نحوه اجرای مجازات شلاق

یکی از انواع مجازات ها به منظور جلوگیری از وقوع جرم، شلاق می باشد که نوعی مجازات کیفری به شمار می رود. مجازات شلاق از جمله مجازات هایی است که هم به صورت تعزیر و هم به عنوان حد اجرا می شود. شلاق و یا همان تازیانه، قابل اجرا در جرایمی مثل قذف، شرب خمر، زنا و … می باشد. در خصوص نحوه اجرای مجازات شلاق می توان گفت که پس از صدور حکم، مجازات شلاق چه در خصوص متهم زندانی و چه در خصوص متهم آزاد، قابل اجرا است. در ادامه به بررسی نحوه اجرای مجازات شلاق خواهیم پرداخت.

نحوه اجرای مجازات شلاق (1)
نحوه اجرای مجازات شلاق (1)

آشنایی با ویژگی های شلاق و محل اجرای آن

به موجب ماده 27 آیین نامه نحوه اجرای مجازات شلاق، اجرای حکم شلاق توسط وسیله ای چرمی که به یکدیگر تابیده شده و قطر آن 5/1 سانتی متر و طول آن یک متر و بیست سانتی متر است، انجام می شود. هم چنین طبق ماده 29 آیین نامه نحوه اجرای مجازات شلاق، در صورتی که این مجازات در فضای باز اجرا شود، دمای هوا نباید خیلی گرم یا خیلی سرد باشد. به گونه ای که اجرای حکم در مناطق گرمسیر در ساعات خنک تر و در مناطق سردسیر در ساعات گرم تر اجرا می گردد. چنانچه مجازات شلاق در فضایی سرپوشیده اجرا شود، دمای هوا باید کاملا معتدل باشد.

باید خاطر نشان ساخت که ضربات شلاق نباید به گونه ای باشد که خطر جانی و نقص عضو به همراه داشته باشد. بنابراین اجرای مجازات شلاق در زمان بیهوشی ممنوع است. هم چنین استفاده از داروهای روانگردان و داروهای بی حسی و هر ماده ای که موجب کاهش درد شود، پیش از اجرای حکم و حین اجرای آن ممنوع بوده و در چنین شرایطی امکان اجرای حکم وجود ندارد.

هم چنین در صورت بیهوشی مجرم هنگام اجرای مجازات شلاق، اجرای حکم متوقف و ادامه ی آن بعد از بهبودی محکوم علیه اجرا خواهد شد. در بسیاری از موارد این بهبودی هفته ها به طول می انجامد. هم چنین با وجود این که اجرای حکم شلاق در حضور قاضی و به وسیله ی نماینده وی شمارش می شود، در صورتی که هنگام شمارش، شک و تردیدی به وجود بیاید، اصل و بنا بر حداکثر تعداد ضربات گذاشته خواهد شد. نکته حائز اهمیت این است که مأمور اجرای حکم شلاق نباید هیچ گونه سابقه دشمنی و دوستی با مجرم داشته باشد.

چگونگی اجرای شلاق حدی و شلاق تعزیری

بنا به تجویز قانونگذار، نحوه اجرای مجازات شلاق به نسبت جرم به دو دسته مجازات شلاق حدی و مجازات شلاق تعزیری تقسیم می شود. در ادامه هریک را به اختصار توضیح خواهیم داد.

اجرای شلاق حدی

نحوه اجرای مجازات شلاق در جرایم حدی باید به گونه ای باشد که تنها با پشت متهم برخورد نموده و آسیبی به سر، گردن، صورت و بدن وی وارد نسازد. هم چنین دست و پای محکوم به منظور جلوگیری از حرکات اضافی مجرم بسته می شود. چرا که این حرکات امکان برخورد شلاق به مناطق ممنوعه را افزایش می دهد. باید خاطر نشان ساخت که در صورت برخورد شلاق به مناطق ممنوعه، مأمور اجرای حکم هیچ گونه مسئولیتی نخواهد داشت.

اجرای شلاق تعزیری

نحوه اجرای مجازات شلاق در جرایم تعزیری به گونه ای است که متهم به روی شکم خوابیده و مأمور اجرای حکم به پشت مجرم تازیانه می زند. مأمور اجرای حکم در شلاق های تعزیری، قدرت متوسطی داشته تا با اجرای شلاق موجب نقص عضو محکوم نشود. نکته حائز اهمیت این است که اگر مأمور اجرای شلاق موجب بروز آسیب به مجرم شود، باید خسارت وارده را جبران نماید.

نحوه اجرای مجازات شلاق (3)
نحوه اجرای مجازات شلاق (3)

نگاهی به نحوه اجرای مجازات شلاق

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، نحوه اجرای مجازات شلاق پس از صدور حکم، چه در خصوص متهم زندانی و چه در خصوص متهم آزاد، اجرا می گردد.

الف) اجرای شلاق نسبت به متهم آزاد

اگر مجرم در زندان نباشد، قاضی اجرای احکام کیفری طی احضاریه ای متهم را برای اجرای حکم شلاق احضار می نماید. بعد از تأیید هویت مجرم، صورتجلسه ای تنظیم می شود تا به موجب آن مجرم به منظور اجرای حکم به مراجع انتظامی معرفی گردد.

ب) اجرای مجازات شلاق نسبت به متهم زندانی

اما زمانی که مرتکب جرم در زندان به سر می برد، در صورت تعیین محل اجرای حکم، حکم در همان محل اجرایی می شود. در غیر این صورت مجازات شلاق در زندان اجرا می گردد. لازم به ذکر است در صورتی که مجرم به دلایل دیگری در زندان نباشد، بعد از اجرای حکم آزاد می گردد. به عبارت دیگر قاضی اجرای احکام کیفری مختومه بودن پرونده را اعلام می نماید. هم چنین در صورتی که مانعی برای اجرای حکم شلاق وجود داشته باشد، قاضی تا هنگام رفع مانع، اجرای حکم را به تعویق انداخته و به زمان دیگری موکول می نماید.

نحوه اجرای مجازات شلاق بر مجرم زن و مرد چگونه است؟

جالب است بدانید که نحوه اجرای مجازات شلاق و نوع پوشش آن در مجرم زن و مرد متفاوت می باشد. در حقیقت مطابق ماده 133 آیین دادرسی کیفری، مجرم باید هنگام اجرای حکم شلاق پوشش متعارفی داشته باشد. لازم به ذکر است متعارف بودن پوشش مجرم توسط قاضی اجرای احکام کیفری تعیین می گردد. در ادامه به نحوه اجرای شلاق بر زن و مرد اشاره خواهیم کرد.

نحوه اجرای مجازات شلاق (2)

نحوه اجرای مجازات شلاق بر مرد

به موجب ماده 33 آیین نامه نحوه اجرای مجازات شلاق، شلاق های حدی برای مجرمین ذکور به صورت ایستاده اجرا می شود. این حکم در حد قذف و قوادی از روی لباس معمولی و در حد تفخیذ، زنا و شرب خمر به گونه ای اجرا می شود که مجرم لباسی جز ساتر عورت نداشته باشد. هم چنین شلاق از شانه مجرم تا مچ پای او به طور غیر متمرکز و مساوی نواخته خواهد شد.

نحوه اجرای مجازات شلاق بر زن

به موجب ماده 32 آیین نامه نحوه اجرای مجازات شلاق، شلاق های حدی برای محکومین اناث به طور نشسته اجرا می شود که زن کاملا پوشیده بوده و هیچ قسمتی از بدن وی نمایان نباشد. از سوی دیگر این ضربات به طور غیر متمرکز و مساوی از شانه تا کمر مجرم نواخته می شود. اجرای حکم در جایی بدون حضور مأمور مرد و توسط مأمور زن قابل اجرا می باشد، مگر زمانی که اجرای حکم در مکان عمومی باشد.

The post نحوه اجرای مجازات شلاق appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *