لایحه در خصوص جیب بری

لایحه در خصوص جیب بری، مربوط به سرقت مستقیم از افرادی است که در آن کیف پول و یا محتویات داخل جیبشان به سرقت می رود. سرقت یکی از بزهکاری های مرسوم در جوامع است و جیب بری نیز یکی از انواع این سرقتهاست. بر خلاف بسیاری از سرقتها که در آن سارقین به دنبال مکانی خالی و خلوت هستند، اماکن شلوغ و پر ازدحام مناسب سرقت برای جیب برها می باشد. اماکنی نظیر مترو، اتوبوس، بانکها، بازار و خیابانهای شلوغ، کعبه آمال جیب برها است. جیب بری اشیایی مانند تلفن همراه، جواهرات و زیورآلات و هر چیز با ارزشی که همراه مالباخته می باشد را نیز شامل می شود. جیب برها نسبت به سایر سارقین از دقت و سرعت عمل بالایی برخوردارند. آنان اغلب با تنه زدنهای تصنعی طعمه های خود را مورد سرقت قرار می دهند. در ادامه، برای توضیح بیشتر لایحه در خصوص جیب بری لازم است اشاره مختصری در مورد جرم سرقت داشته باشیم.

لایحه در خصوص جیب بری (2)
لایحه در خصوص جیب بری (2)

سرقت و تاثیر گذشت شاکیان در مختومه شدن پرونده

بر خلاف سایر سرقتها، پرونده سرقتهای جیب بری تا مبلغ 20 میلیون تومان برای بار اول و آنهم به شرط نداشتن سابقه کیفری، می تواند با اعلام رضایت شاکی بسته شود. اما در صورت تکرار جرم، مسئله اینگونه نخواهد بود و سارقان با مجازاتهای شدیدتری مواجه خواهند شد. لازم است در این خصوص لازم است بدانیم که سرقتها بر اساس رضایت شاکیان بر دو نوع قابل تفکیک هستند.

1- سرقت هایی که در آن شاکی با اعلام رضایت خود و قبل از اینکه کار به دادگاه برسد، پرونده سرقت مختومه می شود. در اینگونه موارد، نیازی به لایحه در خصوص جیب بری وجود ندارد.

2- سرقت هایی که به واسطه جنبه عمومی و کیفری سرقت، علیرغم گذشت شاکی، پرونده به دادگاه ارسال می شود. در صورت ارجاع پرونده به دادگاه و اعلام رضایت شاکی، فقط امکان تخفیف در مجازات برای فرد جیب بر میسر است.

لایحه در خصوص جیب بری و مجازاتهای قانونی آن

همانطور که در بالا اشاره شد، در صورت فقدان سابقه کیفری، اعلام رضایت شاکی و در صورتی که مبلغ سرقت سارق زیر 20 میلیون تومان باشد، سارقان با قید تعهد آزاد می شوند و دیگر نمیتوان لایحه در خصوص جیب بری برای آنها تنظیم نمود و لذا پرونده آنها به دادگاه ارسال نمی گردد. اما اگر یکی از سه شرط بالا وجود نداشته باشد، پرونده به دادگاه ارجاع می شود. در مواردی هم که حتی شاکی اعلام رضایت نماید و مبلغ بیش از 20 میلیون تومان باشد و یا سارق دارای سابقه کیفری باشد، پرونده به دادگاه ارسال خواهد شد. حال به ذکرمواد قانونی مجازات اینگونه سرقتها می پردازیم.

1- ماده 653 قانون مجازات اسلامی در فصل بیست و یکم، مجازات راهزنی در راهها و جاده ها را، 3 تا 15 سال زندان و تحمل 74 ضربه تازیانه عنوان کرده است. البته این مجازات مربوط به جاده و راههای مواصلاتی بیرون از شهرهاست که با عنوان راهزنی از آن یاد می شود.

2- لایحه در خصوص جیب بری و ماده 160 قانون مجازات اسلامی مربوط به تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده مصوب سال 1375. در خصوص مجازات جیب بری که مختص اماکن شلوغ بوده و اکثر مواقع در درون شهرها اتفاق می افتد، قانونگذار مجازات زندان از 1 تا 5 سال و تحمل 74 ضربه تازیانه را منظور نموده است.

3- حال ممکن است که علاوه بر سرقت و جیب بری، بحث آزار و ایجاد ضرب و شتم و وارد ساختن آسیبهای روحی و بدنی به مالباخته هم وجود داشته باشد. در این موارد علاوه بر لایحه در خصوص جیب بری، قانونگذار نیز در فصل بیست و یکم قانون مجازات اسلامی و در ماده 652 آن، مجازات هایی برای اینگونه موارد لحاظ کرده است. مطابق این ماده قانونی، اگر سرقت با سلاح گرم یا سرد صورت بگیرد (جیب بری هم جزء همین مورد است) و موجب وارد ساختن آسیبهای جسمی و روحی به مال باخته باشد، سارق به تحمل 74 ضربه تازیانه و همچنین حبس بین 3 ماه تا 10 سال، محکوم می شود. در صورت ایجاد جراحت، مجازات این مورد جدا از مجازات سرقت اعمال خواهد شد. لازم به ذکر است آسیب رسانی روحی و جسمی مطابق قانون می تواند شامل حتی یک سیلی زدن کوچک و تهدید مالباخته نیز بشود.

لایحه در خصوص جیب بری (1)
لایحه در خصوص جیب بری (1)

آیا جیب بر می تواند مشمول عفو قانونی شود؟

لایحه در خصوص جیب بری زمانی میتواند تنظیم گردد که شروط لازم برای آزادی مجرم وجود نداشته باشد. بنابراین چنانچه سارقی برای بار اول دچار جرم جیب بری شده و مبلغ سرقتی هم کمتر از 20 میلیون تومان بوده و همچنین سابقه کیفری در این خصوص هم نداشته باشد با شرط رضایت شاکی، میتواند مشمول عفو قانونی قرار گرفته و آزاد گردد. در واقع قاضی با اظهار ندامت سارق از انجام جرم مرتکب شده، می خواهد او مورد عفو قرار دهد. ضمن اینکه شاید وی در سرقت دچار فریب و خطا گشته و لذا با بخشش مشروط، وی را مورد رأفت قرار میدهد. پس تحت شرایط توضیح داده شده، احکام چنین سارقانی می تواند با نظر قاضی پرونده و تحت شرایط گفته شده، تعلیق گردد. لازم به ذکر است وجود چنین تعلیقی مشروط به عوامل دیگری هم میباشد. از جمله اینکه سارق جیب بر اگر همدستانی دارد، آنها را معرفی کند و عین مال مسروقه و یا مبلغ خسارت آن را به مالباخته برگرداند تا رضایت شاکی جلب شود.

نکات امنیتی که باید در مراکز پر ازدحام به آن توجه کرد

چنانچه به نکات امنیتی و مراقبتی زیر توجه شود، دیگر نیازی به ارائه لایحه در خصوص جیب بری نخواهید داشت. عدم احتیاط در نگهداری از اموال خود و سهل انگاری در مراقبت از آنها، بهترین موقعیت را برای جیب برهای حرفه ای فراهم می آورد تا در کسری از ثانیه جیب و کیف شما را چنان بربایند که خود تا ساعتها متوجه آن نشوید. حال به نکات مراقبتی زیر توجه کنید.

از گذاشتن کیف پول در جیب عقب شلوار خود بشدت پرهیز کنید.

هرگز نگذارید کسی محتویات داخل کیف شما را ببیند.

در اماکن شلوغی مثل بانکها، اتوبوسهای عمومی و مترو، بیشتر از سایر اماکن مراقب وسایل خود باشید. جیب برها در این اماکن بیشتر دیده می شوند.

همواره کیف محتویات وسایل خود را با دستی که نزدیک به دیوار است حمل کنید تا مورد سرقت جیب برها و کیف قاپهای موتورسوار واقع نشوید.

در هنگام رانندگی و در زمانی که توقف دارید، شیشه اتومبیل خود را کاملا باز نگذارید.

The post لایحه در خصوص جیب بری appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *