اعتبار معامله شفاهی در دادگاه

اعتبار معامله شفاهی در دادگاه

اعتبار معامله شفاهی در دادگاه چگونه است؟ اعتبار معامله شفاهی در دادگاه به چه مواردی بستگی دارد؟ مهمترین شرایط اعتبار معامله شفاهی در دادگاه چیست؟ برای اثبات اعتبار معامله شفاهی در دادگاه باید چه کار کرد؟ تعیین اعتبار معامله شفاهی در دادگاه نیازمند چه مدارکی است؟ مهمترین دلایل اعتبار معامله شفاهی در دادگاه چیست؟ اعتبار معامله شفاهی در دادگاه از نظر قانون چیست؟ اعتبار معامله شفاهی در دادگاه چگونه اثبات می شود؟ اعتبار معامله شفاهی در دادگاه چه تفاوتی با اعتبار معامله کتبی دارد؟ راه های اثبات اعتبار معامله شفاهی در دادگاه چیست؟ یک وکیل چه کارکردی در خصوص اعتبار معامله شفاهی در دادگاه می تواند داشته باشد؟

اعتبار معامله شفاهی در دادگاه یکی از انواع دعوی های حقوقی محسوب می شود. در واقع در این دعوی هدف این است که نشان داده شود معامله صورت گرفته به صورت شفاهی اعتبار قانونی دارد و می توان بر اساس آن اقداماتی را انجام داد. اگر بخواهیم کمی ساده تر توضیح دهیم اعتبار معامله شفاهی در دادگاه برابر با اعتبار یک قرارداد و معامله کتبی است. اما مسئله ای که وجود دارد این است که این معامله در اولین گام باید اثبات شود. در صورتی که معامله شفاهی اثبات شود می توان بر اساس همان اعتباری که یک معامله کتبی دارد از آن استفاده کرد. این نکته بسیار مهمی است که در خصوص اعتبار معامله شفاهی در دادگاه باید به آن توجه داشت.

مسئله دیگری که باید به آن توجه داشت این است که معامله بر اساس مفهوم مهمی به نام قرارداد شکل می گیرد. قرارداد یک مفهوم قانونی برای توضیح روابط انسانی است. در قرارداد مشخص می شود که هر کدام از طرفین بر اساس هدف مشترکی که دارند باید چه وظایفی را بر عهده بگیرند و چه تعهداتی را انجام دهند. این نکته بسیار مهمی است که در خصوص اعتبار معامله شفاهی در دادگاه نیز می تواند تاثیرگذار باشد. در واقع مرحله دیگر بعد از اثبات معامله شفاهی در خصوص اعتبار معامله شفاهی در دادگاه صحبت قرارداد آن است. در واقع همان قوانینی که در خصوص قراردادها وجود دارد در مورد معامله شفاهی نیز صدق می کند. از این رو در کنار اثبات معامله انجام شده، باید نشان دهیم که این معامله بر اساس قوانین قرارداد ها تدوین شده است. بعد از اثبات این موارد دادگاه دستورات لازم را بر اساس قرارداد اثبات شده صادر می کند. این تمام کاری است که یک وکیل در خصوص اعتبار معامله شفاهی در دادگاه می تواند برای ما انجام دهد.

اعتبار معامله شفاهی در دادگاه (1)
اعتبار معامله شفاهی در دادگاه (1)

اعتبار معامله شفاهی در دادگاه چگونه اثبات می شود؟

اعتبار معامله شفاهی در دادگاه به واسطه چهار روش اقرار، شهادت شهود، سوگند و علم قاضی قابل اثبات شود. در بین این روش ها مهمترین و بالاترین اعتبار را روش اقرار دارد. در واقع اگر خوانده به نحوی به اعتبار قرارداد و معامله اقرار کند دادگاه بر اساس این قرار معامله شفاهی را تایید می کند و بر اساس آن دستورات لازم را صادر می نماید.

اما اگر خوانده به انجام این معامله اقرار نکند. یعنی به نحوی آن را رد کند و یا حرفی در جهت تایید آن نزند، دادگاه سراغ سایر روش ها می رود. راه دوم برای اثبات اعتبار معامله شفاهی در دادگاه را می توان شهادت شهود دانست. ممکن است این قرارداد در حضور افرادی به صورت شفاهی منعقد شده باشد و یا شاهدی این قرارداد را شنیده باشد. با حضور این شهود در دادگاه و شهادت آن ها می توان انتظار داشت که اعتبار معامله شفاهی در دادگاه اثبات شود.

راه دیگری که خواهان می تواند بر اساس آن ادعای خود را اثبات کند این است که از دادگاه تقاضای سوگند کند. بدین ترتیب دادگاه در صورتی که راه دیگری برای اثبات اعتبار معامله شفاهی در دادگاه وجود نداشته باشد و خوانده نیز منکر این قرارداد باشد، دادگاه از خوانده می خواهد تا در جهت انکار قرارداد سوگند یاد کند. در این صورت اگر خوانده قبول کند و این سوگند را انجام دهد عملا خواهان هیچ ادعایی نمی تواند داشته باشد اما اگر خوانده سوگند را قبول نکند، عملا بدین معنی است که اعتبار معامله شفاهی در دادگاه تایید می شود و به نوعی بدین معنی است که خوانده به اعتبار این قرارداد و معامله اقرار کرده است.

اما روش آخر برای اثبات اعتبار معامله شفاهی در دادگاه علم قاضی است. در واقع علم قاضی بر تمامی این دلایل و روش ها اولویت دارد. قاضی می تواند از طرق مختلف این دعوی را بررسی کند. در واقع قاضی می تواند بر اساس شرایط و دلایل مختلف می تواند نسبت به تایید و یا رد اعتبار معامله شفاهی در دادگاه اقدام کند. مدارکی مانند فیش واریزی و یا پرینت مکالمه و … می تواند کارساز باشد.

اعتبار معامله شفاهی در دادگاه (2)
اعتبار معامله شفاهی در دادگاه (2)

اعتبار معامله شفاهی در دادگاه و الزام به تعهد شفاهی

بعد از اثبات اعتبار معامله شفاهی در دادگاه، قانون طرفین را نسبت به اجرای این قرارداد و معامله الزام می کند. به طور کلی قانون بر اساس ماده 10 قانون مدنی این الزام را انجام می دهد.

به طور کلی همانطور که بیان کردیم اعتبار معامله شفاهی در دادگاه در صورت اثبات برابر با اعتبار یک معامله و قرارداد کتبی است. بنابراین تنها با اثبات این نوع قرارداد می توان نسبت به اجرای آن از دادگاه درخواست حکم یا رای کرد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

نکته پایانی این است که اثبات اعتبار معامله شفاهی در دادگاه کار چندان ساده ای نیست. در واقع این مسیر بسیار سخت و پر پیچ و خم محسوب می شود. از این رو بهترین کار این است که در این مسیر از یک وکیل بخواهید تا در کنار شما حضور داشته باشد. بدین ترتیب این امکان وجود دارد که شما به عنوان خواهان بتوانید بر اساس مدارک و شواهد ارائه شده و به کمک وکیل اعتبار اعتبار معامله شفاهی در دادگاه اثبات کنید. توجه داشته باشید که وکیل انتخاب شده توسط شما باید تجربه خوبی در این زمینه داشته باشد. این مسیر به اندازه ای سخت و مبهم است که عملا تجربه کاری وکیل است که می تواند شما را از آن عبور دهد و باعث اثبات اعتبار آن شود.

The post اعتبار معامله شفاهی در دادگاه appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *