دادخواست صدور اجراییه چک

منظور از دادخواست صدور اجراییه چک چیست؟

یکی از مراحلی که برای وصول چک از طریق مراجع قانونی بسیار مهم و ضروری است، ارائه دادخواست صدور اجراییه چک است. توجه داشته باشید که انجام این مراحل بلافاصله بعد از وصول نشدن چک امکان پذیر نمی باشد. به این دلیل که گذراندن مراحل قانونی و بررسی های اولیه توسط مراجع قانونی امری طبیعی است و جزوی از این پروسه به شمار می رود.

در تعریف چک می توان از آن به عنوان سندی تجاری یاد کرد، که در دسته مستندات قانونی قرار گرفته و تمامی اطلاعاتی که در آن درج شده، قابل استناد در مراجع قضایی می باشد. بنابراین قانون گذاران برای آن قوانینی وضع کرده اند تا نتوان از آن سوء استفاده کرد.

دادخواست صدور اجراییه چک یکی از این موارد است که برای آن قوانینی در نظر گرفته شده، تا با افراد خاطی برخورد شود. یکی از مهمترین مسائل که در رابطه با صدور چک وجود دارد، عدم وجود مبلغ کافی در حساب چک صادر شده می باشد. با توجه به قوانین در نظر گرفته شده، قانون موظف است تا از حق و حقوق دارنده چک در برابر صادر کننده آن دفاع کند. در نتیجه با توجه به قوانین مختلف در رابطه با صدور چک می توان نسبت به دریافت حق و حقوق صاحب چک اقدام کرد.

برای ارائه دادخواست صدور اجراییه چک در قانون اساسی، سه روش وجود دارد. با استفاده از این قوانین دارنده چک می تواند با اتکا به مراجع قانونی حق و حقوق خود را از صادر کننده آن پس گیرد.

دادخواست صدور اجراییه چک (2)
دادخواست صدور اجراییه چک (2)

روش ثبتی برای دادخواست صدور اجراییه چک

برای دادخواست صدور اجراییه چک سازمان اسناد رسمی کشور به عنوان یکی از مراجع قانونی، اقدامات لازم را برای وصول چک انجام خواهد داد. اصطلاحا در این روش چک مورد اجرا قرار داده خواهد شد، که به آن روش ثبتی نیز گفته می شود. دارنده چک ابتدا باید به بانک مراجعه کرده و گواهی عدم وصول چک را برای بانک و یا یکی از دفاتر اسناد رسمی محلی که چک صادر شده، دریافت کند تا بتواند آن را به اجرا بگذارد.

در این مرحله از دادخواست صدور اجراییه چک، دادگاهی تشکیل نخواهد شد. پس از دریافت این سند، دفتر اسناد رسمی باید براساس اموال صادر کننده چک، نسبت به صدور مبلغ آن اقدامات لازم را انجام دهد. این روش تا حدودی هزینه بردار است، اما نسبت به سایر روش های حقوقی، سریعتر انجام می شود. در صورتی می توان از این روش استفاده کرد که صادر کننده چک، اموالی برابر با مبلغ چک داشته باشد. در پایان حدود پنج درصد از مبلغ چک، توسط سازمان اسناد رسمی کشور، به عنوان حق الزحمه دریافت می شود.

روش کیفری برای وصول چک

افراد باید توجه داشته باشند که در روش کیفری به چک وصول نشده، از نظر کیفری نگاه می شود. در دادگاه کیفری، دادخواست صدور اجراییه چک ارائه می شود، اما با صدور آن نمی توان برای وصول چک اقدام کرد. در این دادگاه تنها مجازات کیفری برای صاحب چک در نظر گرفته می شود و صاحب چک با محدودیت هایی از جمله دریافت دسته چک مواجه خواهد شد.

روش حقوقی برای دریافت درخواست صدور اجراییه چک

در روش سوم برای دادخواست صدور اجراییه چک، پس از مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می توان نسبت به ثبت دادخواست اقدام کرد. توجه داشته باشید که در این روش، برای رسیدن به نتیجه زمان بیشتری صرف خواهد شد. یکی از مزیت های آن نیز عدم وجود محدودیت هایی است که در روش ثبتی با آن مواجه هستیم.

در این روش دادخواست صدور اجراییه چک، افراد می توانند علاوه بر وصول چک، تمامی هزینه های وکالت، دادرسی و… را نیز دریافت کنند. بنابراین شخص باید به بانک مربوطه مراجعه کرده و گواهی عدم وصول چک را دریافت کند. از دیگر مزیت های این روش امکان پیگیری ضامن می باشد. لازم به ذکر است که این مراحل در روش ثبتی قابل اجرا و پیگیری نیست.

در این روش نیاز به ارائه دادخواست صدور اجراییه چک به دادگاه را دارید و دادگاه مورد نظر نسبت به تمامی اقدامات رای صادر خواهد کرد.

دادخواست صدور اجراییه چک (1)
دادخواست صدور اجراییه چک (1)

شیوه نوشتن دادخواست صدور اجراییه چک

فرم دادخواست صدور اجراییه چک مشابه تمامی دادخواست های قانونی است. این دادخواست نیز از مواردی همچون خواهان، خوانده، شرح دادخواست و مدارک مورد نیاز تشکیل می شود. صاحب چک و یا شاکی، خواهان محسوب می شود و خوانده صاحب حساب و یا صادر کننده چک است.

به همراه دادخواست صدور اجراییه چک باید تمامی مدارک درج شده در پرونده ذکر و ارائه شود. مدارک مورد نیاز برای دریافت دادخواست عبارتند از:

کپی چک

کپی گواهی که توسط بانک برای عدم وصول چک صادر شده است

کپی از وکالت نامه در صورت داشتن وکیل

یکی از نکات مهم و اساسی شرح دادخواست صدور اجراییه چک می باشد و برای نوشتن آن باید آشنایی کافی نسبت به قوانین داشته باشید. دانستن قوانین به شما این اطلاعات را می دهد که چه موقع می توانید نسبت به دریافت دادخواست اقدام کنید. به طور مثال باید بدانید که اگر چک دارای شرط و شروط مشخصی می باشد و یا برای تضمین صادر شده، امکان صدور دادخواست وجود نخواهد داشت.

بنابراین باید دادخواست اجراییه صدور چک را جدی گرفته و نسبت به کسب اطلاعات در مورد قوانین مرتبط با آن توجه کنید. لازم به ذکر است که در دادگاه تنها می توان برای چک های صیاد، تقاضای دادخواست صدور اجراییه چک بدون طرح دعوا داشت. شرایط چک از این قرار است:

چک نباید تضامنی باشد (جهت تضمین صادر نشده باشد)

وصول مبلغ چک نباید مشروط باشد

هیچگونه گواهی نسبت به عدم پرداخت مبلغ چک به درخواست صاحب آن صادر نشده باشد.

شرایط مورد نیاز جهت صدور اجراییه چک از این قرار است:

چک صیاد و یا مشمول سامانه صدور الکترونیکی باشد

مطابقت امضای روی چک صادر کننده آن با نمونه ای که از قبل در بانک تعیین شده است

دریافت گواهی بانک مبنی بر عدم پرداخت مبلغ، که مطابق قانون مهر و امضا شده باشد و دارای کد رهگیری باشد. توجه داشته باشید، در صورتی که گواهی مورد نظر فاقد مهر و کد رهگیری باشد، به آن رسیدگی نخواهد شد.

The post دادخواست صدور اجراییه چک appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *