وکیل ابطال عقد

وکیل ابطال عقد

وکیل ابطال عقد کیست؟ وکیل ابطال عقد چه کارکردی دارد؟ در چه مواردی می توانیم از وکیل ابطال عقد استفاده کنیم؟ بهترین وکیل ابطال عقد کیست؟ بهترین وکیل ابطال عقد را از کجا می توانیم پیدا کنیم؟ وکیل ابطال عقد چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ حوزه قانونی کارکرد وکیل ابطال عقد چیست؟ اهمیت کارکرد وکیل ابطال عقد در جامعه چیست؟

وکیل ابطال عقد بسته به تعریفی که از عقد داریم می تواند کارکردهای متفاوتی داشته باشد. به نوعی می توانیم اینگونه بیان کنیم که اگر عقد را اصطلاحی عامیانه در نظر بگیریم کارکرد وکیل ابطال عقد را می توانیم تحت عنوان یک وکیل خانواده بدانیم. به بیان ساده تر در اصطلاح عموم مردم عقد برابر با نکاح در نظر گرفته شده است. اما اگر بخواهیم از دید قانون به این مفهوم نگاه کنیم می توانیم اینگونه بیان کنیم که عقد به معنی قرارداد در نظر گرفته شده است. پس در این چنین حالتی می توانیم وکیل ابطال عقد را به عنوان یک وکیل قرارداد در نظر بگیریم. از این رو به نظر می رسد بر اساس تعریف عقد در قانون یا در جامعه کارکرد وکیل ابطال عقد متفاوت است. اما اگر بخواهیم از نظر بنیادی به این مفاهیم نگاه کنیم متوجه می شویم که در نهایت هر دو این کارکردها از یک سرچشمه مهم شروع می شود. در واقع نکاح از نظر قانون یک قرارداد در نظر گرفته شده است. بنابراین وکیل ابطال عقد به عنوان وکیل خانواده نیز در نهایت از مسیر قراردادها عبور می کند.

از این رو ما در این مقاله سعی می کنیم با بررسی مفاهیم ابتدایی قانون، ابتدا زبانی مشترک با قانون پیدا کنیم و سپس بر اساس آن سعی می کنیم کارکرد و اهمیت وکیل ابطال عقد را مورد بررسی قرار دهیم. یادتان باشد که وکیل ابطال عقد و مفاهیم وابسته به آن جزئی از مفاهیم قانونی است. از این رو یادگیری زبان قانون یا پیدا کردن زبانی مشترک با قانون باعث می شود که ما دقیق تر با اهمیت و کارکرد وکیل ابطال عقد آشنا شویم. بنابراین این مفاهیم را جدی بگیرید و سعی کنید آن ها را دقیق مطالعه کنید.

وکیل ابطال عقد (10)
وکیل ابطال عقد (10)

وکیل ابطال عقد را بشناسید.

وکیل ابطال عقد یکی از مهم ترین اشخاصی است که می توان با کمک او جریان پرونده های مختلفی را که در حوزه خانواده مطرح می گردند را مورد بررسی قرار داد. وکیل ابطال عقد جز آن دسته از افرادی است که می تواند با تکیه بر تخصص و تجربیاتی که دارد بهترین عملکرد را در جریان پرونده های مختلف از خود به نمایش بگذارد و شرایط مناسبی را رد جریان دادرسی این نوع از پرونده ها ایجاد کند. وکیل ابطال عقد جز متخصص ترین کسانی است که در امور مختلف مربوط به انعقاد قرارداد نکاح می تواند فعالیت داشته باشد و شرایط نسبتا مساعدی را در این پرونده ها ایجاد کند. کسانی که با وکیل ابطال عقد آشنایی ندارند و در مورد حوزه کاری او اطلاعی ندارند به هیچ عنوان نمی توانند نتیجه خوبی از جریان دادرسی این پرونده ها بدست آورند.

وکیل ابطال عقد دارای تخصص و مهارت های مختلفی است که برای اشنایی با انها باید از یک مرجع مورد اطمینان کمک گرفت. وکیل ابطال عقد بر اساس توانایی ها و مهارت های مختلفی که دارد به عنوان یک وکیل متخصص با دیگر افراد فعال در حوزه قوانین حقوقی تفاوت دارد. جالب است بدانید که وکیل خانواده نیز در حوزه امور مختلف خانواده کار می کند و می تواند پرونده های مربوط به ابطال عقد را با دقت مورد بررسی قرار داد تا راه حلی مناسب برای جریان دادرسی آنها پیدا کند اما شما باید این موضوع را بدانید که وکیل ابطال عقد به صورت تخصصی و کاملا حرفه ای تنها در همین حوزه حقوقی فعالیت می کند و می تواند جریان این پروانه ها را به بهترین نحو ممکن مدیریت کند.

وکیل ابطال عقد را می توان از راه های مختلفی شناخت و اگر شما جز افرادی هستید که میخواهید اطلاعات دقیقی در مورد این وکیل و توانایی های او بدست آورید و بهترین وکیل پایه یک دادگستری را در این زمینه پیدا کنید به شما توصیه می کنیم که در ادامه متن با ما همراه باشید تا تمامی جزییات قانونی و حقوقی را که باید در مورد وکیل ابطال عقد بدانید را به طور کامل به شما توضیح دهیم و در مورد آنها صحبت کنیم.

وکیل ابطال عقد (9)
وکیل ابطال عقد (9)

وکیل ابطال عقد باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

وکیل ابطال عقد باید دارای ویژگی های مختلفی باشد تا بتوان به او اطمینان کرد و جریان پرونده های خود را به او واگذار کرد. اگر شما جز کسانی هستید که دوست دارید در مورد وکیل ابطال عقد اطلاعات دقیق و کاملی بدست آورید به شما توصیه می کنیم به ویژگی های این وکیل متخصص با دقت توجه کنید:

اولین و مهمترین ویژگی وکیل ابطال عقد آن است که باید در حوزه رشته حقوق فعالیت کرده باشد تا بتواند به صورت دقیق و تخصصی اعمال قانونی مختلف را انجام دهد و انها را به نتیجه برساند. البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید که ممکن است تعداد زیادی از وکلا دارای دانش حقوقی باشند اما نتوانند به خوبی و به صورت حرفه ای جریان پرونده های مختلف را در جریان قضایی پیگیری کنند و به صورت عملی و تخصصی با این موارد اشنایی نداشته باشند.

وکیل ابطال عقد جز آن دسته از وکلایی است که حوزه کاری او تنها در زمینه ابطال عقد است و می تواند جریان این پرونده ها را به صورت حرفه ای مورد بررسی قرار دهد. بنابراین نباید انتظار داشت که در حوزه پرونده های دیگر مانند طلاق نیز بتواند فعالیت تخصصی داشته باشد. با این موضوع را فراموش نکنید که جریان دادرسی پرونده های طلاق با جریان پرونده های ابطال عقد متفاوت است و پس کاملا طبیعی است که یک وکیل طلاق نتواند جریان دادرسی پرونده های ابطال عقد را پیگیری کند.

وکیل ابطال عقد بهترین و متخصص ترین کسی است که می توان از او خواست تا سوالات حقوقی افراد را پاسخ دهد. یک وکیل ابطال عقد حرفه ای می تواند به صورت تخصصی سوالات افراد را در این زمینه پاسخ دهد و راه های قانونی و حقوقی مختلفی را به آنها ارائه دهد تا بتوانند شرایط نسبتا خوبی را تجربه کنند و کمتر دچار آسیب و خسارت شوند. وکیل ابطال عقد به دلیل تسلط کلامی که بر شرایط ابطال عقد دارد می تواند به صورت کاملا حرفه ای مسائل مختلف مربوط به این حوزه را پیگیری کند.

وکیل ابطال عقد دارای فن بیان بسیار قوی است می تواند با ارائه استنادات و مدارک مختلف جریان پرونده های حقوقی گوناگون را مورد بررسی و پیگیری قرارداد شرایط مناسبی را برای به نتیجه رساندن این پرونده ها ایجاد کند. اگر شما جز کسانی هستید که با خود فکر می کنید می توانید جریان دادرسی پرونده های خود را به یک وکیل با تجربه بسپارید بهتر است در ابتدا از میزان مهارت های او در جمع آوری استنادات قانونی و فن بیان حرفه ای او اطلاع یابید.

وکیل ابطال عقد (1)
وکیل ابطال عقد (1)

وکیل ابطال عقد و توانایی های مختلف او

وکیل ابطال عقد باید دارای توانایی ها و تخصص های مختلفی باشد تا بتوان برای انعقاد قرارداد وکالت با او اقدام کرد. بسیاری از افراد با خود فکر می کنند که وکیل ابطال عقد باید دارای ویژگی هایی مانند وکیل ابطال سند باشد. این موضوع درست است که عقد نیز یک نوع قرارداد است اما حقیقت آن است که جریان ابطال عقد دارای تفاوت هایی است که افراد با مطالعه این متن می توانند با انها اشنا شوند. بنابراین در حالت کلی به چند مورد از ویژگی ها و خصوصیاتی که وکیل ابطال عقد باید داشته باشد توجه کنید:

وکیل ابطال عقد این توانایی را دارد تا از صفر تا صد پرونده های مربوط به این حوزه را بر عهده گیرد و با استفاده از مهارت هایی که دارد انها را به نحوه صحیح مدیریت کند. برخی از افراد هیچ اطلاعی در مورد عقود مختلف ندارند اصلا نمی دانند که عقود به چند دسته تقسیم می شوند و پرونده ای که درگیر آن شده اند جز کدام دسته از عقود است. وکیل ابطال عقد می تواند از همان ابتدای پرونده تمامی این موارد را به به موکلان خود اطلاع دهد تا آنها بتوانند با تکیه بر مهارت های این وکیل اطلاعات لازم را بدست آورند. هنگامی که اطلاعات قانونی و حقوقی مردم در مورد پرونده هایی که با ان درگیر هستند افزایش پیدا می کند دیگر هیچ جای نگرانی برای آنها باقی نمی ماند و می توانند احساس ارامش خود را پیدا کنند و از سردرگمی ها و مشکلات و چالش هایی که برای آنها پیش آمده است تا حد زیادی نجات پیدا کنند.

وکیل ابطال عقد می تواند از همان ابتدا با استفاده از مفاد قانونی مختلف با ارائه دادخواست، دعوای حقوقی مربوط به ابطال عقد را آغاز کند و در نهایت نیز حتی بعد از صدور حکم نهایی هم می تواند موکل خود را همراهی کند. در چنین مواردی وکیل تجدید نظر خواهی هم می تواند نقش اساسی و موثری را ایفا کند.

وکیل ابطال عقد می تواند انواع اسناد حقوقی را به نحوی صحیح تهیه کنند. وکیل ابطال عقد با چارچوب تهیه و تنظیم اسناد قانونی مختلف اشنایی دارد و می تواند این اسناد را در کوتاه ترین زمان ممکن تهیه کند و رد اختبار موکل خود قرار دهد. بسیاری از کسانی که درگیر مشکلاتی مانند اطاله دادرسی می شوند معمولا اسناد حقوقی مانند لوایح و دادخواست ها را به درستی تهیه نمی کننند و همین موضوع باعث ایجاد مشکلات مختلف برای آنها می گردد.

وکیل ابطال عقد (11)
وکیل ابطال عقد (11)

وکیل ابطال عقد و مشاوره حقوقی با او

وکیل ابطال عقد این توانایی را دارد تا ازطریق اه های مختلف و گوناگونی به ارائه خدمات مشاوره ای بپردازد و افراد را راهنمایی کند تا رد جریان پرونده هایی که با ان درگیر هستند عملکرد حقوقی مناسبی داشته باشند.از آنجایی که مراجعه به دفتر وکالت وکیل ابطال عقد تا حدی زمان بر است و باعث می شود تا افراد نتوانند به راحتی از مشاوره وکیل ابطال عقد استفاده کنند به همین دلیل وکیل ابطال عقد امروزه شرایط نسبتا راحتی را برای کسانی که قصد استفاده از مشاوره حقوقی دارند بوجود آورده است.

مشاوره حقوقی با وکیل ابطال عقد در شرایط غیر حضوری نیز امکان پذیر است و بسیار راحت است و عموم مردم می تواند از آن استفاده کنند. مشاوره حقوقی با وکیل ابطال عقد بسیار راحت است و به صورت فوری امکان پذیر است. وکیل ابطال عقد می تواند به صورت تلفنی و حتی به صورت آنلاین به سوالات افراد پاسخ دهد و راه حل قانونی مناسبی برای چالش ها و مشکلات آنها پیدا کند.

وکیل ابطال عقد می تواند در هر زمان و مکانی ک افراد به او احتیاج داشتند به صورت تلفنی و از طریق برنامه های چت آنلاین پاسخ سوالات آنها را بدهد. وکیل ابطال عقد به صورت فوری به ارائه خدمات حقوقی می پردازد. وکیل آنلاین کسی است که می توان با کمک او از بوجود آمدن هزینه های مختلف مربوط به رفت و آمد و… جلوگیری کرد.

وکیل ابطال عقد این توانایی را دارد تا بهترین راه های حقوقی را در کوتاه ترین زمان ممکن ارائه دهد. از آنجایی که عقود دارای انواع مختلفی هستند و شرایط آنها نیز با یکدیگر متفاوت است بنابراین کاملا طبیعی است که یک فرد متخصص همانند وکیل ابطال عقد بتواند بهترین اقدامات را در این زمینه انجام دهد. وکیل ابطال عقد می تواند مستندات و دلایل کافی را برای جریان دادرسی پرونده های مختلف تهیه کند. وکیل تامین دلیل نیز در حوزه ارائه دلایل و استنادات قانونی تخصص دارد و میتواند بهترین شرایط را برای افراد بوجود آورد.

برای استفاده از خدمات مشاوره ای وکیل ابطال عقد فرقی ندارد که افراد در چه سن و سالی باشند و چه شرایطی داشته باشند، همه اینا می توانند از خدمات وکیل تلفنی بهره مند شوند و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. بهترین وکیل ابطال عقد کسی است که بتواند حتی به صورت غیر حضوری نیز به ارائه خدمات مختلف بپردازد و به موکلان خود کمک کند تا اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آورند.

وکیل ابطال عقد (7)
وکیل ابطال عقد (7)

وکیل ابطال عقد یا وکیل حقوقی؟

وکیل ابطال عقد چه به عنوان وکیل خانواده و چه به عنوان وکیل قراردادها در حوزه کیفری فعالیت می کند. از این رو برای درک چارچوب کلی کارکرد این وکیل باید بدانیم که بخش حقوقی قانون چیست و چه مفاهیمی را می توانیم در آن پیدا کنیم. به بیان ساده تر می خواهیم بدانیم یک وکیل ابطال عقد به عنوان وکیل حقوقی چه تفاوت هایی با وکیل کیفری دارد.

به طور کلی می توانیم اینگونه بیان کنیم که اساسا قانون در ایران از دو بخش مهم کیفری و حقوقی تشکیل شده است به عبارت ساده تر هر آن چیزی که در قانون ایران وجود دارد زیر مجموعه ای از این دو گروه بزرگ قانونی است. بنابراین قانون گذار تمام مواد قانونی تدوین شده را تحت عناوین حقوقی یا کیفری بیان می کند. حقوقی آن بخش از قانون است که در آن اساس قانون حقوق هر فرد در جامعه را مشخص می کند. در واقع در این بخش از قانون مشخص می شود که هر فرد در جامعه بر اساس چه فاکتورهایی باید عمل کند و چه چارچوب هایی را باید رعایت کند. این موضوع در خصوص تمامی شرایط و موقعیت ها و روابط موجود در جامعه صادق است.

اما قانون در بخش کیفری به عنوان جرم نگاه می کند. در واقع در این بخش از قانون مشخص می شود که کدام دست از افعال جرم تلقی می شوند و چه مجازاتی برای آن باید در نظر گرفت. به بیان ساده تر در این بخش از قانون مشخص می شود که چگونه می توان نشان داد که یک فعل جرم است. بنابراین مهمترین تفاوت وکیل ابطال عقد به عنوان یک وکیل حقوقی با یک وکیل کیفری در این است که اساسا یک وکیل کیفری امکان شکایت و طرح جرم علیه خوانده را دارد اما وکیل ابطال عقد به عنوان یک وکیل حقوقی حق چنین کاری را ندارد. به بیان ساده تر این وکیل در حوزه کیفری وارد نمی شود و تنها به دفاع از حقوق موکل خود در امور قراردادها یا خانواده در دادگاه های حقوقی اقدام می کند. این موضوع را می توان به عنوان یک چارچوب کلی برای کارکرد وکیل ابطال عقد در نظر گرفت.

وکیل ابطال عقد (6)
وکیل ابطال عقد (6)

وکیل ابطال عقد و مفهوم قرارداد

وکیل ابطال عقد چه به عنوان یک وکیل خانواده در حوزه نکاح و چه به عنوان یک وکیل قرارداد ها با مفهوم قراردادها سر و کار دارد. چرا که همانطور که گفتیم نکاح در قانون به عنوان یک قرارداد در نظر گرفته شده است. از این رو بهتر است در این بخش از مقاله با مفهوم قراردادها در قانون آشنا شویم و بدانیم که اساسا یک عقد یا قرارداد چه مفهوم و کارکردی در قانون می تواند داشته باشد.

به طور کلی قرارداد ذات اصلی قانون محسوب می شود. به نوعی انسان ها به واسطه قراردادها توانستند با یک دیگر وارد رابطه شوند. به بیان ساده تر بر اساس قرارداد مشخص می شود که هر شخص در رابطه ای که برقرار می کند چه تعهداتی دارد و چه رفتاری باید در قبال فرد مقابل انجام دهد. از این رو می توانیم اینگونه بیان کنیم که در قرارداد طرفین نسبت به یک دیگر تعهداتی را متقبل می شوند. معمولا این بند ها و تعهدات در جهت موضوع اصلی قرارداد است.

به طور مثال زمانی که شما اقدام به فروش ملک خودتان می کنید در قرارداد مربوطه عنوان می کنید که در قبال دریافت هزینه مورد نظر ملک خودتان را در تاریخ معلوم به خریدار تحویل می دهید. نکته مهمی که در خصوص قرارداد ها وجود دارد این است که اساسا قرارداد مفهومی بسیار مهم در قانون محسوب می شود و قانون به آن ارزش بسیاری قائل است. به نوعی می توانیم اینگونه بیان کنیم که قرارداد به عنوان یک شاخص و اساس در قانون محسوب می شود. از این رو با امضای یک قرارداد عمل به تعهدات آن واجب است. این نکته بسیار مهمی است که باید در خصوص مفهوم قراردادها به آن توجه کرد. در واقع همین مسئله مهم است که نشان می دهد کارکرد وکیل ابطال عقد تا چه اندازه مهم است. به نوعی می توان گفت که وکیل ابطال عقد می تواند کاری کند که یک قرارداد به طور کلی باطل شود. با ابطال قرارداد تمامی تعهدات آن نیز غیر فعال شده و دیگر الزامی برای اجرایی شدن آن وجود ندارد. توجه داشته باشید که قراردادها در تمامی بخش های مختلف زندگی جریان دارد و شما در جامعه به راحتی انواع قراردادها را مشاهده کنید. بنابراین شناخت انواع قراردادها می تواند کمک بزرگی به فهم کارکرد وکیل ابطال عقد داشته باشد.

وکیل ابطال عقد (5)
وکیل ابطال عقد (5)

وکیل ابطال عقد و نگاه به انواع قراردادها

وکیل ابطال عقد با مفهوم قرارداد و انواع آن سر و کار دارد. بنابراین بهتر است برای درک بهتر کارکرد و اهمیت وکیل ابطال عقد با انواع قراردادها و عقود در قانون آشنا شویم. به طور کلی از نظر قانونی می توانیم از دو نوع مهم قراردادها تحت عنوان قراردادهای جایز و لازم نام ببریم.

قرارداد جایز قراردادی است که طرفین امکان فسخ قرارداد را در هر لحظه و مکانی دارند. به طور مثال در عقد وکالت، موکل می تواند در هر موقعیت مکانی و زمانی که بخواهد این عقد را فسخ و موکل خود را عزل کند. مگر این که در این قرارداد بندی ایراد شده باشد که بر اساس آن امکان عزل وکیل از موکل گرفته شده باشد. اما سوال اصلی این است که اگر امکان فسخ و نابودی هر قرارداد به این سادگی وجود داشته باشد در آن صورت نمی توان به هیچ قراردادی اعتماد کرد. فرض کنید یک قرارداد فروش به سادگی از بین برود. در این صورت تکلیف خسارت وارد شده چه خواهد شد.

اینجاست که قانون بخش مهم قراردادها تحت عنوان قراردادهای لازم را معرفی می کند. در واقع این قراردادها بدین معنی است که امکان انحلال آن به راحتی وجود ندارد. به نوعی می توان گفت که در عقد و انحلال این قراردادها شرایط خاصی وجود دارد. شما نمی توانید به سادگی در هر موقعیت مکانی و زمانی که بخواهید و با هر دلیلی که دارید اقدام به انحلال قرارداد کنید. این قراردادها به جز در حالت های خاص که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد منحل نمی شود و طرفین باید به این قرارداد و بند های آن احترام بگذارند. مسئله ای که باید بدانید این است که غالب قراردادهای اساسی و مهم در دسته قراردادهای لازم است. نکاح نیز به عنوان یک قرارداد لازم در قانون شناخته می شود. بنابراین تا به اینجای کار کارکرد وکیل ابطال عقد به عنوان یک وکیل خانواده با کارکرد این وکیل به عنوان یک وکیل قراردادها تا حدود زیادی برابر است. حال می خواهیم بدانیم که یک وکیل ابطال عقد بر اساس چه شرایطی امکان انحلال قرارداد لازمی مانند نکاح را پیدا می کند. در واقع شرایط انحلال یک قرارداد به عنوان اصلی ترین ابزارهای این دسته از وکلا محسوب می شود.

وکیل ابطال عقد (4)
وکیل ابطال عقد (4)

وکیل ابطال عقد و شرایط انحلال قرارداد

وکیل ابطال عقد بر اساس شرایط انحلال قرارداد می تواند کارکرد خودش را نشان دهد. در واقع این شرایط به عنوان اصلی ترین و مهمترین ابزار کاری این دسته از وکلا محسوب می شود. مسئله ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که به جز این شرایط امکان انحلال یک قرارداد لازم وجود ندارد همچنین انحلال قرارداد غالبا باید با دستور قضایی و دادگاه صورت بگیرد.

انحلال یک قرارداد لازم تنها در صورت وقوع یکی از 4 حالت ابطال قرارداد، فسخ قرارداد، انفساخ و اقاله امکان پذیر است. بنابراین وقتی از عنوان وکیل ابطال عقد استفاده می کنیم دو منظور می توانیم برداشت کنیم. اول این که می توانیم اینگونه تصور کنیم که وکیل ابطال عقد تنها از ابزار ابطال قرارداد استفاده می کند اما در حالت کلی منظور عمومی از ابطال عقد یا قرارداد همان انحلال قرارداد است. این نکته ای است که باید به آن توجه داشته باشید.

ابطال یک قرارداد بدین معنی است که شرایط صحت قرارداد به درستی رعایت نشده باشد و به نوعی از نظر قانونی ثابت شود که قرارداد مشکل قانونی یا شرعی دارد. در این صورت این قرارداد و اثرات آن مانند سند و … باطل اعلام می شود. به طور مثال یکی از مهمترین شرایط صحت قرارداد اهلیت طرفین است. در صورتی که ثابت شود که یکی از طرفین قرارداد اهلیت ندارد مثلا مبتلا به جنون است عقد انجام شده باطل اعلام می شود و همه شرایط باید به پیش از عقد بازگردد.

در خصوص فسخ قرارداد باید اینگونه گفت که طرفین بر اساس اختیاراتی که در قرارداد به آنها داده می شود می توانند نسبت به فسخ و انحلال قرارداد اقدام کنند. مثلا در یک قرارداد گفته می شود که در صورت عدم پرداخت به موقع وجه قرارداد مذکور منحل می شود.

انفساخ به شرایطی اشاره می کند که خارج از اختیارات طرفین حادث می شود. مثلا ممکن است یکی از طرفین فوت کند. در این حالت قرارداد منحل می شود. همچنین در خصوص اقاله نیز می توانیم اینگونه بیان کنیم که اگر طرفین بر انحلال قرارداد توافق کنند امکان انحلال قرارداد از نظر قانونی به آنها داده می شود. در واقع اقاله یک قرارداد لازم دیگری است که بر اساس آن امکان انحلال قرارداد مادر یا بخشی از آن امکان پذیر می شود.

وکیل ابطال عقد (3)
وکیل ابطال عقد (3)

وکیل ابطال عقد و مسئله ابطال نکاح

وکیل ابطال عقد را اگر بخواهیم به عنوان وکیل خانواده در نظر بگیریم می توانیم به صورت اختصاصی تر در خصوص کارکرد او صحبت کنیم. به نوعی تا به اینجای کار کلیات هر دو نوع وکلا برابر بوده است. در واقع وکیل ابطال عقد به عنوان یک وکیل خانواده و یا به عنوان یک وکیل قراردادها از این حالت های انحلال قرارداد استفاده می کند. اما مسئله ای که وجود دارد این است که نکاح یک قرارداد خاص محسوب می شود. در واقع باید اینگونه بیان کنیم که نکاح به عنوان یک قراردادی است که تمام ابعاد زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد. از این رو به عنوان یک قرارداد خاص در قانون شناخته می شود. همین موضوع می تواند تفاوت هایی در خصوص کارکرد وکیل ابطال عقد به عنوان یک وکیل خانواده و وکیل ابطال عقد به عنوان یک وکیل قراردادها ایجاد کند.

اولین نکته ای که در خصوص انحلال قرارداد نکاح وجود دارد این است که در این مسئله شما نمی توانید از اقاله استفاده کنید. به بیان ساده تر در انحلال نکاح اقاله نداریم. این مسئله برای حفظ ارزش های این قرارداد و عدم وارد شدن زیان به یکی از طرفین است. یکی از مهمترین شرایطی که امکان انحلال قرارداد نکاح را فراهم می آورد عدم اهلیت طرفین است. یکی از مهمترین شرایطی که باعث می شود که این قرارداد باطل اعلام شود، تدلیس در نکاح است.

به نوعی می توانیم اینگونه بیان کنیم که اگر فردی بر اساس ویژگی ها و صفت هایی که ندارد اقدام به ازدواج کند عملا این ازدواج و نکاح باطل است و یا این که اگر ثابت شود این ازدواج بر اساس زور و اجبار بوده، عملا اهلیت این قرارداد از بین می رود و تمامی حالت ها به پیش از عقد نکاح باز می گردد. به نوعی با ابطال نکاح تمامی این تعهدات از بین می رود. این ها مهمترین شرایطی است که در خصوص کارکرد وکیل ابطال عقد وجود دارد.

وکیل ابطال عقد (2)
وکیل ابطال عقد (2)

رای وحدت رویه در مورد ابطال عقد

وکیل ابطال عقد کسی است که از تمامی ارای وحدت رویه اطلاع دارد و آنها را به موکلان خود نیز انتقال می دهد. به یک نمونه رای وحدت رویه که با حضور وکیل ابطال عقد مورد تشریح قرار گرفته است دقت داشته باشید تا در مورد آگاهی کاملی بدست آورید.

به موجب پرونده شماره 84/1132/1 شعبه اول دادگاه عمومی فامنین خانم سمیه لطیفی در تاریخ 14/9/1384 دادخواستی به طرفیت همسرش آقای احمد روشنی به خواسته صدور حکم طلاق به دادگاه عمومی فامنین تقدیم داشته که به شماره فوق ثابت و در جریان رسیدگی قرار گرفته است. نامبرده در دادخواست و همچنین در جلسه اول دادرسی اظهار داشته که در تاریخ 10/12/1381 به عقد رسمی و شرعی خوانده درآمده، ولی قبل از عروسی اختلافاتی بین آنان بروز کرده که منتهی به تشکیل چندین پرونده گردیده و به علت ازدواج مجدد خوانده به استناد بند 12 از شروط ضمن عقد نکاح تقاضای صدور حکم طلاق نموده است. خوانده دفاعاً اظهار داشته که چون خواهان از او تمکین نموده و با وجود صدور حکم محکومیت به تمکین نیز حاضر به تمکین نشده از دادگاه اجازه ازدواج مجدد اخذ و دختری را به عقد موقت خود درآورده است. تصاویر احکام مورد استناد خوانده که از دادگاه‌های عمومی و تجدیدنظر استان قم صادر شده به دادگاه ارائه گردیده است. دادگاه پس از استماع اظهارات زوجین و شهود تعرفه‌شده از سوی زوجه قرار ارجاع امر به داوری را صادر کرده که قرار مزبور اجراشده، سپس به شرح دادنامه شماره 1402 ـ 24/10/1384 پس از بیان موضوع دعوی و خلاصه اظهارات طرفین، تحقق بند 12 از شرایط ضمن‌العقد مندرج در نکاح نامه رسمی را محرز دانسته و به استناد مواد 234، 237، 1119، 1312 ، 1321 و 1324 قانون مدنی و ماده 4 قانون ازدواج و ماده 9 قانون حمایت خانواده گواهی عدم امکان سازش بین زوجین را صادر نموده و ضمن بیان میزان مهریه خواهان و نحوه دریافت آن به زوجه اجازه داده تا به یکی از دفاتر رسمی ثبت طلاق مراجعه و پس از اجرای صیغه طلاق با اعمال وکالت حاصل از طریق تحقق شرط ضمن‌العقد نسبت به ثبت رسمی آن اقدام کند و اسناد و دفاتر مربوطه را اصالتاً و نیز به وکالت از شوهرش امضاء نماید. نوع طلاق به لحاظ غیرمدخوله‌بودن زوجه بائن اعلام شده است. بر اثر تجدیدنظرخواهی خوانده پرونده در شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان همدان مطرح رسیدگی قرار گرفته و این شعبه طبق دادنامه شماره 85/278 ـ 31/3/1385 رای دادگاه نخستین را تایید کرده است. از دادنامه اخیر به گواهی دفتر دادگاه، فرجام‌خواهی نشده است.

وکیل ابطال عقد (8)
وکیل ابطال عقد (8)

در ادامه پرونده با حضور وکیل ابطال عقد امده است:

حسب پرونده شماره 87/576/1 شعبه اول دادگاه عمومی فامنین خانم زهرا محمدعلی‌خانی در تاریخ 6/6/1387 دادخواستی به طرفیت همسرش آقای عباس یعقوبی به خواسته صدور گواهی عدم امکان سازش به منظور اجرای صیغه طلاق به دادگاه عمومی فامنین تقدیم و ضمن آن اظهار داشته است که زوج با او سوءرفتار شدید دارد و بدون اجازه او اقدام به ازدواج نموده و برای او عسر و حرج ایجاد شده است. پرونده به شعبه اول دادگاه ارجاع گردیده و در جریان رسیدگی قرار گرفته است. در جلسه اول دادرسی که با حضور خواهان و در غیاب خوانده که با وجود ابلاغ اخطاریه حاضر نگردیده، تشکیل‌شده خواهان با ادای توضیحاتی پیرامون اختلافاتش با خوانده و پرونده‌هایی که در مورد مطالبه مهریه و جهیزیه تشکیل داده و منتهی به صدور آراء قطعی گردیده، به علت اینکه خوانده بدون اجازه او مجدداً ازدواج و به این ترتیب از شرط مقرر در بند 12 نکاح‌نامه تخلف کرده تقاضای اعمال وکالت در طلاق خود را نموده است. خوانده در لایحه‌ای که بعد از جلسه اول دادرسی به دادگاه تقدیم داشته اظهار نموده که خواهان از او تمکین نداشته و با وجود صدور حکم محکومیت در تمکین حاضر به تمکین نشده و او با اخذ اجازه از دادگاه اقدام به ازدواج نموده است. تصاویر احکام مورد استناد خود را نیز ارائه نموده است. دادگاه پس از ارجاع امر به داوری و اظهارنظر داوران سرانجام به موجب دادنامه شماره 95ـ2/2/1388 بعد از بیان موضوع دعوا و خلاصه اظهارات زوجین تخلف خوانده از شرط ضمن عقد نکاح را محرز و مسلّم دانسته و با استناد به مواد 234، 237 و 1119 قانون مدنی و ماده 4 قانون ازدواج و ماده 10 قانون حمایت خانواده گواهی عدم امکان سازش صادر نموده و ضمن بیان اینکه زوجه مهریه و جهیزیه خود را در پرونده‌های دیگری مطالبه نموده و نفقه معوقه را نیز جداگانه مطالبه می‌نماید به زوجه اجازه داده است تا به یکی از دفاتر رسمی ثبت طلاق مراجعه و پس از اجرای صیغه طلاق با اعمال وکالت حاصل از طریق تحقق شرط ضمن‌العقد نسبت به ثبت رسمی طلاق اقدام و اسناد و دفاتر مربوطه را اصالتاً و نیز به وکالت از شوهرش امضاء نماید. نوع طلاق بائن اعلام شده است. بر اثر تجدیدنظرخواهی زوج پرونده در شعبه چهارم دادگاه تجدیدنظر استان همدان مطرح رسیدگی قرار گرفته و این شعبه طبق دادنامه شماره 6400852 ـ 19/5/1388 خلاصتاً با این استدلال که تحقق شرط اعمال وکالت در طلاق برای زوجه موضوع بند 12 نکاح‌نامه مختص به موردی است که زوج بدون امتناع زوجه از تمکین و بدون اجازه دادگاه ازدواج نماید و در صورت امتناع زوجه از تمکین و ازدواج مجدد زوج با اجازه دادگاه، شرط مزبور محقق نخواهد شد، تجدیدنظرخواهی را وارد تشخیص داده و ضمن نقض رأی تجدیدنظر خواسته حکم بر بطلان دعوی خواهان بدوی (زوجه) صادر کرده است. به گواهی دفتر دادگاه از این رأی فرجام‌خواهی نگردیده است.

هیأت عمومی دیوان عالی کشور در مورد ابطال عقد این پرونده چه می گوید؟

همان‌طور که ملاحظه می‌فرمایید شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان همدان وکالت زوجه از زوج را با حضور وکیل ابطال عقد، موضوع بند 12 نکاح‌نامه را به اعتبار اطلاق شرط، در موردی هم که زوجه تمکین نداشته و زوج با اجازه دادگاه اقدام به ازدواج مجدد کرده، محقق و قابل اعمال دانسته، ولی شعبه چهارم همان دادگاه شرط مزبور را منصرف از موردی دانسته که زوجه از زوج تمکین نداشته و زوج با اجازه دادگاه مبادرت به ازدواج مجدد نموده است، بنا به مراتب در اجرای ماده 270 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری تقاضای طرح موضوع را در هیأت عمومی دیوان عالی کشور به منظور ایجاد وحدت رویه قضایی دارد.

شایان ذکر است که هیأت عمومی شعب حقوقی دیوان عالی کشور در پرونده‌های اصراری ردیف‌های 85/50 و 87/13 شرط وکالت زوجه در طلاق را با این عبارت « چنانچه زوج بدون رضایت زوجه همسر دیگری اختیار نماید، زوجه حق وکالت در طلاق را دارد» منصرف از ازدواج مجدد زوج به حکم دادگاه به جهت عدم تمکین زوجه ندانسته و آراء اصراری دادگاه‌ها را که متضمن این معنا بوده به شرح آراء شماره‌های 4ـ 25/2/1386 و 16ـ 24/10/1387 ابرام کرده است.

نظر به اینکه مطابق ماده 1108 قانون مدنی تمکین از زوج تکلیف قانونی زوجه است، بنابراین در صورتی که بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع و زوج این امر را در دادگاه اثبات و با اخذ اجازه از دادگاه همسر دیگری اختیار نماید، وکالت زوجه از زوج در طلاق که به حکم ماده 1119 قانون مدنی ضمن عقد نکاح شرط و مراتب در سند ازدواج ذیل بند ب شرایط ضمن عقد در ردیف 12 قید گردیده، محقق و قابل اعمال نیست، لذا به نظر اکثریت اعضاء هیأت عمومی دیوان عالی کشور رأی شعبه چهارم دادگاه تجدیدنظر استان همدان که با این نظر انطباق دارد مورد تایید است. این رای طبق ماده 270 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری در موارد مشابه برای شعب دیوان عالی کشور و کلیه دادگاه‌ها لازم‌الاتباع است.

The post وکیل ابطال عقد appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *