دادخواست حکم رشد

دادخواست حکم رشد در حقیقت یک درخواست قانونی از طرف یک فرد به دادگاه می باشد. زمانی که فردی مشکل حقوقی دارد باید از طریق قانونی مشکل را پیگیری کرده و رفع کند. برای این کار ساز و کار قانونی در نظر گرفته شده است. در این صورت باید دادخواست تنظیم شده و به دادگاه تقدیم شود. در صورت پذیرش دادخواست از طرف دادگاه، روال اداری برای بررسی مشکل فرد آغاز می شود. دادخواست حکم رشد نیز یک درخواست حقوقی از جانب فرد یا وکیل وی برای دادن حکم رشد می باشد. در خصوص حکم رشد و مسائل مربوط به آن در ادامه بیشتر توضیح می دهیم.

چه کسی باید دادخواست حکم رشد را تنظیم کند؟

دادخواست حکم رشد فقط باید توسط افراد متخصص و حرفه ای تنظیم شود. دادخواست ها دارای وجه حقوقی هستند و باید مطابق با اصول حقوقی و قانونی تنظیم شده باشند. قطعا افرادی که سواد حقوقی ندارند نمی توانند به تنهایی دادخواست تنظیم کرده و به دادگاه مراجعه کنند. زیرا به احتمال بسیار زیاد دادخواست آن ها رد خواهد شد. زیرا دادخواست باید مطابق با اصول مشخصی تنظیم شده باشد؛ در غیر این صورت موضوع دادخواست بدون رسیدگی رد خواهد شد. در نتیجه اگر می خواهید دادخواست حکم رشد را به دادگاه ارائه بدهید با از کارشناس های حقوقی و وکلا کمک بگیرید. این افراد با توجه به داشت خققوی خود می توانند به خوبی دادخواست حکم رشد را تنظیم کنند.

دادخواست حکم رشد (1)
دادخواست حکم رشد (1)

چه مواردی در دادخواست حکم رشد ذکر می شود؟

امروزه با الکترونیکی شدن بسیار از امور و حذف شدن کاغذ بازی های اضافه تنظیم دادخواست نیز شکل الکترونیکی به خود گرفته است. در دادخواست حکم رشد به غیر از مشخصات باید محل زندگی و اقامت خواهان نیز مشخص باشد. همچنین باید خواسته به صورت دقیق و واضح و مطابق قانون در این دادخواست ذکر شود. اما بخش بسیار مهم در تنظیم این دادخواست حقوقی، ذکر ادله خواهان است. یعنی فردی که مدعی دریافت حکم رشد است باید ادله خود را در دادخواست ذکر کند. قطعا افرادی که دانش حقوقی ندارند نمی توانند ادله خود را مطابق با قانون بیان کنند. زیرا قانون زیر و بم های زیادی دارد که فقط کارشناس های حقوقی و وکلا با آن زیر و بم ها آشنایی دارند. این قسمت از دادخواست یعنی ذکر دلایل و ادله خواهان می تواند تاثیر بسیار مهمی در حکم صادر شده از طرف قاضی پرونده داشته باشد. در نتیجه به این قسمت از تنظیم دادخواست حکم رشد توجه ویژه ای می شود.

حکم رشد چیست؟

برای این که درک کنیم حکم رشد چیست باید با یک وسیله قانونی ساده آشنا شویم. در قانون برای افراد مختلف حقوقی در نظر گرفته شده است. اما به دلایل بعضی از افراد نمی توانند از این حقوق استفاده کنند. به طور مثال تمامی افراد می توانند نسبت به اموال خود اختیار تام داشته و اموالشان را مدیریت کنند. با این وجود قانون، کسانی که رشید محسوب نمی شوند را از مدیریت اموال خود و انجام امور مالی منع کرده است. این مورد قانونی برای این در نظر گرفته شده است که افراد مختلف وقتی هنوز سن کمی دارند اداره کردن اموال برایشان مشکل است و ممکن است موجب ضرر خودشان گردند. اما قانون استثنایی را در نظر گرفته است. آن استثنا امکان اعطای حکم رشد به افراد متقاضی می باشد. کسانی که محمد رشد را از جانب دادگاه دریافت می کنند؛ می توانند اداره اموالشان را در دست داشته باشند و اجازه انجام امور مالی را دارند.

منظور از رشد در قانون ایران

دادخواست حکم رشد برای افرادی تنظیم می شود که هنوز به سن رشد نرسیدند. اما باید بدانیم منظر از سن رشد چیست. به زبان ساده می توان گفت سن رشد در حقیقت همان سن ۱۸ سالگی می باشد. در بسیاری از کشور ها وقتی افراد به سن ۱۸ سالگی می رسند می توانند به صورت مستقل کار های مالی خود را انجام دهند. طبق قانون افراد از این سن به بعد توانایی تشخیص و درم امور مالی را دارند. اما قبل از سن ۱۸ سالگی اداره اموال فرد باید به دست ولی یا سرپرست قانونی وی باشد. می توان در صورت رسیدن به سن بلوغ اقدام به دریافت حکم رشد کرد. سن بلوغ برای دختران ۹ سال تمام قمری و برای پسران ۱۵ سال تمام می باشد. اگر پسر یا دختری به سن بلوغ نرسیده باشد نمی توان. از دادگاه تقاضای حکم رشد بکند.

آیا دادخواست حکم رشد فقط برای امور مالی می باشد؟

دادخواست حکم رشد و دادن این حکم به فرد فقط می تواند به او کمک کند تا امور مالی خود را شخصا انجام دهد. در انجام امور غیر مالی مانند ازدواج یا طلاق نیز ممکن است حکم رشد نیاز باشد.‌ هر چند ازدواج و طلاق جز امور مالی زندگی محسوب نمی شوند؛ اما هر دو آن ها به دلایل مثل نفقه و مهریه مرتبط با مسائل مالی هستند.

دادخواست حکم رشد (2)
دادخواست حکم رشد (2)

پس از تنظیم دادخواست حکم رشد چه اتفاقی می افتد؟

دادخواست حکم رشد برای فردی صادر می شود که می خواهد اداره اموال خود را در دست بگیرد. بعد از تنظیم دادخواست حکم رشد، و پرداخت هزینه های لازم این دادخواست به عنوان یک پرونده قضایی تقدیم دادگاه می شود. در نتیجه وقتی برای رسیدگی به این پرونده تعیین خواهد شد. خواهان باید همراه با وکیل خود در این جلسه شرکت کند. حضور وکیل در جریان رسیدگی پرونده بسیار اهمیت دارد. زیرا وکلا با توجه به اشرافی که به قانون دارند می توانند بسیار کمک کننده باشند. در جلسه دادگاه قاضی ادعا ها و اسناد و مدارک ارایه شده را بررسی می کند.

چه سوالاتی در بررسی پرونده حکم رشد از فرد خواهان پرسیده می شود؟

معمولا در این دادگاه از فرد خواهان سوالاتی از جانب قاضی پرونده پرسیده می شود. این سوالات بیشتر جنبه مالی دارند و قاضی به کمک آن ها سعی می کند متوجه شود که فرد خواهان حکم رشد تا چه اندازه با مسائل مالی آشنایی داشته و می تواند اموال خود را مدیریت کند. به طور مثال از افراد در خصوص قیمت روز برخی اجناس سوال پرسیده می شود. یا از آن ها می خواهند شرح دهند با مقدار پول مشخصی چه کار هوایی انجام می دهند.

The post دادخواست حکم رشد appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *