وکیل املاک تهران

وکیل املاک تهران

وکیل املاک تهران یکی از انواع وکلا بسیار پر کاربرد برای عموم مردم محسوب می شود. این دسته از وکلا از جنبه قانونی در تمامی امروز ملکی و مالکیت می توانند حضور داشته باشند. در ادامه می خواهیم بدانیم که یک وکیل املاک تهران چه کارکردی می تواند داشته باشد و به نوعی حیطه کاری وکیل املاک تهران تا چه اندازه گسترده است.

اولین چیزی که در مورد وکیل املاک تهران به ذهن شما می رسد چیست؟ در واقع وکیل املاک تهران بر اساس قوانین ملکی سعی می کند به تعارض های ایجاد شده رسیدگی کند و در مواقعی نیز مانع از ایجاد انواع تعارض های مختلف می شود. از این رو برای این که بتوانیم حیطه کاری وکیل املاک تهران را بهتر درک کنیم باید با قوانین ملکی و بخش های مختلف آن به طور کلی آشنا شویم.

به بیان ساده تر وکیل املاک تهران کسی است که بر اساس قوانین ملکی می تواند کارایی خودش را نشان دهد. حیطه کاری یک وکیل ملکی نیز درست به اندازه قوانین ملکی است. بنابراین برای این که بدانیم در چه زمینه هایی می توانیم از وکیل املاک تهران بهره ببریم، باید بشناسیم که وکیل املاک تهران بر اساس چه قوانینی می تواند اقدامات خود را انجام دهد. با ما در ادامه همراه باشید.

وکیل املاک تهران (7)
وکیل املاک تهران (7)

قوانین ملکی در چه حیطه ای فعالیت می کند؟

یک وکیل املاک تهران به خوبی می داند که بخش عمده ای از قوانین ملکی در قوانین مدنی بیان شده است. در این بند های مختلف از قوانین مدنی به حقوق مختلف از قوانین مربوط به مالکیت و املاک اشاره شده است.

همچنین در قوانینی تحت عنوان قوانین ثبت و اسناد نیز به بخش دیگری از این قوانین اشاره شده است. همچنین از آن جایی که برخی از دعاوی مربوط به قوانین ملکی در حوزه کیفری مورد بررسی قرار می گیرد می توان نشانه هایی از این قوانین در گروه قوانین کیفری و مجازات اسلامی پیدا کرد.

در واقع اگر ساده تر بخواهیم بیان کنیم گروه قوانین ملکی بسیار گسترده است. نکته مهم دیگر این است که این قوانین به صورت منسجم در قانون بیان نشده است و بر اساس التزام در بخش های مختلفی از قوانین مدنی و … تدوین شده است.

این موضوع به خوبی نشان می دهد که تا چه اندازه کارکرد وکیل املاک تهران می تواند گسترده و البته سنگین باشد. در واقع اگر بخواهیم به صورت ساده و یک خطی بیان کنیم کارکرد وکیل املاک تهران از شروع اثبات مالکیت یک ملک تا انتقال و فروش آن به فرد دیگر خواهد بود. همچنین می توان بر اساس این قوانین از وکیل املاک تهران انتظار داشت که بتواند از مالکیت ما در برابر قوانین و دیگر موارد دفاع کند. این نکته ای است که باید به آن توجه داشته باشیم. حال در ادامه به صورت تخصصی تر سعی می کنیم در این باره صحبت کنیم. با ما در ادامه همراه باشید. در واقع می خواهیم نقش وکیل املاک تهران از ابتدا تا انتها را به صورت کلی مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه بمانید.

وکیل املاک تهران (6)
وکیل املاک تهران (6)

وکیل املاک تهران و اثبات مالکیت

اولین نکته ای که در مورد قوانین ملکی و کارکرد وکیل املاک تهران وجود دارد این است که این قوانین بر اساس مالکیت فرد بر یک ملک تدوین شده است.

بگذارید ساده تر صحبت کنیم. در واقع مالکیت حقی است که در ابتدا برای هر فرد وجود ندارد. این حق بر اساس مرور زمان و به سبب انتقال مالکیت برای فرد ایجاد می شود. بنابراین اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم محدوده قوانین مالکیت برای فرد از زمانی شروع می شود که حق مالکیت برای وی اثبات شود. این اولین و مهمترین کارکردی است که می توان از وکیل املاک تهران انتظار داشت برای ما انجام دهد.

حال برای این انتقال مالکیت چه به صورت خرید و فروش چه تحت قوانین ارث و چه به اشکال دیگر قانونی، قوانین خاصی وجود دارد که بخش عمده ای از آن تحت عنوان قوانین ملکی مورد بررسی قرار می گیرد.

نکته مهمی که وجود دارد این است که برای اثبات این مالکیت و اجرایی شدن حقوق مالکیت برای فرد باید ابزاری برای اثبات این مالکیت وجود داشته باشد. یعنی باید قانون و مجریان قانون بدانند که این فرد مالک است و بر اساس آن بتوانند سراغ سایر حقوق مالکیت بروند.

در ایران و البته بسیاری از کشورهای جهان از مفهومی به نام سند استفاده می شود. در واقع سند نشان می دهد که فرد چه مالکیتی بر روی چه ملکی دارد و این مالکیت چگونه تعریف می شود. از این رو قانون بر اساس مالکیت و بر اساس این سند تصمیم می گیرد که چه رفتاری نسبت به این فرد یا افراد دیگر مربوط به این ملک باید از خود نشان دهد. از این رو بخش مهمی از کارکرد وکیل املاک تهران مربوط به مفهومی به نام سند مالکیت می شود. شناخت این سند و انواع آن می تواند بخش عمده ای از کارکرد های وکیل املاک تهران را برای ما مشخص کند. در ادامه می خواهیم به مفهوم سند مالکیت بپردازیم و مشخص کنیم که یک وکیل املاک تهران چگونه بر اساس این اطلاعات می تواند از ما دفاع کند و ما چه انتظاراتی می توانیم از او داشته باشیم. با ما در ادامه همراه باشید.

وکیل املاک تهران (5)
وکیل املاک تهران (5)

سند و انواع آن

سند یکی از مهمترین ابزارهای قانون گذار در برپایی قانون محسوب می شود. در واقع بسیاری از مواردی که در قانون ذکر شده همه بر اساس همین ابزار بسیار ساده و اساسی است.

در واقع اگر بخواهیم به صورت کلی تر به موضوع نگاه کنیم، در هر دوره تاریخی و در هر نقطه ای از جهان تا جایی که حافظه تاریخی انسان کار می کند همواره مفهوم سند و مالکیت جریان داشته است.

در واقع انسان ها از زمانی که دانستند می توانند از قوه ای به نام عقل بهره ببرند و بر اساس آن می توانند به صورت منطقی تری قلمرو خودشان را مشخص کنند از مفهومی به نام سند بهره بردند.

در واقع سند نشان می دهد که مالکیت یک فرد بر روی اموال منقول یا غیر منقول چگونه است. انسان ها تا مدت ها به شکل های مختلفی سعی کردند با این اسناد کنار بیایند و بر اساس آن به زندگی خود ادامه دادند. تا چند دهه گذشته این گونه بود که اسناد به صورت دست خط نوشته می شدند و چند شاهد این سند را امضا می کردند. این دست خط به خوبی نشان می داد که چه اموال یا ملکی به چه صورتی متعلق به چه کسی است.

به طور کلی تا مدت ها انسان ها توانستند بر اساس این نوع سند حق مالکیت خودشان را اثبات کنند. اما در ادامه با توجه به گسترش روابط و پیچیده شدن آن ها کم کم امکان جعل این سند فراهم شد. بدین ترتیب تعارضات مختلف بر سر مالکیت یک ملک ایجاد شد. از طرف دیگر دولت و حاکمیت همواره دوست دارد که بتواند اطلاعات کاملی از اموال و املاک در جامعه داشته باشد.

وکیل املاک تهران (4)
وکیل املاک تهران (4)

ظهور سند رسمی

بنابراین این نیاز ها باعث شد که قانون گذار، دومین نوع سند یعنی اسناد رسمی را به جامعه معرفی کند. در واقع بر اساس قانون سندی رسمی محسوب می شود که در حضور یک نماینده قانون که قانون گذار لیستی از آن را معرفی کرده، سند به صورت رسمی ثبت شود. این موضوع تنها در مورد سند مالکیت نیست و در مورد اسنادی مانند شناسنامه، سند های تجاری و … نیز صدق می کند.

بنابراین قانون با توجه به احترام و ارزش گذاری که برای اسناد غیر رسمی دارد و همچنان این اجازه را داده است که به این اسناد اتکا شود. اما نکته ای که وجود دارد این است که در یک مسیر قضایی همواره اسناد رسمی ارزش و اعتبار بسیار بالاتری دارند. این نکته ای است که وکیل املاک تهران به خوبی می داند.

بگذارید با یک مثال ساده این مسئله را نشان دهیم. فرض کنیم شما تصمیم به خرید ملکی گرفته باشید. شما به واسطه یک قراردادی تحت عنوان مبایعه نامه به توافق با مالک می رسید. بر اساس این توافق بخشی از ارزش ملک را به مالک پرداخت می کنید. اما نکته ای که وجود دارد این است که قولنامه یا مبایعه نامه یک سند غیر رسمی محسوب می شود. زیر شرایط یک سند رسمی را ندارد. اما یک سند تک برگ مالکیت که توسط اداره ثبت اسناد تنظیم و ثبت شده یک سند کاملا رسمی برای دادگاه محسوب می شود.

حال فرض کنیم به هر دلیل مالک تصمیم گرفته باشد بر خلاف مبایعه نامه ملک را به شما نفروشد و یا آن را با فرد دیگری نیز معامله کرده کرده باشد. در این حالت شما بر اساس مبایعه نامه خود به دادگاه مراجعه می کنید و بر اساس آن سعی می کنید از حقوق خود دفاع کنید.

اما نکته ای که وجود دارد این است که شما از یک سند غیر رسمی در این دادگاه استفاده می کنید و مالک همچنان صاحب سند رسمی است. در این چنین وضعیتی دادگاه معمولا اتکای بیشتری به سند رسمی دارد. بنابراین کار شما برای اثبات حقانیت خود بسیار سخت خواهد بود. این مثالی است که بسیاری از وکیل املاک تهران درگیر این چنین دعوی هایی شده اند.

بنابراین یادتان باشد در مورد اسناد رسمی نه تنها در مسئله مالکیت بلکه در تمامی مسائل این موضوع وجود دارد که یک سند رسمی از نظر قانونی اولویت بالاتری نسبت به یک سند غیر رسمی دارد. بخش عمده ای از کارکرد وکیل املاک تهران دقیقا در همین موضوع است.

وکیل املاک تهران (3)
وکیل املاک تهران (3)

کارکرد وکیل املاک تهران در امور ثبتی

به بیان ساده تر اگر بخواهیم بگوییم شما از وکیل املاک تهران می توانید در مورد تعارض های ایجاد شده در مواردی مانند اثبات مالکیت، الزام به تنظیم سند رسمی و … بهره ببرید. همچنین بهترین کارکردی که یک وکیل املاک تهران می تواند در این زمینه داشته باشد این است که پیش از بروز هر نوع تعارضی از همان لحظه انجام معامله از یک وکیل املاک تهران بخواهیم که در کنار ما باشد.

بگذارید کمی بهتر به این موضوعات بپردازیم. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که یک سند هر چند غیر رسمی می تواند تعهد آور باشد. در واقع شما بر اساس یک مبایعه نامه یا یک قرارداد قولنامه ای تعهد هایی را نسبت به یک دیگر می پذیرید.

این تعهدات از نظر قانون کاملا الزامی است و باید اجرا شود و در صورتی که یکی از طرفین نسبت به اجرا شدن این بند های قرارداد کوتاهی کند مقصر شناخته می شود.

از طرف دیگر قرارداد در حالت کلی یک مفهوم کاملا قانونی محسوب می شود و با زبان قانون تدوین می شود. از این رو طرفین باید نسبت به قوانین قرارداد و نحوه تدوین آن و همچنین نسبت به زبانی که در این قرارداد مورد استفاده قرار می گیرد آشنا باشند.

به بیان ساده تر شما باید زبان قانون را بدانید تا بتوانید مفهوم قرارداد و بندهای درون آن را به درستی درک کنید. همچنین شما باید نسبت به هر کدام از بندها و تعهدات آن آگاهی کامل داشته باشید و بدانید که با امضای یک قرارداد چه تعهداتی بر گردن شما قرار می گیرد.

اما نکته ای که وجود دارد این است که بسیاری از مردم نسبت به قوانین آشنایی کاملی ندارند. البته علت این موضوع را می توان در مبهم و پیچیده بودن قوانین دانست. در واقع این قوانین است که به اندازه پیچیده تدوین شده اند که عملا نمی توان انتظار داشت همه افراد جامعه آن را درک کنند و یا حتی بتوانند به صورت ساده آن را روخوانی کنند. از این رو کاملا طبیعی است که در مورد مسائلی مانند قراردادها چندان سر رشته نداشته باشند. همین مسئله باعث می شود که افراد ندانسته و بدون آگاهی کامل قراردادی را امضا کنند که از عواقب بندهای تعهد آور آن اطلاعی ندارند.

به بیان ساده تر برخی از این عدم آگاهی استفاده می کنند و با گنجاندن تنها یک کلمه یا یک جمله در دل بندهای یک قرارداد می توانند کلاهبرداری بزرگی را به شکل کاملا قانونی انجام دهند. از این روست که گفته می شود در مواردی مانند امور قراردادها و انتقال مالکیت حتما از یک وکیل مانند وکیل املاک تهران بهره ببرید. یک وکیل املاک تهران با توجه به اشرافیتی که به موضوع دارد می تواند به خوبی ما را از ورود به چنین تعارضات و دعوی های محافظت کند.

البته باید قبول کرد که در ایران و کشورهای مانند ایران این تصور وجود دارد که استفاده از یک وکیل مانند وکیل املاک تهران تنها در دعاوی و … صرفه اقتصادی دارد! آیا شما هم چنین فکر می کنید؟

وکیل املاک تهران (2)
وکیل املاک تهران (2)

دیگر دعوی های مورد بررسی وکیل املاک تهران

وکیل املاک تهران به خوبی می داند که مبحث انتقال سند اثبات مالکیت تنها بخشی از تعارض ها و دعوی های محتمل ایجاد شده در قوانین ملکی است. در بالا به این نتیجه رسیدیم که بهترین زمان استفاده از یک وکیل املاک تهران پیش از بروز هر تعارض قانونی و دعوی است. در واقع شما در زمانی که می خواهید قراردادی امضا کنید یا کاری در قبال ملک خود انجام دهید بهتر است از یک وکیل املاک تهران مشاوره بگیرید و بگذارید یک وکیل در این مسیر در کنار شما باشد. یادتان باشد هزینه ای که برای پیشگیری پرداخت می کنید همواره بسیار کمتر از هزینه ای است که برای برطرف کردن یک اشتباه باید بپردازید. این هزینه می تواند به صورت مادی یا معنوی محاسبه شود.

اما با این وجود همواره تعارضات مختلف در حوزه ملکی وجود دارد و چاره ای جز استفاده از وکیل وجود ندارد. البته یادتان باشد در بسیاری از این دعوی ها عملا الزام قانونی برای استفاده از وکیل املاک تهران وجود ندارد اما آیا شما می خواهید این ریسک و خطر را بپذیرید که در مسیر قانونی هم از یک وکیل املاک استفاده نکنید؟!

به طور کلی می توان دعوی ها و تعارضات ایجاد شده در امور ملکی را به دو بخش حقوقی و کیفری تقسیم کرد. اگر بخواهیم به صورت ساده و خلاصه فرق میان دعوی های حقوقی و کیفری را بیان کنیم این گونه باید بگوییم که دعوی های کیفری به مفهوم مجازات و جرم می پردازد. در این بخش از قانون معمولا انجام یک کار یا ترک یک کار به صورت جرم تعریف می شود و متناسب با جرم صورت گرفته نیز مجازاتی در نظر گرفته می شود. اما در دعوی های حقوقی معمولا این گونه است که حقوقی ضایع شده است و فرد خاطی باید نسبت به جبران این حقوق اقدام کند. بخش عمده ای از دعوی های ملکی در حوزه دعوی های حقوقی است. از این رو بهتر است در ادامه به برخی از این دعوی ها اشاره کنیم:

الزام به تنظیم سند رسمی

الزام به فک رهن

مطالبه خسارت

دعوی های تخلیه ید و خلع ید

دعاوی مطرح شده میان مالک و مستاجر

دعاوی مطرح شده در حوزه سند و ثبت و انتقال آن

دعاوی مطرح شده در حوزه امور دارایی و مالیات

دعاوی مطرح شده در حوزه ارث و میراث

الزام به دریافت پایان کار

دعاوی مربوط به امکان تجاری و …

دعاوی مربوط به افراز و تقسیم و … در مورد املاک قابل افراز مانند زمین یا باغ

این ها بخشی از دعوی های مهم حقوقی است که در مورد ملک ایجاد می شود. نکته ای که احتمالا اکنون تا حدودی می توانید آن را درک کنید این است که از یک وکیل املاک تهران نمی توان انتظار داشت که در تمامی این دعوی ها در کنار ما باشد. در بیان ساده تر هر وکیل املاک در حوزه ای خاص از دعوی ها می تواند فعالیت کند. علت این موضوع نیز کاملا ساده و روشن است. مفاهیم مربوط به قوانین ملکی و دعوی های ایجاد شده در این حوزه به اندازه گسترده است که نمی توان انتظار داشت یک فرد در تمامی این موارد از تجربه و تخصص کامل برخوردار باشد. بنابراین باید در انتخاب وکیل املاک تهران خود به چند فاکتور مهم توجه داشته باشید.

وکیل املاک تهران (1)
وکیل املاک تهران (1)

انتخاب بهترین وکیل املاک تهران

تا به اینجا سعی کردیم به نوعی با کارکرد وکیل املاک تهران از جنبه های مختلف آن آشنا شویم و بدانیم که یک وکیل املاک چه کاربردهایی می تواند برای ما داشته باشد. برای این کار ابتدا لازم بود با حوزه قوانین ملکی آشنا شویم و بر اساس آن به این نکته رسیدیم که اساسا گستره قوانین ملکی بسیاری زیاد است و بدین ترتیب نمی توان انتظار داشت که یک وکیل املاک تهران بتواند در تمامی این حوزه ها مطرح باشد.

البته شاید برخی از وکلا در این حوزه ادعا کنند که می توانند در تمامی این موارد حرفی برای گفتن داشته باشند اما آیا شما می توانید به آن ها اعتماد کنید؟ مسلما خیر!

برای اولین قدم برای انتخاب بهترین وکیل املاک تهران این است که ابتدا شما باید بدانید که در چه حوزه ای باید به دنبال وکیل املاک باشد. به بیان ساده تر اگر شما می خواهید پیش از بروز هر تعارضی و در زمان ثبت سند یا انتقال سند یا هر اقدام دیگری سراغ وکیل بروید باید سراغ وکلای دیگری بروید تا زمانی که بخواهید برای حل یک تعارض از یک وکیل کمک بگیرید.

همچنین شما اگر درگیر یک مسیر قضایی شده باشید باید بدانید که در چه مسیری هستید و باید سراغ کدام وکیل بروید. از این روست که گفته می شود پیش از انتخاب وکیل و به طور کلی پیش از هر اقدامی از یک مشاوره حقوقی کمک بگیرید. کمترین کاری که این مشاوره برای شما انجام می دهد این است که می تواند نیاز قانونی شما را مشخص کند. حال شما بر اساس این نیاز قانونی که مشخص شده می توانید ادامه مسیر خود را بروید.

حال در انتخاب وکیل املاک تهران باید به دو نکته توجه داشته باشید. اولا این که این وکیل باید تخصص مرتبط با نیاز شما را داشته باشد. به بیان ساده تر این وکیل باید در حوزه قانونی مورد نظر شما به قوانین مسلط باشد و بداند که در هر زمانی باید از چه قوانینی بهره بگیرد. نکته دوم این است که یک وکیل املاک تهران یا به طور کلی هر وکیلی باید در حوزه تخصصی خود از تجربه بالایی برخوردار باشد تا بتواند کارایی واقعی خودش را نشان دهد. در واقع یک مسیر قانونی به اندازه پیچیده و سخت است که هر مرد و زن قانون را گیج کند. از این رو پیشنهاد ما این است که در انتخاب وکیل حتما سراغ با تجربه ترین ها بروید. این تجربه است که می تواند شما را سریع و راحت به مقصد برساند. باور کنید.

The post وکیل املاک تهران appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *