کفالت و کفیل به چه معنی است؟

کفالت و کفیل به چه معنی است؟

کفالت و کفیل چیست؟ کارکرد کفالت و کفیل در قانون چیست؟ مهمترین شرایط کفالت و کفیل چیست؟ قانون چه نظری در خصوص کفالت و کفیل دارد؟ مهمترین قوانین مربوط به کفالت و کفیل چیست؟ کفالت و کفیل تحت چه عنوان مورد بررسی قرار می گیرد؟ کارکرد کفالت و کفیل در قانون چیست؟ در کدام مسیرهای قانونی می توانیم از کفالت و کفیل استفاده کنیم؟ کارکرد یک وکیل در خصوص کفالت و کفیل چیست؟ بهترین وکیل پایه یک دادگستری در حوزه کفالت و کفیل کیست؟ کفالت و کفیل در کدام دادگاه ها اجرایی می شود؟

کفالت و کفیل یکی از مهمترین مفاهیم حقوقی است که تحت عنوان قراردادها مورد بررسی قرار می گیرد. در کلام ساده تر کفالت و کفیل به عنوان یک قرارداد لازم در قانون شناخته می شود. این قرارداد میان کفیل و شخص ثالث در خصوص مکفول منعقد می شود. بر اساس این قرارداد شخص کفیل، کفالت مکفول را در برابر شخص ثالث بر عهده می گیرد. بگذارید با یک مثال این مسئله را ساده تر بیان کنیم.

فرض کنیم که شخص الف از شخص ب مقداری پول به عنوان قرض می خواهد. شخص ب به شخص الف اعتماد و شناخت کافی ندارد. در این بین شخص ج وارد میدان می شود. شخص ج با قبول کفالت شخص الف وارد قرارداد با شخص ب می شود. بنابراین شخص ج و ب قرارداد کفالت را منعقد می کنند. بر اساس این قرارداد شخص ج متعهد می شود که هر زمان که شخص ب بخواهد فرد الف را به او تحویل دهد و یا با ارائه وجه الالتزام امکان جبران ضررهای احتمالی را برای شخص ب ایجاد می کند. این مثالی از کارکرد کفالت و کفیل در جامعه محسوب می شود.

همچنین به جز این مورد، کفالت و کفیل در دادگاه های حقوقی و کیفری به عنوان یک نوع قرار مورد استفاده می کند. در واقع دادگاه می تواند در موقعیت هایی که مناسب می تواند برای متهم یا خوانده کفیل معتبر تعیین کند. بر اساس این قرارداد دادگاه می تواند نسبت به بازگشت و پاسخگویی متهم یا خوانده مطمئن شود. این مسئله را می توان مهمترین کارکرد کفالت و کفیل دانست.

کفالت و کفیل به چه معنی است؟ (3)
کفالت و کفیل به چه معنی است؟ (3)

کفالت و کفیل در قانون

کفالت و کفیل همانطور که گفتیم بر اساس ماده 734 قانون مدنی به عنوان یک قرارداد در نظر گرفته شده است. این قرارداد میان کفیل و مکفول له ( کفالتی که به نفع وی صادر شده است ) منعقد می شود. بنابراین کاملا مشخص است که مکفول ( شخص مورد کفالت ) تاثیری در این داستان نخواهد داشت. در کلام ساده تر این قرارداد نیازی به اجازه مکفول ندارد. این ها نکاتی است که یک وکیل تنظیم قرارداد به خوبی به آن آگاه است.

یکی از قواعد مهم قرارداد کفالت مشخص کردن وجه التزام است. در واقع وجه التزام به نوعی تضمین کننده مالی قرارداد است. بر این اساس اگر مکفول له به هر ترتیب متضرر شود به واسطه این وجه التزام ضرر او تا حدودی جبران می شود. در صورتی که این وجه در این قرارداد تعیین نشده باشد خود دادگاه و قانون این مسئله را بر اساس نوع پرونده و دعوی تعیین می کند.

دادگاه نیز برای تعیین کفیل به نوع پرونده و دعوی توجه می کند. بر اساس دعوی ( حقوقی یا کیفری ) و بر اساس میزان ضرر وارد شده دادگاه مشخص می کند که کفیل باید چه ویژگی هایی داشته باشد و از چه وجه التزامی استفاده کند. به طورمثال دادگاه غالبا از کفیل فیش حقوقی معتبر، سند ملکی یا دیگر اسناد مالکیت را می خواهد تا امکان کفالت را فراهم بیاورد. در این جا نیز مکفول نمی تواند نقشی داشته باشد. در کلام ساده تر نیازی به رضایت مکفول نیست.

نکته ای که وجود دارد این است که اگر مکفول نقشی در این قرارداد داشته باشد هیچ گونه مسئولیتی نسبت به کفیل نخواهد داشت. بنابراین در صورت متضرر شدن کفیل ( از دست دادن وجه التزام ) مکفول هیچگونه الزام قانونی در برابر بازپرداخت این وجه ندارد. اما اگر مکفول در جریان قرارداد حضور داشته باشد و رضایت خود را اعلام کند نسبت به کفیل این مسئولیت را برعهده می گیرد که در صورت متضرر شدن وی نسبت به پرداخت ضرر او اقدام کند و این مسئله یک الزام قانونی محسوب می شود.

کفالت و کفیل به چه معنی است؟ (2)
کفالت و کفیل به چه معنی است؟ (2)

انواع کفالت و کفیل در قانون

به طور کلی سه نوع قرارداد کفالت و کفیل در قانون پیش بینی شده است. این قراردادها عبارتند از دائم، موقت و موجل. قرارداد دایم کفالت و کفیل هیچ محدودیت زمانی ندارد و کفیل موظف است در هر زمان که مکفول له بخواهد، مکفول را به وی تسلیم نماید. قرارداد موقت در مدت زمان مشخصی به اتمام می رسد. به طور مثال گفته میشود که این کفالت برای دو سال است. به این نوع قرارداد کفالت و کفیل، قرارداد موقت گفته می شود. قرارداد موجل نیز با رسیدن به زمانی خاص ( از نظر تاریخی ) به اتمام می رسد. به طور مثال در قرارداد کفالت و کفیل ذکر می شود که در تاریخی مشخص این قرارداد به اتمام می رسد.

در خصوص دو قرارداد موقت و موجل با رسیدن تاریخ مقرر این قرارداد به اتمام می رسد. اما در خصوص قرارداد دائم، تنها با احقاق حقوق مکفول له و رضایت او به پایان می رسد. همچنین کفیل می تواند با تحویل مکفول به قانون یا مکفول له از این قرارداد خارج شود. همچنین با مرگ مکفول نیز این قرارداد به اتمام می رسد. این ها نکات مهمی بود که در باید در خصوص کفالت و کفیل به آن توجه داشته باشیم. نکته ای که باید بدانید این است که اگر می خواهید کفیل کسی شوید باید شرایط سخت آن را بپذیرید. پیشنهاد ما این است که پیش از این کار با یک وکیل حقوقی در این حوزه مشورت کنید و از تمام بار حقوقی و کیفری آن آگاه شوید. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که اساسا کفالت و کفیل یک قرارداد است. بنابراین این قرارداد خود به خود بار قانونی خاصی دارد. بنابراین مشورت با یک وکیل عملا می تواند به شما نشان دهد که چگونه با این بار قانونی کنار بیایید و به چه نکات مهمی باید توجه داشته باشید.

The post کفالت و کفیل به چه معنی است؟ appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *