وکالت بلاعزل و طریق ابطال آن در قانون

وکالت بلاعزل و طریق ابطال آن در قانون

وکالت بلاعزل به چه معنی است؟ وکالت بلاعزل چه کارکردی در قانون دارد؟ چگونه می توان وکالت بلاعزل را باطل کرد؟ چگونه می توان وکالت بلاعزل را منحل کرد؟ مهمترین شرایط وکالت بلاعزل چیست؟ وکالت بلاعزل در چه صورتی از بین می رود؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص وکالت بلاعزل چیست؟ وکالت بلاعزل دارای چه شرایط قانونی است؟ مهمترین کارکرد وکالت بلاعزل در جامعه چیست؟ برای از بین بردن وکالت بلاعزل باید چه کار کرد؟

وکالت بلاعزل یکی از انواع عقود و قراردادهای مهم اجتماعی محسوب می شود. بر اساس وکالت بلاعزل، وکیل این حق را دارد که در تمام یا بخشی از امور مشخص شده اقدامات لازم و مشخص شده ای را انجام دهد. این وکالت از این نظر بلاعزل خوانده می شود که موکل حق عزل او را در خصوص موضوع مورد وکالت از خود گرفته است. بنابراین عملا امکان فسخ یا انحلال قرارداد در این صورت از موکل گرفته می شود. حال سوالی که باید به آن پاسخ دهیم این است که اساسا وکالت بلاعزل قابلیت انحلال دارد؟ چرا که در برخی مواقع افراد بنا بر موقعیت های خاص اقدام به اعطای چنین وکالت هایی می کنند. از این رو این امکان وجود دارد که از این کار پشیمان شوند و بخواهد وکیل خود را عزل کنند. در ادامه تمرکز ما بر این است که بدانیم چگونه می توانیم از طریق قانون نسبت به انحلال یا ابطال این قرارداد اقدام کنیم؟ برای پاسخ به این سوال نیاز است به کمک یک وکیل حقوقی مجرب مفاهیمی مانند قرارداد و انواع مسیر انحلال آن را بشناسیم تا بتوانیم بر اساس این مفاهیم وکالت بلاعزل و روش های ابطال یا انحلال آن را به خوبی بشناسیم.

وکالت بلاعزل و طریق ابطال آن در قانون (1)
وکالت بلاعزل و طریق ابطال آن در قانون (1)

وکالت بلاعزل و بررسی چند مفهوم قانونی

وکالت بلاعزل همانطور که در بالاتر بیان شد به عنوان یک عقد در قانون شناخته می شود. در کلام ساده تر وکالت بلاعزل نوعی قرارداد محسوب می شود. با توجه به این قراردادها در قانون ایران به دو دسته جایز و لازم تقسیم می شود، برای شناخت شرایط قرارداد وکالت بلاعزل باید با شرایط قراردادهای لازم و جایز آشنا شویم و بدانیم که اساسا وکالت بلاعزل را جزو کدام دسته از این عقود می توان قرار داد.

به طور کلی می توان اینگونه بیان کرد که قرارداد جایز به قراردادی گفته می شود که طرفین می توانند در هر موقعیت زمانی و مکانی نسبت به انحلال و خروج از آن اقدام کنند. در کلام ساده تر انحلال این قرارداد توسط هر کدام از طرفین هیچ پیش نیاز یا پیگرد قانونی ندارد. به طور مثال قرارداد وکالت را می توان از نوع قرارداد جایز دانست. بر این اساس موکل در هر موقعیتی که بخواهد می تواند بدون نگرانی و ترس از قانون نسبت به خروج از این قرارداد اقدام کند.

اما در بسیاری از موارد جامعه به قراردادهایی نیاز دارد که افراد به سادگی امکان خروج از آن را نداشته باشند. به این قراردادها، قراردادهای لازم گفته می شود. این قرارداد ها تنها در حالت های خاص امکان انحلال پیدا می کنند. قرارداد خرید و فروش و یا وکالت بلاعزل از این نوع قرارداد محسوب می شود. بنابراین کاملا مشخص است که برای انحلال قرارداد وکالت بلاعزل باید شرایط و حالت های خاصی وجود داشته باشد در غیر این صورت امکان انحلال آن به هیچ عنوان وجود ندارد.

وکالت بلاعزل و شرایط انحلال آن

وکالت بلاعزل را می توان یک نوع قرارداد لازم دانست. بنابراین برای انحلال آن تنها می توان به یکی از چهار حالت ابطال قرارداد، انفساخ قرارداد، فسخ قرارداد یا اقاله تکیه کرد. قانون در خصوص قراردادهای لازم سخت گیری های فراوانی دارد. از این رو اینگونه تصور نکنید که بدون کمک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان بتوانید ساده از این مسیر قانونی پر پیچ و خم عبور کنید.

ابطال یک قرارداد لازم بدین معنی است که بتوان ثابت کرد که قرارداد شرایط صحت لازم را ندارد. در کلام ساده تر اگر ثابت شود که قرارداد بر اساس شرایط صحت قانونی تدوین نشده باشد، اساسا باطل خواهد شد. با ابطال یک قرارداد اساسا تمامی مفاد آن نیز از بین می رود و دادگاه حکم به بازگشت همه شرایط به پیش از شروع این قرارداد می دهد. بنابراین با ابطال یک قرارداد وکالت بلاعزل عملا هر عملی که وکیل بر اساس این قرارداد انجام داده باطل محسوب می شود.

انفساخ قرارداد به شرایطی گفته می شود که اساسا در اختیار طرفین نیست. به طور مثال یکی از طرفین دچار جنون شود و یا فوت کند. در این حالت قرارداد منحل خواهد شد. در خصوص فسخ نیز می توان گفت فسخ شرایطی است که در اختیار یکی از طرفین قرار می گیرد. به نوعی هر کدام از طرفین بر اساس اختیاراتی که قانون به آن می دهد و یا بر اساس اختیاراتی که در قرارداد دارد می تواند در موقعیت های خاص نسبت به انحلال قرارداد اقدام کند. اقاله نیز به توافق طرفین بر سر انحلال تمام یا بخشی از قرارداد گفته می شود. آن چیزی که مشخص این است که انحلال قراردادی مانند وکالت بلاعزل به نحوه انعقاد آن و تعهداتی که در آن بیان شده بستگی دارد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشت.

وکالت بلاعزل و طریق ابطال آن در قانون (2)
وکالت بلاعزل و طریق ابطال آن در قانون (2)

انحلال یا ابطال؟ مسئله این است!

ابطال بخش کوچکی از انحلال محسوب می شود. انحلال شامل چهار حالت است که یکی از آن ها را ابطال به خود اختصاص داده است. نکته مهمی که باید بدانید این است که در ابطال قرارداد همه چیز باید به پیش از انعقاد قرارداد باز گردد، چرا که در ابطال قرارداد زیر سوال رفته است. اما در سایر روش های انحلال اساسا قرارداد تا لحظه انحلال معتبر بوده و تمامی نتایج آن قانونی و قابل اتکاست.

با توجه به نکات بیان شده می توان اینگونه بیان کرد که اساسا وکالت بلاعزل به جز در حالت های خاص اساسا امکان ناپذیر است. اگر شما در قرارداد مذکور اختیاری برای خود تعریف نکرده باشید و یا قرارداد در شرایط کاملا قانونی منعقد شده باشد تنها می توانید به اقاله به عنوان یک راه عملی فکر کنید. توجه داشته باشید در اقاله نیز رضایت طرفین شرط اساسی محسوب می شود.

The post وکالت بلاعزل و طریق ابطال آن در قانون appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *