وکیل اتباع عراقی

وکیل اتباع عراقی

وکیل اتباع عراقی از جمله وکلایی محسوب می شود که در حوزه قوانین بین الملل خصوصی فعالیت می کند. در واقع از وکیل اتباع عراقی این انتظار می رود بتواند بر اساس قوانین بین المللی و قوانین داخلی مواردی مانند ورود، خروج، اسکان، انواع حقوق مشخص شده برای اتباع خارجی را پیگیری کند. همچنین از وکیل اتباع عراقی این انتظار می رود که بتواند در صورت نیاز موکل پرونده اقامت دائم و گرفتن شهروندی را برای او پیگیری کند و کاری کند که این مسیر برای وی ساده تر شود.

در واقع مهاجرت و جا به جایی میان دو کشور به اندازه ای می تواند پیچیده و مبهم باشد که عملا همواره در این مسیر بهترین کار، انتخاب و استفاده از یک وکیل است. علت این موضوع نیز نسبتا ساده و روشن است.

هر جامعه برای خود قانونی دارد که قدرت عمل قانون در محدوده مرزهای آن جامعه یا کشور است. به بیان ساده تر قوانین هر جامعه محدود به داخل مرزهای فیزیکی آن جامعه است. زمانی که شما قصد دارید از ایران خارج شوید، به محض خروج از مرزهای ایران قوانین این کشور برای شما لازم الاجرا محسوب نمی شود ( مگر در شرایط خاص ). همچنین با ورود شما به کشور و جامعه ای جدید شما ناچار به اجرای قوانین این جامعه و کشور هستید. از این رو می توانیم حدس بزنیم یکی از مهمترین مسائلی که افرادی مانند یک وکیل اتباع عراقی با آن دست و پنجه نرم می کند این است که فردی از جامعه ای با یک نوع قانون به جامعه ای با نوع دیگر از قوانین وارد می شود. بنابراین باید در بسیاری از موارد تعامل های گسترده ای میان دو کشور یا جامعه وجود داشته باشد تا قوانین آن ها اجازه این کار به وکیل اتباع عراقی یا هر وکیل دیگری بدهد. اما این تمام ماجرا نیست. در این جا جامعه جهانی به عنوان یک موجودیت کل و برای حفظ قانون انسانیت برخی از قوانین را به صورت کلی تدوین و اجرا کرده است. این قوانین به منظور حفظ نظام کلی جهان است و مشخص می کند که روابط در سطح بین المللی باید به چه شکل باشد. مجموعه قوانین بین الملل خصوصی به عنوان قوانین کلی که سعی می کند روابط میان اشخاص و دولت ها را مشخص کند و نشان می دهد دولت ها در خصوص اشخاص در سطوح بین المللی – مانند مهاجرت یا پناهندگی – باید چه حقوقی را رعایت کنند. این قوانین به صورت یکتا و به عنوان یک چارچوب کلی برای تمامی جوامع لازم الاجرا محسوب می شود. اما دقت داشته باشید که کشورها و جوامع می توانند تفسیرهای مختلفی در دل چارچوب این قوانین داشته باشند و قوانین مخصوص خودشان را از آن خارج کنند.

بنابراین یک وکیل اتباع عراقی عملا با سه نوع قانون، قانون کشور مبدا، قانون کشور مقصد و قانون بین الملل خصوصی درگیر است و به واقع می توان این موضوع را در میان وکلا امری نادر و البته بسیار سنگین دانست. نظر شما چیست؟

در ادامه قصد داریم به نوعی به کارکرد وکیل اتباع عراقی بپردازیم و می خواهیم ببینیم که یک وکیل اتباع عراقی چگونه می تواند میان این سه نوع قانون رابطه ای منطقی برقرار کند و اساس یک وکیل اتباع عراقی چگونه می تواند به اهداف موکلش نزدیک تر شود؟ با ما در ادامه همراه باشید.

وکیل اتباع عراقی (6)
وکیل اتباع عراقی (6)

وکیل اتباع عراقی و مسئله ای به نام جنگ

زمانی که از عناوینی مانند وکیل اتباع عراقی و یا اتباع افغانی و … استفاده می شود اساسا اولین مفهومی که به ذهن ما می رسد جنگ و فرار است. در واقع آن چیزی که باعث شده بسیاری از اتباع عراقی و افغانی ترک وطن کنند و به کشور جدیدی پناه ببرند چیزی جز فرار از جنگ و رسیدن به نقطه ای از آرامش نبوده است.

در واقع اگر بخواهیم دسته بندی در خصوص اتباع عراقی که در ایران حضور دارند داشته باشیم می توانیم آن ها را به سه دسته مهاجرین، آواره ها و توریست ها تقسیم بندی کرد. با توجه به این که کشور عراق در جنگی طولانی مدت گرفتار شده است و این کشور از نظر امکانات رفاهی در وضعیت چندان مناسبی به سر نمی برد به نظر می رسد بیشتر اتباع عراقی را مهاجرین و آواره ها به خود اختصاص داده است. بنابراین می توان حدس زد که عمده کارکرد وکیل اتباع عراقی در خصوص مهاجرین و آواره هاست. اما بگذارید در ادامه کمی بیشتر از این موضوع صحبت کنیم. برای این منظور کمی باید به نزدیکی کشور ایران و عراق از جهات مختلف نگاه کنیم.

ایران – عراق، گاهی دشمن گاهی دوست

روابط میان ایران و عراق از عجیب ترین روابط بین المللی در طول تاریخ سیاسی جهان محسوب می شود. در واقع همین عجیب بودن رابطه به نوعی باعث شده است که کار وکیل اتباع عراقی در خصوص امر مهاجرت، پناهندگی، آوارگی و یا توریستی کمی سخت و مبهم شود.

در واقع اگر بخواهیم مسئله میان ایران و عراق را ریشه یابی کنیم به دو قومیت بزرگ عرب و کرد می رسیم. قومیت کرد در مرز میان ایران و عراق – از هر دو سو – مستقر شده اند و روابط نسبتا نزدیکی با یکدیگر دارند. در واقع به جز این که هر کدام از آن ها در کشوری جدا و تحت قوانین جدا زندگی می کنند هیچ تفاوت دیگری میان این قومیت در این سوی مرز و در سوی دیگر مرز وجود ندارد.

قومیت دیگری که در ایران به عنوان اقلیت شناخته می شود و در عراق به شکل اکثریت خودش را نشان داده، عرب است. اعراب ایران نیز تا حدودی به اعراب عرق نزدیک هستند و از نظر فرهنگی و اجتماعی می توان اشتراکات بسیاری میان آن ها پیدا کرد.

همین موضوع باعث شده است در طول تاریخ و در برخی برهه های زمانی این قومیت ها – گاهی کرد و گاهی عرب – شروع به نافرمانی کنند و باعث بروز جنگ ها و دشمنی های مختلف شوند. در برخی دیگر از برهه ها نیز دقیقا همین اقوام بوده اند که جلوی جنگ و پیشرفت خصومت ها را گرفته و به دولت های مرکزی کمک کرده اند تا وضعیت به حالت عادی باز گردد. بنابراین همواره میان ایران و عراق آتش های خاص زیر خاکستری وجود دارد که روابط کلی این دو کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

وکیل اتباع عراقی (5)
وکیل اتباع عراقی (5)

وکیل اتباع عراقی و توریست عراقی

اما این تمام سختی کار وکیل اتباع عراقی از نظر سیاسی نیست. مذهب ایران شیعه است و بعد از ایران عراق بزرگترین کشور شیعه نشین در منطقه محسوب می شود. از این رو برقراری رابطه خوب و پایدار از اهداف بلند مدت هر دو کشور محسوب می شود. این موضوع در خصوص مرقدهای ائمه اطهار در این کشور نیز صدق می کند و می توان نتیجه این روابط را در بازسازی این بناها دانست.

از طرف دیگر ایران معتقد است همانطور که ایرانی ها خواهان زیارت در کشور عراق هستند، ما نیز باید اجازه حضور عراقی ها برای زیارت اماکن مقدس در خاک ایران را بدهیم. از این رو بخش سوم یا همان توریست مذهبی که از سوی عراق وجود دارد بخش مهم دیگر کارکرد وکیل اتباع عراقی را نشان می دهد.

بنابراین اگر بخواهیم ساده بیان کنیم، دول ایران و عراق در هر برهه ای رفتاری خاص نسبت به یک دیگر از خود نشان داده اند. این رابطه به هر سمتی که برود می تواند کار وکیل اتباع عراقی را تحت تاثیر قرار دهد. به طور مثال بر اساس تحولات سیاسی که در روزهای منتهی به اربعین سال 1401 رخ داد اساسا ایران به انزوا رفت و نتوانست رابطه خود را حفظ کند و اینجاست که کارکرد وکیل اتباع عراقی تحت تاثیر قرار می گیرد.

به طور کلی یک توریست عراقی که عمدتا با هدف زیارت وارد ایران می شود استفاده چندانی از وکیل اتباع عراقی نمی تواند ببرد مگر این که درایران به مشکل خاصی برخورد کرده باشد و بخواهد از نظر حقوقی مشکل خود را برطرف کند. البته معمولا در چنین شرایط هایی سفارت عراق به عنوان حامی مردم خود وارد کار می شود. با این وجود در موارد حقوقی و قانونی همچنان این وکیل اتباع عراقی است که می تواند کارایی خودش را نشان دهد.

وکیل اتباع عراقی (4)
وکیل اتباع عراقی (4)

پناهندگی یا آوارگی؟ مسئله این است

اما بعد از بررسی کارکرد وکیل اتباع عراقی در خصوص اتباع توریست عراقی نوبت به بررسی کارکرد این وکلا در حوزه پناهندگی و آوارگی رسید.

در واقع همانطور که بیان شد ایران و عراق از چند جهت با یک دیگر اشتراکات عمیق دارند. اولا این که هر دو این کشور از دو قومیت کرد و عرب برخوردار هستند. این دو قوم نزدیکی بسیاری با یک دیگر در هر دو سوی مرز ها دارند. دوما این کشور ها هر دو شیعه محسوب می شود و قبور امامان شیعه را در خود جای داده اند. سوما این دو کشور مرز مشترک بسیاری با یک دیگر دارند و خواسته یا ناخواسته تحولات آن ها بر یک دیگر تاثیرگذار است.

همانطور که در بالا بیان شد کشور عراق از دوران صدام و بعد از آن درگیر یک جنگ نسبتا طولانی شد. این جنگ در کنار حضور نظامیان آمریکایی و اروپایی باعث شد که عملا شرایط زندگی در این کشور سخت و سخت تر شود و عده بسیاری بر اساس شرایط ایجاد شده اقدام به پناهندگی کنند و عده ای نیز در میان این جنگ ها به عنوان آواره وارد دیگر کشورها از جمله ایران شدند.

یک وکیل اتباع عراقی به خوبی می داند که بر اساس تعریف قانون پناهنده به فردی گفته می شود که از ترس جان خود بر اساس عقاید و یا بر اساس شرایط ایجاد شده می خواهد از کشورش خارج شود. این فرد در صورت اثبات این ترس و واقعی بودن آن این اجازه را پیدا می کند که در کشوری دیگر به عنوان پناهنده به زندگی خود ادامه دهد و بر اساس همین قانون آواره به کسی گفته می شود که همین ترس را دارد و همان اندازه زندگیش در خطر است اما فرصت این موضوع وجود ندارد که تشریفات اداری و قانونی انجام شود و این ترس اثبات شود. بروز یک جنگ می تواند بهترین دلیل برای یک فرد آواره باشد.

بر اساس قانون کشورهای جهان که از ثبات بهتری برخوردار هستند بر اساس وظیفه انسانی خود موظف هستند که در چنین شرایطی درهای مرزهای خودشان را به روی چنین افرادی باز نگه دارند. این همان کاری است که ایران در قبال عراق و افغانستان انجام داد.

حال یک وکیل اتباع عراقی به خوبی می داند که در چنین شرایطی می تواند با توسل بر قوانین بین المللی برخی از حقوق این افراد را زنده کند.

وکیل اتباع عراقی (3)
وکیل اتباع عراقی (3)

ایران، میان دو کشور جنگ زده

ایران یکی از کشورهای با ثبات از نظر امنیت و رفاه اجتماعی در منطقه محسوب می شود. اما این کشور در میان چند کشور جنگ زده قرار گرفته است. در واقع همسایگان ایران غالبا درگیر نزاع و جنگ های داخلی یا ناآرامی های مختلفی هستند. از این رو ایران همواره به عنوان اولین مقصد مهاجرتی در میان شهروندان این کشورها محسوب می شود. همین موضوع کار را برای وکیل اتباع عراقی سخت تر می کند.

بر اساس قانون اتباع خارجی مشمول حقوق هایی چون اشتغال، آموزش، درمان و بهداشت و چند مورد دیگر می شوند. اما در موقعیتی که تعداد بیکاران شهروند ایرانی بسیار است و دولت این کشور توانایی تامین کار برای شهروندان خود را ندارد چگونه می تواند به تعهدات خود در قبال یک قانون دیگر به عنوان قانون بین المللی عمل کند. در واقع وکیل اتباع عراقی کار سختی دارد. اول این که ایران طی سال های گذشته ثبات اقتصادی خود را از دست داده است و همین موضوع سبب شده است که بسیاری از شهروندان ایران از همان حقوق های گفته شده برای اتباع خارجی محروم شوند. از طرف دیگر با توجه به کسرت پناهندگان و آواره هایی که وارد ایران می شوند عملا نمی توان انتظار داشت که دولت بتواند همه آن ها را به درستی ساماندهی کند و برای تمامی آن امکاناتی از قبیل آموزش فراهم بیاورد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشت. در واقع همین نکته نشان می دهد یک وکیل اتباع عراقی برای این که بتواند برخی از این حقوق را برای موکل خود زنده کند چه سختی هایی باید بکشد و چه مسیرهایی را باید برود.

این سخن روی دیگری نیز دارد. شما برای مهاجرت به هر کشور دیگری نمی توانید بدون کمک وکیل کاری از پیش ببرید. این وکیل است که در یک کشور سطح اول می تواند تمام کارهای شما را پیش ببرد. حال در کشوری که خود درگیر مشکلات متعدد اقتصادی است و با حجم بی شماری از اتباع خارجی رو به رو شده است چگونه می توان انتظار داشت بدون وکیل اتباع عراقی کارها پیش برود و این حقوق گفته شده زنده شود. بنابراین کاملا مشخص است که شما برای این که بتوانید به حقوق خود در این زمینه برسید باید از یک وکیل اتباع عراقی بهره ببرید. این وکیل می تواند کاری کند که سریع تر و ساده تر کار ها پیش برود. البته هر قدر هم ساده شود باز سختی های بیشماری پیش پای این وکیل و موکل او قرار دارد. باور کنید!

وکیل اتباع عراقی (2)
وکیل اتباع عراقی (2)

وکیل اتباع عراقی و مسئله مهاجرت

اما دیگر کارکرد وکیل اتباع عراقی می تواند در حوزه مهاجرت باشد. مهاجرت به شرایطی گفته می شود که فرد با رعایت تمامی دستورالعمل های قانونی و با کسب اجازه قانونی از کشور مبدا و مقصد اقدام به تغییر کشور خود می کند. در این حالت چند مرحله وجود دارد. برخی از این مهاجرت ها به صورت اقامت موقت صورت می گیرد. یعنی فرد با هدف های مختلف تنها برای چند ماه تا چند سال قصد زندگی در کشور مقصد را دارد. در این حالت تابعیت اولیه فرد حفظ می شود و همچنان فرد شهروند کشور مبدا محسوب می شود.

به طور مثال بسیاری از عراقی ها با هدف تحصیل وارد شهر قم می شوند و برای مدت زمان تحصیل خود در حوزه علمیه قم اقامت دارند. این اقامت نفی بر تابعیت آن ها نیست و در چنین شرایطی اساسا کار وکیل اتباع عراقی می تواند کسب این اقامت و در برخی مواقع تمدید آن باشد.

اما در برخی دیگر از موارد هدف از مهاجرت تغییر شهروندی و تابعیت است و فرد می خواهد به طور کلی زندگی جدیدی در کشور مقصد آغاز کند. در این حالت شرایط کمی سخت تر می شود. در واقع هر کشوری برای اعطای شهروندی و تابعیت شرایط خاصی پیش بینی می کند و وکیل اتباع عراقی در ایران نیز سعی می کند بر اساس قوانین ایران و بر اساس این شرایط کار را پیش ببرد.

بنابراین در حالت مهاجرت می توان گفت که وکیل اتباع عراقی بیشتر با قانون داخلی و قوانین مربوط به کشور ایران سروکار دارد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود.

چند نکته

در مورد قوانین بین الملل خصوصی نیز این نکته را در خاطر داشته باشید که این قوانین مانند قانون اساسی است و تنها به کلیات اشاره می کند. در واقع قوانین بین الملل خصوصی نشان می دهد که دولت ها باید چه رفتارها و چه سمت و سویی در برخورد با اشخاص داشته باشند. به طور مثال در خصوص افراد دو تابعیتی باید چه رفتاری پیش گرفت؟ این افراد اگر دچار مشکل شوند کدام کشور است که پاسخ گو خواهد بود. فرزند آن ها شهروندی کدام کشور را خواهد داشت و ده ها مورد دیگر که قانون بین الملل خصوصی به آن ها اشاره می کند.

نکته بعدی که وکیل اتباع عراقی به خوبی به آن آگاه است این موضوع است که در خصوص شکایت های کیفری یا حقوقی که در مورد اتباع خارجی و عراقی در کشور صورت بگیرد دادگاه های ایران این صلاحیت را دارند که نسبت به این شکایات رسیدگی کنند. در واقع این موضوع حالت کلی ندارد و در برخی کشورها بدین شکل است که فرد متخلف خارجی باید به کشور خود بازگردانده شود و در آن جا محاکمه شود. اما بر اساس قانون دادگاه ایران این صلاحیت را دارد که بتوانند در صورت بروز تعارض و اختلاف قانونی نسبت به بررسی و اعلام رای برای یک تبعه خارجی مانند یک عراقی اقدام کنند. بنابراین یکی دیگر از کارکرد های وکیل اتباع عراقی این است که بتواند از موکل خود در چنین مسیرهایی دفاع کند. این نیز نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود.

نکته دیگر این است که کارکرد وکیل اتباع عراقی بسیار وابسته به عملکرد دولت ها نسبت به یک دیگر است. گاهی یک توافق فی مابین می تواند کار را بسیار ساده تر کند و این وکلا کار ساده تری در پیش بگیرند. گاهی یک توافق می تواند مسیر را برای رسیدن به حقوق گفته شده هموار تر کند و در برخی دیگر از مواقع یک سخنرانی یا یک تصمیم سیاسی و یا یک اتفاق در منطقه می تواند تمام معادلات را برهم بزند و کاری کند که وکیل اتباع عراقی نتواند کار زیادی از پیش ببرد. بنابراین در مورد کارکرد وکلا در این حوزه نیز باید به این نکته نیز توجه کاملی داشته باشید.

وکیل اتباع عراقی (1)
وکیل اتباع عراقی (1)

بهترین وکیل اتباع عراقی

اما برای پیدا کردن بهترین وکیل اتباع عراقی باید به چند نکته توجه داشته باشید. اول این که این وکیل باید بر قوانین بین الملل خصوصی و قوانینی مهاجرتی ایران به صورت کامل مسلط باشد. همچنین این فرد باید نسبت به قوانین مربوطه عراق آگاهی خوبی داشته باشد تا در صورت لوزم بتواند کارکرد خوبی از خود نشان دهد. نکته ای که وجود دارد این است که یک وکیل اتباع عراقی با چند قانون به صورت همزمان سر کار دارد و همین موضوع می تواند کار را برای فهم و درک کارکرد این دسته از وکلا سخت تر کند. این تجربه است که می تواند کار را برای وکلا ساده تر کند. در واقع دانش و تخصص می تواند راه درست را نشان دهد و این تجربه است که می تواند کاری کند که این راه هرچه سریع تر و در بهترین حالت پیش برود.

بنابراین در انتخاب وکیل اتباع عراقی باید به دو نکته توجه داشته باشید، اول این که این فرد باید به صورت همزمان به چند قانون مهم تسلط داشته باشد و دوم این که مطمئن باشید این فرد در این حوزه چندین تجربه موفق داشته باست. یادتان باشد مسیرهای قانونی به اندازه ای پیچیده است که هر کسی را گیج و گنگ کند، بنابراین به وکیلی اعتماد کنید که تجربه خوبی در این زمینه داشته باشد.

The post وکیل اتباع عراقی appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *