نحوه جایگزین مجازات های حبس

جایگزین های حبس از موارد قانونی هستند که با حصول شرایط خاص امکان استفاده از آن ها برای برخی از متهمین وجود دارد. در سال 1392 این نهاد به عنوان یک نهاد نوپا در قانون مجازات اسلامی پایه گذاری شد. شناخت نحوه جایگزین مجازات های حبس به افراد کمک می کند تا به عنوان شاکی یا متهم در پرونده ها، بهترین راه را انتخاب کنند.

این راه حل قانونی به این دلیل وارد قانون شده است که مجازات هایی دیگر به جای مجازات حبس مورد استفاده قرار گیرند. به این ترتیب، ورود به زندان تعداد افرادی که بنابر حکم دادگاه متهم شناخته می شوند، کاهش پیدا می کند. در قانون مجازات اسلامی به این صورت است که مجازات های جایگزین حبس گاهی به شکل الزامی و گاهی نیز اختیاری تعیین می شوند. اطلاع از این نکته مهم، ضروری است که همه موارد در رابطه با نحوه جایگزین مجازات های حبس را قاضی مشخص می کند.

نحوه جایگزین مجازات های حبس (2)
نحوه جایگزین مجازات های حبس (2)

نحوه جایگزین مجازات های حبس کدام است؟

همان طور که اشاره شد نحوه جایگزین مجازات های حبس با نظر قاضی پرونده در مواردی الزامی است و گاهی نیاز اختیاری خواهد بود.

موارد الزامی

مجازات جایگزین حبس در رابطه با برخی جرایم حتماً باید اجرا شود و قاضی نیز قطعاً حکم به مجازات های جایگزین می دهد. به این معنی که دادگاه درباره این گونه جرایم موظف است به این صورت عمل کند. اگر جرایم عمدی باشند، نداشتن سابقه محکومیت کیفری عمدی یک نکته تعیین کننده است. علاوه بر این، از اجرای آن عمل نیز نباید بیش تر از 5 سال گذشته باشد. به همین دلیل است که مشورت با یک وکیل با تجربه فوق العاده اهمیت دارد. چرا که او تمام جوانب کار را می سنجد و شما را راحت تر به مقصودتان می رساند.

نحوه جایگزین مجازات های حبس ریزه کاری های بسیار زیادی دارد و نیازمند تخصص و تجربه است. کوچک ترین بی اطلاعی و اشتباه فرصت های بسیار خوبی مثل مجازات های جایگزین حبس را از متهم می گیرد. به همین دلیل است که مشورت با یک وکیل خوب در این زمینه بهترین گزینه برای هر فرد به شمار می آید. زیرا او می تواند بهترین و کوتاه ترین مسیر را پیش روی شما قرار دهد. خوب است بدانید مواردی که دادگاه تصمیم گیرنده را به رأی دادن برای مجازات جایگزین ملزم می کنند، شامل موارد زیر می شوند:

جرایم عمدی با حداکثر مجازات قانونی برابر با 3 ماه حبس و یا کم تر

جرایم عمدی با مجازاتی معادل با حبس بین 91 روز تا 6 ماه

جرایم غیر عمدی با مجازات حبس به مدت 2 سال یا کم تر: داشتن یا نداشتن سابقه کیفری در رابطه با این گونه جرایم چندان اهمیت ندارد.

موارد اختیاری

برخی از شرایط در نحوه جایگزین مجازات های حبس وجود دارند که دادگاه می تواند رأی خود را به مجازات های جایگزین بدهد. قاضی در رابطه با این گونه موقعیت ها برای تصمیم گیری مختار است. بنابراین تشخیص و رأی نهایی قاضی مهم ترین نقش را درباره این گونه متهمین ایفا می کند. همین موضوع اهمیت مشورت کردن و همراهی یک وکیل متخصص را بیش تر نشان می دهد. چون این افراد به دلیل سال ها تجربه و دانش خود قادر به اغنا کردن دادگاه به منظور اجرای حکم های جایگزین هستند.

یک وکیل حرفه ای پرونده های بسیار زیادی را در دست گرفته است و به خوبی جوانب امور را می سنجد. بنابراین با تسلطی که به همه مواد قانونی از جمله قانون مجازات جایگزین حبس دارد، مدیریت پرونده را در دادگاه به خوبی انجام می دهد. چرا که با نحوه جایگزین مجازات های حبس به طور کامل آشنایی دارد. او دقیقاً می داند در صورت داشتن چه شرایطی قاضی از اختیار خود استفاده کرده، به مجازات های جایگزین رأی می دهد. شرایطی که در این زمینه وجود دارند عبارت هستند از:

جرایم عمدی با مجازات قانونی بیش تر از ۶ ماه: متهم در این قبیل موارد نباید دارای سابقه کیفری باشد. چرا که در صورت داشتن سابقه کیفری عمدی امکان دارد قاضی به مجازات های جایگزین زندان رأی ندهد.

جرایم غیر عمدی با مجازات حبس بالای 2 سال

نحوه جایگزین مجازات های حبس به چه صورت است؟

نحوه جایگزین مجازات های حبس در قانون مشخص می کند که متهم می تواند چه مجازات هایی را به جای زندان قبول کند. البته این قاضی است که بر اساس اختیاراتی که قانون برای او قرار داده است، این امکان را در دادگاه برای متهم فراهم می آورد. برخی از مجازات هایی را که در قانون به عنوان یک جایگزین مناسب برای زندان در نظر گرفته اند، موارد زیر تشکیل می دهند:

نحوه جایگزین مجازات های حبس (3)
نحوه جایگزین مجازات های حبس (3)

آموزش های ویژه به عنوان مجازات جایگزین

گاهی یک دوره مراقبتی برای فرد متهم به زندان در نظر می گیرند تا به جای زندان رفتن آموزش هایی خاص ببیند. این آموزش ها را دادگاه با در نظر گرفتن خصوصیات و مشخصات فردی متهم برای او تعیین می کند.

انجام خدمات عمومی رایگان

نحوه جایگزین مجازات های حبس برای برخی از متهمان انجام خدمات عمومی به صورت رایگان است. آن ها طبق استعداد خود خدماتی را که در جامعه به آن ها نیاز است، انجام می دهند و هیچ مبلغی نیز دریافت نمی کنند.

جزای نقدی روزانه به عنوان مجازات جایگزین

یکی دیگر از مجازات های جایگزین حبس که در قانون تعیین کرده اند، جزای نقدی روزانه است. این مجازات به این صورت است که فرد متهم باید مبلغی را که قاضی تعیین می کند برای هر روز آزادی خود به دادگاه بدهد. این مبلغ به عنوان جریمه در نظر گرفته می شود و میزان درآمد متهم بر مقدار آن تأثیر دارد.

جزای نقدی جایگزین حبس

دادگاه در این نوع مجازات جایگزین حبس، متناسب با تعداد ماه های حبس و جرمی که متهم مرتکب شده است، جریمه در نظر می گیرد. بدیهی است به هر اندازه تعداد ماه های حبس متهم بیش تر باشد، هزینه پرداختی نیز بالاتر می رود.

کلام آخر درباره نحوه جایگزین مجازات های حبس

نحوه جایگزین مجازات های حبس را به راحتی می توانید پس از مشاوره با یک وکیل حرفه ای متوجه شوید. وکلا به دلیل اشراف کامل به پرونده های مختلف حقوقی توانایی پیش بردن پرونده را به نفع شما دارند. آن ها علاوه بر این که قوانین را به خوبی می دانند، زمان مناسب استفاده از آن ها را نیز بلد هستند. همین تبحر یک وکیل مجرب باعث می شود تا مدیریت پرونده شما به خوبی انجام شود و بتوانید به حقوق قانونی خود برسید. بنابراین همواره به این نکته توجه کنید که اولین قدم برای دستیابی به حقوق قانونی در یک پرونده حقوقی مشورت با یک وکیل است.

The post نحوه جایگزین مجازات های حبس appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *