مطالبه طلب از متوفی

مطالبه طلب از متوفی

مطالبه طلب از متوفی چگونه است؟ مطالبه طلب از متوفی امکان پذیر است؟ شرایط مطالبه طلب از متوفی چگونه است؟ مطالبه طلب از متوفی چه شرایط قانونی دارد؟ چه مواد قانونی در خصوص مطالبه طلب از متوفی وجود دارد؟ مطالبه طلب از متوفی از چه طریقی ممکن است؟ وکیل مطالبه طلب از متوفی چه کمکی به ما می تواند داشته باشد؟ مهمترین نکات مربوط به مطالبه طلب از متوفی کدام است؟ برای انتخاب بهترین مطالبه طلب از متوفی به چه نکاتی باید رعایت کنیم؟

مطالبه طلب از متوفی یکی از موارد قانونی است که در جامعه امروز بسیار رایج است. در واقع می توان گفت که درصدی از دعوی های قانون مدنی مربوط امور مربوط به اموال متوفی است. اگر بخواهیم ساده توضیح دهیم طلبکار بعد از مرگ فرد می تواند نسبت به مطالبه طلب خود اقدام کند. بعد از آن است که قانون از اموال به جا مانده از فرد می تواند نسبت به پرداخت این بدهی اقدام کند. اما مسئله ای که وجود دارد این است که طلبکار چگونه می تواند نسبت به مطالبه طلب از متوفی اقدام کند؟ چه شرایط قانونی برای مطالبه طلب از متوفی وجود دارد؟

مطالبه طلب از متوفی (2)
مطالبه طلب از متوفی (2)

مطالبه طلب از متوفی از ماترک

مطالبه طلب از متوفی تنها از ماترک امکان پذیر است. در واقع طلب فرد از محل ماترک باقی مانده از متوفی پرداخت می شود. بنابراین اولین نکته مهمی که باید بدانیم این است که اساسا وراث الزام قانونی مبنی بر پرداخت طلب از اموال خودشان را ندارند. بنابراین اگر میزان طلب بیشتر از ماترک باقی مانده از متوفی باشد عملا طلبکاری از نظر قانونی کار خاصی نمی تواند انجام دهد. این نکته بسیار مهمی است که باید آن را بدانیم.

بنابراین مطالبه طلب از متوفی تنها از محل ماترک متوفی ( اموال به جا مانده از او ) پرداخت می شود و بازماندگان لزومی به پرداخت این طلب از اموال خود ندارند. حال نکته اصلی اینجاست که اموال ماترک به عنوان ارث برای وراث در نظر گرفته شده است. یعنی این اموال میان وراث تقسیم می شود. بنابراین مطالبه طلب از متوفی چگونه از این اموال پرداخت می شود. نکته ای که وجود دارد این است که مطالبه طلب از متوفی پیش از تقسیم ارث صورت می گیرد. بنابراین طلبکار پیش از انحصار وراثت باید نسبت به اعلام طلب خود اقدام کند. اما در این بین نکات و تعارضات مختلفی وجود دارد. حال در ادامه به این نکات و تعارضات خواهیم پرداخت.

مطالبه طلب از متوفی (3)
مطالبه طلب از متوفی (3)

مطالبه طلب از متوفی و تعارضاتی که پیش می آید

مطالبه طلب از متوفی شرایط و قوانین خاص خودش را دارد. مسئله ای که وجود دارد این است که ممکن است در جریان مطالبه طلب از متوفی تعارضاتی ایجاد شود. یکی از مهمترین این تعارضات این است که وراثت نسبت به انحصار وراثت اقدام نکنند. در واقع اگر وراث نخواهند اموال ماترک را وارد مرحله انحصار وراثت کنند مطالبه طلب از متوفی چه سرنوشتی پیدا می کند؟

بر اساس قانون ارث، هر کدام از ورثه به تنهایی می تواند نسبت به شروع جریان انحصار وراثت اقدام کند. اما به جز ورثه طلب کار نیز می تواند با ارائه مستندات نسبت به انحصار وراثت اموال اقدام نماید. بنابراین طلبکار نیازی به اقدام وراث ندارد و خودش می تواند با ارائه دادخواست در دادگاه کیفری نسبت به انحصار وراثت و مطالبه طلب از متوفی اقدام کند. مسئله ای که وجود دارد این است که ابتدا طلب از مال متوفی پرداخت می شود و سپس مال باقی مانده از اموال متوفی وارد مرحله انحصار وراثت می شود. به طور مثال اگر مجموع ارزش مال باقی مانده از اموال متوفی یک میلیارد تومان باشد و در عین حال متوفی طلب پانصد میلیون تومانی داشته باشد، ابتدا این پانصد میلیون تومان از اموال متوفی پرداخت می شود، سپس آن پانصد میلیون باقی مانده میان وراث تقسیم می شود. حال اگر میزان طلب بیش از یک میلیارد تومان باشد عملا تمام مال به طلبکار داده می شود و وراث لزوم قانونی برای پرداخت میزان طلب باقی مانده نخواهند داشت.

مطالبه طلب از متوفی (1)

مطالبه طلب از متوفی به عنوان مهریه

مطالبه طلب از متوفی شرایط و قوانین خاصی دارد. یکی از مهمترین مفاهیمی که در این بین وجود دارد مفهوم مهریه است. در واقع در قانون مهریه به عنوان یک طلب و حق بر گردن مرد عنوان شده است. بنابراین مرد باید این طلب را به نحوی پرداخت کند. نکته ای که وجود دارد این طلب حتی با مرگ فرد نیز از بین نمی رود. به نوعی می توان گفت که زن این حق را دارد که بعد از مرگ مرد مهریه خود را از دادگاه مطالبه کند.

بنابراین دادگاه به مهریه درست مانند یک طلب نگاه می کند. بنابراین ابتدا نسبت به پرداخت این بدهی از ماترک مرد اقدام می کند سپس باقی مانده اموال را بین وراث تقسیم می کند. توجه داشته باشید که زن هم به عنوان طلبکار و هم به عنوان وارث در این جا شناخته می شود. ابتدا زن مهریه خود را به عنوان طلب از اموال ماترک دریافت می کند سپس از اموال باقی مانده سهم الارث خود را می گیرد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

نکته مهم دیگر این است که اساسا در خصوص مطالبه طلب از متوفی مهریه به عنوان طلب برتر شناخته می شود. در واقع اگر چند طلب از متوفی وجود داشته باشد دادگاه ابتدا مهریه زن را از ماترک پرداخت می کند و سپس سراغ سایر اموال متوفی می رود. این نکته بسیار مهمی است که باید در خصوص مهریه و طلب آن از متوفی دانست.

به طور کلی مطالبه طلب از متوفی شرایط خاصی دارد و به نظر نمی رسد که افراد بتوانند به سادگی این رند قضایی را طی کنند. از این رو پیشنهاد ما این است که حتما در این مسیر از یک وکیل کمک بگیرید. در واقع وکیل متخصص و مجرب به شما کمک می کند که بتوانید ساده تر و سریع تر به هدف مورد نظر برسید. نکته ای که وجود دارد این است که قانون همواره پیچیدگی های خاص خودش را دارد، اگر شما اطلاعی از این موارد نداشته باشید به سادگی می توانید همه چیز را از دست دهید. این نکته مهمی است که نباید آن را از یاد برد.

The post مطالبه طلب از متوفی appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *