وکیل برای چک برگشتی

وکیل چک برگشتی

وکیل برای چک برگشتی

وکیل برای چک برگشتی کیست؟ وکیل برای چک برگشتی چه کارکردی دارد؟ وکیل برای چک برگشتی را چگونه می توانیم پیدا کنیم؟ وکیل برای چک برگشتی را چگونه می توانیم پیدا کنیم؟ بهترین وکیل برای چک برگشتی کیست؟ از وکیل برای چک برگشتی چه انتظاراتی می توانیم داشته باشیم؟ وکیل برای چک برگشتی چه خصوصیاتی دارد؟ یک وکیل برای چک برگشتی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ وکیل برای چک برگشتی در چه حیطه ای فعالیت می کند؟ مهمترین کارکرد وکیل برای چک برگشتی چیست؟ وکیل برای چک برگشتی دارای چه تخصص ها و توانایی است که به پیشبرد جیان پرونده ها کمک می کند؟

وکیل برای چک برگشتی یکی از مهمترین و پرکاربردترین انواع وکلا در قانون محسوب می شود. مسئله ای که وجود دارد این است که با توجه به گسترش استفاده از چک به عنوان یک سند بانکی در میان عموم مردم تعارضات مرتبط با آن نیز افزایش پیدا کرده است. یکی از مهمترین این تعارضات نداشتن موجودی کافی حساب صادر کننده چک است. در این چنین شرایطی وکیل برای چک برگشتی می تواند کارایی خوبی داشته باشد. اما سوال اینجاست که چگونه؟

برای این که بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم باید بدانیم که قانون چه دیدگاهی در خصوص وکیل برای چک برگشتی دارد و چه ابزارهایی در اختیار وکیل برای چک برگشتی قرار داده است تا بر اساس آن بتواند از موکل خود در این مسیر دفاع کند. احتمالا می دانید که وکیل برای چک برگشتی این قدرت را دارد که تا در دادگاه علیه صادر کننده چک اعلام جرم کند و برای او مجازات هایی مانند حبس بخواهد. از این رو برای این که بتوانیم بهتر و دقیق تر با کارکرد وکیل برای چک برگشتی آشنا شویم باید نسبت به قانون آشنایی خوبی داشته باشیم.

در زبان ساده تر ما باید با زبان قانون اشنا باشیم تا بتوانیم با کارکرد مفاهیم مختلف آن از جمله وکیل برای چک برگشتی آشنا شویم. اما نکته اینجاست که قانون درست مانند هر زبان دیگر الفبا و قواعد خاص خودش را دارد. این مسئله به اندازه ای پیچیده است که باعث شده تا بسیاری از مردم نتوانند مفهوم قانون را به درستی درک کنند و یا آن را به خوبی متوجه شوند و از آن استفاده کنند. بنابراین ما در اولین گام باید با برخی از الفباهای مرتبط با حوزه کاری وکیل برای چک برگشتی آشنا شویم. با کسب زبانی مشترک با قانون می توانیم مفاهیم مرتبط با آن را مورد بررسی قرار دهیم.

وکیل برای چک برگشتی (12)
وکیل برای چک برگشتی (12)

وکیل برای چک برگشتی و ویژگی ها و توانایی های او

وکیل برای چک برگشتی باید دارای توانایی های خاصی باشد تا بتواند از عهده انجام بسیاری از کارهای قانونی در جریان پرونده های مختلف پراید و آنها را به نحوه صحیح مورد بررسی قرار دهد تا راه حلی مناسب برای این پرونده ها پیدا کند. اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که با خود فکر می کنید که به ر نیاز دارید به شما توصیه می کنیم که در ابتدا در مورد ویژگی های و خصوصیات وکیل برای چک برگشتی اطلاعات لازم را کسب کنید. شما باید این موضوع را در نظر داشته باشید که توانایی ها و تخصص های هر وکیلی با وکلای دیگر تفاوت دارد پس کاملا طبیعی است که تخصص های وکیل ملکی با یک وکیلی که در حوزه اقتصاد کار میکنند تفاوت داشته باشد. به صورت کلی و دسته بندی شده به چند مورد از اساسی ترین و اصلی ترین تخصص ها و توانایی های وکیل برای چک برگشتی اشاره می کنیم تا شما نیز با انها اشنا شوید و با خیال راحت جریان دادرسی پرونده هاییی را که با ان درگیر هستید به یک فرد کارکشته بسپارید.

اولین و مهمترین ویژگی که در مورد وکیل برای چک برگشتی می توانیم به آن اشاره کنید و درمورد آن صحبت کنیم آن است که این فرد متخصص باید بتواند جریان دادرسی پرونده های خود را به خوبی تحمل کند تا راه حلی مناسب برای مشکلات و چالش های قانونی مربوط به آن پیدا کند. وکیل برای چک برگشتی باید دارای داشتن حقوقی لازم باشد تا بتواند اقدامات قانونی و حقوقی را در سریعترین زمان ممکن به نفع موکلان خود انجام دهد تا آنان را از شرایط نامساعدی که رد گیر آن شده اند به راحتی نجات دهد و میزان آسیب ها خساراتی را که ممکن است به آنها وارد شده را به صورت جدی تقلیل دهد.

وکیل برای چک برگشتی می تواند از صفر تا صد پرونده های مربوط به این حوزه را در کنار موکل خود باشد و به او کمک کند تا در مدت زمانی کوتاه بهترین و اساسی ترین جریانات را به بهترین نحو مدیریت کنند تا بتوانند نتایج نسبتا خوبی را بدست آورد. از آنجایی وکیل برای چک برگشتی بهترین کسی است که از جریا پرونده های چک برگشتی اطلاع دارد و میتواند مسائل مربوط به این پرونده ها را در مدت زمانی کوتاه به نتیجه برسانید به همین دلیل نیز جای تعجب ندارد که این فرد متخصص بهتر از هر کس دیگری بتواند برای احقاق حقوق موکلان خود اقدام کند.

وکیل برای چک برگشتی (13)
وکیل برای چک برگشتی (13)

وکیل برای چک برگشتی و دیگر تخصص هایی که باید داشته باشد.

وکیل برای چک برگشتی این توانایی را دارد تا به سوالات مختلف موکلان خود پاسخ دهد و به آنها کمک کند تا کمتر دچار مشکل شوند. البته شما باید این موضوع را بدانید که هر وکیل متخصص و حرفه ای همانند وکیل تغییر نام وظیفه دارد تا سوالات افراد را در این حوزه پاسخ دهد و شرایط قانونی پرونده های مختلف را برای آنها شرح دهد و این موضوع تنها در مورد وکیل برای چک برگشتی نیست و حتی در مورد دیگر انواع وکلایی نیز همانند وکیل طلاق هم صادق است.

وکیل برای چک برگشتی بهترین و با تجربه ترین فردی است که می تواند کوتاه ترین راه های حقوقی و قانونی را به موکلان خود نشان دهد و راهنمایی های لازم را در جهت پیشبرد اهداف حقوقی آنها ارائه دهد.

وکیل برای چک برگشتی این توانایی را دارد تا به صورت کاملا حرفه ای در دادگاه حضور یابد و از حقوق موکلان خود دفاع کند. کسانی که با وکیل برای چک برگشتی آشنایی ندارند نمی دانند که باید چگونه در جلسات دادگاه حضور یابند تا به خوبی از حقوق خود دفاع کنند. شما باید این موضوع را در نظر داشته باشید که وکیل برای چک برگشتی تنها فردی است که بهتر از هر شخص دیگری در این حوزه تخصص دارد و میتواند اقدامات اساسی و نسبتا حرفه ای انجام دهد. برای مثال شما نباید انتظار داشته باشید که وکیل طلاق توافقی بتواند از عهده جریانات مربوط به پرونده های چک برگشتی پراید و آنها را مورد بررسی و تحلیل قرار دهد.

وکیل برای چک برگشتی را می توان از طریق راه هی مختلفی شناسایی کرد اما بهترین و اساسی ترین راه شناسایی وکیل برای چک برگشتی آن است که بتوان این فرد متخصص و متبحر را از طریق موسسات حقوقی معتبر شناسایی کرد. برخی از موسسات حقوقی نسبتا متخصص می توانند در معرفی یک وکیل با تجربه به ما کمک کنند تا کمتر دچار مشکل شویم. وکیل برای چک برگشتی را می توان از طریق موسسه حقوقی پارسا ه راحتی شناسایی کرد و جریان پرونده خود را به او واگذار کرد. کسانی که با بهترین وکیل برای چک برگشتی آشنایی ندارند بهتر است به موسسات حقوقی همچون موسسه حقوقی پارسا مراجعه کنند و از این گروه کمک بگیرند تا زمان هزینه آنها از دست برود و کمتر دچار مشکل شوند.

وکیل برای چک برگشتی یکی از وکلایی است در هر جامعه ای به او احتیاج است. شما باید این موضوع را در نظر داشته باشید که از آنجایی که جریان پرونده های چک برگشتی نسبتا پیچیده است و نیاز به تخصص و مهارت دارد. لازم است تا از یک وکیل مجرب در این حوزه کمک گرفت تا در مدت زمانی کوتاه بتوان آنها را به نتیجه برسند. وکیلی که دارای تجربه کافی در چنین حوزه ای باشد به راحتی می تواند با تکیه بر دانسته هایی که دارد شرایط مساعدی را برای موکلان خود فراهم کند.

وکیل برای چک برگشتی (2)
وکیل برای چک برگشتی (2)

وکیل برای چک برگشتی و مزایای مراجعه به او

وکیل برای چک برگشتی باعث ایجاد شرایط نسبتا مساعدی در جریان پرونده های حقوقی مختلف می شود و بهترین و اساسی ترین موفقیت ها را برای پیشبرد جریان داردی به نفع موکل خود ایجاد می کند. وکیل برای چک برگشتی به عنوان یک وکیل پایه یک دادگستری باید بتواند در محاکم قضایی برای دفاع از موکل خود به بهترین استنادات و قوانین رجوع کند و از آنها برای پیشبرد جریان پرونده استفاده کند. کسانی که در مورد وکیل برای چک برگشتی اطلاعات دقیقی ندارند و نمی دانند که چنین وکیل تخصصی چه تفاوتی با دیگر وکیلی همچون وکیل تصادفات دارد بهتر است در مورد توانایی ها و تخصص های ا اطلاعات لازم را جمع آوری کنند و سپس برای احقاق حقوق خود در مسیر قانون حرکت کنند.

مراجعه به وکیل برای چک برگشتی دارای مزایای بیار زیادی است که افراد باید در ابتدا در مورد آنها اطلاعات لازم را بدست آورند تا بتوانند از بوجود آمدن بسیاری از آسیب ها جلوگیری کنند. به طور کلی به چند مورد از اساسی ترین و مهم ترین مزایای مراجعه به وکیل برای چک برگشتی اشاره می کنیم تا با انها اشنا شوید و تمامی سوالات ذهنی شما در مورد این فرد متخصص مورد حل و فصل واقع گردد.

از اساسی ترین و اولیه ترین مزایای مراجعه به وکیل برای چک برگشتی آن است که دیگر فرد می تواند برای دفاع از حقوق خود به وکیل خود اطمینان کند و نیازی نیست تا درگیر مسائل مختلف شود و آرامش خود را به خطر بیندازد. یک وکیل متخصص و حرفه ای بهتر از هر شخص دیگری میتواند تمامی اسناد و مدارک لازم را از جانب موکلان خود تهیه کند و آنها را آماده ارائه به محضر دادگاه کند. اگر شما نیز کسانی هستید که به وکیل برای چک برگشتیعلاقه مند هستید و می خواهید پرونده خود را به او بسپارید دیگر بهتر است نگرانی را کنار بگذارید. هر وکیل متخصص در حوزه تخصصی که دارد می تواند بهترین و حقیقی ترین اقدامات را انجام دهد. برای مثال کاملا طبیعی است که یک وکیل کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری بتواند بهتر از هرکس دیگری جریان پرونده های مربوط به این حوزه را به نتیجه برساند.

از آنجایی که وکیل برای چک برگشتی می تواند به جای موکل خود نیز در دادگاه حضور یابد و جریان دادرسی پرونده هایی که افراد مختلف با ان درگیر هستند را پیش ببرد به همین دلیل نیز افراد می توانند با مراجعه به وکیل برای چک برگشتی در صرف زمان و هزینه خود صرفه جویی کنند و از بوجود آمدن بسیاری از مشکلات جلوگیری کنند. البته دقت داشته باشید که هنگام یکه افراد جریان دادرسی پرونده های خود را به وکیل حرفه ای می سپارد بیای از مشکلات آنها حل می شود و نیاز نیست تا در تمامی جلسات دادگاه به صورت حضوری باشند. در چنین شرایطی معمولا حتی اگر پرونده را در حوزه مسائل مربوط به تخلیه به وکیل تخلیه نیز بسپارید این فرد متخصص وظیفه دارد تا رد بخری از جلسات به جای موکل خود حضور یابد.

وکیل برای چک برگشتی (9)
وکیل برای چک برگشتی (9)

وکیل برای چک برگشتی یک وکیل کیفری است.

وکیل برای چک برگشتی را می توان از نظر قانونی یک وکیل کیفری بدانیم. در واقع اگر بخواهیم به کارکرد وکیل برای چک برگشتی نگاه کنیم متوجه می شویم که این وکیل بر اساس ساختار قانونی کیفری عمل می کند. اما مسئله ای که وجود دارد این است که عمده مفاهیم مربوط به چک در حوزه قوانین حقوقی است و تنها مسئله برگشت چک و اعلام جرم علیه صادر کننده چک است که در حیطه قانون کیفری قرار دارد. از این رو به نوعی وکیل برای چک برگشتی را می توان وکیل حقوقی نیز دانست.

در قانون ایران دو ساختار کلی حقوقی و کیفری تعریف شده است. به نوعی قانون ایران شبیه به یک آب روان است که بر اساس دو ساختار یا رودخانه حقوقی و کیفری جریان پیدا می کند. بنابراین برای این که بدانیم وکیل برای چک برگشتی عملا از چه قوانینی استفاده می کند و بر اساس چه فاکتورهایی عمل می کند باید با ساختار های حقوقی و کیفری در قانون آشنا شویم و کارکرد آن ها را مورد بررسی قرار دهیم.

به طور کلی می توانیم اینگونه بیان کنیم که قوانین حقوقی به حقوق هر فرد در جامعه می پردازد. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که بر اساس قوانین حقوقی هر فرد متوجه می شود که چه حقوقی در جامعه دارد و چه حقوقی را باید رعایت کند. بنابراین قانون در این بخش به تعریف چارچوب ها می پردازد و مشخص می کند که فرد باید چه چارچوب هایی را در روابط خود با جامعه رعایت کند. انواع وکلا مانند وکیل خانواده بر اساس این ساختار کارکرد خودشان را ارائه می دهند.

اما قانون در بخش کیفری به مفهوم بسیار مهم جرم می پردازد. در واقع قانون در این بخش مشخص می کند که چه فعلی جرم است، چگونه این جرم اثبات می شود و چه مجازاتی باید برای آن در نظر گرفت. همچنین قانون در بخش کیفری به شرایط اجرایی شدن مجازات نیز پرداخته است. بنابراین وکلایی که در این حوزه فعال هستند مانند وکیل شکایت از پزشک عملا با مفهوم جرم تنها سر و کار دارند و این مهمترین مفهوم در این ساختار قانونی است. مسئله مهمی که اهمیت وکیل برای چک برگشتی و وکلای کیفری را بیشتر می کند این است که قانون در این بخش این توانایی و قدرت را دارد که بتواند بر زندگی افراد، جان و مال آن ها تاثیر بگذارد. به طور مثال در برخی موارد قانون کیفری برای زنده ماندن یا نماندن افراد هم می تواند تصمیم گیری کند.

وکیل برای چک برگشتی (7)
وکیل برای چک برگشتی (7)

وکیل برای چک برگشتی و مفهوم مهم جرم

وکیل برای چک برگشتی ذاتا یک وکیل در حوزه کیفری محسوب می شود. در واقع با وجود این که عمده قوانین چک بر اساس قوانین حقوقی است، اما آن چیزی که کارکرد وکیل برای چک برگشتی را تعریف می کند در مفهوم کیفری نهفته شده است. از این رو برای این که بتوانیم بهتر با کارکرد وکیل برای چک برگشتی آشنا شویم باید بدانیم که جرم چیست و قانون چگونه دست به اثبات آن می زند.

شاید پاسخ این سوال برای بسیاری از شما روشن باشد. بسیاری از ما جرم را هر کار خلاف قانون می دانیم. اما این تعریفی ناقص و حتی تا حدودی غلط است. در واقع همانطور که گفتیم قانون در بخش کیفری بر اساس اثبات مفهوم جرم توانایی اثرگذاری در زندگی و جان و مال افراد را دارد. بنابراین قانون در خصوص اثبات جرم کمی سختگیرانه تر از این تعریف عمل می کند. در واقع قانون زمانی یک فعل را جرم تلقی می کند که سه رکن اساسی مادی، معنوی و قانونی برای فعل به صورت همزمان اثبات شود. با اثبات این سه رکن به شکل همزمان عملا جرم اثبات می شود. بعد از آن است که فرد را مجرم برای او مجازات تعیین می شود.

به طور کلی قانون در رکن مادی به این سوال پاسخ می دهد که آیا این فعل آثار منفی و آسیب زننده قابل اثباتی دارد یا خیر؟ در صورتی که به هر نحوی ثابت شود این فعل اثر منفی بر فرد یا جامعه داشته و دارد می توان گفت که رکن مادی برای آن اثبات می شود. همچنین قانون در رکن معنوی به فاعل نگاه می کند. در واقع این سوال در رکن معنوی مطرح می شود که آیا فاعل بر اساس دانش و آگاهی و بر اساس نیت قبلی این کار را انجام داده است یا خیر؟ در واقع اگر مشخص شود که عمدی در کار بوده می توان گفت که رکن معنوی برای اثبات جرم فعل ثابت می شود. توجه کنید که عمدی بودن جرم حتی در صورت وجود اکراه نیز باعث اثبات این رکن می شود. قانون در رکن قانونی به این سوال پاسخ می دهد که آیا قانون گذار شرایطی را برای این مسئله پیش بینی کرده است یا خیر؟ بر اساس ماده دو قانون مجازات اسلامی اگر قانون نسبت به یک اتفاق یا فعل سکوت کرده باشد نمی توان آن اتفاق یا فعل را جرم تلقی کرد. زمانی که این سه رکن به صورت همزمان اثبات شود می توان گفت که جرم اثبات شده و فاعل را مجرم می دانیم. وکیل برای چک برگشتی نیز بر اساس این سه رکن کارایی خودش را نشان می دهد.

وکیل برای چک برگشتی (1)
وکیل برای چک برگشتی (1)

وکیل برای چک برگشتی و مفهوم مجازات

وکیل برای چک برگشتی در اولین گام باید اثبات کند که جرمی رخ داده است. این مسئله در خصوص چک برگشتی چندان سخت نیست. در واقع رکن مادی در خصوص این مسئله همان ضرر مالی صاحب چک است و بر اساس رکن معنوی می توان گفت که این خود صادر کننده چک است که این چک را صادر کرده است. در واقع امضای روی چک و ثبت آن در سامانه صیاد به سادگی می تواند این رکن را اثبات کند. همچنین قانون به وضوح قوانین مربوط به چک های برگشتی و مجازات های آن را مورد بررسی قرار داده است. بنابراین بر اساس این سه رکن می توان گفت که جرم اثبات می شود. اما مسئله ای که وجود دارد این است که بعد از اثبات جرم نوبت به تعیین مجازات است. اینجاست که بخش دیگری از کارکرد وکیل برای چک برگشتی مشخص می شود.

به طور کلی همه ما می دانیم که مجازات به معنی تاوان اشتباه و جرم است. اما در قانون ایران دو نوع مجازات در نظر گرفته شده است. به نوعی می توان گفت که با توجه به این که بخش مهمی از قوانین ایران بر اساس قوانین اسلامی تدوین شده این دو نوع مجازات تشکیل شده اند.

مجازات حدی همان مجازاتی است که توسط قوانین اسلامی و شرعی تعیین شده است. در واقع آن دسته از جرایم و مجازات هایی که اسلام مشخص کرده است را مجازات حدی می دانیم. این مجازات ویژگی بسیار مهمی دارد و آن این است که اساسا غیر قابل تغییر هستند. یعنی بعد از صدور مجازات حدی هیچ کس حتی خود قاضی نمی تواند آن را تغییر دهد و ذره ای به آن اضافه کند و یا از آن کم کند. این مسئله بسیار مهمی است که در خصوص مجازات های حدی وجود دارد.

اما اگر قانون گذار اگر بر اساس کیفیت جرم، شرایط آن و شرایط اجتماعی مجازاتی را تعیین کرده باشد به آن مجازات تعزیری گفته می شود. این مجازات قابل تغییر است. در واقع قانون این اجازه را داده است تا در صورت وجود شرایط قانونی آن را تشدید، تقلیل یا تخفیف داد. همه این موارد زمانی اتفاق می افتد که مجازات تعزیری باشد. با توجه به این مسئله می توان گفت که وکیل برای چک برگشتی بر اساس مجازات تعزیری کارکرد خودش را نشان می دهد. در واقع قانون این ابزار و اجازه را به وکیل برای چک برگشتی می دهد که بتواند بر اساس قوانین تغییراتی در مجازات و نحوه اجرای مجرم از دادگاه درخواست کند.

وکیل برای چک برگشتی (8)
وکیل برای چک برگشتی (8)

وکیل برای چک برگشتی و اهمیت آن در جامعه

وکیل برای چک برگشتی با مسئله ای سر و کار دارد که امروز بسیاری از افراد جامعه را درگیر خود کرده است. در واقع چک یک نوع سند بانکی محسوب می شود. بر اساس این سند صادر کننده چک این اجازه را به صاحب چک می دهد که در زمان مشخص هزینه تعیین شده را از بانک دریافت کند.

اما مسئله زمانی ایجاد می شود که بانک بر اساس میزان حساب صادر کننده چک توانایی پرداخت آن را نداشته باشد. در چنین وضعیتی چک برگشت می خورد. در این حالت است که دعوی شروع می شود. در واقع اگر چک وصول نشود بانک گواهی مبنی بر عدم وصول چک و برگشت آن صادر می کند. صاحب چک با داشتن این گواهی و به کمک وکیل برای چک برگشتی می تواند نسبت به شکایت و اعلام جرم علیه صادر کننده چک اقدام کند.

اما مسئله اینجاست که این شکایت به نوعی ابزاری برای بازپس گیری هزینه و سرمایه ای است که در اختیار صادر کننده چک است. در واقع هدف قانون این است که صاحب چک بتواند به حقوق خود برسد. اما چگونه؟ شاید فکر می کنید تنها ابزار قانون برای بازپس گیری این سرمایه مجازات حبس تعزیری است. اما در قانون شیوه های دیگری نیز پیش بینی شده است. این ها شرایطی است که یک وکیل برای چک برگشتی به خوبی می داند.

در واقع کارکرد و اهمیت اصلی وکیل برای چک برگشتی در این است که بتواند کاری کند تا شرایط بازپس گیری سرمایه و هزینه نوشته شده بر روی چک هر چه زودتر و سریعتر اتفاق بیفتد. مسئله ای که همه ما به خوبی می دانیم این است که با زندانی کردن فرد هیچ چیزی تغییر نمی کند و ممکن است تا سال ها بدهی او پرداخت نشود. بنابراین وظیفه اصلی این وکیل این است که بتواند بر اساس شرایط و قوانین مربوط به این حوزه کاری کند که صاحب چک بتواند ساده تر و سریع تر به نتیجه برسد. این نکته بسیار مهمی است که باید در خصوص کارکرد وکیل برای چک برگشتی به آن توجه ویژه ای داشته باشیم. بنابراین اگر بخواهیم ساده و خلاصه بیان کنیم وکیل برای چک برگشتی فردی است که مسیرهای قانونی مربوط به چک و بازپس گیری سرمایه آن را می داند و به خوبی بر اساس تجربه و دانشی که دارد می تواند بهترین راه ها را برای رسیدن سریع به نتیجه پیدا کند. این کارکردی است که از وکیل برای چک برگشتی انتظار داریم.

وکیل برای چک برگشتی (6)
وکیل برای چک برگشتی (6)

وکیل برای چک برگشتی و قانون جدید چک

وکیل برای چک برگشتی با قوانین مختلفی سر و کار دارد اما به واقع می توان گفت که یکی از مهمترین این قوانین همان قانون جدید چک است. در واقع قانون جدید چک برخی از مفاهیم مربوط به چک را تغییر داده است. به نوعی می توان گفت که این دسته از قوانین جدید به نوعی طراحی شده اند که تا جای ممکن مانع از ورود چک به مسیرهای قضایی مختلف شود. اما مسئله ای که وجود دارد می خواهیم بدانیم که یک وکیل برای چک برگشتی چگونه بر اساس این قوانین میتواند کارایی خودش را نشان دهد؟

مسئله ای که وجود دارد این است که در قانون جدید چک عنوان حامل حذف شده است. در کلام ساده تر دیگر یک چک را نمی توان در وجه حامل صادر کرد. این نکته بسیار مهم برای وکیل برای چک برگشتی محسوب می شود. بنابراین چک باید به نام شخص صادر و در سامانه صیاد ثبت شود. این کار باعث می شود که مشخص شود چه کسی صادر کننده و چه کسی دریافت کننده چک است.

اما قانونی بسیار جالب در این بین وجود دارد. زمانی که صاحب چک به بانک مراجعه می کند در صورتی که حساب صادر کننده چک به اندازه چک دارایی داشته باشد، این دارایی پرداخت می شود. اما اگر این دارایی به اندازه کافی نباشد. بر اساس این قانون تمام این دارایی مسدود می شود. به طور مثال اگر فرد ده هزار تومان چک داده باشد و در حساب او تنها 9 هزار تومان داشته باشد این 9 هزار تومان مسدود می شود.

مسئله بسیار عجیب در این قانون این است که شما با اضافه کردن هزار تومان به این حساب بعد از مسدودی همچنان نمی توانید این چک را پاس کنید. در واقع شما باید ده هزار تومان به این حساب واریز کنید تا چک پاس شود و آن 9 هزار تومان آزاد شود. این مهمترین و عجیب ترین قانونی است که حتی وکیل برای چک برگشتی علت آن را نمی داند! این مسئله زمانی اهمیت بالایی پیدا می کند که چک مبلغ بالایی داشته باشد. در این صورت اگر هزار تومان کمتر از مبلغ چک در حساب صادر کننده چک باشد، حساب او مسدود می شود. به این مسئله باید توجه ویژه ای داشته باشید.

وکیل برای چک برگشتی (3)
وکیل برای چک برگشتی (3)

وکیل برای چک برگشتی و رای وحدت رویه در این حوزه

وکیل برای چک برگشتی این توانایی را دارد تا دیر تمامی جریانات مربوط به صدور رای وحدت رویه حضور داشته باشد و به بهترین نحو ممکن جریانات مربوط به این پرونده ها را مدیریت کند تا مرحله صدور رای نهایی در کنار موکل خود باشد. بر اساس رای وحدت رویه 812 با حضور وکیل برای چک برگشتی موضوع رای را به شرح زیر توضیح می دهیم.

به استحضار می‌رساند، بر اساس آراء واصله به این معاونت، از سوی شعب سی و هفتم و سی و یکم دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران در خصوص مبدا محاسبه خسارت تاخیر تادیه وجه چک، آراء مختلف صادر شده است، به منظور طرح موضوع در هیأت عمومی دیوان عالی کشور، گزارش امر به شرح ذیل تقدیم می‌شود:

به طور خلاصه باید توضیح داد فرقی در تعیین تورم و شاخص میزان خسارت بین چک و سایر مطالبات وجود ندارد و تعارضی به نظر نمی‌رسد و ضابطه در چک جهت تعیین تورم، تاریخ مندرج در آن و در سایر مطالبات، تاریخ سررسید است. به بیان دیگر ماده واحده الحاقی به ماده ۲ قانون صدور چک نیز مانند ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی، مطالبه خسارت تأخیر تأدیه را بر مبنای نرخ تورم از تاریخ چک تا زمان وصول آن دانسته به این ترتیب مبنای محاسبه خسارت تأخیر تأدیه تاریخ سررسید دین یا چک بوده، لکن ابتدای زمان استحقاق دریافت خسارت تأخیر تأدیه، تاریخ مطالبه از سوی دائن است و راه قانونی برای مطالبه وجه چک، مراجعه دارنده به بانک محال علیه و صدور گواهی نامه عدم پرداخت بوده که مبنای استحقاق خسارت تأخیر تأدیه قرار می‌گیرد؛ علی‌هذا اعتراض مطروحه وارد نیست، مستنداً به ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی با ردّ تجدیدنظرخواهی دادنامه تجدیدنظرخواسته را تأیید می‌نماید.

نظر به اینکه مستند خواهان سه فقره چک می‌باشد که حسب گواهی بانک‌های محال‌علیه بلامحل اعلام گردیده است و حکایت از مدیونیت خوانده به میزان مبلغ مندرج در چک‌های موصوف دارد…، لهذا دادگاه با توجه به مراتب، خواسته خواهان را موجه و ثابت دانسته، حکم به الزام خوانده به پرداخت مبلغ مندرج در چک‌های فوق‌الذکر و نیز خسارت تأخیر تأدیه از تاریخ تقدیم دادخواست لغایت اجرای حکم و نیز خسارات دادرسی را در حق خواهان صادر و اعلام می‌نماید.

وکیل برای چک برگشتی (5)
وکیل برای چک برگشتی (5)

وکیل برای چک برگشتی و رسیدگی به پرونده در حوزه قضایی

براساس گزارش معاونت قضایی دیوان عالی کشور با حضور وکیل برای چک برگشتی در امور هیأت عمومی ملاحظه می‌گردد در خصوص مبدا محاسبه خسارت تاخیر تادیه وجه چک بین شعب ۳۱ و ۳۷ محاکم تجدیدنظر استان تهران اختلاف نظر وجود داشته، به گونه‌ای که شعبه ۳۱ مبدأ خسارت تأخیر تأدیه را سررسید چک و شعبه ۳۷ تاریخ مطالبه یعنی صدور گواهی عدم پرداخت می‌دانند لذا با عنایت به اینکه یکی از متداول‌ترین وسایل پرداخت دین که مورد پذیرش قانونگذار قرار گرفته چک می‌باشد و لزوماً صادر‌کننده باید وجه آن را نزد بانک تأمین کند چون به محض صدور چک مبلغ مندرج در آن از دارایی صادرکننده کسر و به دارنده تعلق می‌گیرد و با توجه به اینکه وجه چک فقط یک دین مدنی نیست، بلکه در حکم یک سند تجاری است.

وکیل چک برای برگشتی یکی از بهترین وکجلایی است که رد تمامی مراحل پرونده تا انتهای جریان صدور رای وحدت رویه حضور دارد. لذا خصوصیت مضاعف تحمیل شده یا در نظر گرفته شده توسط قانون تجارت به گونه‌ای است که اساساً و به محض صدور اوصاف تجاری پیدا کرده و از مزایای حقوق تجارت استفاده می‌کنند که یکی از آن مزایا استفاده از تاریخ چک است که مانند اسناد تجاری از اعتبار خاص برخوردار می‌گردد و با توجه به اصول حاکم بر اسناد تجاری از جمله اصل سرعت در گردش سرمایه، اصل تسهیل در گردش سرمایه، اصل اطمینان در بازگشت سرمایه و عدم توجه به ایرادات این دلالت را دارد که بعد از صدور سند حاکمیت قانون تجارت در راستای حفظ سرمایه اجازه هیچ‌گونه تعرض به سرمایه را نمی‌دهد، لذا با توجه به اصول ذکر شده و سایر موازین قانونی از جمله ماده ۲۹۲ قانون تجارت بند ج ماده ۱۰۸ قانون آیین دادرسی مدنی و ماده ۱۱۰ همان قانون و به استناد استفساریه تبصره الحاقی به ماده ۲ قانون اصلاح موادی از قانون صدور چک مصوب ۱۳۷۶/۳/۱۰ مجمع تشخیص مصلحت نظام که مبنای محاسبه را از تاریخ سررسید چک تا زمان وصول آن قرار داده و از آنجایی که این قانون خاص بوده و مطابق نظریه شورای نگهبان مصوبات مجلس نمی‌تواند ناسخ مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد به نظر اینجانب نظر شعبه ۳۱ دادگاه تجدیدنظر استان تهران موافق با موازین قانونی و قابل تأیید است.

وکیل برای چک برگشتی (4)
وکیل برای چک برگشتی (4)

وکیل برای چک برگشتی و صدور رای نهایی

وکیل برای چک برگشتی از ناحیه تجدیدنظرخواهان ایراد و اعتراض مؤثری که بتواند موجبات نقض دادنامه تجدید خواسته را فراهم نماید، ارائه و عنوان نگردیده است و تجدیدنظرخواهی با هیچ‌یک از شقوق مندرج در ماده قانون آیین دادرسی مدنی منطبق نمی‌باشد ولیکن مشاهده می‌شود دادگاه محترم در مورد مطالبه وجوه‌ چک‌ها، خسارت تأخیر تأدیه را از زمان تقدیم دادخواست محاسبه کرده است تجدیدنظرخواه به این قسمت از رای اعتراض کرده است که مبنی بر اشتباه می‌باشد. به لحاظ اینکه بر اساس قانون استفساریه تبصره الحاقی به ماده ۲ قانون اصلاح موادی از قانون صدور چک مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام و نظریه مجمع در خصوص محاسبه خسارت تاخیر تادیه بر مبنای نرخ تورم، محاسبه تاخیر تادیه چک از تاریخ صدور چک تا زمان وصول می‌باشد و این اشتباه به اساس رای خلل و خدشه‌ای وارد نمی‌کند، علی‌هذا دادگاه ضمن ردّ تجدیدنظرخواهی به عمل آمده و با اصلاح مذکور، استناداً به قانون مارالذکر، رای معترض‌عنه را تایید و استوار می‌نماید. چنانچه ملاحظه می‌شود، شعب سی و هفتم و سی و یکم دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران، در خصوص مبدا محاسبه خسارت تاخیر تادیه وجه چک، اختلاف‌ نظر دارند، به طوری که شعبه سی و هفتم مبدا خسارت تاخیر تادیه را تاریخ مطالبه(تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت) و شعبه سی و یکم تاریخ سر رسید چک می‌داند. مطابق ماده ۳ قانون صدور چک مصوب ۱۳۵۵با اصلاحات و الحاقات بعدی، صادرکننده باید در تاریخ مندرج در چک، معادل مبلغ ذکر شده در آن، در بانک محال‌علیه وجه نقد داشته باشد و برابر تبصره الحاقی (۱۳۷۶/۳/۱۰) به ماده ۲ قانون اخیر‌الذکر و قانون استفساریه این تبصره مصوب ۱۳۷۷/۹/۲۱ مجمع تشخیص مصلحت نظام، مبدأ محاسبه خسارت تاخیر تادیه بر مبنای نرخ تورم، تاریخ چک است. بنابراین، خسارت تأخیر تأدیه وجه چک، برابر مقررات مذکور که به طور خاص راجع به چک وضع شده است، محاسبه می‌شود و از شمول شرایط مقرر در ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ خارج است. بنا به مراتب، رأی شعبه سی و یکم دادگاه تجدیدنظر استان تهران که تاریخ چک (نه تاریخ مطالبه) را مبدأ محاسبه خسارت تأخیر تأدیه دانسته است، به اکثریت آراء صحیح و قانونی تشخیص داده می‌شود. این رای طبق ماده ۴۷۱ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی، در موارد مشابه برای شعب دیوان عالی کشور، دادگاه‌ها و سایر مراجع، اعم از قضایی و غیر آن لازم‌الاتباع است.

The post وکیل برای چک برگشتی appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *