لایحه اعتراض به هیات حل اختلاف کارگر و کارفرما

بررسی لایحه اعتراض به هیات حل اختلاف کارگر و کارفرما

در صورت بروز اختلاف بین کارگر و کارفرما، وظیفه رسیدگی به اختلافات با چه هیاتی خواهد بود؟ آیا امکان اعتراض به هیات حل اختلاف کارگر و کارفرما وجود دارد؟ نحوه نگارش لایحه اعتراض به هیات حل اختلاف کارگر و کارفرما چگونه است؟ با افزایش کارگران و بروز مشکلات متعدد بین کارگر و کارفرما، هیات مخصوصی برای رسیدگی به اختلاف این دو گروه تشکیل شد. پس از گذشت مدتی توجه به لایحه اعتراض به هیات حل اختلاف کارگر و کارفرما، افزایش یافت. تا جایی که نحوه نگارش لایحه مذکور نیز اهمیت بسزایی پیدا کرد. پس از این آگاهی از قانون کار در این خصوص اهمیت یافت چرا که خلاء های موجود در گذشته را برطرف می کرد و سبب حل و فصل بسیاری از مشکلات می شد.

امروزه بخش اعظمی از قوانین در قراردادهای بین کارگر و کارفرما مورد توجه قرار نمی گیرد و همین موضوع سر منشاء بسیاری از مشکلات بین کارگر و کارفرما شده است. اختلافات موجود در بیشتر موارد مربوط اجرا یا عدم اجرای قانون کار می باشد. با این وجود در اداره های کار قراردادهای خاصی وجود دارند که با استفاده از بندهای تعیین شده مورد استفاده قرار می گیرند. قراردادهای موجود در اداره کار به عنوان موافقت نامه هایی شناخته می شوند که در شرایط خاصی بین کارگر و کارفرما تنظیم خواهند شد. مراجع رسیدگی به اختلافات بین کارگر و کارفرما، اداره های کار و رفاه اجتماعی هستند.

مراحل حل اختلاف بین کارگر و کارفرما

حل اختلاف بین کارگر و کارفرما مراحل مختلفی دارد که هر کدام را به ترتیب مورد بررسی قرار می دهیم‌. در وهله اول سازش بین کارگر و کارفرما مطرح خواهد شد. این سازش می تواند مستقیم و بین کارفرما،کارگر یا کارآموز باشد‌. به علاوه سازش با نمایندگان هر یک از آنها نیز امکان پذیر خواهد بود.

در وهله دوم چنانچه سازش مستقیم با موفقیت همراه نبود، برقراری سازش بین کارفرما و کارگر در نزد شورا مطرح خواهد شد. در شرایطی که شورای کار تشکیل نشده باشد، هیات های حل اختلاف وظیفه رسیدگی به مشکلات را بر عهده خواهند گرفت. رسیدگی به اختلافات مذکور به دو صورت انجام می پذیرد. در ابتدا رسیدگی در مرحله بدوی خواهد بود. در مرحله بعد نیز در صورت وجود اعتراض و ارائه لایحه اعتراض به هیات حل اختلاف کارگر و کارفرما، رسیدگی در مرحله تجدیدنظر صورت می پذیرد.

لایحه اعتراض به هیات حل اختلاف کارگر و کارفرما (1)
لایحه اعتراض به هیات حل اختلاف کارگر و کارفرما (1)

نحوه ارائه لایحه اعتراض به هیات حل اختلاف کارگر و کارفرما

پس از ارائه دادخواست توسط فرد یا نماینده او، رسیدگی انجام خواهد گرفت. دادخواست مذکور به واحد کار و امور اجتماعی ارائه می شود. در مرحله تنظیم لایحه اعتراض به هیات حل اختلاف کارگر و کارفرما، مشخصاتی در نظر گرفته می شود که باید قید شوند. این مشخصات شامل نام، نام خانوادگی، محل اقامت شخص و نام پدر خواهد بود. چنانچه کارگر خواهان رسیدگی باشد، نوع شغل و سابقه کار قید می شود. سپس مشخصات خوانده که در مثال فوق کارفرما است، قید می شود. پس از آن موضوع شکوائیه نیز بیان خواهد شد.

مستند قانونی حل اختلاف بین کارگر و کارفرما

مطابق ماده 158 از قانون کار، متن لایحه اعتراض به هیات حل اختلاف کارگر و کارفرما امضا می شود. سپس پس از بررسی اوراق و تشکیل شدن پرونده، هیات تشخیص مستندات را بررسی می کند‌. بعد از تشکیل شدن پرونده و استفاده از نظرات، رای صادر خواهد شد‌.

حضور چه کسانی در بررسی لایحه اعتراض به هیات حل اختلاف کارگر و کارفرما، ضرورت خواهد داشت؟

برای بررسی لایحه اعتراض به هیات حل اختلاف کارگر و کارفرما، حضور یک نماینده از سوی کانون انجمن صنفی مخصوص کارفرمایان و یک نماینده از طرف وزارت کار و امور اجتماعی ضرورت خواهد داشت.

نحوه اعتراض به رای هیات رسیدگی

اگر اعتراض به رای در مرحله بدوی باشد، مهلت پانزده روزه ای برای معترض در نظر گرفته خواهد شد. چنانچه پس از گذشت این مدت اعتراضی صورت نگرفته باشد، رای صادر شده قطعی خواهد شد. چنانچه پس از گذشت مهلت مذکور و قطعیت یافتن رای، یکی از طرفین اعتراض داشته باشد، مهلت سه ماهه ای را در نظر می گیرند تا امکان اعتراض وجود داشته باشد. اگر بعد از قطعیت پیدا کردن رای، طرفین اعتراض داشته باشند برای افراد خارج از کشور شش ماه مهلت برای اعتراض تعیین شده است. هر یک از طرفین که به رای صادره اعتراض دارند، می توانند در دیوان عدالت اداری نسبت به پرونده فرجام خواهی نمایند. پس از رسیدگی به درخواست مذکور، نتیجه ابلاغ خواهد شد.

شرایط بررسی لایحه اعتراض

گاهی اوقات شرایطی وجود خواهد داشت که کارگر و کارفرما در انجام وظایف خود قصور دارند. در صورتی که یکی از طرفین اقدام‌ به طرح شکایت از طرف دیگر نماید می توان به استناد مدارک و مستندات رای صادر شده از دادگاه بدوی را تغییر داد. در حالتی که کارفرما ورشکستگی خود را اعلام کند و از پرداخت حقوق و مطالبات کارگران خودداری نماید، کارگران حق شکایت را خواهند داشت‌.

لایحه اعتراض به هیات حل اختلاف کارگر و کارفرما (2)
لایحه اعتراض به هیات حل اختلاف کارگر و کارفرما (2)

موارد ارائه دادخواست تجدیدنظر

در موارد ذیل امکان ارائه دادخواست تجدید نظر و نگارش لایحه اعتراض به هیات حل اختلاف کارگر و کارفرما وجود خواهد داشت. به عنوان مثال چنانچه عملکرد طرفین دعوا یا یکی از آنها درست تشخیص داده نشود، امکان ارائه دادخواست تجدیدنظر وجود دارد. علاوه بر این اگر مدارک و مستندات ارائه شده عادلانه نباشید نیز می توان دادخواست تجدیدنظر را ارائه داد. به علاوه چنانچه طرفین تصور کنند که به حق و حقوق واقعی خود نرسیده اند و در حق آنها اجحاف شده است، می توانند دادخواست تجدید نظر را ارائه دهند.

اختیارات هیات اختلاف در بررسی لایحه اعتراض به هیات حل اختلاف کارگر و کارفرما

تمام اختلافاتی که در خصوص کار موقت، اختلافات فردی کارگر و کارفرما، عدالت در پرداخت حقوق و مزایا، اختلافات طبقه بندی مشاغل و… وجود دارد، در هیات اختلاف بررسی و رسیدگی می شود. بهتر است در صورت بروز مشکل یا آگاهی از قصور طرف مقابل، با یک وکیل خوب یا مشاور حقوقی با تجربه مشورت کنید. با توجه به اینکه نگارش لایحه اعتراض به هیات حل اختلاف کارگر و کارفرما، نیازمند دقت و آگاهی از قانون کار می باشد، پیش از تنظیم دادخواست از صحت اطلاعات خود اطمینان حاصل فرمایید.

The post لایحه اعتراض به هیات حل اختلاف کارگر و کارفرما appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *