آثار ورشکستگی بعد از صدور حکم

آثار ورشکستگی بعد از صدور حکم

آثار ورشکستگی چیست؟ آثار ورشکستگی چگونه اعمال می شود؟ آیا آثار ورشکستگی مثبت است؟ آیا آثار ورشکستگی منفی است؟ قانون چه آثار ورشکستگی در نظر گرفته است؟ آثار ورشکستگی بر اساس قانون چیست؟ آثار ورشکستگی بعد از صدور حکم چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص آثار ورشکستگی چیست؟ آیا آثار ورشکستگی حقوقی است؟ آثار ورشکستگی از جنبه کیفری چیست؟ آیا آثار ورشکستگی قابل تقلیل است؟ آثار ورشکستگی به چه مواردی بستگی دارد؟ فاکتورهای تعیین کننده آثار ورشکستگی چیست؟

آثار ورشکستگی یکی از مهمترین آثار در قانون تجاری محسوب می شود. در واقع می توان اینگونه گفت که مهمترین اثر صدور حکم ورشکستگی توقف فعالیت های تجاری تاجر یا شرکت تجاری است. به نوعی قانون بعد از صدور این حکم مانع از انعقاد هر نوع قرارداد تجاری توسط شخص می شود.

ما در ادامه قصد داریم این آثار را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار دهیم. در واقع می خواهیم بدانیم زمانی که یک تاجر یا شرکت تجاری اعلام ورشکستگی می کند چه شرایطی برای آن پیش می آید؟ آیا این ورشکستگی تبعات مثبتی هم می تواند برای وی داشته باشد؟ از طرف دیگر می دانیم که در برخی مواقع حکم ورشکستگی آثار و تبعات کیفری نیز دارد. می خواهیم بدانیم در چه صورت حکم ورشکستگی ماهیت کیفری پیدا کرده و چه مجازات هایی در پی دارد. با ما در ادامه همراه باشید.

آثار ورشکستگی بعد از صدور حکم (1)
آثار ورشکستگی بعد از صدور حکم (1)

آثار ورشکستگی از نگاه بنیادی

آثار ورشکستگی را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که با چند مفهوم مربوط به این حکم آشنا شویم. در واقع ابتدا ما باید بدانیم که ورشکستگی چیست و مربوط به کدام دسته از افراد می شود؟ در قانون تجاری ایران ورشکستی به حالتی گفته می شود که تاجر یا یک شرکت تجاری میزان بدهی بیش از درآمد و دارایی های خود داشته باشد. در واقع زمانی که یک شرکت تجاری یا یک تاجر توانایی بازپرداخت بدهی های خود را نداشته باشد تحت عنوان ورشکسته شناخته می شود.

در این تعریف دو مفهوم بسیار مهم وجود دارد که باید در خصوص آن صحبت کرد. اول این که باید بدانیم تاجر یا شرکت تجاری کیست و چه تعریفی دارد. مفهوم دیگری که باید بدانیم این است که قانون چه تعریفی از بدهی دارد. شناخت این دو مفهوم می تواند فهم ما را از ورشکستگی و به تبع آن از آثارش افزایش دهد.

به طور کلی بر اساس قانون تاجر کسی است که مشغول به فعالیت های بازرگانی و تجاری است. در واقع مهمترین ویژگی تاجر این است که عمده درآمد و سرمایه وی از طریق امور تجاری و بازرگانی باشد. شرکت تجاری نیز بر اساس قانون به شرکتی گفته می شود که به واسطه یک سرمایه معین و با هدف کسب درآمد از طریق اعمال تجاری و بازرگانی تشکیل شده باشد. شرکت تجاری به عنوان شخص حقوقی در قانون شناخته می شود. بنابراین آثار ورشکستگی به گفته یک وکیل حقوقی تنها می تواند برای تاجر یا شرکت تجاری باشد.

از طرف دیگر قانون الزام خاصی برای نوع بدهی در نظر نگرفته است. یعنی بدهی می تواند تجاری یا غیر تجاری باشد. در کلام ساده تر بدهی که باعث شود شخص ورشکسته اعلام شود می تواند مربوط به امور تجاری باشد و یا این که ربطی به این امور نداشته باشد. به طور مثال مهریه ای مانند مهریه نیز می تواند باعث صدور ورشکستگی شخص شود. تنها چیزی که در این خصوص اهمیت دارد این است که این بدهی مربوط به زمان حال باشد. در واقع یک بدهی که موعد آن برای چند ماه دیگر است نمی تواند در خصوص صدور حکم ورشکستگی تاثیری داشته باشد.

آثار ورشکستگی بعد از صدور حکم (2)
آثار ورشکستگی بعد از صدور حکم (2)

آثار ورشکستگی از منظر حقوقی

یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان می داند که ورشکستگی به جز در مواردی خاص و مشخص به عنوان یک دعوی حقوقی محسوب می شود. از این رو آثار ورشکستگی را عمدتا می توان در حوزه حقوقی مورد بررسی قرار داد. بر این اساس به آثار این حکم خواهیم پرداخت.

از مهمترین آثار ورشکستگی می توان حکم دادگاه بر حجر شخص ورشکسته دانست. در واقع با اثبات ورشکستگی تاجر یا شرکت تجاری این شخص ( حقیقی یا حقوقی ) اهلیت لازم برای انعقاد قرارداد ها را از دست می دهد. بنابراین این شخص نمی تواند نسبت به انتقال هیچ کدام یک از اموال خود اقدام کند و یا نمی تواند وارد هیچ قراردادی شود. از مهمترین آثار این حکم این است که عملا قراردادهایی که بعد از صدور حکم ورشکستگی یا اعلام زمان ورشکستگی منعقد شده باشد باطل اعلام می شود. چرا که اهلیت شخص از بین رفته است. بنابراین حتی اگر به واسطه این قرارداد سند رسمی نیز صادر شده باشد این سند باطل اعلام می شود. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

از دیگر آثار ورشکستگی می توان به این مسئله اشاره کرد که شخص ورشکسته امکان اقامه دعوی یا حضور در دعاوی ( بدون دستور قضایی ) را ندارد. یکی دیگر از مهمترین این آثار این است که گرچه بدهی های آینده در تعیین ورشکستگی شخص بی تاثیر است اما بعد از صدور حکم، تمامی بدهی های آینده به زمان حال منتقل شده و در دسته بدهی های شخص قرار می گیرد.

آثار ورشکستگی از منظر کیفری

در شرایطی مانند ورشکستگی به تقصیر و یا ورشکستگی به تقلب، ورشکستگی به عنوان جرم شناخته شده است. از این رو یک وکیل کیفری به خوبی می داند که در چنین شرایطی قانون سکوت نکرده و مجازات های خاصی را برای تاجر یا شرکت در نظر گرفته است. به طور کلی می توان اینگونه بیان کرد از آثار ورشکستگی به تقصیر حبس تعزیری از شش ماه تا دوسال در نظر گرفته است.

همچنین در صورتی که ورشکتسگی از نوع تقلب باشد، بدین معنی که تاجر یا شرکت تجاری بنا بر دلایلی به صورت تقلبی اعلام ورشکستگی کنند این فعل مجازاتی برابر با حبس تعزیری یک تا پنج سال در نظر گرفته شده است.

همانطور که می بینید آثار ورشکستگی نه تنها در بخش حقوقی بلکه در حوزه کیفری نیز تاثیرگذار است. از این رو بهتر است در این خصوص از یک وکیل با تجربه و مجرب استفاده کنید.

The post آثار ورشکستگی بعد از صدور حکم appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *