لایحه در خصوص خلع ید ملک مشاع

لایحه در خصوص خلع ید ملک مشاع و نحوه نگارش آن، مبحث حقوقی مهمی است. در دعوی خلع ید صاحب مال غیر منقول علیه شخص دیگری اقامه دعوی می کند. به عنوان مثال الف خانه ب را به صورت غیر قانونی تصرف کرده است. در این صورت ب می تواند علیه الف اقامه دعوی نماید. نحوه تنظیم دادخواست و طرح دعوی در رابطه با خلع ید ملک مشاع نیازمند تخصص و اطلاعات کافی می باشد. در چنین شرایطی صاحب مال به دادگاه مراجعه کرده و دعوی خلع ید را علیه غاصب طرح خواهد کرد.

شرایط طرح دعوی

برای طرح دعوی خلع ید ملک مشاع، شرایطی لازم است که در ادامه آنها را بررسی می کنیم. در ابتدا مالک سند ملک خود را به دادگاه ارائه خواهد کرد. بر اساس سند مذکور مالکیت ملک قابل اثبات خواهد بود‌. در این حالت دعوی مذکور به دو صورت قابل طرح است. یکی از جنبه های آن حقوقی و جنبه دیگر کیفری خواهد بود‌. در دعوی عدوانی نیز صرف اثبات سابقه تصرف کفایت خواهد کرد. به بیانی ساده نیازی به اثبات مالکیت ملک نخواهد بود ولی در تصرف های عدوانی کیفری اختلاف نظر وجود دارد. برخی از افراد سبق تصرف را شرط لازم دانسته اما برخی دیگر مالکیت را مورد توجه قرار می دهند.

لایحه در خصوص خلع ید ملک مشاع (1)
لایحه در خصوص خلع ید ملک مشاع (1)

شیوه طرح دعوا خلع ید ملک مشاع

اعمال غاصب به دو صورت انجام می شود. روش اول مربوط به مواردی خواهد بود که از همان ابتدا ملک مذکور بدون اذن گرفتن از مالک تصرف شده باشد. روش دوم حالتی می باشد که متصرف از ابتدا اذن تصرف را از مالک گرفته است اما بعد از مدتی تصرف رو ادامه می دهد. در مورد املاک مشاع اوضاع کمی متفاوت خواهد بود. در این شرایط دعوی خلع ید زمانی مطرح خواهد شد که یکی از مستاجرین یا مالکین بدون اجازه گرفتن از صاحب ملک یا دیگر شرکا اعمالی را در ملک مذکور انجام دهد.

به عنوان مثال در بخشی از حیاط، پرورش گل و گیاه انجام شود. علاوه بر این حالتی دیگر نیز قابل تصور خواهد بود. تصور کنید یکی از مالکان سهم بیشتری را از ملک مذکور، در اختیار خودش قرار دهد. در حالت دیگری نیز ملک مذکور متعلق به سه نفر می باشد‌. هر سه مالک تصمیم می گیرند که ملک مذکور را به یک نفر اجاره دهند. پس از گذشت مدت زمان اندکی، مستاجر اجاره یکی از شرکا را پرداخت نمی کند و یا برخلاف توافق موجود در قرارداد استفاده های دیگری از ملک خواهد کرد.

نکات مهم در خصوص دعوی خلع ید ملک مشاع

مستند قانونی موجود در خصوص خلع ید ملک مشاع، ماده چهل و سه از قانون اجرای احکام مدنی خواهد بود. دعوای مذکور در دسته دعاوی مالی قرار می گیرد. دادگاه صالح برای رسیدگی به این دعوا، دادگاه محل وقوع ملک خواهد بود. نحوه اجرای خلع ید مشاع نیز به این حالت خواهد بود که ملک مذکور از تصرف تمام مالکان خارج خواهد شد و اجازه تصرف ملک تا زمان توافق تمام مالکان به هیچ کس داده نمی شود. هزینه لازم برای طرح دعوی خلع ید ملک مشاع، مطابق با قیمت منطقه ای ملک تعیین می شود. در شرایطی که دعوی خلع ید ملک، موجب پایان بخشیدن به اختلافات نشود، شرکا می توانند ملک مشاع را به فروش رسانند.

در قانون، فقط در ماده چهل و سه از قانون اجرای احکام مدنی از واژه خلع ید استفاده شده است. با تمام این تفاسیر از ماده 309 نیز می توان مقررات ناظر به این موضوع را استنباط کرد. در خلع ید املاک مشاع، عدم رضایت مالک از اعمالی مطرح است که بر روی ملک توسط دیگری صورت گرفته است. دعوی خلع ید ملک مشاع فقط در خصوص اموال غیر منقول می باشد و برای اموال منقول کاربردی نخواهد داشت. خواهان می تواند دادخواست مطالبه اجرت المثل را نیز به دادگاه تقدیم نماید. طی این دادخواست مبلغی از متصرف برای مدت زمانی که ملک در تصرف و مورد استفاده وی بوده است کسر خواهد شد.

تقسیم بندی دعوی خلع ید

دعاوی خلع ید ملک مشاع به سه دسته تقسیم می شوند. در دسته اول خلع ید به معنای اخص کلمه مطرح خواهد شد. در معنای دوم تخلیه ید مورد توجه قرار می گیرد و در دسته سوم نیز تصرف های عدوانی و یا دعاوی ممانعت از حق مطرح می شود. در مواردی که حکم دادگاه بر علیه شخص متصرف باشد، از تمام ملک مذکور خلع ید به عمل خواهد آمد. در عین حال تصرف کسی که محکوم شده است شامل مقررات مشاعات خواهد بود.

نکته دیگری که بیان آن ضروری به نظر می رسد این است که خواهان دعوی خلع ید ملک مشاع، حتما باید مالک ملک باشد. از طرفی خوانده نیز باید تصرفات غاصبانه و غیر قانونی انجام داده باشد وگرنه دعوا مذکور بی نتیجه خواهد بود. چنانچه پرونده دعوا در دادگاهی مطرح شود که محل ملک نباشد، دادگاه مذکور حکم عدم صلاحیت را صادر خواهد کرد. در این شرایط دعوا باید در دادگاه صالح مطرح شود. جهت جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه بهتر است پیش از شروع روند رسیدگی و طرح شکایت، با یک وکیل یا مشاور حقوقی خوب مشورت کنید.

لایحه در خصوص خلع ید ملک مشاع (1)
لایحه در خصوص خلع ید ملک مشاع (1)

نکات لازم جهت نوشتن لایحه

یکی از بخش های مهم در روند رسیدگی به دعوی خلع ید ملک مشاع، نوشتن لایحه ای خوب و قوی می باشد. لازمه نگارش لایحه در خصوص خلع ید ملک مشاع، استفاده از اطلاعات و جزییات مهم پرونده می باشد. علاوه بر این استفاده از قوانین و مستندات قانونی در نوشتن لایحه در خصوص خلع ید ملک مشاع اهمیت بسزایی خواهد داشت. متن صریح و بدون توجه به حواشی نیز از دیگر نکات اساسی نگارش لایحهدر خصوص خلع ید ملک مشاع خواهد بود.

مدارک لازم

اولین مدرک مورد نیاز سند مالکیت ملک خواهد بود که مالکیت شخص را اثبات خواهد کرد. علاوه بر این سایر مستندات و شهود نیز می توانند تاثیر شایانی را در اثبات مالکیت داشته باشند. نظریه کارشناسان و لایحه دفاعیه نیز از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. به علاوه استعلام رسمی دادگاه در خصوص مالکیت خواهان از سازمان ثبت نیز مهم خواهد بود. علاوه بر موارد مذکور تمام مدارک تکمیل کننده نیز مهم و اثرگذار می باشند. در نهایت می توان گفت که شرط پیروزی در دعوی خلع ید و دعاوی مشابه آن، استفاده از اطلاعات حقوقی، صبر و حوصله خواهد بود.

The post لایحه در خصوص خلع ید ملک مشاع appeared first on گروه وکلای پارسا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *