تقسیم ارث دختر مجرد

تقسیم ارث دختر مجرد در قانون

تقسیم ارث دختر مجرد چیست؟ تقسیم ارث دختر مجرد به چه معنی است؟ قاعده تقسیم ارث دختر مجرد چیست؟ در چه شرایطی امکان تقسیم ارث دختر مجرد ایجاد می شود؟ مهمترین نکات مربوط به تقسیم ارث دختر مجرد چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص تقسیم ارث دختر مجرد چیست؟ در چه شرایطی از تقسیم ارث دختر مجرد استفاده می شود؟ کدام دادگاه در خصوص تقسیم ارث دختر مجرد تصمیم گیری می کن؟ مهمترین شرایط مربوط به تقسیم ارث دختر مجرد چیست؟ نظر قانون در خصوص تقسیم ارث دختر مجرد چیست؟

تقسیم ارث دختر مجرد یکی از چالش های ابهاماتی است که در قانون وجود دارد. در واقع در خصوص تقسیم ارث دختر مجرد دو دیدگاه می تواند مورد بررسی قرار بگیرد. اولین دیدگاه این است که فرض کنیم دختر در حالت مجرد فوت کند، در این صورت سوالی که ایجاد می شود این است که وراث این فرد چه کسی یا کسانی خواهند بود و هر کدام چه نسبت از اموال را به ارث می برند. حالت دیگر این است که دختر در زمانی که ازدواج نکرده و مجرد است پدر یا مادر و یا دیگر افراد خانواده خود را از دست بدهد. در این صورت انحصار وراثت به چه شکلی صورت می گیرد و این دختر در کدام طبقه ارث قرار می گیرد؟

این ها مهمترین مواردی است که ما در این مقاله می خواهیم به آن بپردازیم. آن چیزی که باید بدانید این است که همه چیز در قانون ارث ایران بر اساس قوانین شرعی و اسلامی تدوین شده است. از این رو برای فهم درست و کارکرد بهتر در این حوزه باید بر این مفاهیم مسلط بود. به خاطر همین موضوع است که گفته می شود که یک وکیل حقوقی در این حوزه باید تسلط کافی در خصوص مسائل اسلامی و شرعی ارث داشته باشد. چرا که این موارد می تواند کارایی بسیار بالایی در دادگاه های حقوقی مربوط به ارث داشته باشد.

تقسیم ارث دختر مجرد (1)
تقسیم ارث دختر مجرد (1)

تقسیم ارث دختر مجرد و شناخت طبقات ارث

تقسیم ارث دختر مجرد را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که با طبقات ارث آشنا شویم. در واقع طبقات ارث به حالتی گفته می شود که اسلام و قانون مشخص کرده است که بر اساس آن ارث تقسیم می شود. قبل از بیان طبقات ارث به این نکته توجه داشته باشید که روابط به دو صورت سببی و نسبی تقسیم می شود. روابط نسبی همان روابطی است که بر اساس تولد و فامیلی ایجاد می شود و روابط سببی روابطی است که بر اساس عقد تعریف می شود.

طبقات تعریف شده برای ارث مواردی است که برای روابط نسبی مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید که اولویت با طبقه اول است. در صورتی که طبقه اول در بین وراث وجود نداشته باشد قانون به طبقه دوم رفته و در صورتی که افراد طبقه دوم وجود نداشته باشد ارث به افراد طبقه سوم خواهد رسید.

پدر، مادر، اولاد و نوه ها و نتیجه ها تا هر اندازه که پایین برود در طبقه اول ارث قرار می گیرد. اجداد تا هر قدر که بالا برود در طبقه دوم قرار می گیرد. افرادی مانند عمه و عمو، خاله و دایی و …. در طبقه سوم ارث قرار می گیرد. بر این اساس می توانیم بیان کنیم که اگر فردی فوت کند که دختری به عنوان اولاد داشته باشد، دختر وی در طبقه اول وراث قرار دارد و بر اساس قوانین ارث، درصدی از اموال را صاحب می شود.

تقسیم ارث دختر مجرد به عنوان وارث

در خصوص تقسیم ارث دختر مجرد اگر دختر مجرد به عنوان وارث شناخته شود شرایط خاصی در جهت تعیین درصد و سهم او در نظر گرفته می شود. به طور مثال اگر فرض کنیم فرد فوت شده پدر یا مادر دختر بوده یا فرض این که وارث دیگری درمیان نباشد، تمام اموال به دختر می رسد.

در صورتی که پدر یا مادر هیچ کدام در قید حیات نباشد اما همه وارثان دختر باشند ( خواه مجرد و یا ازدواج کرده ) در این صورت تمامی اموال بین آن ها تقسیم خواهد شد. حال اگر در این بین یک برادر وجود داشته باشد، برادر دو سهم بیشتر از دختر خواهد برد. در کلام ساده تر هر سهم پسر دو برابر سهم دختر در تقسیم ارث محسوب می شود.

توجه داشته باشید که برادر یا خواهر متوفی در طبقه دوم ارث قرار دارد. بنابراین اگر برادر یا خواهر یک دختر مجرد فوت کند در صورتی وی به عنوان وارث شناخته می شود که پدر و مادر متوفی زنده نباشد و وی از داشتن همسر یا اولاد بی نصیب باشد. در این صورت امکان وارث شناخته شدن دختر وجود دارد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در تقسیم ارث دختر مجرد به عنوان وارث مجرد یا متاهل بودن او هیچ تاثیری ندارد.

تقسیم ارث دختر مجرد (2)
تقسیم ارث دختر مجرد (2)

تقسیم ارث دختر مجرد به عنوان متوفی

تقسیم ارث دختر مجرد به عنوان متوفی نکته ای بسیار ریز و مهم دارد. همانطور که در طبقات ارث مشخص است اولاد و پدر و مادر در طبقه اول ارث قرار دارند. همچنین همسر نیز به عنوان یک وارث شناخته می شود. بنابراین در صورتی که دختر به صورت مجرد و بدون این که همسر یا فرزندی داشته باشد فوت کند عملا تنها پدر و مادر به عنوان وراث وی شناخته می شود.

در صورتی که پدر و مادر این دختر از دنیا رفته باشند اجداد و برادر و خواهر متوفی به عنوان وراث شناخته خواهد شد. از این نظر است که تقسیم ارث دختر مجرد به عنوان متوفی اهمیت دارد. به جز این تفاوت دیگری میان متاهل یا مجرد بودن دختر وجود ندارد.

با این حال پیشنهاد ما این است که در این مسیر از یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان با تجربه کمک بگیرید. این وکیل یه خوبی می داند که مسیر ارث و تعیین وراث میزان ارث آن ها یک مسیر پیچیده و نسبتا عجیب و غریب است. به طور مثال در صورت زنده بودن مادر شرایط ارث تغییر می کند. این ها نکاتی است که بهتر است از یک وکیل یا مشاور بخواهید برای شما توضیح دهد.

The post تقسیم ارث دختر مجرد appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *