادف همیشه جرم نیست!

فرار از صحنه تصادف در هر نوع تصادفی را نمی توان جرم تلقی کرد. در کلام ساده تر اشتباهی که بین عموم مردم رایج است این تصور است که فکر می کنند فرار از صحنه هر تصادفی را می توان به صورت کیفری مورد پیگرد قرار داد. در واقع در صورتی که تصادف آسیب جسمی به فردی وارد نکرده باشد و یا موجب فوت کسی نشده باشد، آثار کیفری ندارد و نمی توان فرار از صحنه تصادف را به شکل کیفری پیگیری کرد.

بنابراین فرار از صحنه تصادف تنها زمانی از مسیر کیفری قابل پیگیری است که تصادف منجر به جرح یا فوت باشد. در این صورت یک وکیل کیفری تهران یا شهرستان می تواند با ارائه دادخواست درخواست بررسی کیفری تصادف را داشته باشد. مسئله ای که وجود دارد این است که تصادف منجر به جرح یا فوت ممکن است عمدی نبوده و یا بر اثر سهل انگاری راننده اتفاق نیفتاده باشد. در این صورت خود تصادف جرم محسوب نمی شود. اما زمانی که راننده در این حالت نیز اقدام به فرار می کند، این تصادف به عنوان یک جرم در دادگاه مطرح می شود.

در واقع اگر بخواهیم ساده تر این موضوع را بیان کنیم، فرار از صحنه تصادف خود یک جرم مستقل محسوب نمی شود. بلکه عامل تشدید کننده جرم است. پس اگر تصادف منجر به جرح یا فوت حتی اگر جرم نبوده، فرار از صحنه تصادف می تواند آن را تبدیل به جرم کند. بنابراین فرد علاوه بر پرداخت دیه باید میزان حبس مشخصی را متحمل شود. این مسئله یکی از آثار مهم فرار از صحنه تصادف در قانون محسوب می شود.وکیل پایه یک دادگستری

فرار از صحنه تصادف و بررسی یک مفهوم

همانطور که بیان کردیم فرار از صحنه تصادف را تشدید کننده جرم می دانیم. بنابراین اگر بخواهیم ساده بیان کنیم فرار از صحنه تصادف به صورت قائم به ذات جرم نیست، بلکه می تواند باعث شود که مجازات یک جرم تشدید شود یا مجرم از برخی حقوق مانند درخواست تخفیف در مجازات منع شود.

به طور کلی جرم در قانون کیفری بر اساس سه عنصر و رکن مادی، قانونی و معنوی اثبات می شود. رکن مادی به آثار منفی و قابل اثبات جرم نگاه می کند. رکن معنوی به عمدی یا سهوی بودن فعل صورت گرفته توجه دارد و رکن قانونی مصادیق قانونی بیان شده را مورد بررسی قرار می دهد. همه این موارد کنار یک دیگر باعث می شود که یک فعل به عنوان جرم اثبات شود یا خیر.

در خصوص تصادف رانندگی در هر حالتی رکن مادی قابل اثبات است. در این تصادف ما یا جان دچار ضرر شده است. اما اگر این تصادف عمدی نبوده باشد داستان متفاوت خواهد بود. در واقع اگر تصادف به صورت اتفاقی رخ داده باشد نمی توان فعل صورت گرفته را جرم دانست. اما اگر فرد بعد از تصادف غیر عمد منجر به جرح یا فوت اقدام به فرار کند عملا جرم معنوی را ایجاد می کند. در واقع این فرد تصمیم گرفته است که به صورت عمدی مصدوم را رها کرده و برود. در این حالت تمامی اتفاقات به صورت عمدی تلقی شده و بدین ترتیب جرم اثبات می شود. این نکته بسیار مهمی است که در خصوص منطق فرار از صحنه تصادف باید به آن توجه کرد.

مجازات فرار از صحنه تصادف در قانون (1)
مجازات فرار از صحنه تصادف در قانون (1)

مجازات فرار از صحنه تصادف

فرار از صحنه تصادف به خودی خود یک جرم مجزا محسوب نمی شود از این رو نمی توان برای آن مجازات مجزایی در نظر گرفت. فرار از صحنه تصادف یک تشدید کننده جرم محسوب می شود. از این رو می توان اینگونه بیان کرد که مجازات فرار از صحنه تصادف چیزی جز تشدید مجازات اصلی تعیین شده نیست. به طور کلی فرار از صحنه تصادف می تواند مجازات فرد را به حداقل دو سوم از حداکثر مجازات اصلی افزایش دهد.

در صورتی که تصادف منجر به جرح باشد، فرد علاوه بر پرداخت دیه به دو ماه تا یک سال حبس محکوم خواهد شد. حال در صورت فرار از صحنه تصادف، این مجازات حداقل 6 ماه خواهد بود. همچنین در صورتی که تصادف منجر به فوت غیر عمد شود، فرد علاوه بر پرداخت دیه به 6 ماه تا سه سال حبس محکوم می شود. حال اگر فرد از صحنه تصادف فرار کند، محکوم به حداقل 2 سال حبس می شود.

همانطور که می بینید فرار از صحنه تصادف به تنهایی جرم محسوب می شود. از این رو در صورتی که تصادف منجر به جرح یا فوت نشده باشد عملا نمی توان از فرار از صحنه تصادف به عنوان یک جرم مجزا استفاده کرد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه کرد.

The post مجازات فرار از صحنه تصادف در قانون appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *